Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Meedoen aan de Bixie Vaardigheidsproeven 22/12/2004
Hoe ziet een Bixie Vaardigheidsproef eruit, wanneer mag je eraan meedoen en kun je ook prijzen winnen? Lees hier de meest gestelde vragen over het meedoen aan de Bixie Vaardigheidsproeven!
Wat zijn de Bixie Vaardigheidsproeven?
Een Bixie Vaardigheidswedstrijd kan uit vier onderdelen bestaan: een dressuurproef, een springparcours, een begeleidingsproef en een spelonderdeel. Je mag zelf bepalen aan welke onderdelen je wel of niet meedoet. De Vaardigheidsproeven zijn ingedeeld in drie klassen: de lichtste klasse AA, de middelste klasse A en de zwaarste klasse B1. Je mag zelf weten in welke klasse je begint. In de klasse AA mag je pony in de ring begeleid worden.
Ik rij Bixie, mag ik dan ook aan een normale wedstrijd meedoen?
Als je meedoet aan de Bixie Vaardigheidsproeven mag je óók starten op een 'normale' spring- of dressuurwedstrijd in de klasse B. Hou dan wel rekening met het maximum aantal starts per wedstrijd per pony. Dat staat beschreven in het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS. Als je trouwens een keer in de klasse L bent gestart, mag je niet meer meedoen aan de Bixie Vaardigheidsproeven!
Kan ik promoveren of degraderen?
Je kunt niet degraderen, maar wel promoveren! Dat gaat zo. Als je meedoet aan de Bixie Vaardigheidproeven krijg je een stempelkaart. Op deze stempelkaart kun je voor de dressuur maximaal 10 stempels en voor het springen ook maximaal 10 stempels verzamelen. Heb je drie stempels in een discipline? Dan mag je door naar de volgende klasse, maar het hoeft niet. Pas als je 10 stempels in een discipline hebt en je stempelkaart dus vol is, moet je promoveren. Wanneer je in een dressuurproef in de klasse AA en A 34 punten of meer haalt en in de klasse B1 52 punten of meer, krijg je één stempel. In het onderdeel springen moet je minimaal 60 stijlpunten halen om een stempel te krijgen.
Moet ik wedstrijdkleding aan?
Nee hoor, wedstrijdkleding is tijdens de Bixie Vaardigheidsproeven niet verplicht. Maar het mag wel. Je mag natuurlijk ook in het verenigings- of clubtenue rijden. Rijlaarzen en een veiligheidscap zijn trouwens wél verplicht.
Kan ik prijzen winnen?
Ja, je kunt bij de Bixie Vaardigheidsproeven wel prijzen winnen, maar geen geldprijzen. Meestal zijn het bekers, linten, spelletjes of ruitersportartikelen. Welke prijzen er zijn, verschilt per wedstrijd.
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen?
Je mag aan de Bixie Vaardigheidsproeven meedoen als je aan de volgende voorwaarden voldoet:
Je mag meedoen vanaf de dag dat je 6 jaar wordt t/m het jaar waarin je 13 jaar wordt. Ben je ouder, dan mag je ook meedoen. Maar dan moet je vereniging daar wel van te voren toestemming voor vragen aan de KNHS.
Je moet lid zijn van een vereniging die bij de KNHS is aangesloten;
Je moet een startkaart hebben. Als je alleen meedoet aan Bixie-wedstrijden, dan kan de vereniging een gratis Bixie startkaart voor je aanvragen. Als je ook reguliere KNHS wedstrijden rijdt, dan heb je een normale startkaart nodig.
Je moet een geldig paardenpaspoort bij je pony hebben waar de inentingsgegevens en het transpondernummer van je pony zijn opgenomen.
Wat kost het om mee te doen?
Voor het lidmaatschap van een vereniging betaal je íeder jaar een contributie, die per vereniging verschilt. Vraag dat dus even na bij je vereniging. Het lidmaatschap van de KNHS is hier meestal al bij inbegrepen. De Bixie startkaart is gratis en het inschrijfgeld voor de Bixie Vaardigheidsproeven is maximaal € 4,00 per onderdeel.
Hoe weet ik waar Bixie wedstrijden zijn?
Alle Bixie wedstrijden worden bij de KNHS aangemeld en vervolgens in de officiële wedstrijdkalender gepubliceerd. Die staat achterin het ledenblad Paard&Sport en ook op deze website. Bij deze wedstrijden staat in de kolom 'bijzonderheden' de aanduiding '+ Bixie'.
broertje schreef:Ik zou inderdaad ook adviseren goed op te letten of de instructie leuk genoeg is. Kinderen moeten het leren op een speelse manier en niet te serieus!
Daarnaast zou ik beginnen met lid worden van een leuke vereniging die ook aan onderlinge wedstrijdjes doet. De sfeer is leuker voor zo'n jonge meid en er zijn meer leeftijdgenootjes en het is allemaal wat ontspannender. Ik heb op mijn negende en tiende hetzelfde gedaan. Vier keer per jaar was er onderlinge wedstrijd en dan deed ik mee met mijn eigen pony. Vaak is er dan nog een clubkampioenschapje of verkleedpartijtjes en spelletjes. Ik zou dus op mijn gemak eerst is bij verenigingen informeren en als dat bevalt kun je altijd nog een startkaart aanvragen!