Dochter (9) wil ook op wedstrijd... Hoe dit aan te pakken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Dochter (9) wil ook op wedstrijd... Hoe dit aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:04

Misschien een aantal domme vragen in jullie ogen maar ik stel ze toch maar... (jullie zijn de profs dus)

Mijn dochter wil nu ineens ook op wedstrijd (we zijn van de week naar Concours Hippique in Bergen op Zoom geweest vandaar).

Even wat achtergrond info:

Ze heeft 2 jaar op een manage gelest maar door omstandigheden vond ze dit niet meer leuk. Bij ons op stal staat een pony die ze nu voor de lol berijdt en ik moet zeggen dat ze het afgelopen jaar op een speelse manier erg vooruit is gegaan.

Maar nu heeft madam dus wedstrijd ambitie. Ik heb gezegt dat ze dan eerst maar weer moet gaan lessen. Vanaf volgende week krijgt ze dus ook prive les van de gene die mijn ook les geeft..... Ik ben benieuwd of ze na een aantal lessen nog steeds zo ambiteus zal zijn. Mijn dochter is het type die het heel moeilijk vindt om zich te concentreren. Maar misschien lukt het beter nu ze prive les krijg i.p.v. groepslessen.

Nu ga ik waarschijnlijk op de zaken vooruit lopen en heb ik een aantal vraagjes.....

1. Moet ze als ze wedstrijden wil gaan rijden lid zijn van pony club?
2. Hebben de kleintjes ook kledingvoorschriften?
3. Bestaan er leefttijd grensen of rijden alle jeugd ruiters de zelfde proeven en door elkaar heen?
4. Kan je een startkaart aanvragen voor een pony als deze niet je eigendom is?
5. Hebben jullie nog meer tips ect om zo jonge ambiteuse meid te begeleiden? Ik wil dat het leuk blijft en niet moeten wordt voor haar......

melmzs

Re: Dochter (9) wil ook op wedstrijd... Hoe dit aan te pakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:11

3. Bestaan er leefttijd grensen of rijden alle jeugd ruiters de zelfde proeven en door elkaar heen?
5. Hebben jullie nog meer tips ect om zo jonge ambiteuse meid te begeleiden? Ik wil dat het leuk blijft en niet moeten wordt voor haar......

1: ja je moet lid zijn van een ponyclub, die kunnen dan een startkaart voor jouw aanvrageb
2: elke ponyclub heeft zijn eigen tenu dus bij de ponyclub krijg je dat of zeggen ze waar je het moet kopen.
3: het licht eraan wat voor een pony je hebt de kleine ponytjes rijden bij elkaar: a, b,c,d,e. vanaf bepaalde catogorie worden de a en b of d en e bij elkaar gedaan. vanaf het jaar dat je 19 bent mag je niet meer bij de pony's rijden> dus tot je 18de
4:ja dat kan
5:je kan bv eerst ponyspel starten, dan hoef je geen startkaart aantevragen, maar kan ze eerst kijken of ze het leuk vind! en iedereen krijgt een prijs mee

hoop dat je vragen zo beantwoord zijn

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:12

ik ben niet zo thuis in de ponysport maar ik heb wel wat tips:
- ik zou goed in de gaten houden of jouw instructie ook geschikt is voor kinderen. Dat is lang niet altijd het geval.
- Als de manege ook onderlinge wedstrijden heeft, zou ik daarmee beginnen.
- voor officiele wedstrijden moet je lid zijn van een ponyclub, met meestal hun eigen tenue (vaak gewoon trui, scheelt erg in de kosten met kinderen). Anders is het dus hetzelfde als bij de volwassenen.
- er bestaan bixie proeven voor kleine kinderen (6 tot 13 jaar) , die kennis maken met de wedstrijden. Details vind je hier http://www.knhs.nl/News.asp?ID=7806&Pca ... omStyle=11 Daarna is de indeling op stokmaat van de pony (A, B, C, D of E) en natuurlijk in klassen.
- startkaart met een pony van een ander is geen probleem.

Bixie info

Citaat:
Meedoen aan de Bixie Vaardigheidsproeven 22/12/2004

Hoe ziet een Bixie Vaardigheidsproef eruit, wanneer mag je eraan meedoen en kun je ook prijzen winnen? Lees hier de meest gestelde vragen over het meedoen aan de Bixie Vaardigheidsproeven!

Wat zijn de Bixie Vaardigheidsproeven?
Een Bixie Vaardigheidswedstrijd kan uit vier onderdelen bestaan: een dressuurproef, een springparcours, een begeleidingsproef en een spelonderdeel. Je mag zelf bepalen aan welke onderdelen je wel of niet meedoet. De Vaardigheidsproeven zijn ingedeeld in drie klassen: de lichtste klasse AA, de middelste klasse A en de zwaarste klasse B1. Je mag zelf weten in welke klasse je begint. In de klasse AA mag je pony in de ring begeleid worden.

Ik rij Bixie, mag ik dan ook aan een normale wedstrijd meedoen?
Als je meedoet aan de Bixie Vaardigheidsproeven mag je óók starten op een 'normale' spring- of dressuurwedstrijd in de klasse B. Hou dan wel rekening met het maximum aantal starts per wedstrijd per pony. Dat staat beschreven in het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS. Als je trouwens een keer in de klasse L bent gestart, mag je niet meer meedoen aan de Bixie Vaardigheidsproeven!

Kan ik promoveren of degraderen?
Je kunt niet degraderen, maar wel promoveren! Dat gaat zo. Als je meedoet aan de Bixie Vaardigheidproeven krijg je een stempelkaart. Op deze stempelkaart kun je voor de dressuur maximaal 10 stempels en voor het springen ook maximaal 10 stempels verzamelen. Heb je drie stempels in een discipline? Dan mag je door naar de volgende klasse, maar het hoeft niet. Pas als je 10 stempels in een discipline hebt en je stempelkaart dus vol is, moet je promoveren. Wanneer je in een dressuurproef in de klasse AA en A 34 punten of meer haalt en in de klasse B1 52 punten of meer, krijg je één stempel. In het onderdeel springen moet je minimaal 60 stijlpunten halen om een stempel te krijgen.

Moet ik wedstrijdkleding aan?
Nee hoor, wedstrijdkleding is tijdens de Bixie Vaardigheidsproeven niet verplicht. Maar het mag wel. Je mag natuurlijk ook in het verenigings- of clubtenue rijden. Rijlaarzen en een veiligheidscap zijn trouwens wél verplicht.

Kan ik prijzen winnen?
Ja, je kunt bij de Bixie Vaardigheidsproeven wel prijzen winnen, maar geen geldprijzen. Meestal zijn het bekers, linten, spelletjes of ruitersportartikelen. Welke prijzen er zijn, verschilt per wedstrijd.

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen?
Je mag aan de Bixie Vaardigheidsproeven meedoen als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

Je mag meedoen vanaf de dag dat je 6 jaar wordt t/m het jaar waarin je 13 jaar wordt. Ben je ouder, dan mag je ook meedoen. Maar dan moet je vereniging daar wel van te voren toestemming voor vragen aan de KNHS.

Je moet lid zijn van een vereniging die bij de KNHS is aangesloten;

Je moet een startkaart hebben. Als je alleen meedoet aan Bixie-wedstrijden, dan kan de vereniging een gratis Bixie startkaart voor je aanvragen. Als je ook reguliere KNHS wedstrijden rijdt, dan heb je een normale startkaart nodig.

Je moet een geldig paardenpaspoort bij je pony hebben waar de inentingsgegevens en het transpondernummer van je pony zijn opgenomen.

Wat kost het om mee te doen?
Voor het lidmaatschap van een vereniging betaal je íeder jaar een contributie, die per vereniging verschilt. Vraag dat dus even na bij je vereniging. Het lidmaatschap van de KNHS is hier meestal al bij inbegrepen. De Bixie startkaart is gratis en het inschrijfgeld voor de Bixie Vaardigheidsproeven is maximaal € 4,00 per onderdeel.

Hoe weet ik waar Bixie wedstrijden zijn?
Alle Bixie wedstrijden worden bij de KNHS aangemeld en vervolgens in de officiële wedstrijdkalender gepubliceerd. Die staat achterin het ledenblad Paard&Sport en ook op deze website. Bij deze wedstrijden staat in de kolom 'bijzonderheden' de aanduiding '+ Bixie'.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:14

1. Ja ze moet lid zijn van een ponyclub
2. Ook ja Tong uitsteken
3. Weet ik niet, volgens mij is er verschil tussen A/B-pony's, en de rest.
4. Ja
5. Niets forceren Lachen

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:18

Ik zou inderdaad ook adviseren goed op te letten of de instructie leuk genoeg is. Kinderen moeten het leren op een speelse manier en niet te serieus!
Daarnaast zou ik beginnen met lid worden van een leuke vereniging die ook aan onderlinge wedstrijdjes doet. De sfeer is leuker voor zo'n jonge meid en er zijn meer leeftijdgenootjes en het is allemaal wat ontspannender. Ik heb op mijn negende en tiende hetzelfde gedaan. Vier keer per jaar was er onderlinge wedstrijd en dan deed ik mee met mijn eigen pony. Vaak is er dan nog een clubkampioenschapje of verkleedpartijtjes en spelletjes. Ik zou dus op mijn gemak eerst is bij verenigingen informeren en als dat bevalt kun je altijd nog een startkaart aanvragen!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:23

broertje schreef:
Ik zou inderdaad ook adviseren goed op te letten of de instructie leuk genoeg is. Kinderen moeten het leren op een speelse manier en niet te serieus!
Daarnaast zou ik beginnen met lid worden van een leuke vereniging die ook aan onderlinge wedstrijdjes doet. De sfeer is leuker voor zo'n jonge meid en er zijn meer leeftijdgenootjes en het is allemaal wat ontspannender. Ik heb op mijn negende en tiende hetzelfde gedaan. Vier keer per jaar was er onderlinge wedstrijd en dan deed ik mee met mijn eigen pony. Vaak is er dan nog een clubkampioenschapje of verkleedpartijtjes en spelletjes. Ik zou dus op mijn gemak eerst is bij verenigingen informeren en als dat bevalt kun je altijd nog een startkaart aanvragen!

De gene die mij les geeft geeft op een manage ook kinderles en is heel geduldig en rustig (heeft dochterlief wel nodig Knipoog )

Wat betreft ponyclubs..... Ik zou niet weten waar een pony club bij ons in de buurt zit.... Gaan we even uitzoeken........

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:50

Misschien een vreemde gedachte gang.... Maar is het niet raar dat je als volwassene niet lid hoef te zijn van een vereniging en kinderen wel als je wil starten?

Wat nou als er geen pony club in de buurt zit?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:59

Volwassenen moeten ook lid zijn van een rijvereniging.

En in bijna iedere plaats zit wel een vereniging. Geloof zelfs dat er verenigingen bestaan waar je geen verplichtingen hebt maar die mensen aannemen uit heel Nederland alleen voor het kunnen aanvragen van een startkaart.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:01

Er zitten(lijkt mij) altijd ponyclubs in de buurt, bij ons zit in elk dorp/ gemeente minstens 1 ponyclub!!! Je kunt ook lid worden van een vereniging op papier.... Maar een volwassene moet ook lid zijn van een vereniging hoor, je moet altijd lid zijn van een vereniging om een startkaart aan te kunnen vragen!!

Miona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:08

Ik denk dat het juist voor kinderen wel meerwaarde kan hebben om lid te worden van een ponyclub: andere kinderen die ponyrijden en op concours gaan en verder wordt er nog wel eens wat georganiseerd. Om een club in de buurt te vinden zou je op www.knhs.nl kunnen kijken. Daar klik je bij het kopje 'KNHS' 'Verenigingen' aan (de onderste), dan kan je een plaatsnaam invullen en krijg je de verenigingen in die plaats.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:08

voor rijverenigingen zoek even op www.paardensportnu.nl en dan het gebied noord brabant aanklikken daar kan je bijna alle rijverenigingen vinden, o.a. in Halsteren dat is toch niet zo heel ver van lepelstraat?

jetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:20

heej

leuk dat je dochtertje zo fanatiek is! wel zou ik niet a la minute een lidmaatschap en dure wedstrijd tenu's gaan aanschaffen, misschien is de ambitie na een paar onderlinge wedstrijdjes al afgezakt.. niet te hopen natuurlijk, want het ziet er superschattig uit, zo'n klein meisje op een pony'tje

succes ermee!! Knipoog

groetjes jetje

de kwaliteiten van het paard liggen aan de ruiter

waar mensen gaan leiden, lijden paarden.

Cool

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:38

Ik zou haar laten beginnen met Bixie wedstrijdjes. Dit gaat op spelenderwijze, dus op een ontspannen manier, terwijl ze toch een echte wedstrijd rijden. De perfecte manier om jonge kinderen kennis te laten maken met de wedstrijdsport. Je hoeft dan ook niet veel kosten te betalen. De startkaart kun je gratis aan vragen. Wel moet ze lid zijn van een vereniging, maar die kosten vallen wel mee.

mariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:48

Hoi!

Een oefenwedstrijdje is nog helemaal niet zo'n verkeerd plan. De Eendrachtruiters op Tholen (vlakbij toch!?) organiseren regelmatig (meestal twee keer per jaar, aan het begin van het buiten- en aan het begin van het indoorseizoen) een onderlinge wedstrijd. Dan kun je gewoon eens proberen (zonder alle kosten van een tenue, startkaart, lidmaatschap etc).

Bij jouw in de buurt zijn zeker ponyclubs hoor. Prins Auvergne Halsteren, Oranjeruiters Moestraten, Strieneruiters Steenbergen, Eendrachtruiters Tholen. Keuze genoeg!

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:16

Leuk dat je dochter ook wedstrijden wil gaan rijden!!

Ik ben zelf ook als 9-jarige aan wedstrijden begonnen, had toen een B-pony. Het klopt dat het verplicht is lid te zijn van een ponyclub, maar dit is ook erg leerzaam en zeker heel erg gezellig!
Kledingvoorschriften hangen af van de club waar je naartoe gaat, veel ponyclubs hebben een clubtenue waardoor ze herkenbaar zijn op concours. Meestal kan je deze via de club gewoon huren, rijbroek vaak wel eigen aanschaf.
Meestal worden de wedstrijden gesplitst, de catagorieen rijden apart, of soms komen de AB samen als er te weinig zijn. BC hoeft eigenlijk nooit tegen elkaar omdat er voor de kleine pony's andere proeven zijn en de C dezelfde proeven rijden als DE en paarden.
Aanvragen van een startkaart zonder dat het je eigen pony is, is geen probleem. Vaak kan je dit ook via de ponyclub laten doen.

Zelf zou ik kiezen voor een gezellige ponyclub, waar ook les gegeven wordt, hierdoor komen ze met leeftijdsgenootjes in aanmerking die ook wedstrijden rijden en ze op concours al mensen kennen. Vooral in het zuiden zijn er veel club die ook afdelingsdressuur rijden (4- 8tal), dit is vaak ook erg gezellig en leerzaam. Houd er wel rekening mee dat zo\n ponywedstrijd de hele dag in beslag neemt.

Veel plezier!

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:21

Mijn dochter van 9 is net begonnen met de officiële B-proeven. Hiervoor heeft ze Bixie gestart (en blijft ze trouwens nog doen), maar er zijn vrij weinig Bixie-wedstrijden en om daar dik een uur voor met de trailer onderweg te moeten zijn terwijl er veel gewone ponywedstrijden in de buurt zijn heeft mij doen besluiten om haar alvast in de B mee te laten hobbelen.

De Bixie-wedstrijden die op onze vereniging (JWF te Maasdam) worden georganiseerd zijn super leuk voor de kinderen. Ze rijden een dressuurproefje, mogen een springparcourtje doen en aan het eind ook nog een spelletje.
Bij de prijsuitreiking zijn ze allemaal gelukkig, want iedereen wint en krijgt een prijs, er wordt geen klassement opgemaakt.
Bixie-wedstrijden binnenkort zijn 22 mei Rockanje, 25 mei en 15 juni te Nisse, 29 mei te Zeeland(Br), 4 juni te Dordrecht en het Bixie-kampioenschap 26 juni te Strijen (JWF).

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:32

Ja, om onderling te kunnen rijden moet je lid zijn, wil je landelijk starten heb je een startkaart knhs nodig.

Clubtenue of wedstrijdoutfit.

Ligt aan de maat pony, leeftijd van de ruiter telt niet. A/B tjes bij elkaar C vaak apart en D/E maat bij elkaar.

Ja.

5. Hebben jullie nog meer tips ect om zo jonge ambiteuse meid te begeleiden?

Gewoon lekker starten en niet op het resultaat rijden. Wij noemen uitwedstrijden koffieproeven. Binnen de ring blijven/braaf zijn is al winstpunt voor ons en verder veel lol geleven.
Wij kijken amper naar het commentaar, als ze beter zou kunnen had ze het wel gedaan. Ze moet nog veel leren krijgt 4x per week les (1x prive) en is serieus bezig komt vanzelf allemaal.

Veel plezier!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 23:13

Dank jullie wel voor alle tips! Ik hoop dat we deze wedstrijd ambitie kunnen benutten en haar zo kunnen helpen om over haar angst voor Gamier (onze eigen arabier) te komen.

De pony waar ze nu op rijdt is een B pony en behoorlijk eigenwijs. Ik weet zeker dat ze lekkerder zal rijden op Gamier maar dat zal ze zelf moeten ondervinden. Ik hoop dat zij nu het zelfvertrouwen op kan gaan bouwen en dat de overstap naar Gamier makkelijker gaat.

Ik wilde haar al eerder laten lessen maar dat wilde ze zelf niet. Daarom heb ik haar het afgelopen jaar lekker laten aanmodderen met deze pony. Ze is zelfs afgelopen weekend mee geweest op een korte buitenrit en dat vond ze helemaal het einde..... Ooit komt het goed!!

We beginnen gewoon met lessen en kijken vandaar uit verder. Ze wordt snel onzeker en misschien is die persoonlijke aandacht (privé les) wel de oplossing. Als ze dan voorgang ziet/voelt dan zal dat zeker te goede komen voor haar zelfvertrouwen. Dus we werken eerst daar aan en als dat beter gaat gaan we verder kijken...... Misschien wordt ze wel de tweede Anky Knipoog (Even voor de duidelijkheid....hoeft van mij helemaal niet zolang ze maar plezier heeft)