Pony valt "dood" (stil) in proef..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miesie

Pony valt "dood" (stil) in proef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 22:31

Altijd als ik wedstrijd heb, dan valt mijn pony "dood" in de proef..
Ze is dat niet vooruit te branden en ik krijg er dan ook echt geen middengang uit Verward
Ik dacht eerst dat het wel over zou gaan, maar ik heb nu al een keer of 14 gestart en elke keer laat ze me weer zitten..

Ik rijd ook niet anders, want ik ben echt helemaal niet zenuwachtig (dat wordt ik altijd voor ik me punten ophaal..)

Ze reageert dan ook helemaal niet op me zweep of spoor, echt heel jammer, want het kost toch iedere keer weer punten (en prijzen, want ik zit er altijd net naast..)

Maar het lijkt dan net of ze er geen zin in heeft en ze weet dat ik haar niet heel erg op haar donder geef.. Ze lijkt het echt expres te doen Verward

Heeft er misschien iemand tips?

Soph12

Re: Pony valt "dood" (stil) in proef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:39

misschien een keer wel op der donder geven. Je zegt zelf al dat hij weet dat dat dus niet gebeurd in de proef. Laat hem dan maar een keer schrikken en geef hem wel op zijn donder. Dan heb je 1 oefening een slecht cijfer maar dat haal je dan weer op met de andere cijfers die beter zijn omdat je pony beter aan het been is.

voor de rest, oefen thuis dat hij nog beter aan het been wordt. Veel (schijn)overgangen, en doe dat gewoon heel vaak. Tussen oefeningen door, maar ook in de oefeningen. Geef bijvoorbeeld een keertje wat meer gas tijdens het wijken en de schouderbinnenwaarts.

succes ermee!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 22:42

Bedankt voor de tip, thuis loopt ze echt steeds beter, dus daarom dacht ik, dan gaat ze op concours ook wel beter lopen..
Ze is thuis lekker voorwaarts en soms met losrijden ook.. En ook dan kom ik de ring in, is ze lekker actief en valt ze uit het niets ineens stil, terwijl ik nog gewoon blijf rijden Verward

Maar ik ga de volgende keer d'r echt op d'r donder geven! Ik heb maandag met me laatste wedstrijd niet eens losgereden, omdat ik dacht misschien is ze moe en nog steeds gewoon niet lopen..

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:45

Waarschijnlijk heeft het niks met je zenuwen maken, maar meer dat je niet geconcentreerd bent! Je rijdt waarschijnlijk anders dan normaal, ook tijdens het losrijden. Probeer tijdens het losrijden veel overgangen en tempowisselingen te rijden, er mag heus wel pauze in je rijden zitten, maar probeer niet doelloos rond te rijden. Kortom: rijd net zoals thuis, maar dan in je achterhoofd dat je een oefening niet opnieuw kan doen!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 23:21

Ik had al eerder gezegd, ze kan echt dan nog niet moe zijn hoor.. Ze neemt je goed in de maling, en in de proef rijd je er niet aan. Je ziet je amper meer been geven bij de middengangen. Misschien onbewust doe je dat, ik doe het namelijk ook, maar geef haar eens een keer gewoon op haar donder! Tenminste, gebruik wat grovere hulpen, kan echt geen kwaad hoor. Waarschijnlijk krijg je dan nog een hoger cijfer, omdat je het dan wel herstelt.

Dannyzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:58

Ik herken jou verhaal wel! Mijn paard kon ook altijd helemaal stil vallen in de proef. Bij mij kwam het volgensmij vooral door de zenuwen. Doordat ik wat gespannen was kon ik mijn paard ook niet zo ontspannen rijden. Mijn paard was dan helemaal niet los en door zijn rug en hierdoor liep hij ook niet lekker. Tegenwoordig gaat het een stuk beter. Ik probeer bij het losrijden echt de tijd te nemen om hem lekker ontspannen en door zijn rug te rijden. Ik probeer zo te rijden als ik doe in de les. Ook rijd ik veel overgangen, ik let er dan op dat hij voor mijn been "vliegt", reageert hij niet direct op mijn hulp dan volgt een hulp met de sporen. Bij mij gaat het de laatste tijd een stuk beter!

Succes ermee!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:41

Patos heeft dat ook een tijdje gehad in de M1, heb ook geregeld gehad dat er dan onder mn coupon stond: duidelijkere hulpen voorwaarts mogen best! Oftwel, de van de jury mocht ik hem ook best even op zn mik geven. Ik had altijd met korte knopspoortjes gereden en op aanraden van mijn instructrice ben ik toen met van die kleine wielspoortjes gaan rijden (behoorlijk pittige inwerking dus). Toen ze hetzelfde trucje weer wilde doen onder de proef kon ik voorzichtig mijn spoor over de buik laten rollen, Patos schrok zich een ongeluk en ik heb nog nooit zo'n lekker vlotte proef gehad. Terwijl niemand iets had gemerkt én ik niet hoefde te schoppen oid. Na drie wedstrijden heeft ze het niet meer geprobeerd en heb ik mijn oude spoortjes weer uit de kast gehaald.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:03

Ga anders eens een keer kijken of je ergens HC mag rijden, en dan m een keer FLINKKKKK op zn flikker geven als ze "stil" vallen, of ga een keer op oefendressuur( kweet niet of dat bij jullie mogelijk is, bij ons is het nl wel)... En blijven rijden, of in 1 onderdeel n keer heel boos worden! Suc6!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 10:44

Tulandro schreef:
Ik had al eerder gezegd, ze kan echt dan nog niet moe zijn hoor.. Ze neemt je goed in de maling, en in de proef rijd je er niet aan. Je ziet je amper meer been geven bij de middengangen. Misschien onbewust doe je dat, ik doe het namelijk ook, maar geef haar eens een keer gewoon op haar donder! Tenminste, gebruik wat grovere hulpen, kan echt geen kwaad hoor. Waarschijnlijk krijg je dan nog een hoger cijfer, omdat je het dan wel herstelt.

Ja, ik doe dat dan echt onbewust, want voor me gevoel zit ik heel de tijd te schoppen.. Dat deed ik met me allereerste wedstrijd en toen was lonneke er (instructrice van sharona) en die zei dat ik niet zoveel moest schoppen, omdat ik toch geen reactie kreeg en toen heb ik dat mijn 2e proef niet gedaan, want zo zag het er een stuk netter uit..

Ik moet gewoon een keer iemand hebben die me helpt bij het losrijden denk ik.. Misschien rijd ik toch onbewust anders..

@Love_sodera, HC starten ga ik niet doen.. Ik heb geen eigen trailer, dus kan maar heel weinig wedstrijden rijden, dan rijd ik liever gewoon dat er misschien toch een winstpunt inzit Lachen

@ Patos, jammer dat ponyruiters niet meer met een wiel mogen rijden, anders was dat ook wel een goede oplossing geweest, om d'r een keer te laten "schrikken"

Bedankt iig voor de tips, ik ga er me volgende wedstrijd mee aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:15

Hmmm, dit heb ik nog nooit gehoord van jou Mies!!!
Misschien zou je in de proeven eens een wielspoortje moeten pakken, en er een keer over heen rollen zoals al eerder genoemd werd, anders heb ik ook nog wel grotere sporen voor je.
Je moet in ieder geval goed proberen met trainen dat ze zo licht mogelijk voor het been word, vanuit verzameld weer heel snel naar voren, en weer heel snel verzameld. Van stap naar draf, halt naar draf, veel been oefeningen, ik kan ook geen verklaring geven waarom het in de proef speelt. Ik denk dat het een samen speling van omstandigheden is.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 14:25

Ponyruiters mogen niet meer met een wiel rijden.. Kan je die sporen vandaag anders meenemen, dan ga ik even kijken hoe ze reageert..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:43

Hmm, ze liggen op stal, je hebt ze al eens geprobeerd, toen zat je te klagen dat ze te straks om je hiel zaten. Had dat toen effect? Misschien eens een zwanenhalsspoortje of een andere dergelijks spoor proberen? Misschien moet ze eens met Bob babbelen Knipoog

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:55

patos schreef:
Ik had altijd met korte knopspoortjes gereden en op aanraden van mijn instructrice ben ik toen met van die kleine wielspoortjes gaan rijden (behoorlijk pittige inwerking dus). Toen ze hetzelfde trucje weer wilde doen onder de proef kon ik voorzichtig mijn spoor over de buik laten rollen, Patos schrok zich een ongeluk en ik heb nog nooit zo'n lekker vlotte proef gehad. Terwijl niemand iets had gemerkt én ik niet hoefde te schoppen oid. Na drie wedstrijden heeft ze het niet meer geprobeerd en heb ik mijn oude spoortjes weer uit de kast gehaald.

Dit heb ik ook gedaan. Alleen niet met wielspoortjes (ik reed nl bij de pony's) maar met gewoon scherpere sporen. Mijn pony heeft het daarna nooit weer gedaan. Ik ben trouwens wel met die sporen blijven rijden, omdat ze niet alleen scherper, maar ook langer waren. Mijn benen lagen hierdoor veel stiller.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:25

Ik herken het zeker ook! De mijne viel stil op het moment dat mijn lezer begon met lezen. Ik heb al met haar voorlezer afgesproken dat ze niet "A X binnenkomen in arbeidsdraf, tussen X en G halthouden en groeten" roept, maar pas begint bij "Voorwaarts Arbeids.... C ... hand". Het werkte wel! Die ouwe vond het echt een knipstreek, maar liep verder de hele proef braaf. Ik ben ook niet bang meer om haar een keer een mep te verkopen in een proef hoor! Ze kan echt wel eens neten! Nu ligt het in de meeste gevallen wel aan de ruiter hoor! (Zeker in mijn geval!)
Sterkte ermee!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:40

Nou ik herken je verhaal!!! Mijn pony was zelfs nog erger Boos!
Hij wilde ook helemaal niet meer.. Was totaal niet vooruit te branden en het werd alleen maar erger. Nou was het altijd al wel een laconiek beest geweest, maar hoe meer je ging trainen, hoe erger het eigenlijk werd. Zo was ik op instructiekamp geweest in Ermelo, daar ging je twee keer per dag rijden.. ik ben zelf best wel fanatiek, maar ik hield het gewoon niet vol..
Op wedstrijden was het nog wel het ergste op het laatst kwam ik elke keer huilend de baan uit, omdat hij gewoon echt niks meer deed. Nou ben ik ook niet heel sterk, maar op de zweep/sporen reageerde hij heel slecht en wanneer je hem eens echt naar voren trapte zakte ie na een minuut al weer in...
Misschien denk je nu wel dat ik hem geen eten gaf ofzo.. maar hij kreeg echt genoeg en ook verschillend voer hebben we geprobeerd..
Gelukkig heb ik nu een andere pony, die gewoon blij is als ik met hem ga rijden en niet zoiets heeft van: "Onee heb je haar weer". Hij wil ook altijd voor je werken, wat mijn vorige pony dus helemaal niet heeft.
Mijn pony was trouwens niet verwend ofzo en ik was ook niet zenuwachtig of bang om hem eens op zijn flikker te geven. Hij was gewoon zo.
Maarja dit is wel heel extreem.. Hoop dat je er met de tips van deze bokkers wat aan kunt doen Haha!

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:26

Ik heb nou ook precies zo'n paardje. Hij is al van nature geen harde werker, maar tijdens de proef denkt hij dat aan iedereen te moeten laten zien Clown Aangezien ik al ongeveer 2 jaar met dit probleempje kamp, gaat het nu steeds beter.
Allereerst moet je gewoon zorgen dat hij superscherp is op het been. Vooral op wedstrijd willen ze tijdens het inrijden algauw wat vlotter en wat meer showen en dan lekker voorwaarts zijn ( en let je wat minder op aan het been zijn). En als je dan een halfuurtje bezig bent zakken ze in... Ik merkte bij Marco dat wanneer ik net voor de proef echt veel overgangen maak (en dan echt abrupt, niet progressief) gaat hij superscherp de proef in. Het zakt naderhand nog wel wat, maar het helpt iig wel al.

Verder merkte ik dat ik hem nogal vasthoudt in de proef, niet zozeer van de zenuwen (wat ook mogelijk is), maar om zo netjes mogelijk de proef te rijden. Nu blijf ik tijdens de proef er steeds attent op om ontspannen te blijven zitten in de proef (vooral in de "grijze" stukken in de proef kun je dit makkelijk even checken).
Merk je ook dat hij terugzakt of dat je meer moet drijven wanneer je thuis de proef oefent?

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 18:07

Nee als ik oefen, is ze lekker voorwaarts.. Het is de overgang naar een andere bak!
Van de winter, was de buitenbak bevroren en moesten we binnen losrijden en ik moest gelijk als eerste en toen was ze voorwaarster dan andere proeven! Toen heb ik ook echt lekker gereden..

Heel erg bedankt voor de tips, ik ga voor ik wedstrijd heb dit nog even goed doorlezen en ermee aan de slag Knipoog

Meer tips zijn natuurlijk welkom!

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 08:41

Dit komt me best wel bekend voor. Mijn paard deed dit bij mij ook. Ik was het toen een keer zo zat dat ik me zweep heb gepakt en haar eerst alle hoeken van de bak het laten zien. Me proef was toen nog niet begonnen Knipoog. Maar de jury zat me wel heel raar aan te kijken en vroeg naderhand ook waarom ik dat deed toen heb ik het uitgelegd en ze begreep het heel goed. En ik was wel 2 keer 1e met 2 winstpunten. En heeft het daarna niet mee gedaan.
Als je voelt dat ie het weer gaat doen nog ff voor dat je je proef in gaat even op zijn flikker geven.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 08:57

Ik zou haar inderdaad gewoon een keertje flink aanpakken, nu doet ze het gewoon omdat ze weet dat je haar niet hard straft.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 23:58

Waarom een paard op zn fikker geven?!? Zijn jullie even het doel van dressuur vergeten ofzo..? In HARMONIE rijden met je paard, één zijn met je paard....nou dat verkrijg je echt niet door geweld!! Is het rijden van wedstrijden het doel of een middel om het doel te bereiken?!

Dat paard gaat echt niet zomaar 'dood' tijdens de proef. Er is altijd een reden. Hij/zij probeert je iets duidelijk te maken, aan jou de taak er achter te komen wat de oorzaak is. Pas als je weet wat de oorzaak is kun je er iets aan doen.
Paarden zijn werkwillige dieren, zoniet dan heeft dat paard er een reden voor maar de meeste ruiters willen/kunnen dat niet zien en geven het een pak rammel. Nee dát helpt! Dacht het niet! Hoe kun je nou op díe manier het doel van dressuur bereiken?? Het gaat niet alleen om de kunstjes....

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 00:30

Schaapjuh, alles mooi-en-wel, maar er zijn genoeg paarden, die gewoonweg een loopje met je nemen Scheve mond . Dat wil niet zeggen dat je er maar op los moet raggen, maar je mag imo best laten zien dat je je niet in de maling wilt laten nemen!

Ik heb bijv. een paard, wat het best leuk vindt om in het bos een sprongetje (met de nadruk op "tje Knipoog ) te maken.
Toen ik mijn ruiterbewijs wilde halen, flikte ´ie me tot 2 x toe, echt in de allerlaatste seconde opzij te springen Stoom uit je oren ! Beide keren heb ik hem eens even flink aangepakt. Kommentaar van de examinator achteraf: "Het was duidelijk te zien dat ´ie een loopje met je nam en je hebt hem net zo duidelijk laten zien dat je dat niet pikte. Prima gedaan OK dan! !!"
Ik rij niet met een scherp bit en/of -sporen (een kort zweepje was echter plicht!) en ik ben absoluut niet on-fair tegen mijn paarden, maar ik vind luisteren wel een vereiste Knipoog .

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 00:34

Maar je moet ze af en toe wel duidelijk maken wie het voor het zeggen heeft! Bij paardrijden hoort straffen en belonen. Het is niet de bedoeling dat ze (figuurlijk) over je heen gaan lopen, ze moeten luisteren naar wat jij wilt.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 00:47

Luisteren? Een paard zal alleen luisteren als hij respect voor je heeft. Respect kun je niet afdwingen, alleen verdienen.
Daarnaast zal een paard je blijven uit proberen (op welke manier dan ook) om te zien of de mens in het paard zn ogen nog wel voldoet aan de eisen die hij stelt aan zijn leider.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 00:52

Ja dat is wel allemaal leuk en aardig...
Maar ze is gewoon erg laks en heeft doordat ze 9 jaar manege pony is geweest zoiets van, nu doe je het zelf maar!
Ik heb in de afgelopen (bijna) 2 jaar een hele hechte band met haar opgebouwd en we respecteren elkaar en daarom vind ik het niet leuk als ze me laat zitten in de overgang naar een andere bak!

Maar ik vroeg dus om advies en als jij een beter advies voor me hebt, hoor ik die graag Knipoog

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:06

Miesie, misschien moet jij ook maar laks doen en gewoon iedere keer dat je pony niet luisteren flink aansporen en anders een tik met de zweep, gewoon een tik waar zij/hij van schrikt.