rare jury

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laurae

rare jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 19:20

Het is tegen mijn principes om commentaar te hebben op een jury, maar deze wou ik jullie toch niet onthouden Knipoog

Vanmiddag wedstrijd gehad. Toen ik de coupon zag van de tweede proef had ik het idee dat zij naar een andere proef had gekeken. Maar goed, jury kan natuurlijk een heel ander beeld hebben van een goede proef dan ik.

Ik had allemaal 5-en en 6-en gekregen, en bij 4 punten stond dat mijn paard onregelmatig of niet tactmatig liep (niets van gevoeld overigens, voorlezer had ook verder niets gezien).

Ik heb één 7 gekregen voor die proef. Drie keer raden waar die stond. Inderdaad ja: bij de zuiverheid van de gangen

Haha!

Suzanne F.

Re: rare jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:35

Tja in principe kan dat niet nee.
Wat wel kan is dat ie af en toe niet tactzuiver ging door rijtechnische dingen. Maar dan nog kan het geen 7 zijn.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:56

Tsja, jury's zijn soms een beetje raar, heb welleens gehoord van een jury die niet eens het einde van de ring kon zien

marijkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:37

ik heb een keer gehad met een wedstrijd, was ik lekker aan het rijden begint de jury te toeten met de auto, ik dacht wat nu ik heb niks verkeerd gedaan, zeiden ze tegen mij van je hebt punt 13 overgeslagen.. ik zo maar ik ben nog maar bij punt 10, zaten ze helemaal verkeerd... nou dan baal je echt de jury heeft toen ook allemaal goede cijfers gegeven voor de rest van de oefeningen!!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:43

Het gebeurd wel eens dat er een verkeerde coupon wordt ingevuld, dus mijn advies: altijd ff je naam zeggen tegen de jur.

Suzanne F. schreef:
Tja in principe kan dat niet nee.
Wat wel kan is dat ie af en toe niet tactzuiver ging door rijtechnische dingen. Maar dan nog kan het geen 7 zijn.
Volgens de laatste bijscholing mag je de gangen alleen maar bepalen in de grijze zones, op de rechte stukken. Dus je kunt bijvoorbeeld elke wending / oefening taktfouten hebben en toch een voldoende (misschien zelfs een 7).
Het argument is dat je anders de tact 2 x beoordeeld. Is wat mij betreft grote flauwekul, want verzet wordt ook bij elk punt en onderaan meegenomen. Dus waarom bij tact niet, het is tenslotte belangrijk genoeg.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 20:58

ART_UMA schreef:
Het gebeurd wel eens dat er een verkeerde coupon wordt ingevuld, dus mijn advies: altijd ff je naam zeggen tegen de jur.

Volgens de laatste bijscholing mag je de gangen alleen maar bepalen in de grijze zones, op de rechte stukken. Dus je kunt bijvoorbeeld elke wending / oefening taktfouten hebben en toch een voldoende (misschien zelfs een 7).
Het argument is dat je anders de tact 2 x beoordeeld. Is wat mij betreft grote flauwekul, want verzet wordt ook bij elk punt en onderaan meegenomen. Dus waarom bij tact niet, het is tenslotte belangrijk genoeg.
[/quote]

Ik heb mij vooraf gemeld, dus ik kan mij niet voorstellen dat er toen nog iets mis is gegaan bij de coupons Lachen

Wat een ontzettend rare redenatie. Tactfouten en onregelmatigheden zie je toch vaak pas in een wending? En daar komt bij, onzuiver is onzuiver. Als mijn paard niet goed zou lopen dan wil ik dat trouwens graag direct weten, bel mij dan aub uit.

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:23

laurae schreef:
Het is tegen mijn principes om commentaar te hebben op een jury, maar deze wou ik jullie toch niet onthouden Knipoog

Vanmiddag wedstrijd gehad. Toen ik de coupon zag van de tweede proef had ik het idee dat zij naar een andere proef had gekeken. Maar goed, jury kan natuurlijk een heel ander beeld hebben van een goede proef dan ik.

Was het toevallig in exloo in het M2, dan reed je namelijk voor mij Haha!
En die van mij is ook een schimmel dus wie wéét, mss hebben ze wel wat omgewisseld!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:05

laurae schreef:
Tactfouten en onregelmatigheden zie je toch vaak pas in een wending? En daar komt bij, onzuiver is onzuiver. Als mijn paard niet goed zou lopen dan wil ik dat trouwens graag direct weten, bel mij dan aub uit.
Het gebeurd vaak genoeg bij het uitstrekken van bv draf, wijken etc. dat is niet gelijk kreupel, wel tactfouten. Deze tactfouten mag je dan (eigenlijk) niet meenemen in het punt onderderaan.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 07:06

Vraagje, was het een oudere man?
Ik begrijp nl dat je een schimmel rijdt.
Zo ja, PB me de naam dan, kunnen we lekker roddelen.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:01

Rensjuh schreef:

Was het toevallig in exloo in het M2, dan reed je namelijk voor mij Haha!
En die van mij is ook een schimmel dus wie wéét, mss hebben ze wel wat omgewisseld!

Ja, dat was ik, jij was diegene met die ontzettend witte schimmel?? Haha!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:49

Een paard/pony kan in een oefening door bijvoorbeeld een aanleuningsprobleem, of impulsprobleem taktfouten maken.
Dat zegt helemaal niets over de zuiverheid van de gangen, dus dat kan makkelijk evengoed een 7 worden.
Deze taktfouten zijn rijtechnische fouten en worden dan ook meegenomen bij het 'gereden zijn in het algemeen'.

Als iedereen met taktfouten in de schouderbinnenwaarts of travers bijvoorbeeld een laag cijfer zou moeten krijgen voor de zuiverheid van de gangen, zouden heel wat mensen raar opkijken.

En nee, ik ben niet het oude mannetje wat heeft zitten jureren. Knipoog

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 11:01

Het was een vrouw die heeft gejureerd Knipoog

En ik blijf het vreemd vinden. Ik heb vaak zitten schrijven bij jury's, en idd heel reglmatig paarden onzuiver zien lopen omdat ze erg belemmerd werden door hun ruiter. Maar dan kun je toch geen voldoende geven voor de zuiverheid van de gangen, dat deden die jury's dus ook niet. Tact en regelmatigheid komt doordat je een paard hebt dat een correcte aanleining heeft en niet gehinderd wordt door izjn ruiter. Als een gebrek daaraan er voor zorgt dat het paard op bepaalde oefeningen niet tactmatig/ zuiver loopt dan houdt dat toch in dat de gangen van het paard niet 'zuiver' zijn in die proef onder die ruiter?

Je geeft toch ook geen voldoende voor een slechte uirgestrekte draf onder het mom dat het paard het wel kan maar de ruiter het er niet uit kan rijden? Of heb ik nu zo'n raar beeld van jureren Haha! ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:54

Nee klopt wel Laurea. Meer dan een 6 zouden ze niet krijgen van mij en als ik echt zou twijfelen tussen wel of niet de ring uit sturen krijgen ze een 5.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:21

Suzanne F. schreef:
Nee klopt wel Laurea. Meer dan een 6 zouden ze niet krijgen van mij en als ik echt zou twijfelen tussen wel of niet de ring uit sturen krijgen ze een 5.

helemaal eens.
Jasmijn schreef:
Een paard/pony kan in een oefening door bijvoorbeeld een aanleuningsprobleem, of impulsprobleem taktfouten maken.
Dat zegt helemaal niets over de zuiverheid van de gangen, dus dat kan makkelijk evengoed een 7 worden.
Deze taktfouten zijn rijtechnische fouten en worden dan ook meegenomen bij het 'gereden zijn in het algemeen'.

IK weet wel dat het zo moet worden uitgelegd, maar (for the sake of argument):
Het staat best raar als je bij een aantal oefeningen tact fouten hebt laten opschrijven en toch een dikke voldoende voor de zuiverheid van de gangen geeft.
Ik vind de zuiverheid van de gangen eigenlijk het belangrijkste wat er in een proef moet worden getoond, het zijn tenslotte geen kunstjes, maar oefeningen ter meerdere ontwikkeling en verbetering van je paard. Een foutje mag, maar echt niet te vaak.
De onderste punten gaan over de gehele proef en daar is altijd wel overlap (slechte aanleuning == vaak slechte houding en zit == vaak tactfouten). Het hangt allemaal aan elkaar, de "grijze zones" gebruiken voor de zuiverheid is een beetje ver gezocht vindt ik, haast alsof dit wat later is bedacht.
Jasmijn schreef:
Als iedereen met taktfouten in de schouderbinnenwaarts of travers bijvoorbeeld een laag cijfer zou moeten krijgen voor de zuiverheid van de gangen, zouden heel wat mensen raar opkijken.
Duh, je hoeft geen proefjes te rijden als je er niet klaar voor bent.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:02

Wat ik heb geleerd, beoordeel je de zuiverheid van de gangen in de arbeidsstap,-draf,-galop, en op een recht stuk.
Niet zozeer in de grijze zone dus, maar ook zeker niet in een oefening.
Als er geen arbeids gang meer gevraagd wordt, alleen verzamelde en uitgestrekte gangen, moet je het natuurlijk daarmee doen.

Ik zeg niet dat taktfouten in oefeningen niet ernstig zijn. Ik straf dat ook flink af (alleen als de bodem te wensen overlaat, dan wil ik tijdens een taktfout nog wel eens net met mijn ogen knipperen Knipoog ), maar als het alleen tijdens een oefening voorkomt (en niet in elke oefening natuurlijk) heb je bij mij nog rustig kans op een 7 Lachen

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:26

mijn advies is het gewoon even aan de jury te vragen dan weet je het ( telnr, kan je waarschijnlijk wel opvragen bij de knhs

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:28

dit schept allemaal weer hoop!
Wel jammer dat je als ruiter dit soort dingen gewoon niet weet, tenzij je instructeur ook jury is of als je zoiets als Bokt leest.