snel of langzaam naar een andere klasse toe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

als je wedstrijd reed, zou je dan langzaam of snel naar een andere klasse toe gaan?

heel snel, m'n pony kan het immers toch wel
8 (13%)
heel langzaam, je hebt toch alle tijd
1 (1%)
maakt mij niet zo veel uit
5 (8%)
gewoon, je pony moet het ook kunnen verwerken
43 (70%)
anders....
4 (6%)

Totaal aantal stemmen: 61

Solitair

snel of langzaam naar een andere klasse toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 20:12

je komt vaak ruiters tegen die heel snel hup hup ..naar een andere klasse willen..en overal doorheen willen 'roetsen'.
wat zouden jullie doen ?

Lauraa91

Re: snel of langzaam naar een andere klasse toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:40

gewoon lekker rustig en kijken wat de pony kan als de pony echt klaar is voor de volgende klasse dan pas gaan

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:48

Als ik over kan dan ga ik over en als de pony bij de 10 winstpunten nog niet klaar is dan start ik hem een paar weken alleen op oefenparcoursen..

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:51

Hangt ervan af. Als ik allemaal dikke wp's heb ga ik echt niet mijn klasse helemaal uitrijden. Als ik mijn punten echt bij elkaar moet sprokkelen in een klasse zou ik wel even wachten met een klasse hoger starten tot het allemaal meer bevestigd is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:24

Volgens sommigen ga ik heel snel door alle klassen heen.
Ik stap over zodra ik mijn punten heb. Zelfs als de oefeningen voor de volgende klasse nog niet 100% zijn.
Zelf vind ik het wel meevallen. Ik start hooguit 1 keer per maand dus voor ik die 10 wp heb ben ik minimaal een half jaar verder. De eerste keer in een nieuwe klasse ga ik gewoon om een ondergrens te trekken. Die punten gebruik ik als uitgangspunt en vanaf daar gaan we het verbeteren. Pas de tweede keer ga ik dan op concours met enige verwachting. Dan wil ik ook een wp halen. Annegzien we dan alweer twee maanden in die klasse rijden vind ik dat ook reeel.

Voorbeeld:
eerste keer M2: 140 en 146, we hadden een aantal goede punten o.a. voor het achterwaarts en de keertwending. In de travers viel hij bijna stil, daar moest dus aan gewerkt worden
tweede keer M2: 156 en 146, ging al een stuk beter 5en en 6en voor de travers, helaas nog te veel fouten.

inmiddels zijn we ook bezig met een appuyement en dat gaat redelijk. Ook de galopwissel zijn we aan het introduceren. Het duurt nog minstens een jaar voordat hij die moet kunnen in een proef maar zo krijgen we wel genoeg tijd om hem goed te leren.

Ga ik dan snel?? nee ik vind persoonlijk van wel maar ik heb geen zin om een klasse uit te rijden die we al 10 keer met een voldoende hebben gereden. Dan vind ik het wel weer goed geweest en wil ik weer iets nieuws. Zolang er tussendoor genoeg tijd over blijft om 2 keer per week een buitenrit te maken en af en toe eens aan te klooien vind ik het een perfect tempo. Mijn paard zul je niet snel overspannen zien Haha!

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:38

ik heb een pony.. die 6 jaar geleden M2 heeft gelopen... toen heeft me zus er op gereden in L1
en.. nu ben ik dit jaar begonnen met wedstrijden:
ik heb nu 8 winstpunten.. in de B... in 6 proefjes..

152 geen prijs 1ste proef/1ste wedstrijd
158 5de prijs 2de proef/ 2de wedstrijd
167 5de prijs 3de proef/ 2de wedstrijd
185 1ste prijs 4de proef/ 3de wedstrijd
165 2de prijs 5de proef/ 4de wedstrijd
173 1ste prijs 6de proef/ 4de wedstrijd

dat zijn mijn punten met prijzen er achter.... in volgorde van proefjes en wedstrijden....
maar... wat nu als ik 10 winstpunten heb?
overgaan? Of gewoon nog uitrijden? of anders?

ik ben nu 14 en.. ik vrees dat ik als ik 17 ben.. dat ik er dan af moet.. omdat ik dan te groot voor um ben...

groetjes karlijn

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 10:52

tja..ligt aan je pony..zo te zien komt er wel verbetering in. en je pony heeft m2 gelopen..dus opzich kan die het. ik zeg altijd: als je de onderdelen die in de ander klasse kunt, en je hebt een keer 2 wp in een proef gehaald...ben je klaar voor een nieuwe klasse!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:57

pony moet het zeker kunnen verwerken.ik ken iemand die steeds met een pony een klasse hoger ging....totdat ze Z was en de pony zomers niet meer wilde springen. winters wel...en dan nog zo dom om ZZ te gaan...
pony kan het gewoonweg niet verwerken
en de domste opmerking daarbij was wel: tja als ie weigert ga ik toch weer lekker een klasse lager...!!!

DOM, zoiets moet je voorkomen en niet opzoeken...maja sommige mensen hebben het hoog in hun bol!

ik reed M met mijn pony, hij stond te koop en heb toen de stap gemaakt om hem toch een x Z te starten. bij de pony's had hij het zwaar. afstanden waren te klein voor hem...eenmaal bij de paarden leip hij als een trein en was ik blij dat ik toch die stap had gemaakt!!

ik vind het belangrijk dat je nar je paard kijkt...paard moet immers het grote werk opknappen!!

chadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:45

maarja dat kan...maar soms moet iemand wel..vanwege het aantal behaalde winstpunten..soms werkt het ook wel om een klasse hoger te gaan..worden sommige ponies voorzichtiger op...en oordeel over een ander is altijd makkelijk..weet je het fijne er wel van..(RT) ik heb zelf alle klasses helemaal vol gerede rij nu in het L..en ga ook binnekort M...pony vind het allemaal te makkelijk worden..uitdaging moet er ook blijven..mensen leren van hun fouten..en maken deze niet nog een keer .!!!

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:56

Ik ga over als ik voel dat ik en mijn pony beide wel klaar zijn met de klasse waarin we rijden. Tot nu toe heb ik altijd gehad dat ik mijn laatste wedstrijd in een klasse boven de 170 reed, dan had ik het gevoel dat ik wel over kon.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:59

Als ik over ga ben ik meestal nog niet helemaal klaar voor die klasse...voor mn gevoel iig. De eerste keer haal ik eigenlijk nooit een wp maar ik heb de proeven dan weleens goed doorgereden en per punt commentaar en dan weet ik precies waar ik nog het meest aan moet werken.

Vooral nu naar de Z eerst toch even wennen aan die grote ring, thuis is de bak ruim 20x40m dus die hele einden heb ik niet. Behalve als ik in de wei ga rijden maar dat kan nu ook niet met dit weer...zunt van t land.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:02

Ik ga dit jaar ook gewoon door naar de volgende klasse wanneer ik de punten heb. Mijn pony is nu vijf en kan het allemaal goed aan. De L2 gaat hardstikke goed, hebben al weer vijf winstpunten (en dan niet alleen 156, maar ook 165 en 168).
Omdat ik nu al 16 ben en ik niet weet of ik nog wel tot mijn 18e bij de pony's wil blijven ga ik gewoon kijken hoe ver ik kom.
En wanneer ik naar de M1 ga hoeft het ook nog niet gelijk super te gaan.. Dat komt vanzelf wel. Ik ben nu toch ook al een beetje aan het oefenen voor de M1 en om af en toe zo'n proefje te rijden, daar is ook niks mis mee hoor!!
Krijgt Sam echt niks van. Gaat het nog niet zo netjes, nou en!! Ik kan er niet mee zitten hoor. Gewoon thuis lekker dooroefenen en kijken hoe het gaat!
Ik ben het wel met pol013 eens.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:05

reddytobias schreef:
pony moet het zeker kunnen verwerken.ik ken iemand die steeds met een pony een klasse hoger ging....totdat ze Z was en de pony zomers niet meer wilde springen. winters wel...en dan nog zo dom om ZZ te gaan...
en de domste opmerking daarbij was wel: tja als ie weigert ga ik toch weer lekker een klasse lager...!!!

DOM, zoiets moet je voorkomen en niet opzoeken...maja sommige mensen hebben het hoog in hun bol!

ik reed M met mijn pony, hij stond te koop en heb toen de stap gemaakt om hem toch een x Z te starten. bij de pony's had hij het zwaar. afstanden waren te klein voor hem...eenmaal bij de paarden leip hij als een trein en was ik blij dat ik toch die stap had gemaakt!!

ik vind het belangrijk dat je nar je paard kijkt...paard moet immers het grote werk opknappen!!

Ja

Vind het met springen trouwens wel een ander verhaal!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:16

Ligt aan het paard.
Ik ben gisteren voor het eerst met m'n paard gestart, is geen jonkie meer en heeft in een vaag verleden al eens M1 gelopen (jaaaaren terug waarschijnlijk, ze is nu 9) Het is echt een schat van een dier, en ze kent ook best wel wat (hoewel ze niet echt simpel te rijden is). In de training moet ik er best wel flink aan rijden wil ik haar bij de les houden, en in een B proef zitten eigenlijk gewoon wat teveel 'lege stukken'... Na 15 meter op een recht lijntje niets bijzonders doen gaat mevrouw Orien zélf verzinnen wat ze kan gaan doen Clown
Dikke kans dus dat ik vrij snel over ga naar de L1 (het beginnetje is er, 156 en 161 (tijdens 1 proef compleet in de staak). Ze kent de oefeningen uit het L wel, en ik ook, dus dat moet kunnen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:44

Ik ga meteen over. Dikke winstpunten haal ik eigenlijk nooit, een paar zeldzame keren. Bij 10 wp overgegaan naar de L1, terwijl wijken etc nog niet ging zoals het moest. Toch geen problemen gehad en toen ik 10 wp had over naar de L2 (vandaag voor het eerst). Zat achterin 140, maar weet waar ik aan moet werken. Ik vind het niet te snel gaan, ik ben niet elke week op wedstrijd en mn paardje is 11. Ben vorig jaar januari begonnen en eind juli L1 gestart en nu dus L2. Heb ook lang niet altij wp, dus dan gaat het niet zo snel Haha!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:46

Het hangt een beetje af van verschillende factoren. Op dit moment rij ik een 4 jarig paard. Ik heb haar vorig jaar beleerd, in oktober de wedstrijden in. Vanwege haar jonge leeftijd ben ik gewoon B gestart. Alle keren een winstpunt gereden. Doorgereden totdat we er 14 hadden. Sinds half maart rij ik L1 met haar en op dit moment zit ik op 7 wintspunten. Als zij deze stijgende lijn zou vasthouden en ik ga bij 10 over zit ik begin juni al in de L2. Dat gaat mij te snel voor zo'n paard. Het paard moet het wel kunnen verwerken en er plezier in houden. Dit houdt dus ik dat ik langer zal doorrijden in dezelfde klasse.
Maar heb je een ouder paard, die evt de ervaring al heeft, ja, dan zal ik wel eerder overgaan.
Ik kan me ook best voorstellen dat pony combinaties snel over willen gaan. Ze willen toch zo ver mogelijk komen met hun pony voordat de overstap naar paarden gemaakt wordt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:49

Ik ga over als ik genoeg punten heb.

Ik ben tot nu toe alleen in het zomerseizoen gestart en dan ongeveer 1 keer per maand. Ik start dus niet vaak dus als ik mn punten heb ga ik gelijk over.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:51

Concorde schreef:
Na 15 meter op een recht lijntje niets bijzonders doen gaat mevrouw Orien zélf verzinnen wat ze kan gaan doen Clown

Goh waar ken ik dat nou van Haha! Hier nog zo'n mafkees... Ben ik blij dat in de M2 de oefeningen vrij vlot achter elkaar aan komen Bloos

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:33

Ilsemarie schreef:
Concorde schreef:
Na 15 meter op een recht lijntje niets bijzonders doen gaat mevrouw Orien zélf verzinnen wat ze kan gaan doen Clown

Goh waar ken ik dat nou van Haha! Hier nog zo'n mafkees... Ben ik blij dat in de M2 de oefeningen vrij vlot achter elkaar aan komen Bloos

Hihi, de M2 is voor mij nog wel iets te, maar ik zou erg blij zijn als ik in augustus ofzo L1 kan gaan starten.
5 juni moet ik 2 proeven rijden in De Lutte, in Almelo eind juni 5 proeven, dan nog één of 2 concoursjes en dan móet het toch wel een x gelukt zijn Clown

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:51

reddytobias schreef:

ik heb zo’n vermoeden dat dat over Jessica bruin gaat Tong uitsteken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:59

Ik denk ook dat het probleem niet zo zeer zit in het wel of niet snel overgaan maar in je verwachtingen.
Ga je snel over en verwacht je dan niet meteen resultaat? prima toch? Wacht je langer en wil je dan wel meteen bovenin meerijden? ook prima.
Het probleem ontstaat pas als de verwachtingen niet aansluiten bij het kunnen. Als ik meteen de eerste keer M2 dikke winst verwacht had, was ik gefrustreerd naar huis gegaan. Nu was ik super blij met mijn 6en 7ens en een 8 (en een aantal 4en).

Rapiti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:35

Ik start sowiezo niet eerder op wedstrijden dan dat ik met mijn paard of pony een winstpunt kan halen. Natuurlijk kun je je dier super voor elkaar hebben en toch geen winstpunt krijgen (soms door omstandigheden). Dat is dan vaak maar eenmalig. Ik ga pas over na de volgende klasse als ik tegen de twee winstpunten aan zit. Ik heb dan het idee dat die klasse voldoende bevestigd is. Ik vind deze techniek beter dan punten sprokkelen en huppa door naar de volgende klasse. Maarja, ieder mag vrij kiezen!.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:39

Ik rijd ook niet zo vaak wedstrijden, 1 a 2 x per maand, met het buitenseizoen en met indoor 1x per maand hooguit. Dus als ik aan het minimum punten ben, ga ik over naar de L1. Anders duurt het zolang he? Ze is nu 7 ,dus qua leeftijd kan het makkelijk!
Dan zien we wel weer, in de L1, kan heel erg tegenvallen, of heel erg meevallen..... Haha!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:37

ik ging namelijk snel omdat me pony eigenlijk snel aan te leren is en ze was ook lekker ontspannen. dus ieder paard is anders...
me pony kent al bijna Z dresuur
maar zij is nu verkocht en ik ga over naar paarden Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:33

Ik denk dat je zo snel gaat als je paard het aanbied Knipoog
Maar het hangt ook af van hoeveel wedstrijden je per maand of seizoen rijdt!

Als je een verder doorgereden paard hebt, dat al hoger gereden heeft, je vrij vlot door kan stromen naar het niveau van dat paard.
Daarna zal het meer tijd kosten.

Ik begon met een laat-rijpe 3,5 jarige te lessen en toen de 4 was reden we onze eerste B-wedstrijd. Na drie maanden startten we de eerste keer L1 en hadden we gelijk een winstpunt. Daarna de ene proef wel een winstpunt de andere proef niet, maar we hadden ook maar 1 proef per wedstrijd en 1 wedstrijd per maand.

Als we nu buiten nog steeds zo doorrijden, rijden we minder punten, dan dat het ineens heel vlot gaat en we veel punten rijden.
Er moet nog wel wat gebeuren voor we L2 kunnen starten, maar dat zit pas in de planning voor van het najaar... Dat is 3 a 4 maanden verder en in die tijd kan er veel veranderen...
Hebben we dan de punten nog niet? Dan rijden we dapper door in de L1 Knipoog

Ik rijd dus gewoon niet veel wedstrijden, max. 2 per maand en de pony train ik 3 a 4 keer per week, dus die wordt ook niet overvraagd.
Als het te snel gaat, dat het leren de wintspunten niet bij kan houden, zou ik langer doorrijden in een klasse of minder vaak op wedstrijd gaan. Ga je te vroeg over, dan haal je gewoon niet elke keer een winstpunt en gaat het automatisch langzamer...

Als het paard wel net zo snel leert als de punten gaan, met deze intensiviteit van trainen en wedstrijden rijden, dan denk ik dat het paard het aankan. Voor mijn gevoel overvraag je een paard niet als je paar keer per week traint en 1 a 2 wedstrijden per maand rijd.