Met stiften de trailer op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margon

Met stiften de trailer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 16:37

Ik heb morgen wedstrijd op gras. Maar mn paard is op wedstrijd super druk met opzadelen dus dat word een groot probleem als ik ze op wedstrijdterrein er nog moet indraaien. Nou zat ik te denken om het gewoon thuis te doen en dan gewoon de trailer op met die dingen!

Zou dat kunnen of heeft iemand dit ook wel eens gedaan?

jongleurtje

Re: Met stiften de trailer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:39

Ik zou dat niet doen persoonlijk.. voor het zelfde geld stapt die een beetje raar over en dan haalt die zich helemaal open.. en daarbij is het niet al te best voor je trailer.. Wat ik wel is heb gedaan is op de trailer de stiften in doen dus voordat je hem eruit gaat halen...

veel succes morgen

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:44

ik ken iemand die d'r paard ook met stiften op de trailer zette, tot dat het paard een keer op de kroonrand is gaan staan. dus vanuit dat oogpunt gezien zou ik het niet doen, plus dat het niet goed is voor de bodem maarja als je paard zo ontzettend druk is op wedstrijden zou ik het ook mischien wel doen.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:44

Ik zou idd ook niet met stiften de trailer op. Echt heel slecht voor je bedem en voor je paard als hij zich open haalt!!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:45

Niet doen hoor, das echt link. Inderdaad voor wonden en dergelijke maar ze hebben ook veel minder houvast en zullen sneller glijden in de trailer. Kun je m met stiften indraaien niet door twee mensen beet laten houden bijv met een hengstenketting ofzo?? Moeilijk probleem maar geloof dat ik liever zou kiezen voor wat moeilijker stiften indraaien dan m ermee op de trailer zetten.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:57

Ik heb het vorige week wel voor het eerst gedaan, want die van mij is ook erg druk op wedstrijden en aangezien ik mijn paard eerst alleen van voor had beslagen was het nog te doen (in de trailer op de wedstrijd) maar deze zomer heb ik hem voor het eerst rondom beslagen omdat ik nu in een hogere klasse start en graag wil dat hij wat meer grip heeft van achter dus heb ik hem mooi de proppen thuis in gedraaid en een hele flinke laag stro in de trailer gedaan zodat hij op een strobed stond en niet op de trailer vloer, en ik moet zeggen HET IS ME ZEER GOED BEVALLEN!
Hij was namelijk al weer zodruk op de wedstrijd dat ik ze daar van zijn levensdagen niet ingekregen had.
En wat betreft dat hij zichzelf zou kunnen verwonden denk ik dan maar: dat kan hij dan ook buiten de trailer doen en als hij zo moeilijk is op de wedstrijd zelf is er ook de kans dat hij JOU daar misschien verwond.

In iedergeval veel succes, waar je ook voor kiest.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:04

Ik zou pok niet met een paard gaan reizen die met stiften in de trailer staat. De kans dat het paard zich dan bezeerd wordt dan ineens een stuk groter.
Wat ik wel doe is het paard op de wedstrijd zelf met stiften in op de trailer zetten, bijvoorbeeld als er veel tijd zit tussen 2 proeven.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:10

Nee ik zou het niet doen, hij staat dan op een harde bodem niet echt goed voor de beenstand lijkt me en daarnaast is de kans op een verwonding groot..
En je trailer gaan aan gort..
Ik zou het dus maar niet doen, kunnen andere mensen je niet helpen? En anders maak je de kalkoengaten thuis al helemaal schoon, doe je er watten met hoefolie in, gaan de kalkoenen er zo in ! Lachen

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:20

Het lijkt misschien wel handig en dat is het nu ook wel, maar ik doe het nooit meer! Mijn pony was ook druk met stiften indraaien, dus wij deden het ook altijd thuis al, en dat ging altijd goed, tot dat ik op de finaledag van de drentse mocht rijden en ik 2e in de tussenstand stond. We waren net aangekomen en halen haar van de trailer af, heeft ze idd een gigantische wond aan haar kroonrand Huilen Ach gut Gelukkig is het allemaal weer goed gekomen, maar voor het zelfde geldt kun je em dan wegbrengen, als er een ontsteking bij komt ofzo...

Dus niet doen, gewoon een beetje meer tijd er voor uit trekken, je kunt kijken of de wedstrijd bij een manege is waar ze bijvoorbeeld een wasplaats of iets dergelijks hebben waar ie afgezonderd kan staan zodat je ze er rustig in kan draaien... iig succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:21

Nooit doen!
Het is zowiezo al heel slecht voor zijn benen.
Het is ook niet best voor je trailer bodem.
En je wilt de gevolgen niet weten als je vanwege het verkeer ineens op de rem moet, om een botsing te voorkomen. Je kán niet áltijd rustig rijden met een paard.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:26

Als het nou een ritje van 10 minuten is en je hebt een rubbermat op de bodem liggen zou ik het gerust doen, moet je verder dan zou ik ze toch daar indraaien.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:47

Ik doe het al vijf jaar op buitenwedstrijden met één paard. Het paard staat heel rustig op de trailer en heeft geen balansproblemen bij moeilijke bochten, daar moet je wel op letten. Bovendien pak ik zijn benen tot en met de kroonrand goed in met transportbeschermers en springschoenen. Er ligt ook een dikke laag krullen in de trailer, dat is beter voor de bodem en bovendien staat het paard dan niet de hele tijd op 'hakken' , de kalkoenen zakken dan mooi weg in de krullen en het gewicht wordt weer beter over de hoef verdeeld. Zo probeer ik het risico in te perken. Het is niet gevaarloos, maar rijden met kalkoenen is ook niet gevaarloos, tijdens de proef of het parcours kan hij ook op zijn kroonrand oid gaan staan.

Maar nogmaals: het paard moet wel heel rustig op de trailer staan, en een goede balans hebben, anders is het vragen om moeilijkheden! Het is een noodoplossing, waar je geen regel bij al je paarden van moet maken.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:53

Remember schreef:
Als het nou een ritje van 10 minuten is en je hebt een rubbermat op de bodem liggen zou ik het gerust doen, moet je verder dan zou ik ze toch daar indraaien.

daar ben ik het ook mee eens!
10 minuten is lang zat! en dan niet op concour nog in de trailer laten staan, maar gelijk als je dr bent dr uithalen. en ik zou transport beschermers bij je pony/paard om doen. het liefst hoge die ook om het spronggewricht heen gaan. deze zo laag mogelijk om doen. zodat ze hun benen niet zo snel kunnen openhalen.

k ben trouwens op concour wel eens vergeten ze dr uit te halen. kwam ik thuis achter. maar er was niks gebeurt. nu staat mijn pony best wel rustig in de trailer. qua bodum van de trailer was die niet kapot gegaan. en we hebben geen laagje sto of zaagsel in de trailer liggen.

dus mijn advies:

t kan wel, maar dan moet je pony/paard niet te lang in de trailer staan, en transport beschermers zo laag mogelijk om doen.

ik zou zowieso al transport beschermers om doen! ook zonder proppen dr onder!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:55

Harry's horse heeft voor 8 euro een setje indraaibare roestvrij stalen noppen die dus in je schroegfgaten zitten en niet uitsteken. Die heb ik er altijd in. Je draait ze er met een schroevendraaier zo uit op het wedstrijdterrein en je stiften gaan er heel makkelijk in, omdat de gaten altijd schoon zijn en de schroefdraad behouden blijft, je hoeft dus ook niet meer te tappen. OK dan!

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 18:20

Bedankt voor alle reacties Ja
Mn vader vond het ook al niet zo'n goed idee dus we gaan morgen een kwartier eerder weg Haha!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:25

Ik maak altijd de dag ervoor de gaatjes schoon en dan doe ik er een stukje wat in, op concours haal ik ik dat propje er zo uit en hoef ik alleen nog maar de schroeven erin te draaien!!

Misschien een tip!

japsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:15

dat moet je niet doen hoor!! het is niet goed voor het paard en ook niet goed voor de bodem van de trailer.
Je zou het paard aan twee kanten vast kunnen houden op concours. of zonder stiften rijden, zo erg is het niet.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:10

Wij deden het wel altijd bij een paardje, daar konden we de achterbenen eerst niet eens van aanraken! Na veel oefenen konden we haar wel poetsen en dus voorzichtig een achterbeentje optillen. Thuis werden dan dus alleen de noppen voor achter ingedaan. Op concours kon dat niet, en als je Z bent is het wel nodig. Heeeel goed inpakken en voorzichtig laden. Teveel een stressbeestje dus daar werd dat wel bijgedaan Lachen suc6 vandaag!

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:38

neej zou ik ook niet doen.. je kunt wel thuis alvast de schroefgaten schoon maken en er watjes indoen.. hoef je ze op wedstrijd alleen maar uittehalen en de schroeven erin te doen! in de lagere klassen heb je naar mijn mening niet echt schroeven nodig, ligt overigens wel aan je paard! gewoon thuis oefenen heel veel succes!

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:23

idd..ik je kunt er thuis ook al 'transportproppen' dr in doen. of ze thuis al schoonmaken, dit is zowieso al handig! je kunt dr dan ook een stukje spons of iets anders dr in doen. ik heb ook speciaal op de maat van de proppen speciale stukjes dat lijkt op piepschuim..maar het is moeilijk te breken..dus het blijft er bij mij echt een week in zitten! (we doen meestal na concour ze dr weer in ..dan hoef ik ze voor het olgende concour ze niet meer schoon te maken..) en schoon...hou je ze dan zeker!!!!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:45

ik zou het persoonlijk ook niet doen!! zeker niet met een paard wat niet goed staat. die vos van mij staat in de bochten niet goed, levensgevaarlijk dus
ik heb de eigenaresse van oet al zo vaak gehoord over mensen die hun paarden met kalkoenen en al in de trailer vervoeren...(zij is DA)

ik ga vnmiddag toevallig op concours met die vos, staat voor het eerst op ijzers...op het terrein is hij niet echt makkelijk!!maar ik maak thuis de gaten schoon...dan maar 15 min langer werk!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:27

Ik schrik even van de reacties hierboven......

Ik draai AL MIJN PAARDEN thuis de stiften er in.
Nooit op concours!!!

En waarom?
Met een 4-jarige wil ik niet verongelukken bij het proppen indraaien.
Als extra handigheid zit je er nu veel sneller op dus kun je dan je tijd om in te rijden veel nauwkeuriger inschatten. Verder hou je dan je kleren en je klauwen ook nog een beetje schoon.

Het wordt alleen een beetje een ander verhaal als je een paard hebt die zeer onrustig is op de trailer.
Maar zolang een paard zeer rustig reist die ik echt al jaaaaaren probleemloos thuis de proppen erin....... Ja

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:04

Wat meer tijd uittrekken en als 'noodoplossing ' op de trailer zetten met stiften.

Het hoort ook bij de opvoeding dus ga het niet uit de weg...

CGJ, draai jij ze na afloop wel uit??

Meen ik me nog te herinneren dat jij thuis lang doortraint en dan pas start Knipoog

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 23:00

Ik zou er niet aan moeten denken om mijn paard met stiften in met een trailer te vervoeren.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 23:50

Bij het paard dat ik rijd is het beter voor onze veiligheid (en voor dat van de anderen) om op concours geen proppen in te hoeven draaien, dit doe ik dus ook altijd thuis. Zit er over te denken om zelfs thuis op te zadelen.

En ja ik haal ze er na afloop ook pas thuis weer uit.