Val van paard met dressuur ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Val van paard met dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 20:51

Hoi, Ik heb vorige week mijn eerste buiten wedstrijd gereden op mijn pony. Dat vond ze erg eng, en vlak voor de gebroken lijn steigert ze en ik val/spring (weet niet precies hoe het ging..) er van af. Ik land op mijn benen. Loop even 3 passen met mijn pony en ga er weer op. Ik rijd de oefening gewoon verder, was niet op nieuw begonnen (weet ik veel.. mijn 2e wedstrijd...) Wel een 2 natuurlijk, maar mag je gewoon doorrijden dan ???? Ik had uiteindelijk 150 punten, mijn pony was heel erg angstig en steeds met haar hoofd de lucht in... Ik rijd nog maar B...
Wel een hele mooie middendraf.. Dat maakte voor mij een hoop goed.. Haha!

Weet iemand hoe ik nou de volgende keer (morgen....) er voor kan zorgen dan ze niet meer steigert ? Som sook steigert ze heel laag, en heel vaak achter elkaar.. ik ben altijd heel rustig en probeer bij haar niets te doen wat ze niet aankan en ik zit ook niet in haar mond te rukken....

gamble

Re: Val van paard met dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:53

Ja je mag na een val volgens mij doorijden mits je geen hulp van buitenaf hebt gehad en binnen ik dacht 60 deconde weer verder gaat met de proef. Bij ons viel er laats een af en die werd nog 2de

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:56

gamble schreef:
Ja je mag na een val volgens mij doorijden mits je geen hulp van buitenaf hebt gehad en binnen ik dacht 60 deconde weer verder gaat met de proef. Bij ons viel er laats een af en die werd nog 2de

Ja volgens mij ook. Je moet binnen 60 seconden weer op je paard zitten.........

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 07:48

Maar steigeren in de ring is natuurlijk niet best.
Kun je niet een stap terug doen en voorlopig niet op wedstrjd gaan?
Thuis rijden, bij de buren, met de trailer naar kennissen en zo het vertrouwen opbouwen.
En daarna pas aan een wedstrijd beginnen, het lijkt mij veel veiliger, dan je zorgen moeten maken of je wel of niet eraf dendert tijdens de proef.

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 16:00

Ik denk dat je gewoon moet oefenen. Waarschijnlijk was jij ook zenuwachtig omdat het je tweede wedstrijd was, en werd je pony toen ook nerveus. Misschien kun je is onderlinge wedstrijden starten en idd zoals amondi al zei is bij kenissen gaan rijden ofzo.
Veel succes!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 16:07

ik heb zat onderlinge wedstrijden gereden, en dat ging ook allemaal super. Bijna elke keer eerste met een hoog aantal punten..
Ook is het niet mijn pony die het niet zou kunnen ofzo.. want ze heeft M gereden, dus daar heb je ook wel wat voor nodig.. Ik moest als eerste starten, en ze zag helemaal niemand. Ben vandaag gewoon weer op wedstrijd gegaan, en ging zoals gewoonlijk weer super.. ben 3e geworden..Tong uitsteken jammer genoeg net geen winstpunt (154) maar het lag er gewoon aan dat ze niemand zag, en het was allemaal een beetje rommelig geregeld.. daar kon ze niet zo goed tegen. Ik ken mijn pony goed genoeg..Tong uitsteken maar ik dacht misschien of jullie een andere oplossing hadden dan gelijk stoppen met wedstrijden.. das een beetje onzin... Knipoog tog bedankt hoor..Knipoog Maar ik zet gewoon door, en ga niet het bijltje erbij neer gooien omdat ik er 1 van af spring/val..

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:28

Of je was zelf die dag meer gespannen, zonder dat je het zelf merkte. Dat gebeurt vaker dan je denkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:34

Stijgeren is een vorm van verzet.
Aan jouw de eer om uit te vinden (samen met je lesgeefmens) waar dat verzet vandaan kan komen.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:41

gamble schreef:

Hulp van derden is wel toegestaan bij een val! Ik ben begin maart van mijn paardt gevallen in de proef. De eigenaar heeft hem gevangen! Mij op het paard gezet, en ik heb mijn proef uitgereden. De jury wist niet wat te doen in dit geval. Tijdens de prijsuitreiking, vertelde de jury dat ik toch uitgesloten was, ivm hulp van derden. Via iemand op Bokt die de regels kent, en mij vertelde dat de jury dit niet had mogen doen, heb ik geinformeerd bij de KNHS, en die vertelden dat hulp van derden toegestaan is na een val! Mits je er binnen 60 seconden weer opzit! Je krijgt min 2 voor het onderdeel waar je mee bezig bent als je eraf valt. Verder moeten ze het in de eind beoordeling meenemen (dus gereden zijn in het algemeen, en houding en zit) Ik heb dus ook mijn twee winstpunten weer gekregen van de KNHS. Die ben je namelijk kwijt in geval van uitsluiting!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:55

dat is goed nieuws casirask! Ik was nog benieuwd hoe dat afgelopen was *LOL*

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:58

Hmm .. volgens mij is het toch niet toegestaan hoor hulp van 3en?
Of is er dan zoiets dat je zonder hulp van 3en binnen 3 minuten weer op je paard moet zitten, en mét hulp van 3en binnen 1 minuut?
Er was iets mee.. Blond

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:08

en voor dat soort dingen heb je dus de reglementen:
knhs reglement schreef:
Na een val, wordt iedere hulp aan een deelnemer, bv. het terugbrengen van zijn paard en/of het in orde brengen van het harnachement, zolang hij nog niet te paard zit, of het hem weer in het zadel helpen, niet als verboden hulp van derden beschouwd, een en ander op voorwaarde dat de deelnemer binnen 60 seconden de proef kan hervatten.

knhs dressuurreglement schreef:
32
Vallen
Er is sprake van een val van de deelnemer, wanneer zonder dat het paard gevallen is, deelnemer en paard gescheiden worden, de deelnemer de grond heeft geraakt of dat hij genoodzaakt is, teneinde weer in het zadel te komen zijn toevlucht te nemen tot enige ondersteuning van welke aard dan ook.
Het paard wordt beschouwd te zijn gevallen, wanneer schouder en heup van het paard de grond hebben geraakt.
Indien er sprake is van een val van het paard en/of van de deelnemer volgt er géén uitsluiting, maar zal de invloed van de val in het cijfer voor de betreffende beweging /oefening en in de algemene cijfers aan het einde van de proef tot uitdrukking worden gebracht.
De dressuurproef dient na een val altijd binnen 60 seconden te worden hervat. Wordt de proef niet binnen 60 seconden hervat, dan volgt uitsluiting van de combinatie.
De tweede val van de deelnemer en/of van het paard tijdens dezelfde proef leidt tot uitsluiting van de combinatie.

Een paard, dat na een val in vrijheid een ononderbroken afgezette ring verlaat wordt niet uitgesloten, althans voor zover wordt voldaan aan het bepaalde met betrekking tot de maximaal toegestane tijd van onderbreken van een proef na een val.
De (voorzitter van de) jury heeft het recht zonodig na te (doen) gaan in hoeverre het paard en/of de deelnemer, na te zijn gevallen, redelijkerwijs in staat kunnen worden geacht de proef op verantwoorde wijze voort te zetten.
Indien de (voorzitter van de) jury een dergelijk onderzoek noodzakelijk acht, is het bepaalde tot de maximaal toegestane tijd van onderbreken van een proef na een val, niet van toepassing.
De deelnemer dient te allen tijde de ring te paard te verlaten. Indien dit niet geschiedt wordt het aan het oordeel van de (voorzitter van de) jury overgelaten te beslissen of de betreffende combinatie, gezien de omstandigheden al dan niet wordt uitgesloten.
Indien de deelnemer bij het verlaten van de ring wordt gedwongen af te stijgen omdat de ring of rijbaan niet door derden wordt of kan worden geopend en de deelnemer derhalve de ring niet te paard kan verlaten, dan volgt geen uitsluiting.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:25

Lielle schreef:
dat is goed nieuws casirask! Ik was nog benieuwd hoe dat afgelopen was *LOL*

Hoi Lielle,

Ik had je een pb tje gestuurd. Is hij niet aangekomen? Ik had je daarin uitgebreid bedankt! Haha! Maar bij deze Nog heel erg bedankt! Scheelt me wel twee minpunten! De KNHS was best verontwaardigd dat de betreffende jury niet op de hoogte was van de regels. Ik kreeg dus met excuus van de bond, mijn winstpunten terug!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 21:05

nee, verdwenen in cyberspace Verward maar goed, daar ging het me niet om, ik vind alleen maar fijn om te lezen dat het goed afgelopen is.