Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:52

Ik heb er geen last van, soms baal ik wel, maar het is gewoon een jurysport, soms krijg je teveel en een andere keer te weinig. Maar klagen om een 7 vind ik wel apart!

VLC
Berichten: 1566
Geregistreerd: 17-04-05

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:37

tja ik heb een echt wit paard en dan kan ik 2u wassen en schoonmaken, 'sochtend om half 6 eruit, het hele paard weer onder de stront en dan nog een keer schoonmaken.
de ene keer is dat niet zo en is lizzy 'smorgens nog schoon en ik krijg en 8 en de andere keer en ik bijelkaar 5 u bezig geweest met schoonmaken en krijg ik een 6. De jury kan soms niet zien hoeveel tijd jij er ingestoken hebt. MAar ik ben met je eens, het is soms frustrerend!

lovelyhorses

Berichten: 190
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Almere

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:18

de meeste jury's geven standaard cijfer voor de verzorging en uhm het is en blijft een jurysport en de volgende keer heb je een andere jury Knipoog

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:18

Samsam schreef:
oef als je hier al zo'n drama van maakt zul je idd nog veeeeeel teleurstellingen krijgen in de grote boze wereld die dressuursport/jurysport heet!


heb je wel een goed punt Ja

Ik zou dit lekker vergeten, een 7 is een mooi punt en de volgende keer rij je een winstpunt door je proef en niet de verzorging! Ach gut

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:51

Ik vind dat dat hele punt moet worden afgeschaft! Het draagt niks bij aan de rijkunst... Ik zie liever een extra punt in het rijden, en dan de verzorging weg...
Imo als iemand er niet uitziet tijdens een proef, word de gehele proef toch minder beoordeeld, omdat uitstraling er wel aan toedoet bij dressuur... Dus waarom dat rare punt om te beoordelen??

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:39

Karin schreef:
Ik vraag me overigens af hoe het is gesteld met je manier van rijden als je het in de dressuur moet hebben van dat ene puntje meer of minder op verzorging. Die vraag is overigens niet specifiek op jou gericht, maar in het algemeen.


Precies, wat een gezeur zeg.Van de 26 onderdelen gaan er 25 over het rijtechnische, dus het lijkt me wel duidelijk waar je punten op behoort te scoren.Het is geen hondententoonstelling hoor.
Lijkt me een slim idee om gewoon bij alle klasses het punt voor verzorging te doen vervallen, hebben we dit soort gejamaar niet meer en kan men niet zeggen dat men geen winstpunt had omdat het punt voor verzorging te laag was Knipoog

Gulpje

Berichten: 8073
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:50

Je denbkt gewoon "He wat jammer nou", en je gaat weer door naar de volgende wedstrijd. Het is geen halszaak. het is maar een wedstrijdje Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:01

machie schreef:
Ik vind dat dat hele punt moet worden afgeschaft! Het draagt niks bij aan de rijkunst... Ik zie liever een extra punt in het rijden, en dan de verzorging weg...
Imo als iemand er niet uitziet tijdens een proef, word de gehele proef toch minder beoordeeld, omdat uitstraling er wel aan toedoet bij dressuur... Dus waarom dat rare punt om te beoordelen??

Misschien is dit onderdeel er bij de lagere klassen om de ruiters ervan te doordringen dat het bij dressuur (ook) om 'het plaatje' gaat. Als ze daar eenmaal van doordrongen zijn (en doorstromen) dan mag het komen te vervallen. Knipoog

Er zijn wel meer elementen die alleen voor de lagere klassen gelden: zo mag je alleen in de lagere dressuurklassen met zweep rijden, wordt er alleen in het B-springen en B-sgw op stijl beoordeeld en is er in de endurance uitsluitend in klasse 1 een maximale snelheid. Vervalt allemaal zodra je in een hogere klasse komt. Lachen

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 06:15

Dat is ook weer waar Karin... Maar dan nog, ik vind het gewoon een beetje onzinnig... Vooral omdat al je een proef niet winstpunt verdient gereden hebt, ze je altijd zullen straffen met de verzorging. Zo heb ik ooit op 1 dag een 5 en een 8 gehaald voor verzorging (zelfde paard Knipoog)

Bij springen gewoon wordt volgensmij toch in meerdere klassen op stijl beoordeeld?

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 07:19

Het punt hoeft helemaal niet onzinnig te zijn.
Onder verzorging behoort ook de wedstrijdconditie van de combinatie te vallen.
Dat wordt veel te vaak vergeten( ook door de jury)
Een te schraal of te vet paard mag eigenlijk geen voldoende scoren op dit punt. Maar dat durft geen jury aan.
Maar goed een schoon vet paard met dito ruiter, scoort dus een 4 een 8 en nogmaals een 4 en een 8 en samen is dat dus wel en 6.

Kan je beter discussies vermijden en een 7 neerzetten. Buiten TS, is dan iedereen tevreden.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 07:24


Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 07:28

Lielle, je bent er wel erg snel bij! Dank, ik vond dat ook best een leerzaam topic.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:49

Op de vorige wedstrijden hadden we het punt voor de verzorging absoluut niet nodig gehad, we hebben in 5 proeven 6 winstpunten behaald en alleen maar in de prijzen, van de 1e tot de 4e prijs. Nu wel Knipoog

Deze keer waren dus niet alleen de punten een teleurstelling (omdat het naar ons gevoel niet veel slechter ging dan de vorige, maar vooral ook het feit dat het lijkt dat er gekeken wordt of je een winstpunt haalt met een 8 of niet. En de vorige keren hadden we steeds een acht, dus het voelt ook alsof je nu minder je best zou hebben gedaan. Ze moeten kijken naar hoe ze het vinden, het punt niet gebruiken om iemand "op te waarderen" of te degraderen. Ik had ook liever dat het gewoon een rij-onderdeel was geweest, imo eerlijker.

Ik vond dat over het algemeen vrij laag werd gejureerd, ik bedoel, als je tot combinatie 17 nog derde in de andere ring met 153 punten staat....

Kan gebeuren, het is niet altijd feest Bloos Haha!

Ik zelf ben inmiddels gewend aan die verschillen in jurering en punten, maar zoals Yfande ook al zegt, je zal maar je eerste wedstrijd op deze manier hebben. Voor Yfande zijn dit ook de eerste proeven. Als er zelfs al gezegd wordt dat een amazone niet kan rijden, tjonge zeg. Lekker opbouwend. Een amazone bij ons op stal moet volgende week voor het eerst, haar lopen de rillingen nu al over de rug Clown

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:58

Misschien zegt dat niet over hoog/laag gejureerd maar meer over de kwaliteit van de combinaties

Anoniem

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:10

Nou nou nou, waar maak je je druk om zeg. Als jij vind dat je paard door een ringetje te halen is terwijl ze normaal dat niet is, dat ziet de jury toch niet? De jury ziet gewoon een paard dat eruit ziet zoals hij er uit hoort te zien. Misschien als jij je paard wat bijhoudt ipv dat bij elke wedstrijd alle modderklonten uit de staart + benen moet halen, zou je je er ook niet zo druk over maken. Ik kijk eigenlijk zelden naar verzorging, ik heb meestal een 8, maar me best doe ik er niet voor. Ik steek zijn knotjes op, kam zijn staart uit en haal een babydoekje over zijn lichaam, en een wollen handschoen, daar blijft het bij. Zijn benen zijn altijd zowiezo altijd al getoiletteerd, en zijn staart ook opgeschoren. En ik rijd ook B... De jurysport is nou eenmaal oneerlijk, de ene jury vind dat leuk de andere jury vind dat leuk, maar een proef is een proef... En ik ben echt geen oude rot, maar ik weet wel degelijk hoe het er aan toe gaat. Als ik een goede proef rijd, en de jury vind van niet, ja dat is dan balen, maar life goes on, zolang jij er een goed gevoel over had, is dat het belangrijkste wat telt!

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:02

Als de jury een 7 geeft waardoor het totaal op 155 uitkomt is het duidelijk dat de jury de proef niet winstpuntwaardig vond.
Ik ga de volgende keer ook klagen als ik 153 punten heb, want ze hadden toch ook een 10 voor de verzorging kunnen geven ipv een 7... Clown

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 00:50

Waarom heb ik het idee dat alleen maar "oude rotten in het vak" zo hard reageren.
Ik zou heel graag van jullie willen weten op welk niveau jullie rijden
en wat jullie ervaringen waren op jullie alleréérste B-dressuur-
wedstrijd.

Net wat Odessa1 zegt, ons stalgenootje rijdt zaterdag over een
week haar eerste officiele wedstrijd en zij is beslist niet zo door de
wol geverfd als jullie.

Vergeten hoe het voelt om een "absolut beginner" te zijn ??

Maar nogmaals, het gaat helemaal niet om "het winstpunt", maar om
de manier van puntenverdeling.
Elke goede jury heeft imo kijk op elke combinatie die hun ring binnen
komt en ziet in een oogopslag of die combi netjes verzorgd is of niet
een beetje extra heeft of dat het juist een sloddervoscombinatie is, je
kunt me zeggen wat je wilt, maar de eerste indruk is altijd de beste
(dat geldt voor elke tak van sport en ook voor het bedrijfsleven), tenzij
dat je zo afgestompt of ongeinteresserd bent dat je niet meer kijkt en
standard je cijfers geeft.

De jury geeft cijfers voor elk onderdeel naar eer een geweten, en die
horen ze dan ook voor de verzorging geven. Het kan niet zo zijn dat
een combinatie die ongevlochten en met nog stro aan de hoeven binnenkomt hetzelfde cijfer (een 7 dus) geven dan een paard dat eruit
ziet zoals het hoort met dan nog het beetje extra aan verzorging dat
de ruiter/amazone eraan besteedt in de hoop dat het dan ook beloond
wordt (niet met het oog om daar een winstpunt mee te halen maar
omdat het zo hoort volgens het regelement).

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:53

juist een beginner zou heel blij moeten zijn met een 7 op dr lijstje! en niet janken dat ze geen 8 had!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:06

Yfande, een jury kan niet zien of jij je eerste wedstrijd rijdt of er al 500 achter de rug hebt. Mijn 1e B wedstrijd is al zo lang geleden dat ik me dat niet echt meer kan herinneren. Maar geloof me, ik weet nog best hoe het voelt om als beginner rond te rijden, heb me onlangs weer knap gegeneerd in een zeer beroerd B proefje (sgw, start verder M).

Maar hoewel ik me je teleurstelling kan voorstellen, en ik zelf ook wel eens twijfel aan de motivatie van enkele juryleden, vind ik het wel te makkelijk om daar alles op af te schuiven. Uiteindelijk verdien je dat wp over je hele proef, en niet alleen op het laatste onderdeel.


Over hoe een jury kijkt naar verzorging verwijs ik naar een topic dat ik al eerder heb aangehaald hierboven. Verzorging is meer dan wassen en invlechten.

Succes volgende keer!

Anoniem

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:32

Citaat:
Waarom heb ik het idee dat alleen maar "oude rotten in het vak" zo hard reageren.
Ik zou heel graag van jullie willen weten op welk niveau jullie rijden
en wat jullie ervaringen waren op jullie alleréérste B-dressuur-
wedstrijd.


Ik rij al vanaf mijn 5e wedstrijdjes, en nu pas sinds Januari met mijn eigen paard. In de B dus. Mijn eerst B wedstrijd ging heel lekker, maar de punten vielen tegen, maar toen was er ook een zeer vreemde jury. Naar verzorging heb ik niet gekeken, ik vind mijn rij technische punten veel belangrijker.. Ik snap ook niet waarom je je daar zo druk om maakt?

Citaat:
Vergeten hoe het voelt om een "absolut beginner" te zijn ??

Toen was ik 5, en moest ik 10 minuten lang op een fjord rijden, ik was volledig genezen, om 3 maanden later weer te beginnen.

Citaat:
Maar nogmaals, het gaat helemaal niet om "het winstpunt", maar om
de manier van puntenverdeling.
Elke goede jury heeft imo kijk op elke combinatie die hun ring binnen
komt en ziet in een oogopslag of die combi netjes verzorgd is of niet
een beetje extra heeft of dat het juist een sloddervoscombinatie is, je
kunt me zeggen wat je wilt, maar de eerste indruk is altijd de beste
(dat geldt voor elke tak van sport en ook voor het bedrijfsleven), tenzij
dat je zo afgestompt of ongeinteresserd bent dat je niet meer kijkt en
standard je cijfers geeft.


Wat voor de 1 mooi is kan voor de ander lelijk zijn.. daar kun je zelf niet over oordelen, de persoon die daar op het moment zit beoordeeld en geeft de punten, niet jij. Als ik af en toe ook combinaties te bak in zie komen, denk ik ook, zien ze zelf nou niet dat dat gewoon niet mooi toont?

Citaat:
De jury geeft cijfers voor elk onderdeel naar eer een geweten, en die
horen ze dan ook voor de verzorging geven. Het kan niet zo zijn dat
een combinatie die ongevlochten en met nog stro aan de hoeven binnenkomt hetzelfde cijfer (een 7 dus) geven dan een paard dat eruit
ziet zoals het hoort met dan nog het beetje extra aan verzorging dat
de ruiter/amazone eraan besteedt in de hoop dat het dan ook beloond
wordt (niet met het oog om daar een winstpunt mee te halen maar
omdat het zo hoort volgens het regelement).


Het lijkt me wel erg sterk dat er een paard met stro in zijn hoeven en stro in zijn staart ze bak in komt. Of het is een onderlinge wedstrijd, maar je gooit het er nu wel erg dik bovenop. Waarom maak je je trouwens zo druk om verzorging, en niet om de punten die je rijtechnisch krijgt?

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:50

Ik kan me voorstellen dat je je best wel banketstaaf gevoeld heb....

Heb ik ook wel eens gehad, en ik kan me niet voorstellen dat niemand ooit heeft gedacht "ik snap hier helemaal niets van" dat gaat er bij mij echt niet in...

Wat je wel leert met de tijd, is om hier doorheen te kijken.

Hou altijd in gedacht hoe je zelf vond dat de proef ging, dat is het belangrijkste gevoel en daar moet je op voortborduren...

Als ik voor mijn gevoel een slechte proef heb gereden, dan kan ik een winstpunt hebben maar dat haalt dat gevoel niet weg.

Zo moet je ook denken als je voor jezelf een wereldproef heb gereden. Of je nu wel of geen winst punt heb, of je laatste of eerste bent maakt dan helemaal niet uit. DAT gevoel moet je vasthouden.... Ja

Bedenk altijd dat die mensen jouw paardje maar 5 minuten zien lopen, jij weet zelf of je een goede of slechte proef heb gereden.
Jury beoordeeld alleen die 5 minuten, hoe hij de rest van de week loopt intereseerd hun niet Knipoog

idje

Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:39

Lielle schreef:
Maar hoewel ik me je teleurstelling kan voorstellen, en ik zelf ook wel eens twijfel aan de motivatie van enkele juryleden, vind ik het wel te makkelijk om daar alles op af te schuiven. Uiteindelijk verdien je dat wp over je hele proef, en niet alleen op het laatste onderdeel.
Over hoe een jury kijkt naar verzorging verwijs ik naar een topic dat ik al eerder heb aangehaald hierboven. Verzorging is meer dan wassen en invlechten.

Succes volgende keer!


Zoals ik in dat topic heb laten blijken, zet ik daar wel mijn kanttekeningen bij, maar je hebt natuurlijk 100% gelijk dat het laatste onderdeel niet bepalend mag zijn voor het al of niet krijgen van een winstpunt. Het gaat om het rijden. Daar verdien je het mee.

[

Maar alles bij elkaar, het is wel jammer dat sommige Juryleden de verzorging afdoen met een standaardcijfer.
Het is ooit bedoeld geweest, om beginners bij te brengen hoe alles er uit moest zien en onderhouden moest worden.
De Jury kwam dus na de proef uit de auto, om te controleren of je paard gepoetst was en je tuig goed onderhouden was. En of je hoofdstel wel goed op maat gemaakt was, je bit niet te groot enz.
Daar kreeg je dus terplaatse commentaar op ter lering ende (soms) vermaak.
Of alles nieuw en/of mooi was, was van minder belang. Heel, schoon en netjes. Daar ging het om.
En als het goed gedaan werd dan leerde je als beginner van dit punt.
Nou ja, dat was dus de "Goeje Ouwe Tijd Haha! "
Zoals het nu gebeurt, daar zie ik ook niet veel nut in.

Maar dit soort cijfers gebruiken om iemand net wel of net geen winstpunt te geven, dat vind ik eigenlijk niet kunnen.
Jureer per punt en tel niet voor de laatste 4 cijfers op, maar jureer die laatste ook zoals je ze ziet. Dat is eerlijk.

En Malibu, jij hebt helemaal gelijk. De punten zijn ondergeschikt aan het gevoel wat JIJ hebt bij je proef.

idje

Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:45

ShannaY schreef:

Het lijkt me wel erg sterk dat er een paard met stro in zijn hoeven en stro in zijn staart ze bak in komt. Of het is een onderlinge wedstrijd, maar je gooit het er nu wel erg dik bovenop. Waarom maak je je trouwens zo druk om verzorging, en niet om de punten die je rijtechnisch krijgt?

Deze quote wou er daarnet niet in Clown

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:46

PS ik vind het commentaar van de jury "amazone moet leren rijden" dus echt niet kunnen. Overigens kan het wel zijn dat hij dat gewoon gezegd heeft en de schrijfster het per ongeluk heeft opgeschreven Verdrietig

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:53

Waarom de oude rotten in jouw ogen zo hard reageren, is omdat ze juist al vaak door schade en schande hebben geleerd om zich niet druk te maken om punten op het protocol. Ze doen dit niet om jou af te katten, maar juist zodat jij als beginner al op voorhand begrijpt dat een proefje een momentopname en iedere jury anders is en ook anders punt. Een makkelijke jury geeft al gauw een 8, terwijl een 7 bij een andere (strengere) jury net zoveel waard is.

Ik val zelf onder de oude rotten, maar kan me wel mijn eerste proefje (drama) nog herinneren. Daarnaast ben ik met mijn arabier van 1.52 Z2+13wp bij de paarden geworden en als ik me iets van onterechte punten of jury-meningen had aangetrokken, was ik al heel lang geleden gestopt.
In de allereerste proef kan ik me ook goed inleven, mijn dochter van 9 start volgend weekend haar eerste officiële B-wedstrijd. Hoe ik haar heb voorbereid op de grote boze dressuurwereld? Gezegd dat ze plezier moest hebben, dat het leuk is en moet lachen en als ze boven de 130 punten rijdt ze het super heeft gedaan.
Als het een "onterecht" protocol is, dan is daar een hele goede plek voor om dat op te lossen. Je propt het tot een balletje en gooit het de prullenbak in Haha!