" hulpmiddelen" op wedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmagic85

" hulpmiddelen" op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 10:43

hoi allemaal,

ik had afgelopen zondag een wedstrijd (de laatste want mijn paardje is drachtig! Bloos ).
maar goed, ik had mijn eerste proef gereden en stapte wat rondjes, gaat er vlak naast me een meisje stil staan en daarna weer verder in stap; dat ging als volgt: het paard liep al met de kin op de borst (zo kort waren die teugels) dan wordt er nog even hard aan getrokken: paard doet zijn mond open en blijft zo staan. dan, vanuit het niets krijgt dat paard een keiharde schop in zijn buik met de sporen van dat mens dat ie door moest lopen, maar er werd helemaal geen teugel gegeven; die waren nog even kort.
en aan de andere kant was er een mevrouw die had haar paard al even lekker losgereden; instappen was er niet bij, meteen draven en ik denk dat ze wel 10 rondjes gegallopeerd had en meppen met die zweep. mijn paard werd zowat gek; iedere keer als die zweep petste deed ze haar oren in haar nek...nou rij ik ook met zweep hoor. ik gebruik hem alleen niet zoveel; hou hem er meer bij om correctie aan te geven dan om aan te sporen.

maar goed. dit wou ik even kwijt. ik vind dat zo erg dat mensen hun paard zo afbeulen op wedstrijden totdat ie geen pap meer zeggen! Boos!

Groetjes

Paradox

Mar__

Re: " hulpmiddelen" op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:47

Jepz helaas maar waar....

Ik zie ook de meeste vreemde dingen hoor Knipoog Waar ik me over verbaas schijnt voor een ander doodnormaal te zijn.

Laatst ging er bij iemand in de proef ook wat mis, klaar met proef paard gaat nog even naar de inrijbak om daar onder handen genomen te worden Scheve mond
Word gemept en geschopt en gaan net zo lang door tot het onderdeel goed gaat. Waar ben je dan mee bezig? Doe je het voor je plezier? Lijkt mij niet.
Als mijn pony een foutje maakt, sja jammer dan gewoon doorrijden en met training eens wat extra aandacht aan besteden maar daardoor helemaal afbeulen Verdrietig

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:05

Hoi Paradox waar heb je gereden dit weekeinde??
Je kunt niet altijd weten wat er aan de hand is trouwens !! Zo heb ik dus laatste een wedstrijd gereden met een heel stout paard terwijl hij thuis en normaal altijd heel braaf is !! Dus voor het tweed rondje los rijden had hij ook binnen 2 minuten een tik te pakken ( geen ros maar wel een tik! ) Met als gevolg een paar rondjes ongecontrolleerde galop!! ( schaam schaam ) waar vervolgens zich meerder mensen mee gingen bemoeien. Totdat je af stapt en ze de teugels geeft want dan durft niemand meer !! Maar je hebt gelijk dat sommige mensen met losrijden wel hele brute dingen laten zien!! Ik ben trouwens ook van mening dat als de dingen die thuis niet super gaan je ook op een wedstrijd niet super kunt laten zien!! Ik persoonlijk oefen die dingetjes dan kort met losrijden en die dingen die wel super bevestigt zijn die doe ik dan een keer extra met losrijden. En na de proef nog afbeulen heeft in mijn ogen ook geen nut. maar ja je hebt er van die "ruiters" tussen.....

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 11:14

Je hebt absoluut gelijk dat als je paard stout of vervelend is je hem een tik kan geven, maar niet 10 achter mekaar. en ik ben bekend met de rondjes galop haha. als dat bij mij niet zou gebeuren zou er vast iets mis zijn met mijn paard LOL!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:31

waar ik laatst op wedstijd was reed er ook zo'n doos.. Op een gegeven moment ging haar paard niet meer voor of achteruit.. Moest er een of ander mens komen om het beest met een zweep vooruit te meppen. Ik zie haar in de proef er al achter aan rennen om elke keer een tik uit te delen als het paard niet vooruit gaat Hamer

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:51

Ja er zijn wel eens van die dagen dan schaam je je diep voor je paard !!! En dan denken andere vaak nog dat ze het beter weten!! Zo van misschien moet je eerst eens thuis gaan oefenen voor je op wedstijd komt !! DUHH of je met een paard wat thuis al niet wil op wedstrijd gaat !!! Maar ja hij was nou net die dag met het verkeerde been uit stal gestapt denk ik !!
Gelukkig zie je in noord holland steeds vaker bij de inrij baan controlle vanuit de organisatie op vreedheid naar paarden toe. Want ik ben het er helemaal mee eens dat het paardrijden wel leuk moet blijven en dat er dingen zijn die dus echt niet kunnen !! Het ergst nog vind ik die mensen die hun paard na een proef nog even flink ros geven omdat het niet ging!!!
Ik moet trouwens zeggen laatst was ik bij een dressuur wedstrijd. Daar was een mevrouw met een paard. Dat paard wilde ineens helemaal niets meer. Alleen nog maar achter uit en steigeren. Heel erg vervelend natuurlijk. Na een half uur inrijden lukte het nog steeds niet. Ze is afgestapt, heeft zich afgemeld bij het secretariaat en zei: dit is niet iets om hier op te lossen!! Gelukkig er zijn dus ook nog mensen die wel weten hoe het hoort !! en dat sommige dingen wel maar sommige dingen ook duidelijk niet op wedstrijd zijn op te lossen!!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:58

Ja, toen ik 3 jaar geleden nog 'volop bij de pony's reed zag je het al.Het meisje reed haar pony de sprinring binnen maar de pony weigerde twee keer gewoon doordat zij er te lomp op afreed, meisje trekt de pony na de hindernis compleet dubbel en slaat recht met de zweep tussen de oren.Moest ze bij de jury komen en werd haar even heel duidelijk verteld dat dat niet de bedoeling was.Ze werd gediskwalificeerd en rijd de ring uit.Nu zul je denken die heeft het wel gesnapt.Niet dus, ze geeft vol gas in galop naar de vrachtwagens en daar kreeg haar '' K*tknol '' er nog eventjes flink van langs.Het was echt niet om aan te zien.Op dat moment had ik toch flink medelijden met die pony.Ik durfde bijna niet te kijken.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:33

kadans16 schreef:
Ja, toen ik 3 jaar geleden nog 'volop bij de pony's reed zag je het al.Het meisje reed haar pony de sprinring binnen maar de pony weigerde twee keer gewoon doordat zij er te lomp op afreed, meisje trekt de pony na de hindernis compleet dubbel en slaat recht met de zweep tussen de oren.Moest ze bij de jury komen en werd haar even heel duidelijk verteld dat dat niet de bedoeling was.Ze werd gediskwalificeerd en rijd de ring uit.Nu zul je denken die heeft het wel gesnapt.Niet dus, ze geeft vol gas in galop naar de vrachtwagens en daar kreeg haar '' K*tknol '' er nog eventjes flink van langs.Het was echt niet om aan te zien.Op dat moment had ik toch flink medelijden met die pony.Ik durfde bijna niet te kijken.

Dat is idd erg zeg jeetje. Arme pony!
Weet wel dat iemand dat in de L dressuur deed. Moest naar de jury komen en jury zei je start de volgende proef niet anders zet ik je terug naar het B. Meisje startte dus gewoon 2e proef wel. Scheve mond
Onbegrijpelijk dat ze dat niet door hebben!

sheda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:14

Maar niet alleen de ruiters ook de ouders/grooms kunnen er wat van
Vorig jaar was ik op een springconcours en de ruiters waren parcours aan't verkennen, dus de ouders met de ponys aan het lopen
Is er een man die de pony, terwijl hij er gewoon naast liep, heeldetijd op zat te jutten en aan de teugel liep lopen (trekken dus) en constant de pony met de zweep aan zat te tikken.
Op zulke momenten denk ik: waar zijn we nou eigelijk mee bezig zeg

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:05

echt verschrikkelijk!!! Hamer
je moet wel eerlijk & oprecht tegen je paard blijven!!! Lovers

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 16:14

ik reed eind vorig jaar mijn eerste wedstrijd en daar deed ook een mafketel mee....een heel mooi paardje, mooie gangen, maar helaas zat er iemand op die niet kon rijden. vanaf de kant werden wel "dure" opmerkingen geroepen (voor de duidelijkheid; dit was een B-proef): ze moest hem meer gaan verzamelen en hoger instellen en wat meer laten doorbuigen (?). nou goed. dat paard werd zo "losgereden" dat ie echt bek af was, kwam bijna niet vooruit. was ze weer aan het galloperen en dat paard struikelde een beetje; nou zij zat meteen al half tussen zijn oren. toen tilde dat paard zijn kont op en hup; daar lag ze. te krijsen niet te kort. paard in volle galop door de bak gescheurd naar de uitgang maar die was dicht. die vrouw werd overeind geholpen en ze had zooo'n pijn aan haar pols ze kon niet meer rijden. toen ging er een jongen op en de hele tijd maar changementen rijden. echt vet irritant. ik probeer los te rijden voor mijn proef, zit zo'n knakker de hele tijd changementen kris kras door de bak te rijden. even later bleek dat haar pols toch niet zo zeer deed want ze was heel uitgebreid changementen met haar handen aan het tonen aan mensen die het niet snapten. waar die mee bezig is?? ze had overigens geen winstpunt gehaald bij de eerste proef. kun je dan niet beter eerst een B-proef leren rijden? (het paard was heel braaf ondanks dat zij zo lelijk tegen hem deed was ook niet schrikkerig ofzo)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:16

kijk, ik heb ook wel eens dat ik die poedersuiker van mij Knipoog eens n rondje flink aan moet pakken( lees, dan mept ze naar mn zweep, en dat mag niet, en dan mep ik net zo lang door tot ze stopt.... en dat is hard slaan) maar dat doe ik op concours ook... ziet er misschien niet zo netjes uit maar ze moet er vaak even door heen!!
Maar om echt je pony voor n weigering op zn hoofd te slaan: ... als ie van onwerkwilligheid omhoog komt mep k ook... k wil het gewoon NIETTT hebben dat ze steigert... t is er nu bijna uit dus het is niet vaak maar als het gebeurt mep ik haar door....

En als je pony in de proef nog steeds niettt loopt of megadruk is pak ik haar na de proef ook nog even 10 minuten door hoor.... Gewoon luisteren, dit gaat niet met grof geweld ofzo maar wel even heel duidelijk laten zien wie er de baas is...(daar heeft mijn pony problemen mee Knipoog)!!!

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:58

Tuurlijk er zitten soms wel eens mindere dingen tussen maar ik zal nooit me paardje daar voor af straffen we zijn er om van te leren de ene keer niet goed nou de andere keer gaat het misschien beter en we oefenen thuis wel wat er minder goed ging en je ehbt je ebst gedaan en je paardje ook dus ikz al hem daarna ook nooit meer oppakken het is genoeg zo dat denk ik dan Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:29

Geklets langs de kant, maar niemand met het lef om naar een official toe te stappen.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:39

inderdaad margreet !! iedereen heeft er commentaar over , maar iedereen houd zich stil !! Mijn pony moet ik ook in mn les bijtikken van achter en tegen houden van voren , dan plaatst ze zichzelf er beter onder , sommige vinden dit zielig maar anders neemt ze me in de maling ! Het is dat ik nog maar 1 dressuurwedstrijd heb gereden omdat ik voornamelijk springwedstrijden rijd .

Maar onterecht slaan vind ik idd uit den boze !! *LOL*

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:39

Je ziet het helaas te vaak!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:03

ik snap niet dat die mensen niet snappen dat een paard geen fouten maakt,als hij iets doet wat je niet wilt,dan veroorzaak je dat zelf..een paard houdt je alleen een spiegel voor..ze zouden zwepen en sporen moeten verbieden in de B..

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:09

Elisa2 schreef:
ik snap niet dat die mensen niet snappen dat een paard geen fouten maakt,als hij iets doet wat je niet wilt,dan veroorzaak je dat zelf..een paard houdt je alleen een spiegel voor..ze zouden zwepen en sporen moeten verbieden in de B..

allemaal leuk en paardvriendelijk maar als een je paard dan een spiegel voorrhoudt betekent dat dan dat een sloom paard een slome ruiter heeft.? Als een paard schrikt dan komt dat omdat je dan zelf schrikt( in het gevaklvan wegschieten). Dan mag je dus niet corrigeren want paard houdt je een spiegel voor en dat betekent dus dat de fout bij jouw ligt. Beetje kortzinnig antwoord.
Sporen zijn vaak gewoon nodig.( en ik heb in de B op het eind pas mee gereden) , want je kan hem moeilijk een wortel aan een stok voor zijn neus hangen in de hoop dat ie voorwaartser wordt. wortel naar links en je gaat wijken. Handig idee trouwens ( ga ik vanaviond even uit proberen Haha!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:42

melissa20 schreef:
Sporen zijn vaak gewoon nodig.( en ik heb in de B op het eind pas mee gereden) , want je kan hem moeilijk een wortel aan een stok voor zijn neus hangen in de hoop dat ie voorwaartser wordt. wortel naar links en je gaat wijken. Handig idee trouwens ( ga ik vanaviond even uit proberen Haha!

Dus jij gebruikt je sporen om je paards voorwaarts te laten lopen??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:56

daar ga je al de fout in,je paard moet voorwaartser zijn,omdat je hem snel voor je been maakt,niet voor je spoor..wijken doe je door hem rijtechnisch te trainen..en hem te leren op zij te gaan voor je been..dus ja een sloom paard heeft 9 v/d 10 keer een slome ruiter..of sloom is niet het goede woord..een inconsequente ruiter of een ruiter die hulpen door elkaar geeft waardoor het paard afstompt.Als je paard weg schiet kun je hem bij je houden..zoniet dan is er al weer iets aan de hand..