Overgenomen uit de mutaties van het dressuurreglement die gelden per 1 april 2005: "Art. 144 Harnachement Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit."
Dus als jouw boomloze zadel op een dressuurzadel lijkt, dan mag je er zonder enig probleem mee starten. Ik weet niet in hoeverre ze 'erop lijkend' interpreteren. Misschien eens bij een jurylid vragen?
Tja, ik ben geen jurylid dus ik zou je er geen definitief oordeel over kunnen geven. Met een beetje fantasie kun je er een engels zadel in zien, maar ik durf je niet met zekerheid te zeggen of je ermee mag starten. Je zou deze foto eens kunnen opsturen naar de KNHS met de vraag of deze toegestaan is. Of de gok nemen en gewoon ermee naar de wedstrijd gaan. Er staan nl. niet dat je zadel perse een boom moet hebben.
Nou, dat valt me weer mee van de KNHS, kreeg vandaag al een mail terug Er mag gestart worden met een boomloos zadel, het moet alleen wel op een Engels zadel lijken dus geen westernuitvoering. Mooi dus!!