verschil M en Z springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jipkip

verschil M en Z springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 16:03

hallo,
ik heb zaterdag mijn Z springen debuut.. maar nou vroeg ik me af of jullie vinden of dat nou echt nog een groot vershcil is qua niveau.. mijn pony en ik zijn nog nooit uitgebeld of iets dergelijks.. wel eens een balkje maar dat de laatste tijd eigleijk ook niet meer..

en hebben jullie tips?

alvast bedankt!

Kylan

Re: verschil M en Z springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:12

Het scheelt eigenlijk alleen de hoogte, en dat je in het Z een niet overbouwde sloot en een driesprong tegen kan komen.

Veel succes!!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:28

dat beide kan je ook in de M tegen komen! Haha!

neehoor vaak zijn het zelfs de zelfde parcoursen dan de M alleen idd de hoogte!!

ik moet zeggen dat mijn overgang van de M naar de Z ponys niet geheel lekker verliep! terwijl die tussen de M paarden(Z ponys dus) super sprong en zelfs de punten voor het Z(ZZ dus) had!

komt omdat ze vaak de afstanden niet veranderen van het M naar eht Z toe...

nu rijd ik Z bij de paarden(met een paard Haha! ) maar ik merk geen verschil, misschien van de zomer op de grotere concoursen?!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:02

Het meeste verschil zit hem tussen de klassen B/L en M/Z/ZZ

Van de M naar de Z scheelt vaak alleen maar 10 cm in hoogte.

Heel veel succes met je Z debuut!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:48

ik wilde net zeggen, 3 sprong is er ook in het M al. Verschi L/M vind ik wel groot, M/Z (om te zien) minder.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:08

Is het ook niet zo dat je tussen 1-4 strafpunten nog 1 winstpunt hebt maar dat je in het Z foutloos moet blijven voor 2 winstpunten (dus dat ze daar 1 winstpunt niet kennen).
Weet het niet zeker ben maar een dresuurmiep Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:09

dat was wel zo, maar inmiddels niet meer.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:33

Ik ga nu zelf ook Z springen bij de pony's ( 1mei is mijn debuut Haha! ) en mij lijkt dat precies hetzelfde als de M alleen ietsjes hoger. Het grootste verschil zit gewoon tussen de L en de M, want in de M kun je je pony echt niet meer rond laten racen maar moet je gecontroleerd rondrijden. En in de L kun je een overbouwde sloot krijgen en in de M en Z een open sloot. Dus het verschil zit tussen de M en Z alleen maar in de hoogte.

DiLiberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:48

het verschil tussen M en Z ligt denk ik ook aan de kwaliteiten van je pony.
De ene heeft meer moeite met de overgang van de M naar de Z dan de andere.
Ik heb vooral problemen met de afstanden van de dubbelsprongen/driesprongen, in de M ging dat nog goed, maar in de Z heeft hij er wel moeite mee(bij Indoor wedstrijden).
Ik heb in de B en L misschien 1 keer een fout gehad, en in de M, net zoals jij misschien iets vaker een balkje gehad, maar verder niet. Nu ik in de Z zit (vooral binnen) merk ik het verschil erg goed.
Maar dat kan voor jou en je pony wel heel anders zijn. Gewoon lekker blijven trainen en dan zie je het vanzelf Lachen
Ik wens je veel succes!

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 18:13

bedankt voor jullie reacties!
ben wel erg zenuwachtig maar eigelijk zit er dus niet veel verschil in..
dat van muur en sloot gebeuren en driesprong wist ik wel.. maarja..
ik hoop dat het goed gaat!!
ik duim voor mezeelf hhihi.. : o

vinden jullie het hoog? het is een parcours van 1.10 en 1.20.. ik vind van wel nl! ik durfde toen ik hem kreeg niet eens een parcourtje van 50!

en toch ben ik erg trots op ons! binnen anderhalf jaar (en dan ook vaaak dressuren het Z gehaald.. naja startgerechtigd!)

en wat zou voor jullie dan een reden zijn om nog M te blijven springen?
het gaat goed in M.. of gaan jullie me alleen maar overhalen? hehihi

tnx anyway!
ik laat wel horen hoe het gegaan is..
ik ben trouwens de enige in de Z zaterdag... !

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:32

als jullie er als combinatie klaar voor zijn, moet je het gewoon doen!!

met mijn pony was het meer zo dat ik er wel iets van 20 had, maar ik ging Z, omdat hij te koop stond, en of we er klaar voor waren?? aan het begin nog niet helemaal! bij ponys niet in ieder geval, maar heb ook maar 3x ofzo bij de ponys Z gesprongen, daarna bij de paarden verder gegaan, en toen ging het super goed!! van de 6 wedstrijden die ik bij de paarden heb gesprongen, had ik 5x de 1e prijs Haha! en dat voor ene pony Knipoog (als ik er nu op terug kijk, mis ik hem onwijs. het was mijn maatje, als ik hem had gehouden, was ik misschien ooit wel eens Z paarden gaan springen, had de punten er wel voor, maar we waren er niet klaar voor)

en met dit paard, tja eigenlijk om haar sportpredikaat te maken. in het M hadden we iets van 22 punten, en nu heb ik 2x Z gestart