knippen/scheren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

knippen/scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:15

hoi,
wat knippen/scheren jullie allemaal weg als je op wedstrijden gaat?

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:17

Ik heb een haflinger en daar knip en scheer ik weinig mee. Scheren helemaal niet want dat vind ie niej leuk. maar ik knip altijd de vlaggen uit de oren en het plukje haar waar het hoofdstel/halster zit.

Concorde

Re: knippen/scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:32

Ik scheer de oortjes uit (maar daar is niet iedereen voorstander van), de neus en de kaaklijn, en t plukkie achter d'r oren. Verder heb ik er eentje met witte benen dus de benen worden ook opgeschoren, en de staart scheer ik ook op-dat heeft de vorige eigenaar ook gedaan dus zou het superlang duren eer dat ie aangegroeid is zodat ik kan vlechten. Bovendien kan ik echt níet netjes vlechten Clown

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:38

[quote="Concorde"]Ik scheer de oortjes uit (maar daar is niet iedereen voorstander van), de neus en de kaaklijn, en t plukkie achter d'r oren.

laat je in de oren helemaal geen haren meer zitten?? of ong 1 cm lang ofzo?? en hoelang laat je de neus haren en de kaaklijn?? tja het plukkie achter dr oren laat ik lekker zitten. rij met een fries en denk dat ik grote ruzie krijg als ik haar manen af ga knippen..:S (zijn ong. een meter lang... Haha! )

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:52

De oren gaan idd helemaal kaal. Doe ik ook bij de Friezen, staat vaak heel mooi, maar bij paarden die niet op concours hoeven oid doe ik het niet.
Overigens heb ik meer ervaring met Friezen dan met rijpaarden Clown Werk op een handelsstal in de vrije uurtjes.

De neus doe ik door het apparaat 'omgekeerd' over de neus te aaien, dan gaan ze er gewoon kort af. Dit schijnt heel zielig te zijn want 'ze voelen niets meer', maar ik heb nog nooit een paard gezien wat er last van leek te hebben.
De kaaklijn doe ik met een groot apparaat, onderlangs en kaal, dat is zeg maar de streep tussen de botten. Dan weer met t scheerapparaat op zn kant langs de kaak aaien, zo scheer je de lange uitstekende haren weg.

Dit is wel verdraaid moeilijk uitleggen Clown Als je in de buurt woonde kan ik het wel een keer demonstreren Haha!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:55

Concorde schreef:
De oren gaan idd helemaal kaal. Doe ik ook bij de Friezen, staat vaak heel mooi, maar bij paarden die niet op concours hoeven oid doe ik het niet.
Overigens heb ik meer ervaring met Friezen dan met rijpaarden Clown Werk op een handelsstal in de vrije uurtjes.

De neus doe ik door het apparaat 'omgekeerd' over de neus te aaien, dan gaan ze er gewoon kort af. Dit schijnt heel zielig te zijn want 'ze voelen niets meer', maar ik heb nog nooit een paard gezien wat er last van leek te hebben.
De kaaklijn doe ik met een groot apparaat, onderlangs en kaal, dat is zeg maar de streep tussen de botten. Dan weer met t scheerapparaat op zn kant langs de kaak aaien, zo scheer je de lange uitstekende haren weg.

Dit is wel verdraaid moeilijk uitleggen Clown Als je in de buurt woonde kan ik het wel een keer demonstreren Haha!

joh dankje voor je uitleg!! gaat vast wel lukken met me tondeusetje. maar als je een paard ziet rondlopen met hele rare kale plekken dan is mijn friesje het... Haha!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:03

De witte benen van mn paard worden helemaal geschoren.ook de pluisjes bovenaan de benen gaan voorzichtig eraf.Ik knip de oren en de snorhaartjes Haha! En natuurlijk het stukje achter de oren.En de staart wordt nog een keertje een beetje bijgewerkt.Met de schaar Knipoog

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:05

Ik scheer/knip ook zoveel mogelijk weg, bald is beautiful Haha!

Dus inderdaad worden de beentjes geschoren, de oren worden geknipt, kaak & neusharen worden geknipt, het stukje manen waar het hoofdstel zit en een stukje manen op het einde worden geschoren, de staart bovenaan wordt geschoren en onderaan wordt hij recht afgeknipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:08

Ik scheer de beentjes (alleen in de zomer, rest van het jaar konden de haren wel beter gebruiken)
Ik knip de oren bij, dus niet helemaal kaal, omdat ze het hele jaar door buiten lopen
Snorharen knip ik bij dat ze even lang zijn, maar nog wel bruikbaar.
Baardharen brand ik af.

Staart schoor ik soms wel. soms niet, lag aan het paard.

En knip of scheer een plekje voor het hoofdstel weg

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:16

Ik knip het stukje achter de oren, de plukjes in de oren, de snorharen, de flosjes aan de benen, de haartjes die over de kroonrand vallen, de staart en af en toe de manen. In de zomer scheren we soms de benen op.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 23:33

Bij mijn KWPN-er knip ik de oren bij door ze dubbel te klappen en de lange haren in de oorschelp weg te halen, knip dus niet kaal. Stuk achter zijn oren is nu langgegroeit zodat ik wat meer haar voor de voorpluk heb en daar tenminste iets fatsoenlijks zit. Baardharen knip ik weg, maar neusharen nooit. Staart niet opgeschoren, wel netjes recht aan de onderkant afgeknipt. Altijd kaal geknipte kootholtes, gruwel van die plukjes onder de kogel.

Bij een Fries staat het mooi om de bovenbenen aan de achterkant op te scheren. NIET doen met een tondeuse, maar met de vacht mee naar beneden met een groot scheerapparaat. De bovenbenen lijken dan dunner en sportiever, dus alleen tot net onder de knie. Schijnen fokkers ook te doen met Friezen die naar de keuring moeten.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:29

Z'n benen zijn zojuist weer opgeschoren (doe ik altijd 1 keer per jaar, eind maart, voor het buiten seizoen) verder knip ik altijd z'n neusharen weg (ken wel een pony die daar last van heeft maar Nordwind vind het niet erg). Z'n kaaklijk knip ik een beetje bij als het echt te erg wordt. Verder maak ik altijd een mooie lange staartvlecht dus staart scheren doe ik niet

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:19

Bij Duvel scheer ik niks, hij is doodsbang voor de tondeuse. Met veel geduld en een schaar haal ik wel altijd de baardharen eraf en knip ik de kaaklijn bij. Van zijn oren blijf ik af, dat geeft zoveel stress om die uit te knippen en gelukkig groeit het haar er niet echt uit ofzo, dus het valt mee. En verder knip ik de kootholtes uit, knip de vetlok in model, de lange haren op de onderbenen worden erafgehaald. Dat is het wel zo'n beetje.
Stukje achter de oren (zgn derde oor) hoef ik niks aan te doen, doordat hij een miracle collar (antiluchtzuigband) draagt, groeit daar vanzelf al geen haar op.
Zijn staart laat ik lang, ik vlecht de staart altijd in, zijn staart was niet zo heel vol en als we dan de zijkanten op gingen knippen, zou de staart helemaal erg dun worden.
Oja, in de winter wil zijn 'broek' wel eens lange haren hebben, die knip ik er dan ook af.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:26

Ik scheer Fedde zn benen ook. De sokken laat ik zitten, maar het andere lange haar haal ik er allemaal op. Oren knip ik zo kort mogelijk (scheren laat hij niet toe) en zn kaak scheer ik ook.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:02

De beentjes en sokken, en dr kaaklijn scheer ik bij Lachen
Verder knip ik de staart netjes tot dr kogels en de snorharen bij, en de haartjes over de kroonrand knip ik ook netjes bij.