Een (bijna) 3-jarige in de B

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Een (bijna) 3-jarige in de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 22:50

Vanmorgen moest ik een B-rubriek A/B en C pony's jureren.

Aan het eind kreeg ik een pony in de ring die er wel erg jeugdig en arm bespierd uitzag. Ik vroeg aan de schrijfster hoe oud het beestje was. De pony wordt op 28-04 pas 3 jaar...

Ik vraag me af hoe ziek je bent om zo'n dier al op wedstrijden uit te brengen. Als het beestje nu al een B-proefje kan lopen, wanneer zijn ze dan begonnen met beleren??
Ik heb het met de eigenarese van de pony hier nog over gehad na afloop van de rubriek, ik zei dat ik het jammer vond dat de pony nu al mee moest op concours (2 proeven!) ze keek me onbegrijpend aan, wat was het probleem? Ze deden toch "rustig aan" met de pony??? Hamer

Anoniem

Re: Een (bijna) 3-jarige in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 22:54

Mag je als jurylid dan niet weigeren? En is er geen minimumleeftijd voor paarden en pony's? Echt belachelijk...

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 22:58

Inderdaad belachelijk...
Erg jammer dat mensen zo met hun paard/pony omgaan... wordt je als jury ook niet vrolijk van, zo'n superjong beest in de ring.

@ Akke, volgens mij mag elk 3-jarig paard B-dressuur lopen. En dan wordt er gewoon gerekend per 1 januari, dus ook al wordt de pony in het echt pas over een tijdje 3, hij geldt dus toch nu al als 3-jarige.
Dus het is niet tegen de regels, maar iedereen die een beetje normaal met paarden omgaat, zou het wel uit z'n hoofd laten.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 23:10

Hoeveel punten had die pony dan? Het lijkt me ook sterk dat het beestje al een proefje kan lopen, maar ja sommige mensen Boos!

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 23:26

je had gewoon lage punten moet geven, dan zou ze het miss wel een tijdje uit haar hoofd laten Knipoog

Tenzij ze dan ineens keihard ermee wil gaan trainen Gestoord

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 23:51

alexandra15 schreef:
je had gewoon lage punten moet geven, dan zou ze het miss wel een tijdje uit haar hoofd laten Knipoog

Ja zulke heb je ook Knipoog , maar je ziet het wel vaker hoor. Kijk maar naar de Hengstenkeuring, als extreem voorbeeld. Die hengsten moeten ook tip-top voorgebracht worden, daar gaat ook geen week training aan vooraf

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 12:57

Hermesdeux schreef:
alexandra15 schreef:

Ja zulke heb je ook Knipoog , maar je ziet het wel vaker hoor. Kijk maar naar de Hengstenkeuring, als extreem voorbeeld. Die hengsten moeten ook tip-top voorgebracht worden, daar gaat ook geen week training aan vooraf

En wat dacht je van de PAVOcup? Als je daar wilt winnen moet je paard met 4 jaar ook al super gesloten en sterk lopen, dat komt ook niet vanzelf

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:06

Ik vind het ook wat aan de vroege kant, maar je kunt er toch niets aan veranderen.

Op zich hoeft het dier nog niet zo heel lang onder het zadel te zijn natuurlijk. Meestal kun je ze met een week of 3-4 wel een B-proefje inrijden als je een nuchter en braaf paard hebt Knipoog

De paarden moeten tegenwoordig al zo vroeg presteren met de IAN, Pavo ed dat je steeds vaker paarden op jonge leeftijd al teveel werk ziet doen. Ik zal niet zeggen dat ik het er mee eens ben, maar je doet er niets aan
(het zegt denk ik genoeg dat je van veel van de paarden die op jonge leeftijd goed op de IAN lopen later niets meer hoort...Bloos )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:12

Natuurlijk kun je er wel wat aan doen. Protesteren en er in elk geval niet zelf aan meedoen! Als ze geen deelnemers hebben, stopt het vanzelf of ze passen het aan... naar minimaal 5 jaar ofzo...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:23

Op het moment dat je zo'n jong dier in de baan krijgt kun je niets doen (behalve zoals TS de mensen erop proberen te attenderen)

En op die jonge paarden competities wordt veel te veel geld verdiend, dat schaffen ze echt niet af. Ik vind het trouwens ook heel erg afhankelijk per paard. Een talentvol dier dat het spelenderwijs doet en in mei/juni de eerste L-parcoursen loopt vind ik bijvoorbeeld een heel ander verhaal dan een minder goed dier dat al vanaf januari ieder weekend meemoet om zich over de hindernissen te persen en de punten voor de IAN te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:27

na een week of 6, 3x per week, 20 min rijden kun je sommige paarden wel al B klaar hebben.
Of het verstandig is dan daadwerkelijk te startens, is wat anders. (in dit geval al zeke rniet, omdat het paard niet eens echt 3 is)
Net als een een paard dat van nature al sluit, kun je zo na een jaar rustig rijden, best Pavo klaar hebben.

het nadeel is alleen dat sommige minder getalenteerde paarden ook op dat nivo moeten zitten van hun baas.
En dan komen de problemen.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 14:38

Wat hebben sommige mensen een haast he?!
Onbegrijpelijk.....
Hoewel bij hengstenkeuringen enzo. is het een ander verhaal, maar zo'n ponytje....sorry hoor!

thijs1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 15:11

het is inderdaad op hengstenkeringen ook extreem hoor. Soms lopen 3 jarigen als een volleer m paard.. niet echt vriendelijk lijkt me, maarja zolang de regels het toelaten Boos!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 15:39

grandeur schreef:
@ Akke, volgens mij mag elk 3-jarig paard B-dressuur lopen. En dan wordt er gewoon gerekend per 1 januari, dus ook al wordt de pony in het echt pas over een tijdje 3, hij geldt dus toch nu al als 3-jarige.
Van mij mogen ze die regeling wel veranderen. Naar 1 oktober of pas als 4 jarige B proef laten lopen. De GP hebben ze ook verhoogt dus.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 15:46

Gewoon maar lage punten geven viond ik ook niet kunnen ,maar ik keur dit ook zeker niet goed!

Belachelijk maar ja bij de paarden zie je het tegenwoordig ook steeds meer.............. Zeer slechte zaak, laat dat jonge spul toch lekker jong zijn Verdrietig

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:58

Mensen beginnen ook steeds vroeger... Verdrietig

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:08

Pff, krijgt dat beestje ook nog de kans om te groeien?
En heeft het wel lekker mogen spelen in de wei?
Kan je niet weigeren als jury?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:11

Nee suusiej, ook de jury moet zich aan de regels houden.

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:14

tja... ik ben hier ook niet tegen maar het komt denk ik ook door dat veel mensen die hun geld aan paarden verdienen een jong talentvol paard graag duur willen verkopen --> dus al gepresteerd hebben.
niet elk paard komt zo maar in de pavo cup dus daar zit heel wat tijd vooraf in...
veel ruiters willen een 5-jarige al in de m rijden en dit zie je helaas erg vaak.
maar wat denk je van de 7 jarige paarden die al grand prix lopen? die zullen ook vroeg met een zware training begonnen zijn Nagelbijten / Gniffelen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:22

In dit geval gaat het om een kleine pony, die zal de pavocup niet lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:30

Ik begin nu net rustig in de B,terwijl die van mij officieel 4 is..{in het echt over een paar weekjes pas} en pas een half jaartje onder het zadel,en ik rijdt hem om de dag...En ik vindt dat je echt niet meer kan vragen van zo'n paard.Ik snap niet wat die mensen bezielt..

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:57

Ik vind het wel meevallen, misschien is het inderdaad verstandig om te wachten. Maar een pony is zowiezo heel anders dan een paard, en in de B hoeven ze niet echt veel te doen, het hoeft niet te betekenen dat die pony al iedere dag wordt getraind.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 19:09

Ro0sj schreef:
Ik vind het wel meevallen, misschien is het inderdaad verstandig om te wachten. Maar een pony is zowiezo heel anders dan een paard, en in de B hoeven ze niet echt veel te doen, het hoeft niet te betekenen dat die pony al iedere dag wordt getraind.

Wat is het verschil met een paard? Het was een smal, jeugdig en arm bespierd beestje. De gemiddelde serieuze ruiter zou dit dier zeker tot de zomer hebben laten staan. Als er nu dan ook nog een klein tenger meisje op had gezeten, maar dat was niet zo.

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:12

dat is echt veel te vroeg!! Boos! wij zijn met ons paard pas begonnen toen ze 4 jaar was....dan zijn de botten etc. veel meer en beter volgroeit!! ik vind dat echt heel zielig voor dat paard, dat ze dan al een B-proef lopen!!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:31

Echt meer dan belachelijk Boos!
Helaas zie je het inderdaad steeds meer tegenwoordig... de maatschappij is gericht op snel presteren en ook in de paardensport zie je dat terug.
Maar als je wat langer wacht is het zo veel beter voor de pony/het paard en kan je er zo veel langer plezier van hebben. Ik snap echt niet hoe mensen zo dom kunnen zijn. Want het is waar, als je er wat van zegt kijken ze je vaak alleen maar niet-begrijpend aan, alsof ze absoluut niet weten dat het zo slecht is. En volgens mij is dat voor een deel ook het geval. Veel mensen weten ook niet eens dat het zo slecht is, of denken dat hun paard wel al sterk genoeg is. "hij ziet er al zo stevig uit" Rolleyes Ik geloof niet dat er echt zoveel mensen zijn die willens en wetens hun paard aan het verkl*ten zijn.. of ben ik zo naief?