Water geven tussen 2 proeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisjuh87

Water geven tussen 2 proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:10

Sorry omdat er zoveel regels zijn weet ik niet of dit mag. Mijn paard heeft altijd verschrikkelijk dorst na het werk dus ik zat er aan te denken mijn paard tussen de 2 proeven door water te geven (zelf meegenomen) maar mag dit ook?

SkyMarian

Re: Water geven tussen 2 proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:21

zover ik weet geen probleem. Maar Is het echt nodig om tussendoor te geven? als het heel warm is kan ik het me voorstellen...

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:24

sjakie schreef:
zover ik weet geen probleem. Maar Is het echt nodig om tussendoor te geven? als het heel warm is kan ik het me voorstellen...

Neelke zit nog in de wintervacht en is een gigantische zuipers....en aangezien het morgen 18 graden wordt en het binnen is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:44

waarom zou het niet mogen?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:46

Zep schreef:
waarom zou het niet mogen?

Weet ik niet er zijn zoveel regels Tong uitsteken

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:48

haha daar zijn echt geen regels voor hoor, al geef je em een emmer biks 10 min van tevoren Tong uitsteken doe maar wat jou het beste lijkt Tong uitsteken

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:10

sophie_kurk schreef:
haha daar zijn echt geen regels voor hoor, al geef je em een emmer biks 10 min van tevoren Tong uitsteken doe maar wat jou het beste lijkt Tong uitsteken

Ja dat zou ik dan idd niet doen haha!!

Maar dat mag gewoon hoor, ik doe het zelf liever liet omdat meneer niet plast op wedstrijd (ja ná de proef! Bloos )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:18

In de reglementen staat nergens dat het niet mag.

Ik vind het iig heel paardvriendelijk om een dorstig paard water te geven tussen de proeven. OK dan!

Maar goed, in de endurance zijn we niet anders gewend. Knipoog

Succes morgen! Lachen

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:50

Het lijkt me ook dat dit gewoon mag hoor. Maar ik zou hem niet te veel laten drinken, dan gaat het zo klotsen in z'n buikkie tijdens de proef Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:18

Teveel (koud) water na zware inspanning kan koliek veroorzaken.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 15:20

VValar schreef:
Teveel (koud) water na zware inspanning kan koliek veroorzaken.

Dat weet ik hoor zo dom ben ik niet Clown ...na het werk loop ik altijd naar een waterput waar hij drinkt totdat ie niet meer hoeft, hij heeft nog nooit koliek gehad omdat ik daarna nog met hem stap...je meot hem indd niet gelijk stil gaan zetten daarna

(was niet aanvallend bedoeld hoor Haha! )

Miona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:36

Drinkt je paard altijd heel veel water? Dan kan het zijn dat je paard niet helemaal goed op zijn voer reageert. Die van mij kreeg in het begin biks waar ze ontzettend dorst van kreeg, was echt abnormaal. Die dronk zo in één keer zo'n grote ton (zo'n cementton) leeg. We hebben haar zelfs nog op suikerziekte laten testen. Het bleek te komen doordat er te veel eiwitten in haar biks zaten. Nu geven we biks waar veel minder eiwitten in zitten en nu drinkt ze een normale hoeveelheid water per dag.

Het lijkt me trouwens niet dat ze er wat van kunnen zeggen als je tussen twee proeven je paard water laat drinken.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 15:43

Miona schreef:
Drinkt je paard altijd heel veel water? Dan kan het zijn dat je paard niet helemaal goed op zijn voer reageert. Die van mij kreeg in het begin biks waar ze ontzettend dorst van kreeg, was echt abnormaal. Die dronk zo in één keer zo'n grote ton (zo'n cementton) leeg. We hebben haar zelfs nog op suikerziekte laten testen. Het bleek te komen doordat er te veel eiwitten in haar biks zaten. Nu geven we biks waar veel minder eiwitten in zitten en nu drinkt ze een normale hoeveelheid water per dag.

Het lijkt me trouwens niet dat ze er wat van kunnen zeggen als je tussen twee proeven je paard water laat drinken.

Mijn paard vind het uit de waterput lekkerder als drinken uit de automatische drinkbakken op stal dus na het rijden loop ik altijd met hem daarheen en ik rijd altijd wel intensief dus. Maar zo gigantisch veel drinkt ie daar niet uti hoor...maar vooral als het zo warm word, binnen wedstrijd en wintervacht wil ik toch even kijken of ie wat wil tussendoor...

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:09

ik denk ook wel dat het mag...

maar ik zou het zelf niet doen! ga zelf maar eens een paar glazen drinken op drinken en dan rijden! volgensmij krijgt iedereen dan bijna wel 'steek' in je zij. dus ik denk dat een paard dat ook niet zo lekker vind als die daarna nog moet rijden. als ik het zou doen, zou ik een kleine hoeveelheid geven. en niet in 1 keer opdrinken maar ook even een rondje stappen en dan weer wat drinken.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 06:14

heidehofs schreef:

maar ik zou het zelf niet doen! ga zelf maar eens een paar glazen drinken op drinken en dan rijden! volgensmij krijgt iedereen dan bijna wel 'steek' in je zij. dus ik denk dat een paard dat ook niet zo lekker vind als die daarna nog moet rijden. als ik het zou doen, zou ik een kleine hoeveelheid geven. en niet in 1 keer opdrinken maar ook even een rondje stappen en dan weer wat drinken.

Ben ook niet van plan veel te geven hoor Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:58

heidehofs schreef:

Nooit een endurance wedstrijd gezien dus. Die paarden lopen een rit van bv 50 of 80 km, iedere 10 km of zo krijgen ze op een groomplaats te drinken aangeboden. Sommige paarden drinken dan rustig een hele emmer leeg. Op een warme rit drinkt een geroutineerd paard verschillende emmers leeg, verspreid over de verschillende groomplaatsen En daarna gaat het net zo makkelijk in een fikse draf of galop weer verder. Want zo'n rit gaat wel op snelheid. Bij het afgelopen WK in Dubai was de snelheid ruim 22 km/h over 160 km, en reken maar dat die paarden moesten drinken in die hitte. Geen enkel probleem om daarbij ook nog hoog tempo door te kachelen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:21

Als het warm is geef ik die van mij ook rustig een half emmertje tussen twee proeven door hoor! Kan helemaal geen kwaad, maar ben wel inderdaad de enige.....Hij komt steeds meer op conditie waardoor ik denk dat dit op termijn niet echt nodig is, maar zolang het warm is en hij in die rottige binnenbak moet starten doe ik het wel. Gelukkig gaan we vanaf mei naar buiten!