Vraagjes over invlechten van manen EN voorpluk!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LIQUITA

Vraagjes over invlechten van manen EN voorpluk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 17:12

Hoi...

Ik heb 10 april mijn eerste officiële wedstrijd Haha! en heb vandaag voor het eerst ingevlochten (geoefend) met pektouw. Ik moet zeggen dat het me aardig lukte, het is igg veel makkelijker en mooier dan met elastiekjes.

Maar mijn vragen zijn:
* Hoe vlecht ik de voorpluk mooi in? of weet iemand een website waar ik kan zien/leren hoe het moet? (voorpluk is niet zo dik en ongeveer tot haar ogen lang)
* Mijn paard heeft een vrij lange hals. Moet ik veel of juist weinig vlechtjes/roosjes maken om d'r hals wat korter te laten lijken?
* En, wat is jullie ervaring met de dag voor de wedstrijd invlechten ? (ik moet namelijk heel erg vroeg starten).

TeamSpirit

Re: Vraagjes over invlechten van manen EN voorpluk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:19

als ik een dag voor de wedstrijd invlecht, zit het voor geen ene meter meer de volgende dag Nagelbijten / Gniffelen
Heb je een foto van je paard, ik denk zelf dat meerder knotjes de nek wat mooier maken.
vlecht je met naald en draad in of met elastiekjes>
de voorpluk inlvechten is het mooiste, dat je het de pluk helemaal inlvecht! dus niet alleen een vlechtje!
nat invlechten gaat trouwens wel het makkelijkste!
succes ermee Haha!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:22

dit gaat over naald en draad:

Invlechten met naald en draad (voor afbeeldingen zie vervolg)

Het invlechten van de manen van het paard is een vast onderdeel van de voorbereiding voor een wedstrijd of keuring. Het invlechten kan met alleen elastiekjes, maar het mooiste resultaat behaal je door gebruik van gevlochten wax garen. Daarvoor heb je nodig: een klos gevlochten wax garen, een speciale naald en een vlechtkammetje.

Voorwaarde van de lengte van de manen is: vanaf de manenkam wat langer dan een handbreedte. (dus 12 /13 cm.)

Neem een stuk draad van 50 cm en doe een draadeinde door het oog van de naald.
Eerst was je de manen of maak ze in elk geval vochtig met een spons.
Neem een pluk manen van de breedte van het kammetje (of iets smaller). Maak daarvan een strakke vlecht. Doe om het einde van de vlecht een manenelastiekje
Steek de naald met draad door het elastiekje en draai de draad 3-4 keer eromheen
Leg de vlecht dubbel richting binnenkant manenkam en steek daar met de naald iets onder het midden heen en weer terug
Steek de naald door de middelste slag van de onderkant van het vlechtje naar boven door
Duw het knotje tegen de manenkam aan. Vervolgens 3 x rechts heen en terug door de zijkant van het knotje steken en tenslotte midden door het knotje terugsteken weer richting manenkam. Tenslotte draad kort tegen het vlechtje afknippen

Algemene tips voor gemak en veiligheid bij het invlechten :

Gebruik een stabiele opstap, liever geen poetskoffer
Zet het paard goed vast aan het halster, indien mogelijk aan 2 zijden.
Zorg voor voldoende ruimte rondom het paard

Hier de site met de afbeeldingen:
http://www.ruitergilde.nl/cms/publish/c ... pageid=539

Hier de fotoos voor het vlechten met elsatiek:
http://www.ruitergilde.nl/cms/publish/c ... pageid=540

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:24

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:45

Ik had maandag ook de dag ervoor ingevlochten, maar het is minder mooi! Als je vroeg moet starten moet je het wel doen voor je eigen bestwil. Verder heb ik geen tipc met het vlechten, ik doe de voorlok nooit omdat mijn (newforest) pony z'n heeele dikke lok heeft.

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:40

Ik heb een heel makkelijk paard wat dat betreft. Ik kan de avond van te voren invlechten, en de volgende dag zit het nog precies zo! (Ik heb het maar 3x zo geprobeerd, maar het blijft altijd een risico. Ik neem dat risico soms wel, want ik denk maar zo: Nu hoef ik misschien maar een paar knotjes overnieuw te doen, anders moet ik al om 6 uur beginnen met het complete paard in te invlechten. Bloos Haha! )
Je kan het beter gewoon eens proberen, voordat je wedstrijd hebt. Dan weet je ongeveer wat je paard ermee doet, 'snachts. Knipoog )

Invlechten met garen? Dat zie ik niet zo zitten... Als ik elastiekjes gebruik krijg ik ook vaak een 8 voor de "verzorging van ruiter en paard." Maar ik kan me voorstellen dat het mooier is.
De voorpluk invlechten vind ik persoonlijk niet mooi in de meeste gevallen. Ik heb het ook nog nooit gedaan, en daar voor zover ik weet ook geen nadelige gevolgen van gehad. Bloos
Als jij het wel mooi vind, dan zou ik het zeker doen!

Succes!

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 18:42

TeamSpirit schreef:
als ik een dag voor de wedstrijd invlecht, zit het voor geen ene meter meer de volgende dag Nagelbijten / Gniffelen
Heb je een
foto van je paard

, ik denk zelf dat meerder knotjes de nek wat mooier maken.
vlecht je met naald en draad in of met elastiekjes>
de voorpluk inlvechten is het mooiste, dat je het de pluk helemaal inlvecht! dus niet alleen een vlechtje!
nat invlechten gaat trouwens wel het makkelijkste!
succes ermee Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Betere foto's heb ik niet.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 18:48

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:15

Ik vind het een mooi paard! En ik vind dat hij geen opvallend lange nek heeft, hoor! Ik zou me daar echt geen zorgen om maken.
Ik heb zelf al geprobeerd minder maar grotere knotjes te maken, zodat je ongeveer 14 gelijke knotten hebt die vrij dik zijn, maar ik heb ook al geprobeerd om veel kleine knotjes te maken: een stuk of 28!
Beide keren had ik een 8 voor verzorging, dus ik vraag me af wat er nou wel en niet graag gezien wordt. Ik doe maar wat ik zelf het mooiste vind. Zolang ze maar allemaal even groot zijn.
Voorpluk vlechten is niet verplicht, dus waar zou je je druk om maken? Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:30

De voorpluk vlecht je netjes in door aan het begin een 'invlecht' te maken. Net als hoe je de staart vlecht zeg maar.
Ik begin tussen de oren, en pak dan steeds plukjes van de zijkant bij, zodat het eerste deel van de vlecht op het hoofd komt te liggen. Daarna maak je gewoon een vlecht tot het einde, en steekt die met naald en draad net zo op als de knotjes op de manenkam Lachen
Wel is het handig als je paard een redelijke voorpluk heeft, met een paar sprietjes werkt dat niet. Overigens hangt de voorpluk van mijn paard tot op zijn neus, en zelfs daar krijg ik een net knotje in.

Om de hals korter te laten lijken kun je beter bredere plukken pakken, minder knotjes dus. Dan lijkt de hals optisch wat korter (en vaak ook dikker).

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:33

ik kijk per pony, meestal zo ong 3/4 manenkammetje groot, dan krijg ik bij de D-pony's zon 10 knotjes, dit is mooi!
voorplukje is eigenlijk heel simpel, je pakt helemaal bovenaan 3 plukjes, dit ga je egt INVLECHTEN, je vlecht en pakt er vanaf de zijkant steeds een plukje bij, zal ik maar zeggen.... dit is het mooist maar het is wel oefening baart kunst en je moet aardig lang oefenen Clown!!!
ik vlecht ALTIJD de dag van te voren, ik vlecht ook voor andere mensen en als ik dat 's ogtends wil doen moet ik om 4 uur ofzo gaan beginnen, soms vlecht ik er nl wel 4 ofzo...
Als je weet dat je paard schuurt kun je bijv alleen de vlechtjes doen en de knotjes 's ochtends, maar vooral met naald en draad blijft t heel goed zitten, wel t touwtje laten hangen zodat je t 's ogtends nog even aan kan trekken!!! dan zit t sowieso goed! met elastiekjes doe ik t ook gewoon, soms moet je er 's ochtends een paar overdoen maar het meeste en meestal zit het er nog wel in!
suc6 met je wedstrijd!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:50

Wij vlechten ook met pektouw en wij knopen de vlechtjes op tot knotjes. En dan ook echt knopen! Voorlok doen wij precies hetzelfde, invlechten gaat bij deze knooptechniek niet.
Wij vlechten soms de dag ervoor, soms dezelfde dag, ligt eraan of het een dag of een avondconcours is. Als we meerdere wedstrijden in 1 week hebben wil het nog wel eens gebeuren dat de knotjes er een week lang in zitten. Geen probleem over het algemeen!

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:59

Bij een paard met een langere nek zou ik grotere knotten maken, dus minder. Ik maakt altijd een invlecht in z'n voorpluk, eigenlijk net zoals je het in z'n staart doet en dan een knotje erin, dat ziet er kei mooi uit vind ik.

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:18

oh ik ben echt verwend.... Haha! Haha! Haha!

mijn moeder vlecht altijd voor me.. en de voorpluk doen we niet.. ik vind het persoonlijk mooier als die los hangt ook omdat anders me paard zo`n groot hoofd heeft..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:02

Voorpluk laat ik altijd los, de pony's vinden het verre van fijn als je aan de voorpluk zit te trekken en te plukken om er wat moois in te krijgen. Ik heb trouwens een NF, dus geen haflinger met een mooie lange maantop.

Om de hals korter te laten lijken moet je minder vlechtjes maken. Maar dat is al snel lelijk. Maar gewone nette knotjes, die jury zal het je echt niet aanrekenen.

Zelf vlechten wij ook een dag van te voren in, soms zelfs 2 dagen als dat beter uitkomt. Wij gaan dan ook de dag van tevoren altijd al naar wedstrijden, ik rij 2-daagse. De knotjes blijven er t/m zondag heel netjes inzitten. Zolang je ze maar strak invlecht.