Losrijden met slof bij een B-dressuur proef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yfande

Losrijden met slof bij een B-dressuur proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 00:33

Voor zover ik geinformeerd ben mag je in de B niet losrijden met
slofteugel.
Wie controleert dat eigenlijk ?

We zijn pas geleden op concours geweest en toen kwam er een
combinatie pontificaal met slof binnen en die ging ook pas af toen
de combi opgeroepen werd om de ring in te gaan.

Niemand die er iets van zei, maw er wordt geen toezicht gehouden
dus gaan we maar lekker sloffen (paard was 4 jaar oud) ..........

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Losrijden met slof bij een B-dressuur proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:55

Met een 4-jarige voor het eerst op concours kan ik me er wel iets bij voorstellen. Niet dat ik een voorstander ben van een slof maar bij sommige paarden is zo'n extra handrem op vreemd terrein wel fijn, ook voor de andere deelnemers.

Overigens had jij actie kunnen ondernemen door diegene erop aan te spreken of dit kunnen laten doen door een federatievertegenwoordiger.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 07:34

Losrijden met een slofteugel is in alle klassen verboden, je kan er voor uitgesloten worden. Als het goed is is er een jury of federatievertegenwoordiger die regelmatig op het voorterrein kijkt.

paardhondkat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:26

een slof is geen extra handrem maar een hulpteugel. Deze mag zeker niet worden gebruikt tijdens het losrijden op een wedstrijdterrein. De ringmeester (als deze aanwezig is) had direct moeten ingrijpen!! Ook de jury (als deze het gezien heeft) had kunnen ingrijpen. Als ik met een jong paard op wedstrijd ga vraag ik van te voren of het mogelijk is om het paard te longeren. Maar dat kan ook niet altijd.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:15

bij dressuur is de controle op dit soort dingen vaak minder dan bij springen. Jij had wel de persoon, of iemand van de organisatie erop aan mogen spreken, want het mag gewoon niet. (al snap ik dat je daar ook niet op zit te wachten om het zelf te moeten gaan regelen)
Zou makkelijk zijn, slof eraan, even je instructeur nog laten losrijden en dan zelf de proef in en hopen dat je hem die 5 minuten aan de praat kan houden...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:18

annegti schreef:
Met een 4-jarige voor het eerst op concours kan ik me er wel iets bij voorstellen. Niet dat ik een voorstander ben van een slof maar bij sommige paarden is zo'n extra handrem op vreemd terrein wel fijn, ook voor de andere deelnemers.

Gebruik dan een martingaal die is daarvoor bedoeld,dat kan ik begrijpen,maarja als je paard niet onder controle heb dan is het ook te vroeg voor een wedstrijd vindt ik

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:38

Nee het mag idd niet, je kan er voor worden uitgesloten dacht ik

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:01

Ik geloof dat het vanaf het Z of ZZ springen wel mag maar zeker weten doe ik het niet.

Je kan het inderdaad gewoon ergens melden als je het ziet het mag namelijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:02

idd, bij het z springen mag het.

gewoon iemand van de organisatie laten weten.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:54

ja en hoe zit het met n Thiedeman dan? n meisje bij ons op de club rijdt altijd met n Thiedeman los, das tog ook nie eerlijk?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:59

Thiedeman is (of was) mits correct gebruikt toegestaan voor het losrijden tot en met M2.

Persoonlijk zou ik het zelf nooit gebruiken, maar in het voobeeld van een jong paard, voor het eerst mee op concours, zou het handig kunnen zijn. Ikzelf neem in dat geval liever een longeerlijntje mee (en heb dan vooraf bij de organiserende vereniging gevraagd of het mogelijk is ergens te longeren zonder andere deelnemers in de weg te zitten)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:06

ik rijd in principe ook nie met slof, alleen als t van mn instructrice moet op les, en dan nog onder haar begeleiding.. zou t op concours al helemaal niet doen!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 21:10

Ik was er niet 100% zeker van vandaar dit topic. Ik heb her en der gevraagd, maar kreeg wat vage antwoorden.

Ik neem aan dat de regelementen op de site van de KNHS staan ?
Heeft iemand een directe link voor mij ? (ben nogal wat onhandig
met zoeken Bloos

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Yfande

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:22

sorry hoor..............maar ik vind dat echt niet normaal, als je met een 4-jarig paard, dan ineens met een slof-teugel gaat losrijden. het is in de B ook nog niet verlicht op je paard aan de teugel te laten lopen --> dus dat is helemaal niet nodig, om met slof los te rijden!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:26

Yfande, links staan in het sticky.

Thiedemann is niet meer toegestaan, slof alleen in het Z springen en hoger

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:01

Wat regelmatig gebeurt is dat mensen op wedstrijd gaan en alleen losrijden en verder niet starten dit als training en niet starten.

Ik zou de volgende keer gewoon een melding maken. Heb dit al eens meegemaakt met iemand die zijn instructeur paard liet losrijden. Na de klacht indienen (2 personen) kon ze gaan inpakken en naar huis.

Controle is idd bij springen strenger als bij dressuur terwijl bij dressuur meer gerommeld wordt en kan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:28

Ja klopt en eigenlijk is het belachelijk.

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:41

even off-topic

maar stel nou dat je met een vrachtwagen vol paarden*en een zak
vol geld* op een springcoucours gaat. omdat dit meestal wel snel gaat mag je dus niet even iemand anders je paard laten losrijden???

sorry voor de off-topic reactie
kuzz

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:03

nee dit mag idd niet... ook dit gebeurt veel.... maar officieel mag het niet... wij zitten ook wel eens met 2 pony in de dezelfde klasse, maar dit start meestal in t begin 1 en aan t eind, vaak redden we t wel, zorgen dat de ene klaarstaat, en dat je zo over kunt stappen....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:57

Inderdaad mag je niet met slofteugel losrijden bij wedstrijden. Maar ja het is zo gemakkelijk voor de ruiter he. Het blikveld wordt met de juist aangetrokkken slofteugel aanzienlijk verkleind en bovendien geeft het rijden met de handrem erop een velig gevoel voor de ruiter.

Aan de andere kant hoort die zelfde ruiter dan ook weer niet op die wedstrijd thuis. Bovendien ken ik het wedstrijdterrein waar dit gebeurd is, en een saaiere omgeving voor een paard kun je je bijna niet voorstellen daar is nu letterlijk niets te zien! En dus ook niets waar je een noodrem voor nodig zou hebben ofzo.

Indien je dit overigens opmerkt op dewedstrijden zou de bondsvertegenwoordiger, het wedstrijdsecretariaat, de jury, en dergelijke de aangewezen persoon zijn om er wat van te zeggen. Of de ringmeester die ook vaak bij de dressuur wel aanwezig is.

Maar goed jammer is wel dat een dergelijke combinatie met valse knik op de derde nekwervel dan ook nog een lint in ontvangst mag nemen en laten we wel zijn dat was dus niet het lint voor slecht rijden maar het lint in de kleuren van goed rijden een voorbeeld voor.......
jammer maar het gebeurd nog steeds.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:33

Het mag idd niet, maar bij sommige dieren kan ik me er iets bij voorstellen Clown Ik heb hem er bij Otje ook vaak genoeg aangewenst, als we weer eens stuiterend over het voorterrein gingen...En vervolgens wel het L-springen winnen, in de ring vielen namelijk niet ineens balken en waren geen tegenliggers Clown

Mensen erop aanspreken kan ik je niet aanraden Bloos! Heb ik een keer gedaan en toen kreeg ik gigantische ruzie, dacht echt dat die man me zou gaan slaan Clown
Federatievertegenwoordiger aanspreken wordt je trouwens ook niet in dank afgenomen, doe ik dus ook niet meer Clown Als mensen hun paard met de kop tussen de benen willen trekken doen ze dat maar fijn, jammer voor het paard, maar dat zullen ze thuis ook wel doen en dan kun je er ook niets aan doen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:33

Nee, maar als het een selectiewedstrijd is en een concurrent laat haar paard door dr instructeur losrijden, dan zeg ik echt wel wat tegen de organisatie hoor!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:55

Als die ruiter dan zo nodig met een slof moet losrijden, vraag ik me af wat diegene dan op een wedstrijd te zoeken heeft.........

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:33

ja dat kun je je dan inderdaad afvragen,het lijkt me trouwens verschrikkelijk als iemand anders mijn paard los zou rijden voor een wedstrijd..dat wil ik zelf doen zodat ik met een fijn gevoel m'n proef kan rijden.En dat is toch ook veel leuker {en eerlijker Haha! }

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 00:11

Ik vind het ook niet kunnen om met een slof op wedstrijd los te rijden hoor.

Ik deed vroeger wel altijd het paard losrijden voor me pa. Bloos
Ik reed dat paard in het Z2 en me pa in het Z1.
Als ie hem dan ook nog los moest rijden, had ie geen puf meer voor in de proef Slapen
Achja wordt ook een dagje ouder he haha.
Hier hebben we ook op een gegeven moment commentaar opgehad.
Vond het wel een beetje flauw,(Net alsof dat ie dan in 1 keer veel beter gaat lopen als ik em los rij, train em thuis ook altijd maar okee) maar me pa heeft vanaf toen netjes zelf altijd het paard losgereden haha.
Snap het van de andere kant ook wel weer van de andere mensen hoor, die kunnen ook niet weten dat ik hem door de weeks ook altijd reed en me vader toen d'r tijd eigenlijk nog beter reed dan ik Haha!