losrijden op wedstrijd...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pikolino

losrijden op wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 21:06

hoe lang rijden jullie los op wedstrijd?
nen hoe zorg je ervoor dat ze lekker soepel is?
gewoon het zelfde als thuis of iets extra's???

barst maar los Haha!
Kuss
Stephanie

Manny

Re: losrijden op wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:11

ik rij net zo als thuis ik prbeer zo veel mogelijk wendingen te rijden en mijn pony is niet snel moe dus kan zoms wel eens 1uur van te voren gaan rijden en dan is hij nog druk onder het prufje Knipoog hangt heel erg van de pony af.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 21:17

oh nouw ik kan egt NIET langer dan 20/25 minuten los rijden want dan heeft ie zijn hoogtepunt zeg maar Tong uitsteken dat hij egt op zijn best loopt als ik langer rijd gaat hij vaak te diep lopen enzo in de proef Bloos Haha!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:18

ik rij ongeveer 20 min in. Hoe is per paard verschillend. De een moet erg laag en superdiep over de rug komen en de ander moet ik juist hoog houden, anders gaat die duiken Haha!
Veel wendingen en overgangen om ze soepel en goed aan het been te maken, verder stappauzes tussendoor om ze fris te houden.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:33

Mijn verzorgpaard rijd ik maar een kwartiertje ofzo in. ze word anders heel chagrijnig en begint te kloten dus daar kijk in maar voor uit. ze is wel een stuk beter geworden, maar nog steeds als ik te lamg in rijd word ze langzaamen als ik dan een tikje geef, geeft ze soms een bokje terug. das nou niet egt handig op wedstrijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:43

Ik rijdt ong. 20 min. a half uurtje los..net zoals thuis..zorg wel voor iets meer stapwerk tussendoor voor de ontspanning.Maar het is per paard verschillend..je moet kijken wat het beste bij jouw paard past.

cinvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:49

15 tot 20 minuten.

lekker lang en laag in de hals.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:29

Eerst laag en daarna pak ik hem op. Ook moet ik hem een beetje hyper maken Tong uitsteken Dan gaat ie lekker sjouwen Knipoog Ik rijd meestal zo'n 20 min in. En een lekker lang galopstuk, daar worden ze altijd soepel van

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:59

Half uurtje, rij hem eigenlijk net zo als thuis.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:25

Ik rij toch minimaal een half uur, soms zelfs wat langer, maar ik begin altijd heel erg rustig, veel stappen en dan pas aandraven, verder rij ik vooral veel overgangen en maar korte stukjes galop.
En ook tussendoor ff een poosje stappen (zelfs aan de lange teugel)
Daarna is hij meestal weer braaf op te pakken en rijden we nog een paar keer een middendraf en wat extra voltes voordat we de ring in gaan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:01

20 minuutjes linksom en rechtsom ...gewoon stap draf galop en een juiste halshouding proberen op te vragen....beetje stelling en thats it..

werkt wel super want ik rijd hem dus alleen maar warm en daarna gaat ie altijd lekker lopen

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:06

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:21

Ik stap op, en ga meestal bijna meteen draven, even die stress kwijt, en even ontspannen. Ik hou ze op het eerst even bezig met het werk. Dus ik rij 20 minuten kort maar krachtig. Neem nog 1 keer de dingen door waar we moeite mee hebben, en dan laat ik ze 10 min. ofzo lekker stappen aan een lange teugel.

Dit gaat niet altijd zo, als ze echt vervelend zijn, rij ik door totdat ik de proef in moet.

En tussen 2 proeven door stap ik meestal alleen. Tenzij ze zich in de proef hebben misdragen Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:27

kwartiertje, niet langer.. losstappen, over de rug en rij wat overgangen aan de lange teugel.. pak hem wat op, rij wat in draf.. evt wijken nog even meenemen en dan de ring in.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:45

ik begin altijd met even over het losrijterrein heen stappen. zodat ze alles een beetje ziet(van het losrijstuk van de dressuur) daarna stel ik de hals-hoofd houding laag in en dan op de volte goed inbuigen...hierbij ook een keer op de volte schouderbinnen of travers. ik blijf wel op een zo klein mogelijk stuk van het losrijterrein. sommige 'sjeesen'het hele terrein over. maar dat doe ik dus niet!
een paar oefeningen rijden. en de oefeningen ook een keer in stap uitvoeren. daarna een stukje gallop. en de ring in. als ik een 2e proef moet rijden en er zit meer dan een half uur verschil in, zet ik m'n pony meestal even in de trailer met zadel op(wel even zadeldekje om doen anders heb je allemaal krassen dr op!) en om het hoofdstel een halster want als je ze vast zet en ze bewegen een keer gek met hun hoofd worden ze getrokken in de mond. wat je natuurlijk probeerd te voorkomen! als er ongeveer 10 minuten tussen zit ga ik even stappen en als de combinatie voor je aan het gallop stuk is pak ik m'n pony op en draaf dan een beetje. daarna de ring in. en met het rijden om de ring heen stel ik het hoofd naar buiten zodat ze alles kan zien. als ze wat druk is ga ik lichtrijden en laag instellen, van laaginstellen worden ze vaak rustig. zo rij ik los op concour.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:30

Ik rij iig eerst een stuk aan de lange teugel, zonder contact. Gewoon lekker voorwaarts draven en galoperen aan het been. Tussendoor wat stapstukjes en heel veel overgangen Dat doe ik ongeveer 20 minuten. Daarna ga ik even wat oppakken en wat oefeningen rijden. Dat is niet langer dan 5 minuten. Dan nog even wat stap en daarna de ring in.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:46

Ik rij ook vaak met het losrijden aan een lange teugel, gewoon even alles los!! Heel veel mensen kijken dan toch wel een beetje raar, dat is jammer want je hebt veel meer aan een paard dat goed aan het been is en nog niet helemaal er doorheen loopt dan eentje die dan wel braaf met zijn koppie in de krul loopt maar eigenlijk niet eens op zijn eigen benen kan staan!!
Helaas zijn er ook nog steeds jury's die die nog niet helemaal snappen...

Ook als Sam heel vervelend is ----> Teugels los. Anders wordt ik alleen maar boos op hem en dan is het extra moeilijk om niet te gaan trekken en andere domme dingen te gaan doen. Koe
En wanneer je gewoon tempo houdt, vinden ze het eigenlijk helemaal niet zo leuk om helemaal op eigen benen te moeten lopen en zijn ze vaak opgelucht wanneer je de teugels weer aanneemt!
En na een paar rondjes galopperen geven ze hun streken ook wat sneller op!! Het rijden gaat dan gewoon een stuk beter.

Vivian

Presley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:37

Ik rij in de winter meestal 3 kwartier/uurtje in omdat m'n pony anders niet te houden is in de proef. Bloos Het duurt ook altijd heel lang bij m'n pony voordat ze lekker ontspannen loopt, vandaar dat ik zo lang losrijd. In de zomer rij ik ongeveer een half uurtje in.
Meestal rij ik hem eerst laag en ontspannen en laat hem soms even hard werken zodat ie rustig is in de proef. Daarna rij ik nog wat oefeningen en overgangen.