ik begin altijd met even over het losrijterrein heen stappen. zodat ze alles een beetje ziet(van het losrijstuk van de dressuur) daarna stel ik de hals-hoofd houding laag in en dan op de volte goed inbuigen...hierbij ook een keer op de volte schouderbinnen of travers. ik blijf wel op een zo klein mogelijk stuk van het losrijterrein. sommige 'sjeesen'het hele terrein over. maar dat doe ik dus niet!
een paar oefeningen rijden. en de oefeningen ook een keer in stap uitvoeren. daarna een stukje gallop. en de ring in. als ik een 2e proef moet rijden en er zit meer dan een half uur verschil in, zet ik m'n pony meestal even in de trailer met zadel op(wel even zadeldekje om doen anders heb je allemaal krassen dr op!) en om het hoofdstel een halster want als je ze vast zet en ze bewegen een keer gek met hun hoofd worden ze getrokken in de mond. wat je natuurlijk probeerd te voorkomen! als er ongeveer 10 minuten tussen zit ga ik even stappen en als de combinatie voor je aan het gallop stuk is pak ik m'n pony op en draaf dan een beetje. daarna de ring in. en met het rijden om de ring heen stel ik het hoofd naar buiten zodat ze alles kan zien. als ze wat druk is ga ik lichtrijden en laag instellen, van laaginstellen worden ze vaak rustig. zo rij ik los op concour.