Crossen met een kijkerig paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Crossen met een kijkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 16:15

Ik heb een 9-jarige merrie, een vrij degelijk type, wat tot ik haar kocht haast enkel heeft gedressuurd (mag M2 starten). Hoe lang dat geleden is weet ik niet (heb haar van een handelsstal) maar ze was iig ontzettend verreden toen ik haar kocht.
We zijn nu op het punt dat het gas/rem/stuur iig weer goed functioneert, ik start 6 mei voor het eerst dressuur met haar. Ik ben ook met 'r gaan springen voor de afwisseling, en dat doet ze eigenlijk boven verwachting, ze is superbraaf. In het gewone rijden en buiten is ze wel behoorlijk kijkerig (niet extreem, maar voor de ervaring die zij zou moeten hebben vind ik dat ze wel wat te is), ze kijkt, spingt 'ns weg, maar gaat niet lopen stuiteren of aan de kletter.
Ik ga haar als het een beetje meezit ook wel op springwedstrijden starten, maar het lijkt me voor haar een hele goede oefening om ook eens wat (oefen)crossen te lopen (moet eerst mn springwp nog hebben, maar voorlopig vind ik trainen en een terreinrit ook al best)
Worden paarden daar ook vaak een beetje brutaler of dapperder van? Dat kan Orri wel gebruiken namelijk.

Sjonniej

Re: Crossen met een kijkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:23

Je kan het altijd proberen toch?
Als jij zeker weet dat de rem en stuur er altijd op blijven zitten, dan kan het weinig kwaad. Als je maar niet meteen wilt winnen en eerlijk blijft tegenover je paard.

Misschien veranderd ze juist wel heel erg doordat ze lekker de benen mag strekken, je weet het niet.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:29

Mijn pony zag/ziet nog staads overal spoken zeker als ie moet dressuren Haha!
In de cross was het altijd een super braaf beestje. Verschoot nergens van.
Ging ik een keer galoptraining doen in het recreatiegebied schoot ik alle kanten op behalve de goeie.

Mijn merrie was der eerste crossje ook heel braaf, maar kijkeriger onderweg. Met haar ga ik morgen beginnen met een sgw cursus. Heb ik ook met mijn pony gedaan en ze leren er veel van.

Ik zou gewoon eens beginnen met een terreinritje en dan beslissen wat je gaat doen met je paard.
Je paard moet het wel even leren begrijpen dat ie moet crossen en vreemde dingen springen.

Veel plezier er mee

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:39

Pablo is een neurotische angsthaas eerste klas, schrikt nog steeds van opduikende kabouters en boomstammen in de cross training (viewtopic.php?f=10&t=314925&hilit= )
maar hij is echt enorm veel dapperder geworden sinds ik ben gaan crossen met hem. Hij springt echt alles, en hij geniet ervan.

Bashuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:45

voordat je een cross mag startten moet je B+1wp in het springen zijn.Dit indien je de echte B cross wil gaan startten.
Ik zou eerst kijken hoe de springwedstrijden gaan, en aanvankelijk daarvan kun je nog kijken of je wil gaan crossen.

de cross blijft een traject met vaste hindernissen. Je kan geen paard gebruiken wat twijfelt of bang is, Als je een keer een noodsprong over een vaste hindernis moet maken ben je niet bepaald blij.

Wil je nog even oefenen, dan kun je op www.sgw-eventing.nl kijken bij SGW-trainingen, waar je zorgvuldig word begeleid. Als dit je bevalt en je denkt dat jij en je paard er samen vertrouwen in hebben en klaar voor zijn kun je eens een oefencross of een terreinrit rijden. Hierbij hoef je alleen een dressuurproef en een cross te rijden. De cross is hierbij velen malen minder zwaar en moeilijk, en het is een soort 'introductie-klasse' zoals men dat ook kent bij de Endurance.

Als je paardje SGW leuk vind zou het een goede leerschool kunnen zijn om haar moediger te maken.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:03

hey,

zou het zeker eens proberen als je er zelf voor 100% achterstaat.
ik heb geluk dat de mijne naar niets kijkt maar men vriendin haar paardje kijkt super naar alles. durft zelfs niet alleen gaan wandelen en in de cross kijkt hij naar niets.
veel succes in ieder geval.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:45

proberen kan geen kwaad!!

mijn 14 jarige C pony had uberhaupt nog nooit wat gedaan!! daarmee crosste ik uiteindelijk L

toen ik mijn E pony kreeg was hij 7, alleen dressuur gelopen!! uiteindelijk M crossen

de vos die ik nu op stal heb is ook 9, in het verleden alleen gesprongen!
toen ik voor de eerste x naar het bos ging, wist hij niet wat hem overkwam!!

terwijl die met springen helemaal niet zo is. ik ben nu 1x naar alice geweest en 1x een b cross gereden en gister in Putten geweest, waar ik er wel naast lag!! Haha!

maar het kan allemaal hoor! Knipoog

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:48

Die van mij is ook echt een supererge angsthaas, dat is ook de reden dat ik niet spring. Bloos Toen we een keer met de vereniging een cross gingen rijden in Gieten was hij echt superbraaf. Later stond ik er nog van te kijken waar we allemaal overheen gekomen waren (boomstammen, slootjes, zo'n trap e.d.) Het gevolg was wel dat ik meer vertrouwen in hem kreeg met rijden en springen en buitenritten gingen toen ook beter. Helaas is deze crossbaan nu gesloten omdat het rustverstorend zou zijn Boos!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:18

ik denk dat het zeker het proberen waard is, gewoon een keer n oefencrossje rijden( zou ik zeker mee beginnen, omdat je dan hoe veel weigeringen je ook hebt, je rustig door mag rijden)...
ook zou je cross trainingen eens kunnen overwege, hier leren ze echt heel erg veel!
De meeste pony's die ik ken zijn door de SGW tog dapperder geworden!
ik zit er ook echt over te twijfelen om het met die van mij ook te gaan doen, maar ik durf door mijn oude pony zelf niet zo goed, maar wil toch zeker nog n oefencrossje rijden, en wij hebben hier elk jaar n hele grote cross, en daar ook eens wat sprongetjes van meepikken!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:47

Toen ik mijn paard net gekocht had was het echt verschikkelijk. Hij was zelfs bang als de grond van kleur veranderde. Het is een ontzettend kijkerig typje. In het bos kun je ook nooit eens lekker ontspannen gaan zitten, want elk moment kan hij zich omdraaien en achterstevoren staan. Hij is bang voor elk struikje.
Ik dacht dus ook dat het nooit een crosspaard zou worden. De eerste paar crossen zijn erg moeizaam gegaan. Het probleem was nog niet eens zo zeer de hindernissen, maar om bij de hindernis te komen. Maar na 3 crossen ging het steeds beter.

Hij is enorm bijgekomen van de crosstrainingen. Maar tot nog toe heeft hij zelfs elke cross in de prijzen gelopen en hij moet naar het L. Nog steeds is hij bij indoor dressuurwedstrijden enorm kijkerig, veel erger als andere paarden. Maar je kunt van een kijkerig paard dus ook een crosspaard maken. Ik denk zelfs dat het goed is, omdat je paard er veel meer lef van krijgt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:56

Ik heb het idee dat kijkerige / nerveuze paarden hun energie beter kwijtkunnen bij springen en crossen, dan zijn ze zo met de hindernis bezig dat ze vergeten om de gevaren in de omgeving te zien. Dit is me al bij meerdere paarden opgevallen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:22

Mijn pony is ook bepaald géén held Clown
Maar ik wil echt zo graag crossen, dat ie gewoon geen keus heeft!
Moet ie zich maar eens een keertje aan mij aanpassen voor de verandering Tong uitsteken
Het hoeft echt niet perfect te gaan zo'n cross. Ik zie wel wat ie allemaal aan kan en wat niet en als het nog niet helemaal 100% gaat, boeiend! De SGW's zijn nou eenmaal zo gezellig, dat ik (en zelfs mijn moeder Wow! ze zijn gaan missen!)

Ik hoop eigenlijk ook dat ie er iets dapperder van wordt, want soms als ik het parcours binnen kom kan ie maar aan een ding denken en dat is hoe snel ie er weer uit kan Haha!

Maar het wordt wel steeds beter en behalve omdraaien, stoppen en dan luid trompetteren Hamer en voor enge dingen weg springen, is ie eigenlijk heel lief in het bos!! De waterbak vind ie nu ook geen probleem meer en onze eerste cross staat al op de kalender (RODEN)

Vivian

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:53

shadow0 schreef:
Ik heb het idee dat kijkerige / nerveuze paarden hun energie beter kwijtkunnen bij springen en crossen, dan zijn ze zo met de hindernis bezig dat ze vergeten om de gevaren in de omgeving te zien. Dit is me al bij meerdere paarden opgevallen.

Mijn paard kan zich tijdens een gewone buitenrit helemaal lens schrikken van een picknicktafel of balen kuilgras langs de weg - waar hij in de cross zo overheen springt zonder met zijn ogen te knipperen. In de cross is hij idd zo geconcentreerd op de hindernissen dat hij niet eens let op dingen die hem zouden kunnen afleiden.

Zoals hierboven ook al is gezegd: paarden worden vaak dapperder van crossen, gaan veel meer durven. Verwacht met zo'n paard bij je eerste oefencross of lessen nog geen wonderen, maar oefening baart kunst! Lachen

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:32

Yep, mijn paard is ook zeker niet de dapperste, maar vindt crossen echt helemaal geweldig! Zodra het kwartje weer is gevallen dat als hij springt, er niks aan de hand is en hij weer verder mag galloperen is hij super fijn in de cross. (We zijn aan het begin van het seizoen ook nooit op ons best! Haha! )

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:56

Karin schreef:
shadow0 schreef:

Mijn paard kan zich tijdens een gewone buitenrit helemaal lens schrikken van een picknicktafel of balen kuilgras langs de weg - waar hij in de cross zo overheen springt zonder met zijn ogen te knipperen. In de cross is hij idd zo geconcentreerd op de hindernissen dat hij niet eens let op dingen die hem zouden kunnen afleiden.

Zoals hierboven ook al is gezegd: paarden worden vaak dapperder van crossen, gaan veel meer durven. Verwacht met zo'n paard bij je eerste oefencross of lessen nog geen wonderen, maar oefening baart kunst! Lachen

hier kan ik me ook zeker in vinden , mijn pony was altijd ook super schikkerig en rillerig, maar bij het crossen sprong ze eigenlijk alles. Terwijl ze in de Z dressuur proeven binnen nog weg schoot ben ik met haar wel Rezerve kampioen van Nederland geworden in de M cross, ( dit keer wel met een weigering maar dit was ook de enige die ze ook gemaakt heeft in een cros)

Heelaas is ze nu verkocht maar is ze 3de op de Nederlandse springekampioenschappen geworden deze winter Haha! ( ze was onder tussen de braafste van allemaal. het gene wat ik nooit van haar had vewacht)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:35

Mooi is dat he? In een springparcours of tijdens een endurancewedstrijd is hij ook zo geconcentreerd dat hij niet snel ergens van zal schrikken of opzij zal springen. Terwijl dat relaxte buitenritje aan een lang teugeltje vaak helemaal niet zo relaxed is als ik het wil hebben. Nu is het bijvoorbeeld weer woezelbroedtijd hier in het bos, voor mij zijn ze niet te zien maar mijn paard vindt ze erg spannend. Er wordt iig flink gehuppeld, eergisteren gingen we zigzaggend in draf over de hei. Nagelbijten / Gniffelen

Een paard 'leren crossen' is ook een kwestie van vertrouwen krijgen in elkaar. En vertrouwen bouw je alleen maar op door veel met elkaar bezig te zijn op een respectvolle manier. Lekker blijven oefenen met 'enge' dingen, leg ook eens een zeiltje neer in de bak: op de grond of over een hindernis. Je hoeft er nog niet eens overheen, dat komt later wel, er omheen of er vlak langs tot ze er niet meer op kijken is voor een eerste keer vaak al voldoende. Meestal snappen ze al snel wat de bedoeling is en als je geconcentreerd bezig bent, wint de nieuwsgierigheid het vaak wel van de angst.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:41

Mijn pony is op zich ook erg kijkerig... er hoeft maar iets vreemds te staan wat anders is dan hij gewend is! Maar toen ik cross ben gaan rijden is hij eigenlijk overal met gemak overheen gesprongen enzo. Maar je moet er wel 100% achter staan idd. Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:48

Pablo liep zaterdag heel erg te kijken naar de Trakehner (boom boven een greppel) tijdens het losstappen, en in de training sprong hij die zonder verdere problemen.