Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toen we een keer met de vereniging een cross gingen rijden in Gieten was hij echt superbraaf. Later stond ik er nog van te kijken waar we allemaal overheen gekomen waren (boomstammen, slootjes, zo'n trap e.d.) Het gevolg was wel dat ik meer vertrouwen in hem kreeg met rijden en springen en buitenritten gingen toen ook beter. Helaas is deze crossbaan nu gesloten omdat het rustverstorend zou zijn

ze zijn gaan missen!)
en voor enge dingen weg springen, is ie eigenlijk heel lief in het bos!! De waterbak vind ie nu ook geen probleem meer en onze eerste cross staat al op de kalender (RODEN)shadow0 schreef:Ik heb het idee dat kijkerige / nerveuze paarden hun energie beter kwijtkunnen bij springen en crossen, dan zijn ze zo met de hindernis bezig dat ze vergeten om de gevaren in de omgeving te zien. Dit is me al bij meerdere paarden opgevallen.
) Karin schreef:shadow0 schreef:Ik heb het idee dat kijkerige / nerveuze paarden hun energie beter kwijtkunnen bij springen en crossen, dan zijn ze zo met de hindernis bezig dat ze vergeten om de gevaren in de omgeving te zien. Dit is me al bij meerdere paarden opgevallen.
Mijn paard kan zich tijdens een gewone buitenrit helemaal lens schrikken van een picknicktafel of balen kuilgras langs de weg - waar hij in de cross zo overheen springt zonder met zijn ogen te knipperen. In de cross is hij idd zo geconcentreerd op de hindernissen dat hij niet eens let op dingen die hem zouden kunnen afleiden.
Zoals hierboven ook al is gezegd: paarden worden vaak dapperder van crossen, gaan veel meer durven. Verwacht met zo'n paard bij je eerste oefencross of lessen nog geen wonderen, maar oefening baart kunst!
( ze was onder tussen de braafste van allemaal. het gene wat ik nooit van haar had vewacht)