Een aantal vragen over sgw. Wie helpt mij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snappie

Een aantal vragen over sgw. Wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 22:05

Hoi, ik wil graag met mijn paard sgw rijden en nu heb ik wat vragen.
Wie kan mij helpen? Ik rijdt op dit moment Dressuur M1+4 en Springen B+16
Ik heb al heel wat informatie van de site's afgehaald maar ik wil nu het één en andere nog weten.

*Ik had begrepen dat je ong. een kwartier na het springen de cross rijdt, Hoeveel strafpunten mag je hebben in het springen?
*Rijdt je in het zelfde tenue dressuur als in een gewone dressuurwedstrijd? en bij het springen?
*Rijdt je in de cross met stiften?
*Met het parcours verkennen in de cross, gaat dat hetzelfde als met een springwedstrijd bijv. 14.00 cross verkennen en 14.30 eerste start?
*Heeft iedereen die net begint, dus B ruiters, een speciaal sgw horloge of nemen jullie ook de tijd op met een ''gewone''

Ik denk dat dit het wel zo'n beetje is.
Alvast bedankt

Lielle

Re: Een aantal vragen over sgw. Wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:19

*Ik had begrepen dat je ong. een kwartier na het springen de cross rijdt, Hoeveel strafpunten mag je hebben in het springen?

meestal is het 20 minuten, soms een half uur. Daartussen doe je de medische keuring. Je mag maximaal 24 strafpunten hebben in het springen (afgezien van tijdfouten)

*Rijdt je in het zelfde tenue dressuur als in een gewone dressuurwedstrijd? en bij het springen?
dressuur: rijjasje etc (zelfde dus als altijd
springen: in je crosstenue, je hebt nl geen tijd om je om te kleden. Crosstenue mag je zelf kiezen, laarzen en rijbroek zijn verplicht net als een bodyprotector, rugnummerhouder en een helm. Erg leuk om je eigen kleurtjes te kiezen Ja

*Rijdt je in de cross met stiften?
Jazeker.

*Met het parcours verkennen in de cross, gaat dat hetzelfde als met een springwedstrijd bijv. 14.00 cross verkennen en 14.30 eerste start?
cross verkennen kan de hele dag door en ook de dag ervoor. Meestal zijn er dan andere ruiters in de cross, je moet dus wel uitkijken waar je loopt. Op de hindernissen staat aangegeven wat er verandert voor de andere klassen (klasse B paarden: 10 cm lager, B vervalt)

*Heeft iedereen die net begint, dus B ruiters, een speciaal sgw horloge of nemen jullie ook de tijd op met een ''gewone''
ik rijd met een stopwatch, een gewoon horloge is eigenlijk niet te doen. Maar in het begin is het belangrijker dat je lekker rond komt dan of je tijdfouten hebt.

en kom hier ook eens meebuurten:
viewtopic.php?f=34&t=327131&hilit=

en nog twee tips:
- kom eens kijken op een cross, er zijn veel bokkers die sgw rijden en je van alles kunnen vertellen. 3 en 10 april is Etten Leur, 17 april Roden.
- schrijf je in voor de regiotrainingen, daar leer je echt een hele hoop.

Snappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 22:38

Thanks voor de uitleg!!!! OK dan!

En met helm bedoel je toch gewoon een goedgekeurde veiligheidscap of moet je een sgw-helm hebben?

Het was de bedoeling dat ik dit jaar mee zou doen met de trainingen maar mijn paard is lang geblesseerd geweest dus ik ga eerst weer rustig opbouwen en een paar keer dressuurmutsen en wat springen.

Dus waarschijnlijk volgend jaar voor het eerst starten en ik wil een keer meerijden in dijkgatsbos(oefen cross met instructie)
Misschien vind mijn paard sgw-mutsen wel helemaal niet leuk?
Ik kan het me niet voorstellen Haha! Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:40

een goedgekeurde cap is voldoende, een helm heeft als voordeel dat er geen klep op zit.

Dijkgatsbos is een mooie oefencross Ja een paar bokkende crossers (of andersom) zitten er vlakbij; kom maar meebuurten op de HK Ja

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 00:13

leuk!!
ik woon bij het dijkgatbos en dat is zeker een mooie cross om mee te beginnen!!

ik rijd eigenlijk nooit op tijd, doe het meer op gevoel, en natuurlijk kijken hoe je paard eronder is!!

in het programma boekje stata ook vaak welke kleur je moet volgen
(waar de nummers van de hindernissen dus op staan)

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:50

Citaat:
en nog twee tips:
- kom eens kijken op een cross, er zijn veel bokkers die sgw rijden en je van alles kunnen vertellen. 3 en 10 april is Etten Leur, 17 april Roden.
- schrijf je in voor de regiotrainingen, daar leer je echt een hele hoop.

SGW Roden is 16 en 17 april Lachen

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:16

waar haal je zo een rugnummerhouder dan vandaan? ik rij zaterdag mn eerste oefencross en er stond op de site dat je die ook moet hebben..ik heb er geen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:18

Je rijdt zeker in Putten?

dit staat er op hun site
Citaat:
Bij het betalen krijgt men een startnummer. Graag rugnummerdragers meebrengen i.v.m. het soepel verlopen van de start. Voor diegene die niet in het bezit is van een rugnummerdrager is er één te koop of te huur.

als je van plan om verder te gaan met crossen, kun je er dus ter plekke een kopen; volgens mij bij bokker Canter *LOL* en anders kun je er dus een huren.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:46

Rugnummerdragers kun je idd meestal wel op de wedstrijd kopen Ja

Wieringwerf is erg leuk, oefencross is ook heel fijn om mee te beginnen Ja
Misschien dat ik dit jaar ook wel meedoe met een jong beest.

Snappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 15:53

Langzaam aan schieten er steeds meer vragen door mijn hoofd?

* Moet je 1 startcoupon opsturen? (de gele die je ook voor dressuur gebruikt) of moet je 1 startcoupon opsturen voor de dressuur, 1 voor het springen en 1 voor de cross( dat lijkt mij niet, maar je weet het maar nooit)

*En rijden de meeste van jullie met speciale beschermers(die zijn te vinden op de sgw-site) of met gewone beenbeschermers zoals BR of ESKADRON?

*En standaard tape eromheen voor het water?

*En hoe trainen de meeste thuis, het lijkt mij niet dat je wat sgw hindernissen thuis hebt?

Oke dit was het wel weer, in ieder geval tot nu toe hartstikke bedankt voor alle info.
Heb er nu al zin in

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:56

Langzaam aan schieten er steeds meer vragen door mijn hoofd?

* Moet je 1 startcoupon opsturen? (de gele die je ook voor dressuur gebruikt) of moet je 1 startcoupon opsturen voor de dressuur, 1 voor het springen en 1 voor de cross( dat lijkt mij niet, maar je weet het maar nooit)
alleen een voor dressuur

*En rijden de meeste van jullie met speciale beschermers(die zijn te vinden op de sgw-site) of met gewone beenbeschermers zoals BR of ESKADRON?
ik heb idd speciale bescherming nadat pablo zich in zijn eerste training behoorlijke aanstootte.

*En standaard tape eromheen voor het water?
ja
'

*En hoe trainen de meeste thuis, het lijkt mij niet dat je wat sgw hindernissen thuis hebt?
gewoon dressuur en springwerk, daarom zit ik ook bij de regio trainingen. Ik oefen wel wat op hele smalle sprongetjes (oude ton is erg leuk bv) en wat andere kijkerig spul maar dat doe ik ook in de springlessen. Technisch trainen, dus smalletjes, gebroken lijntjes en zo kan wel goed thuis.

Oke dit was het wel weer, in ieder geval tot nu toe hartstikke bedankt voor alle info.
Heb er nu al zin in[/quote]

Snappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 16:03

Oke dank je wel voor de info.
Thuis train ik al op vreemde hindernissen, eigenlijk vind ze niets eng alleen het grote probleem is tot ze haar zelf zo overspringt.
Dat gaat gelukkig steeds beter maar vaak moet ik er wel een beetje tempo in hebben anders gaan we i.p.v. een hindernis van 1m er 1.30 overheen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:07

Dat is een kwestie van trainen Snappie. Bij het aanrijden naar een gewone hindernis zul je meer proberen om passend uit te komen dan voor een crosshindernis. Een halve meter te vroeg afzetten voor een crosshindernis is niet zo erg als dat dat bij een normale hindernis gebeurt.

Maar kom eerste eens lekker kijken op een officiele cross. Enneh, je bent ook welkom in de huiskamer hoor Knipoog

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:29

Misschien kan je een keer met een cross ruiter mee naar wedstrijd/training.

Krijg je een hoop uitleg en kan je dingen vragen.

Ik weet niet waar je woont en of daar veel sgw ruiters in de buurt zijn.

In de prakrijk leer je het toch het best.

Snappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 22:00

GvdT schreef:
Misschien kan je een keer met een cross ruiter mee naar wedstrijd/training.

Krijg je een hoop uitleg en kan je dingen vragen.

Ik weet niet waar je woont en of daar veel sgw ruiters in de buurt zijn.

In de prakrijk leer je het toch het best.

Ja dat is een beetje een probleem, ik ken geen sgw-ruiters!!
Ik woon ook in noord-holland, net boven Heerhugowaard

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:17

En jij dacht zeker dat er boven heerhugowaard geen SGW-ruiters waren Tong uitsteken

Je kunt wel een keer met me mee hoor als je wilt Ja (moet je alleen zelf in Den Helder zien te komen en 's avonds weer terug, of je moet heel erg op de route wonen)
En GvdT woont ook in noord-holland alleen wat meer naar beneden Ja

En zo zijn er nog wel meer SGW-ers in de buurt hoor Knipoog