De dag voor de wedstrijd! Wat doe je met je paard???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LIQUITA

De dag voor de wedstrijd! Wat doe je met je paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:19

Ik denk (heb nml. 10 april a.s. mijn 1ste officiële wedstrijd Haha! ) dat ik de dag ervoor m'n paard lekker aan het werk zet aan de longeerlijn. Meestal rij ik de volgende dag dan erg lekker.

Wat doen jullie de dag voor de wedstrijd? Heb je bepaalde "rituelen", hou je een "generale repetitie" of geef je hem/haar juist rust????

Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie reacties.

Stinkmodder

Re: De dag voor de wedstrijd! Wat doe je met je paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:21

Gewoon een beetje rustig rijden, dat ie lekker los is. VErder niet veel bijzonders Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:45

In de week voor concours rijd ik gedeeltes uit de gevraagde proeven, of afhankelijk van het paard, de gehele proef een paar keer door. Ik rijd met dezelfde optoming die ik op concours ook ga gebruiken.

De dag voor concours train ik meestal ietsjes af. Een echte etter zet ik juist dan nog een keer extra aan het werk.

Rieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:52

ik longeer of rijd hem ligt voor een wedstrijd Haha!

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:59

Ik longeer hem alleen aan het halster.
Verder speel ik wat me hem, verder doe ik niets meer voor de wedstrijd. Rij hem niet, leer geen onderdelen van de proef in het rijden.
Meestal 's ochtends voordat ik vertrek longeer ik hem ook nog even en ga dan op wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:07

Ik longeer altijd met touwtjes.
Gewoon lekker loswerken en de ergste energie wegwerken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:43

Ik rijd voor de wedstrijd, dan is hij het beste los. En dan oefen ik de proef nog even. Hij heeft de dag hiervoor wel altijd vrij.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:47

Ik rijd in de twee weken voor de wedstrijd idd ook proefonderdelen. Die van mij gaat de dag voor de wedstrijd extra hard aan het werk. Dan is ze de volgende dag vaak relaxter en makkelijker te rijden. De dag na de wedstrijd krijgt ze 'rust' Dus lekker naar buiten, het land of de bak in en wandelen oid.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:48

hey peet
gewoon lekker doen wat jou het beste lijkt Knipoog
jij bent diegen die het paardje het beste kent Haha!

de eerste keer riep ik van ik rijd geen dag van te voren want ik begin altijd zoals ik eindig en ik was bang dat het een ramp zou worden
de tweede keer heb ik wel gereden alleen niet veel gevraagd...geen spierpijn en geen "fouten"....
aja je hebt het zelf gezien....hij was heel relaxed Haha!

als mijn paard de dag erop beter presteert na het longeren dan zou ik dat dus doen maar je kan het natuurlijk de volgende wedstrijd (5 juni toch?? Knipoog ) altijd uit proberen

ik hoop dat onze tijden ver uit elkaar liggen! dan kom ik zeker even spieken Knipoog

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:01

Ik rij ze gewoon zoals ik normaal ook doe, wel zorg ik ervoor dat ik geen nieuwe dingen oid ga doen of ze helemaal leeg rij. De dag erna hebben ze altijd een rustdag

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:06

Ik heb meestal de dag voor de wedstrijd les (vrijdags) dus dan word ze extra hard aan t werk gezet. Dat levert vaak wel voordeel op bij de wedstrijd, dan is ze iets makkelijker en soepeler.
Als ik zondags wedstrijd heb is t maar net waar ik zaterdags zin en tijd voor heb. Als ik nog even wil trainen moet ik 's ochtends voor de lessen beginnen in de binnenbak zijn en dat is van 8 tot 9. Aangezien ik t door de week vaak druk heb en zondag's ook altijd vroeg uit mn nest ben (les of wedstrijd) wil ik zaterdags wel es uitslapen. Dus dan word het een buitenritje of lekker vrij.
De week voor de wedstrijd oefen ik altijd onderdelen uit de proef en de proef zelf aangezien ik die meestal uit mn hoofd rij. Longeren heb ik lang geleden al opgegeven. Dat is niet aan haar besteed. (En eigenlijk ook niet aan mij, als ik me er eens goed voor in zette lukte het best, maar ik heb er t geduld niet voor Koe )
En op de wedstrijddag zelf doe ik niks anders dan inrijden voor de proef. Als ze in een goeie bui is een klein half uurtje en als ze weer eens de typische merrie uithangt ongeveer een uur.
En maandags is altijd haar vaste vrije dag.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:13

Ik heb niet echt een ritueel ofzo wat ik de dag vantevoren doe. Vaak is het longeren of ffies rijden. Maar geen rare of intensieve dingen...
De dag erna heeft ze vrij of maken we een buitenrit.

Anika1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:17

Ik heb meestal ook les op Zaterdag en als ik Zondag een wedstrijd heb rij ik een half uurtje lekker los werken en Maandag heeft hij altijd vrij. Ik rijd wel altijd de dag voor de wedstrijd want dan loopt hij beter. Je moet het zelf een beetje bekijken wat voor jou paard het beste is.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:21

hangt van het paard af. De ene loop M2 en is in topconditie, die rijd ik dus gewoon in de week naar wedstrijd toe. Zorg wel dat hij voldoende zn ei kwijt kan, maar wel gewoon trainen ook.

de ander loopt L1, maar is nog niet zo heel erg in conditie (wat problemen als bloedarmoede ed) die rijd ik het begin van de week 3 keer, dan dagje longe, dagje rijden, dagje longe (gewoon aan het hoofdstel, zonder bijzet oid en dan op concours. Anders loopt hij op de wedstrijd zelf echt op zn laatste beetje en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:39

Ik rij de dag voor wedstrijd meestal een beetje la-die-da Haha!
Doe wat schakelwerk en zet er niet teveel druk op (daar kan ze slecht tegen Schijnheilig ).
Als niemand kijkt maken we een dressuurmatig onverantwoord galopje aan de lange teugel Bloos

En dan lekker lang tuttelen!

Met mijn pony ging ik de dag voor wedstrijd lekker een stukje buiten rijden of een sprongetje maken, maar dat kan met Silly niet. Buitenrijden = verongelukken en springen betekent héél veel spierpijn voor Sil Knipoog

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:17

Meestal rustig in de bak rijden of een lekker ontspannen buitenritje of eventjes longeren. Het ligt er maar net aan waar ik tijd voor heb en zin in heb.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 00:35

Is verschillend, de ene keer kan ik best de dag voor de wedstrijd nog les hebben, de andere keer rij ik gewoon voor mijzelf wat en neem zo links en recht enkele dingetjes uit de proef mee....licht ook aan de bui van mijn paard, werk hij gewoon lekker mee dan ben ik snel klaar, is hij aan het etteren dan pak ik hem vaak nog even wat langer door...

ginniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:22

hoi
een dag voor de wedstrijd heb ik altijd les dan neem ik de dingen nog een keer door (mijn proeven) en ik heb nog wel een tip rij hem dan goed voorwaarts wordt hij of zij lkkr los voan meschien heb je er wat aan ? Bloos Haha! Knipoog Pling Tong uitsteken

groetjes en veel sucsec met je wedstrijd!!!! Pling

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:12

De dag voor de wedstrijd longeer ik mijn paard, meestal leg ik dan wat balkjes op de grond. Die van mij laat zich nog meer zien op wedstrijd dan thuis, wil echt de showbink uithangen, dus ik maak me nooit zo druk voor een wedstrijd. Succes met je wedstrijd!

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:14

als het tij meezit ga ik altijd even lekker op het strand uitwaaien

zo niet dan een lekkere buitenrit !

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:59

Dat hangt erg van je paard en jezelf af.
Mijn paard is niet de meest fanatieke dus ik neem niet het risico dat ik hem te hetig rij de dag van te voren.
Ook hangt het ervan af hoe jij bent. Ik wil de dag voor de wedstrijd altijd alles perfect hebben en dat gaat dus niet. Om frustreaties te voorkomen ga ik dus gewoon een buitenrit maken. Dat motiveert mijn paard ook erg goed.
De week van te voren oefen ik dan wel de proef (onderdelen)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:25

Ik doe niet veel anders dan wat ik dagelijks doe. Het ligt er ook aan hoe hij die week liep... Meestal zet ik hem gewoon aan het werk en als ik tevreden ben, zijn we klaar. Soms ga ik even met hem naar buiten, maar meestal pak ik hem even dressuurmatig op!!!

Succes!!! Lachen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:56

Meestal maak ik de dag voor de wedstrijd een stapritje buiten of ik ga rustig werken. Mijn pony loopt het beste als ie de dag voor de wedstrijd een rustig dagje heeft. Het ligt gewoon aan je pony wat het beste werkt. Als jou pony het fijnst loopt als je gelongeerd hebt moet je dat doen. het is een beetje experimenteren...

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:35

Gewoon rijden en de moeilijke dingen nog eens goed oefenen

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:46

Aangezien het 24-48 uur duurt voordat de spieren van een paard volledig zijn hesrtelt doe ik een dag voor de wedstrijd niets bijzonders, alleen wat losrijden.

Aangezien ik nu weer in de B rijd, komt dat op hetzelfde neer. Ik rijdt alleen nu maar een half uurtje en daarna(wanneer het weer het toelaat) mag ze nog een paar uur naar buiten.

Op de wedstrijd dag zelf ook, mits dat wil qua tijd. Als ik al om 8 uur moet starten heft ze pech, mag ze daarna lekker naar buiten.