L1, in de baan met beroepsruiters... Nadeel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

L1, in de baan met beroepsruiters... Nadeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 14:18

Gister keek ik naar de startlijst van mijn wedstrijd op goede vrijdag en toen zag ik tot mijn schrik een aantal flink bekende namen in mijn groep staan...
Mensen die van het wedstrijden rijden en lesgeven hun beroep hebben gemaakt, zelf andere paarden op hoog niveau rijden en nog een aantal mensen die geen beroeps zijn, maar toch ook al meerdere paarden Z of Z2 hebben gereden...

Ik had meteen zoiets van... Oh jee! Nou kan ik een winstpunt wel vergeten! Want die mensen kunnen veel beter rijden en hebben betere paarden, en dan valt mijn proef wel erg tegen straks...

Is mijn vervelende voorgevoel terecht, of valt het mee?
Sommigen proberen me gerust te stellen dat die ruiters in de L1 hun onervaren paarden rijden, maar ja... Hoe onervaren is onervaren?
(Wij rijden zelf ook nog geen foutloze L1 proef...)

En met hun rijervaring en naam... Zijn ze dan in het voordeel of in het nadeel? Of wordt echt objectief gekeken naar de prestaties?

Ik ben in elk geval blij dat er straks weer streekwedstrijden zijn, dan kom je ze in elk geval minder vaak tegen, of in elk geval minder veel in 1 baan Knipoog

Wat is jullie idee/ervaring?

VValar

Re: L1, in de baan met beroepsruiters... Nadeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:35

Vaak worden deze ruiters niet objectief beoordeeld. Dit verschilt ook weer per jury. Maar ik vertel je mijn ervaring alleen. Vaak rijden ze toch kwalitatieve paarden waar sommige jury's een zwak voor hebben en hoger gaan zitten in hun punten dan bij de wat minder opvallende dressuur paarden (en ruiters!). Ook wanneer het rijtechnische deel flink tegenvalt, zullen ze vaak in de punten rijden wanneer het paard zelf 'goed loopt' (relatief begrip).

Ookal zou dit niet het geval zijn, kun je niet om het feit heen dat deze ruiters heel veel ervaring hebben met het berijden van (jonge) paarden. Dit is een zeer groot voordeel. Maar dit wilt niet zeggen dat jij geen kans maakt om in de punten te rijden. Als je goed rijdt en een nette proef neerzet, ziet iedereen het en zul je daar ook voor beoordeeld worden.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:56

Ik had ook wel een tijdje hetzelfde idee als ik die bekende namen op de lijst zag staan, maar na een tijdje merkte ik toch wel dat je best kans hebt boven hun te eindigen wanneer je gewoon een nette proef neerzet.
Die beroepsruiters hebben meer ervaring, maar in de L1 rijden ze inderdaad eigenlijk alleen onervaren dieren.

Trouwens, als ze echt wat hoger gereden hebben (bijv. 2x ZZ Licht) dan mogen ze niet meer in de L starten.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:12

Mijn ervaring is juist dat het helemaal niet uitmaakt voor je eigen prestatie. Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat een jury de lat voor een 'prof' wat hoger legt dan voor een amateur. Je moet je alleen niet laten intimideren tijdens het losrijden, daar heb je alleen jezelf mee...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een extra kick vind geven als ik met mijn huis-tuin-en-keuken Fries win van zo'n lokaal toppertje Haha! Ik trek me er dus wel iets van aan, het geeft me een extra stimulans!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 15:20

Om 1 naam te noemen: Esther Liano. Weet niet hoe vaak die ZZ heeft gereden, maar had als ik het goed begrijp in elk geval een Fries in/op Prix-st-George? (Fryso November 2004)

Andere zijn o.a. een paar lokale beroepsruiters die paarden voor anderen starten tot Z2 dressuur en daarnaast lesgeven. En dus namen die ik ook in de M/Z-lijsten tegen kom met andere paarden...

Ik rijd met een pony tussen de paarden, dus dan voel je je soms al wat bekeken, en tussen zulke mensen val je nog meer uit de toon voor mijn gevoel Knipoog
Voor mijn eigen prestatie maakt het misschien niet uit, maar met mindere ruiters spring je er dan misschien net even wat beter uit dan nu Schijnheilig
De pony heeft mooie uitstraling, maar we beheersen zelf ook nog niet alles vlekkeloos... Een foutloze proef rijden kan ik dus vergeten. moet het hebben van het algemene beeld (nagevelijkheid en de overgangen en figuren) niet van de middengangen en het wijken...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 16-03-05 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:22

Niks van aantrekken, gewoon lekker je best gaan doen.
Je rijdt toch voor jezelf?

Heel veel succes, t komt vast en zeker helemaal goed!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:30

zeer ervaren ruiters mogen hun paarden in een hogere klassen beginnen met starten.
denk dat er dus veel bekenden die rijden in de l1 ook beginnend zijn met hun paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:55

Het zou niet nadelig mogen zijn................ maar ik denk wel dat de beroepsruiters misschien meer wedstrijd ervaring hebben....... en dat dit in je nadeel werkt..........

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:13

Dat zou eerder in je voordeel dan nadeel werken...

Ik was laatst met iemand mee op concours (ook een beroeps, en best een goede ook) ze had 3 jonge paarden mee, waarvan één al een keer was meegeweest, de andere 2 nog maar het onder het zadel.

Het eerste paard (die al langer bereden was) liet een redelijke proef zien, had wel wat spanning, maar niet slecht.
De 2e was weliswaar wat bang op bepaalde plaatsen, maar liet toch een leuke proef zien, iig winstpuntwaardig.
Het derde paard zwééfde door de baan, super nette proef, liet zich gewoon echt heel goed zien.

Paard 1 was 2e.

Paard 2 was laatste.

Paard 3 was twee na laatste.

De eerste plek was voor een meisje dat een hele duffe proef reed, en het paard hing ook echt behoorlijk op haar hand.
De andere mensen die geplaatst waren was ook niet wat- 3/4 had zijn paard niet nageeflijk (en met een halsbespiering die duidelijk aantoonde dat ie dat normaal ook niet was...) en stelling/buiging was ver te zoeken.

De ruiter met wie ik mee was was op die plek nog nooit op concours geweest. Dus wat ik denk, is dat de jury bij het eerste paard zoiets had van 'goed zo!', en toen ze met nog meer paarden reed erachter kwam dat ze prof was... En haar daar vervolgens op heeft afgepunt. (ze stond eerste, tot 3/4 van de rubriek geweest was, en ze het 2e paard had gereden.....)
Ik ben normaal helemaal niet zo'n zeikerd wat dat betreft, maar dit was echt heel erg!!!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:40

Zo'n iemand als Esther Liano eindigt gewoon altijd bovenaan..daar kun je gewoon niks aan veranderen. Tenminste ik niet Haha!.

Ik zit dus ook in de L1 en je ziet vaak dat zulke mensen ook winnen.Hopen dat ze snel overgaan naar andere klasse.. Haha!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:43

Ik sluit me aan bij wat de rest zegt. Probeer je niet te laten intimideren door deze ruiters en zet gewoon een goede proef neer. Dat de beste maar mag winnen, en dat kun jij net zo goed zijn als je een ontspannen proef neerzet met weinig foutjes. Succes in ieder geval!

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:57

Maak je niet druk joh, je rijdt voor jezelf en je weet ook wel dat jij en Moenira het best kunnen Knipoog Succes!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:04

Het hoeft niet perse in jouw nadeel te werken. Zoals je zelf al eerder aangeeft. Die broodrijders moeten hun paard direkt in het L starten, paard is er mischien nog niet altijd klaar voor, maar de eigenaar wil ook wat zien. Jouw paard heeft wat ervaring kunnen opdoen in de B. Hun paarden niet, alles is nog nieuw en vreemd. Met als resultaat dat hun proeven ook niet vlekkeloos gaan. Wat zij al voordeel hebben is dat ze vaak goed bewegende paarden onder hun kont hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:09

Ja die "profs" kunnen het natuurlijk ook andersom zien..hun rijden met een jong paard en jij al met een ervarener paard.Daar heb je weer een puntje voor op hun.Maar het is beste kun je idd lekker voor jezelf rijden,en wat kan jou dat nou schelen tegen wie je rijdt,waarsch. hoe ontspanner jij rijdt,hoe beter je rijdt en hoe meer kans op je winstpunt! Sucses!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 23:39

mijn pony is ook nog niet zo ervaren (stuk of tien wedstrijden waarvan 4 laatsten binnen wat veel stres gaf, is dat al ervaren?)

Maar bedankt voor jullie reacties, ik zal proberen niet te veel op anderen te letten en me erdoor te laten intimideren, maar gewoon aandacht bij de pony en proberen zo netjes mogelijk naar ons kunnen te rijden. En dan zien we wel hoe het gaat en wat voor punten we krijgen...

Zijn er nog anderen die ervaring hebben met ringen gevuld met beroepsruiters? Zal in de hogere klasses vast een lastiger/vervelender probleem zijn dan in de L Knipoog Dan heb je ook nog minder ringen en kom je elkaar vast heel vaak tegen!

miepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:48

Meestal valt het wel mee maar ik heb het ook wel meegemaakt.
Ik starte toen met mijn paard ook l1 en er reed ook een pro mee op een jong paard ik reed een supper proef en zij een hele slordige maar zij had 180 pnt en ik nog geen winst. maar dat ligt er maar net aan welke jury je hebt. ik wens je veel suc6.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:52

Met mijn vorige merrie had ik dit probleem geregeld. Het geeft dan wel een stimulans om dicht bij die "profs" te eindigen of nog beter ze te verslaan. Zo reed ik geregeld tegen Wieke ( geen broodrijder, maar kan zeer goed rijden), Gerard en Odilia ( voor jouw denk ik ook geen onbekende). Tegen Wieke heb ik een behoorlijke tijd gereden, er zat niet veel verschil tussen ons.
Het wil niet altijd alles zeggen die broodrijders.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 09:02

inderdaad heel bekende namen Knipoog
Gerard is onze clubinstructeur en Wieke lid van onze club en geeft/gaf een aantal leden les geloof ik.
Er zitten veel ruiters bij onze club die heel veel paarden uitbrengen voor anderen, en voor stallen of particulieren (min of meer) betaald rijden. Ik weet dus ook hoeveel ervaring ze hebben met verschillende paarden in verschillende klasses.

Vertelde het gister op les toen zei Gerard al dat ik ook hem wel eens tegen kon komen... Liever niet Bloos
Lijkt me echt niet leuk om "tegen" een instructeur te moeten rijden. Kom ook liever geen bekenden tegen als jurylid(mijn instructeur weet veel tegoed waar onze moeilijke punten zitten terwijl een ander het misschien niet door heeft/ziet), voelt toch wat ongemakkelijker dan een wildvreemde Tong uitsteken Bloos Haha!

Je rijd inderdaad wel voor jezelf, maar het is toch altijd leuk (en wat extra zelfvertrouwen) om bij de eerste 6 te komen...
Maar met een fijn gevoel onze proef rijden en dat bevestigd krijgen met een winstpunt, is toch waar ik het meest voor rijd...

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:49

Ik heb ook altijd gedacht dat het een nadeel is als je tegen allemaal bekende, hoog rijdende mensen moet starten. Maar afgelopen weekend is het tegendeel bewezen!
Ik moest rijden (ook L1) tegen een aantal mensen die ik wel kende. Waaronder 1 met 2 paarden, meisje kan netjes rijden, heeft altijd goede paarden, rijdt ze allemaal in no-time naar de Z en wint dus vaak. Tijdens het losrijden viel ik nog een aantal keer bijna van mn paard, want er liepen supercombi's bij! Najaa, gewoon rijden en gaan met die banaan! Dus huup, wij rijden en het ging wel netjes Haha! Achteraf werd ik 1e, dan Z-meisje 2e Haha!
Dus Joyce, KOM OP!!!! Laat ze ff zien dat jij er ook bij hoort, het is dus geen nadeel!
(Ennuh, jullie zijn een leuke combi, heb nl wel es tegen jou gereden in S'woude Knipoog )

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:09

Ik rij ook geregeld tegen relatief hele goede ruiters met prima paarden onder hun kont. Ik denk dan wel: oliebol ik moet tegen hen starten maar als ik de ring in gaat laat me dat echt koud... Ik rij voormezelf, en ik rij meestal geen spetterende proef, een hele brave zonder veel fouten. Ik rij voor mijn punten en niet voor de prijzen. En als ik eens zo'n figuur eruit gereden heb, is het alleen maar kicken Haha!

Heb nu alweer zin in mijn komende wedstrijden Lachen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:01

Ik zie het altijd zo:

Als jij een fout maakt ligt dat niet aan hun kwaliteit paarden of hun ervaring dat ligt echt aan jezelf. Hun punten zijn dan wel veel hoger (misschien) maar dat wilniet zeggen dat jij hem niet kan rijden.

Ik merk het altijd bij ons met springen beginnen ze te miepen dat ze tegen bekende ruiters moeten rijden in het L maar ja hun hebben net zoveel kans op een balk als jij. Vaak hebben ze echt nog jonge paarden die erg onstabiel zijn.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:15

Ja, heb ook wel eens een startlijst gezien waarvan ik dacht, oliebol, moet dat nou?!? Maar t bleek allemaal mee te vallen. Soms kun je ook nog wel eens van ze winnen hoor!
Heel belangrijk is een goede jury die geen vooroordelen heeft maar gewoon objectief naar de getoonde proef kijkt.
Zij hebben vaak jonge dieren bij zich in t L dus wie zegt dat ze al vlekkeloos door de baan gaan?

Laat je niet gek maken! Gewoon lekker rijden!
Suc6 enne, uitslag volgt hier ? Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 20:35

hahahaha, als de uirslag niet al te erg tegenvalt Bloos Tong uitsteken Knipoog
En dan bedoel ik als we ons proefje niet verpesten Knipoog
Op het moment moet ik meer van haar vragen en krijgen we wat verzet helaas...
Maar als ik er aan denk zal ik de uitslagen vast even plaatsen Haha!
Of in elk geval de plaatsing van de beroepsruiters Knipoog

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:39

Maar dressuur is een jurysport vind ik dus als jij een nette proef rijdt dan geven ze je meestal ook nette punten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:58

Laat je daardoor aub niet van slag brengen!

Kennis van mij loopt Z1 met een uit de toendra getrokken paard (klein, grof en absoluut niet sierlijk) Ze dacht laatst hetzelfde toen ze eenaantal Jazzen, Kracks, een Rubinstein en meer van dat soort namen in de baan had!

Maar ze won! Gewoon door de netheid en het fijne plaatje om naar te kijken! Ze is één met haar paard en dat straalt er vanaf!

Gewoon netjes je proef rijden en vooral zelf tevreden zijn, ondanks je punten!

Jullie zijn een leuke combinatie en de punten zullen in het buitenseizoen wel massaal weer binnenkomen!