demotiverende jury

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

santos

demotiverende jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 01:04

Ik reed vandaag mijn 2e onderlinge wedstrijd. Ik rijdt een volbloed die niet zonder zijn sstalmaatje wil, maar bij een wedstrijd kom je daar niet onderuit.
DE eerste wedstrijd, was dus een gok en ja hoor, het paard slaat aan het gillen en is zo gespannen als wat. IK toch tevreden en nog 151 punten gekregen. Hier en daar was nog iets positiefs geschreven en voor de galop nog 2x een 7 gescoort.

Nu dus de 2e proef, staat er boven de proef paard is gespannen en tegen de hand en ik had voor alles een 4. Dit vind ik wel erg demotiverend. Ze had natuurlijk wel gelijk, maar het ging al een stuk beter als de 1e keer. Van de 3 x stilstaan lukte het zelfs 2x. Verder liepen we alle oefeningen redelijk, maar wel gespannen ,ja.Ik dus blij, krijg ik dus dit protocoll onder ogen.

TERwijl er een ander was, waarbij het paard 6x de proef uitvloog, die had nog meer punten als ik.

Dit vind ik dus erg demotiverend. Ik zal nooit de B uitkomen en die ambitie heb ik ook niet.

Is er iemand die me op kan beuren, of geven jullie de jury gelijk!!!! Haha!

rhijnauwen

Re: demotiverende jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 09:41

vergeet niet dat jij als ruiter vergelijkt met wat je weet van jouw paard. dus wat voor jou al heel goed kan zijn, ziet de jury voor het eerst en moet er dan een 4 of een 5 voor geven.( Een 5 is overigens een voldoende en en 4 een onvoldoende, kijk maar eens naar de verklaring van de cijfers in het proevenboekje).
Wanneer een jury spanning ziet, of tegen de hand kan het er maar beter bij staan op jouw protocol, zodat jij weet waarom je een 4 of een 5 hebt gekregen.
Je had ook naar de jury kunnen gaan na afloop en hem/haar kunnen vragen waarom je deze punten hebt gekregen, dat voor jouw gevoel de tweede proef beter ging, maar je toch minder punten hebt.
De jury heeft jou vast niet willen demotiveren, alleen willen aangeven waar hij vind dat je aandacht aan moet besteden.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:15

ik vind dat rhijnauwen gelijk heeft. Je moet die punten je niet al teveel aantrekken, je moet gewoon oefenen. Dan wordt hij ook meer realexter endan zal hij ook meer ontspannen gaan lopen, waardoor je hogere punten krijgt. Zie het als een oefening en als je maar plezierh ebt tijdens het rijden (p.s. jij had ook nog een proef met 151, prima toch? Aangezien mijn eerste wedstrijd met mijn paard ik 138 en 142 had Knipoog )
Gewoon oefenen en veel doen dan komthet allemaal goed! Succes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:16

Het is wel flauw..maarja helaas houdt je dat toch..het is en blijft een jurysport..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 00:03

Ik zie het probleem niet. Commentaar en punten lijken me heel terecht bij een gespannen proef. En dat je 2e proef beter ging dan de eerste wil niet zeggen dat het meteen veel meer punten waard is.
Een paard dat 6x de proef uitvliegt zou normaalgesproken uitgesloten moeten worden (moet al bij 3 vergissingen), dus misschien heb je dat toch niet helemaal goed gezien.

Maar je moet je het commentaar niet zo op deze manier aantrekken. Ook niet de moed laten zakken. Gewoon lekker door oefenen. Op een gegeven moment krijg je wel meer routine, en jouw paard ook. En dan gaat het echt wel beter. Veel succes op je volgende wedstrijd.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 00:10

Die negatieve punten moet je niet omzetten in demotivatie, maar juist in motivatie. Je weet nu waar het aan schort, dus daar kun je mee aan de slag. Wees juist gemotiveerd om van de vieren zessen en zevens te maken!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 01:21

Bedankt voor jullie , reacties. Begrijp me goed het word nooit een topper en dat hoeft ook niet(ik zelf trouwens ook niet, ha ha). Het paard kan opzich heel leuk lopen , maar als hij alleen is schreeuwt hij de longen uit zijn lijf en dat is niet echt ontspannen natuurlijk. In het 1e protocol stonden gewoon de foutjes, maaar ook enkele pluspunten beschreven, daar heb je nog wat aan vind ik. Maar als er zo als nu alleen maar boven staat, paard is gespannen en tegen de teugel en verder 4en. Daar kan ik niets mee.
Dan zullen dus alle jury rapporten er voortaan uit gaan zien, want zo is het paard nu eenmaal en dat vind ik demotiverend.

Maar goed, ik kreeg de gouden tip, voor mezelf; je rijdt voor jezelf en niet voor een ander. En ik vond het erg goed gaan, dus ben tevreden en op naar de volgende wedstrijd in mei.

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:26

Hallo Santos,

Grappig ik heb dus afgelopen weekeinde op mijn eigen vereniging een wedstrijd gejureerd. Ik mocht de pony's zonder startkaart en met startkaart en de diploma's jureren.
Ook leek het helemaal nergens op bij sommige combinatie's ik heb bij iedereen iets positiefs opgeschreven. Dus ook hadden ze niet veel punten als er dan iets was wat wel goed ging dan zet ik dat er dus ook bij. Bijv keurig halt gehouden of mooie ronde volte !! En onderaan ieder protocol zet ik een positieve opmerking en soms een tip. Bijv Ruiter zit keurig rechtop probeer alleen je handen wat stiller te houden. of Wat een leuke combinatie. Dat soort dingen blijft vaak veel meer hangen dan alleen maar negatief. Probeer zelf ook positief te blijven Niet alle jury leden kunnen zich indenken dat er ook mensen zijn die alleen maar onderling starten en nooit een officiele wedstrijd zullen rijden !! Deze jury leden willen je dan niet in de waan laten dat je als je voor officieel gaat starten je het idee hebt dat je het wel gaat redden!! Daar is ook wel weer wat voor te zeggen. Zoals je leest is jureren dus nog best een moeilijke opgave!! Maar wel heel leuk om te doen !! Dus niet opgeven en gewoon lekker blijven rijden!! Succes !!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:54

rhijnauwen schreef:
vergeet niet dat jij als ruiter vergelijkt met wat je weet van jouw paard. dus wat voor jou al heel goed kan zijn, ziet de jury voor het eerst en moet er dan een 4 of een 5 voor geven.( Een 5 is overigens een voldoende en en 4 een onvoldoende, kijk maar eens naar de verklaring van de cijfers in het proevenboekje).
Wanneer een jury spanning ziet, of tegen de hand kan het er maar beter bij staan op jouw protocol, zodat jij weet waarom je een 4 of een 5 hebt gekregen.
Je had ook naar de jury kunnen gaan na afloop en hem/haar kunnen vragen waarom je deze punten hebt gekregen, dat voor jouw gevoel de tweede proef beter ging, maar je toch minder punten hebt.
De jury heeft jou vast niet willen demotiveren, alleen willen aangeven waar hij vind dat je aandacht aan moet besteden.

Ben ik het helemaal mee eens!
En had je bij beide proeven dezelfde jury?? Anders had ie natuurlijk nooit kunnen weten dat de 2e fijner ging als de 1e.

Wel dreug trouwens dat een 5 een voldoende is. Als hun dus vinden dat je voldoende rijdt, kom je nooit aan een winstpunt Verward

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:53

santos schreef:
Bedankt voor jullie , reacties. Begrijp me goed het word nooit een topper en dat hoeft ook niet(ik zelf trouwens ook niet, ha ha). Het paard kan opzich heel leuk lopen , maar als hij alleen is schreeuwt hij de longen uit zijn lijf en dat is niet echt ontspannen natuurlijk. In het 1e protocol stonden gewoon de foutjes, maaar ook enkele pluspunten beschreven, daar heb je nog wat aan vind ik. Maar als er zo als nu alleen maar boven staat, paard is gespannen en tegen de teugel en verder 4en. Daar kan ik niets mee.
Dan zullen dus alle jury rapporten er voortaan uit gaan zien, want zo is het paard nu eenmaal en dat vind ik demotiverend.

Maar goed, ik kreeg de gouden tip, voor mezelf; je rijdt voor jezelf en niet voor een ander. En ik vond het erg goed gaan, dus ben tevreden en op naar de volgende wedstrijd in mei.

Tuurlijk is het motiverender als een jury ook iets positiefs zegt over je proef. Maar als je van jezelf weet dat het voor dit paard een drama is om alleen zo'n proefje te rijden dan is het gewoon verstandig om je de eerste wedstrijden in te stellen op dramatische punten. dan kan het alleen maar meevallen als je paard toch wat goede dingen laat zien.

Een paard moet ook leren en leert vooral door veel ervaring op te doen. dus vaak weg zonder het maatje en dan niet straffen, maar juist geruststellen. Wie zegt dat voortaan al jouw juryrapporten er zo uit gaan zien? Als je zo negatief over jullie leervermogen denkt, waarom zou je dan nog lessen/starten? Ach gut
Kop op! En gewoon volhouden... De aanhouder/doorzetter wint echt hoor!!! En misschien worden jullie nooit toppers, maar gewoon af en toe een winstpuntje in de B of misschien wel L is echt voor bijna elke combinatie die serieus lest en zijn best doet haalbaar!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 01:15

leuk dat je het voor me op neemt. Ik had inderdaad bij de 1e wedstrijd zoiets van, ik ben al blij als ik alleen de bak in kom en verder zie ik het wel. Alles wat hij daarna doet is meegenomen. Ik was dus in de 7e hemel na die proef.

Wat de ervaring betreft; Het paard is al 20 en heeft denk ik meer wedstrijden gelopen dan ik.

Ik kan wel van huis uit gewoon alleen met hem op pad. Maar als de 2 paarden samen weg gaan willen ze ook graag samen blijven.

In mei, gaan we dan ook apart rijden. Dus een in de ochtend en een in de middag, misschien rijden we dan wel de sterren van de hemel, en anders maar niet.
En wat dat straffen betreft, dat doe ik niet, ik ken zijn handicap en moet er om lachen. Zo'n opgewonden standje onder je is een aparte ervaring. Ik was volgens mij een van de weinige ruiters die echt die hele proef lacht en niet heel gespannen zit te zitten. Alleen daarvoor had ik al graag een 6je gezien, maar helaas zo werkt het niet. Haha!

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 06:46

Wel dreug trouwens dat een 5 een voldoende is. Als hun dus vinden dat je voldoende rijdt, kom je nooit aan een winstpunt Verward[/quote]

je rijd voldoende voor die klasse je zal alleen iets beter moeten om naar de volgende klasse te kunnen.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:21

Ik denk dat ik precies weet wat je bedoelt. Het gaat niet zo zeer om de punten, maar om het feit dat er verder geen commentaar bij geschreven staat.
Ik had afgelopen weekend precies hetzelfde. Er stond alleen boven geschreven dat ik meer met mijn benen moest rijden. En terwijl ik net een beetje onder de knie kreeg hoe ik mijn beenhulpen onzichtbaar moet geven Clown Maar goed, de jury zal hier vast wel een punt hebben, daar twijfel ik niet aan. Maar er stonden ook vijven op mijn staatje en ik zou het leuk vinden als daar ook bij stond waarom die gegeven zijn. Dan kan ik daar ook aan werken.

(Ik heb de jury overigens niet meer kunnen vinden na de prijsuitreiking, dus........)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:45

Volgens mij is een onderlinge wedstrijd voor de oefening. Ik vind het zelf juist altijd fijn rijden, want je hebt niet die winstpunten-druk. Natuurlijk is het leuk als de jury hoge punten geeft, maar als je dan op wedstrijd komt en niet boven de 130 scoort is het ook zo vervelend. Zie het gewoon als een oefening en inderdaad, je doet het voor je plezier.