verslag F3 wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

verslag F3 wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 21:12

Gister ging ik op de manege meedoen aan de FNRS wedstrijen. Ik ging de F3 rijden voor de eerste keer. Had in mei 2003 m'n F2 gereden en vond het wel weer eens tijd om weer een wedstrijdje te rijden. Ik ging mijn proefje rijden op Enny erg leuk manegepaard (vind ik). Ook ging ik voor het eerst in wedstrijd kleding dat was wel even raar maar zag er echt netjes uit.

Om 15.59 had ik m'n proefje en omdat ik Enny nog mooi wou invlechten was ik rond 2 uur op de manege aanwezig. Ik was de enigste die op Enny proefje ging rijden dus kon ik haar zelf lekker poetsen en mooi maken voor m'n proefje.
Het was de bedoeling dat ik knotjes ging maken maar de manen waren te lang en te warrig voor knotjes dus heb ik vlechtjes gemaakt. Het waren niet echt geweldige vlechtjes maar zag er wel mooi netjes uit.

Rond 10 over 3 ging ik opzadelen en even de hoeven doen en daarna inrijden. Ze was in het begin echt kijkerig maar werd later rustig. Ze liep lekker door en het inrijden ging goed.
Na een minuut of 15 werd ik geroepen voor m'n proefje. Ik reed de wedstrijdbak in en ook hier begon ze weer lekker te kijken. Na een half rondje draven begon mijn voorlezer aan het proefje.

Het proefje ging best goed al vond ik zelf dat het hier en daar wat beter kon. Zo vond ik dat ik dat mijn voltes wat beter konden en moet ik toch wat meer op m'n handen gaan letten.
Enny was braaf en buiten dat ze kijkerig was is ze nergens van geschrokken, want soms heeft ze de neiging om van musjes in de hoek te schrikken en er dan van door te gaan.

Na m'n proefje ging ik nog even lekker uitstappen en daarna afzadelen en natuurlijk even knuffelen. Daarna was het wachten op de uitslag. Ik had uiteindelijk 217 punten.
Heb daarna gelijk een afspraak gemaakt voor m'n volgende wedstrijd die is op 12 juni. De wedstrijden op eerder data's zaten al vol helaas, want vond het erg leuk om weer eens wedstrijd te rijden.

sharonalover

Re: verslag F3 wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:55

Gefeliciteerd met je wp, ik vond dat altijd helemaal geweldig, wedstrijd, toen reed ik ook op de manege, bij ons mocht je alleen niet invlechten, dat vond ik wel jammer, maar erg goed gedaan hoor!

Princessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:43

Hai!
Ik heb de eerste wedstrijd in de F4 219 gereden en de tweede wedstrijd 202 Ach gut omdat m'n pony schrok van iets in de hoek bij de kantine en doordat ze verkeerd aansprong rechts. Jammer maar zaterdag een nieuwe kans Haha! Hoop daarna door te mogen stromen naar de F5 Pling .

Liefs Princessie Doei!

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:02

ik vind het ook altijd wel leuk, zo op de manege gewoon fnrs-proefjes rijden Haha!
mag nou f8 rijden, maar moet eerst nog ff een manegepaard vinden dat ik leuk genoeg vind en dat ook niet teveel moeite heeft met die oefeningen
heb wel een heel leuk paard, maar die schrikt altijd overal van en in de winter is het eerst een half uur niks en gek doen en dan pas wordt het wat...helaas mag je maar een kwartier losrijden en buiten waag ik me al helemaal niet aan....
vlechten is ook leuk Ja lekker tutten met je paardje Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:10

Zelfs volledig scheve paarden kunnen een volte galoperen, dus een paard voor de F8 moet toch te vinden zijn zou je denken...

Pegasus4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:51

Gefeliciteerd met je PP!!!! Ik rij nu zelf F11.

En Myra1, dat klinkt heel erg stom, je doet net alsof de F8 niks is... tis toch B... En dat paard moet ook nog ff goed naar je luisteren, en je moet zelf nog een beetje kunnen rijden... Ik vidn het een beetje een rot opmerking hoor!!

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:29

het gaat niet om voltes..die kan ik met elk paard wel rijden, maar het gaat meer om op de letter aangalloperen en middendraf enzo
en weet ook wel een paardje dat dat kan maar dat is zo'n paardje dat altijd wil rennen als het een beetje koud is, dus dan zou ik nu in de tribune hangen Clown

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:09

Hoezo een rotopmerking? Lijkt me geen rare, onmogelijke verwachting dat je met elk paard een volte kan galoperen en een overgang kan rijden.
Dat is naar wat mij is uitgelegd ook het doel van de F proeven. Kijken naar de ruiter in plaats van het paard. Of de ruiter dus de juiste hulpen geeft.

En Joycie legt al netjes uit dat ze toch een voorkeur heeft voor bepaalde paarden om alles netter op de letter te kunnen rijden. Nou, daar kan ik me wel in vinden.

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:00

Ik snap niks van die FNRS wedstrijden Blond
Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit met de punten en welke klassen gelijk staan bij de KNHS
zelf rij ik bij de KNHS dus vandaar

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 14:54

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Was het niet zo dat je met het behalen van een F12 proefje L1 stargerechtigd bent Verward ?
Dan zouden de F proeven (die dan dus allemaal op B niveau zijn) allemaal steeds maar een heel klein beetje moeilijker.
Of zie ik dat fout? wat voor oefeningen worden bv in de F 10 tot 12 gevraagd?
WEl fijn dat je zo leuk gereden had, lijkt me wel tof een manege waarbij je zo vaak wedstrijden rijden kan met een clubpaard of pony! BIj ons ist maar 3 x per jaar ofzo.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:27

ik zie dat niemand het ff uitlegd, dus ik doe t wel ff Haha!
je begint bij de F1, en het minimaal aantal punten dat je moet halen is 210. als je 210 of meer hebt gehaald, mag je verder, heb je dus een "winstpunt" om nad de F1 naar de F2 te gaan, hebje maar 1 winstpunt nodig, ook om van de F2 naar de F3 te gaan.
om verder te komen, haal je twee punten. dus F3- F4 zijn 2 winstpunten nodig en ga zo maar door.
als je bij de F12 komt, wat de laatste proef is, kan je niet meer hoger komen, en ben je L1, met een winstpunt geloof ik.
de proefen worden steeds ietsje moeilijker, in de f1 en 2 zit geen galop, vanaf f3 wel, eerst zijn het gewoon figuuren, later wijken, acherwaarts, en vanaf de F8 moet je gaan doorzitten!
nou hoop dat het duidelijk is??

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:45

denice schreef:
je begint bij de F1, en het minimaal aantal punten dat je moet halen is 210. als je 210 of meer hebt gehaald, mag je verder, heb je dus een "winstpunt" om nad de F1 naar de F2 te gaan, hebje maar 1 winstpunt nodig, ook om van de F2 naar de F3 te gaan.
om verder te komen, haal je twee punten. dus F3- F4 zijn 2 winstpunten nodig en ga zo maar door.
als je bij de F12 komt, wat de laatste proef is, kan je niet meer hoger komen, en ben je L1, met een winstpunt geloof ik.
de proefen worden steeds ietsje moeilijker, in de f1 en 2 zit geen galop, vanaf f3 wel, eerst zijn het gewoon figuuren, later wijken, acherwaarts, en vanaf de F8 moet je gaan doorzitten!

Thanks nu begrijp ik het! Knipoog

maar als je dus F12 bent dan moet je dus naar de KNHS want anders kom je niet verder?

Pegasus4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:54

versace schreef:
denice schreef:

Thanks nu begrijp ik het! Knipoog

maar als je dus F12 bent dan moet je dus naar de KNHS want anders kom je niet verder?

Je snapt het Tong uitsteken MAar het moet niet hoor, als je niet wilt Haha! maar dan kom je niet verder Haha!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:45

bij de manege waar ik vroeguh reed (klinkt zo lang gelede:P) mocht je bij 1 punt al over bij elke klasse, alleen werd er wel steeds strenger gejureed en werd het hoe hoger hoe moeilijker om die punten te rijden terecht wel, maar niet elk manegepaard is zo soepel en gehoorzaam.

Pegasus4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:07

Nimmy schreef:
bij de manege waar ik vroeguh reed (klinkt zo lang gelede:P) mocht je bij 1 punt al over bij elke klasse, alleen werd er wel steeds strenger gejureed en werd het hoe hoger hoe moeilijker om die punten te rijden terecht wel, maar niet elk manegepaard is zo soepel en gehoorzaam.

Officieel is het:
F1 starten > 1 PP > F2 starten > 1 PP > theorie-examen > uitreiking diploma F2 >
F3 starten > 2 PP > F4 starten > 2 PP > theorie-examen > uitreiking diploma F4 >
F5 starten > 2 PP > F6 starten > theorie-examen > uitreiking diploma F6 >
vanaf nu mag er caprilli worden gereden >
F7 starten > 2 PP > F8 starten > 2 PP > diploma uitreiking F8 >
F9 starten > 2 PP > F10 starten > 2 PP > uitreiking diploma F10 >
F11 starten > 2 PP > F12 starten > 2 PP > uitreiking diploma F12.
Haha!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:58

Princessie schreef:
Hai!
Ik heb de eerste wedstrijd in de F4 219 gereden en de tweede wedstrijd 202 Ach gut omdat m'n pony schrok van iets in de hoek bij de kantine en doordat ze verkeerd aansprong rechts. Jammer maar zaterdag een nieuwe kans Haha! Hoop daarna door te mogen stromen naar de F5 Pling .

Liefs Princessie Doei!

En hoeveel punten had je zaterdag? Mag je door naar de F5? Ik heb mijn eerst PP in de F6 en 28 maart ga ik mijn 2e proef in de F6 doen en moet dan dus ook mijn theorie doen.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:33

die theorie van f6 is niet zo moeilijk
toen ik hem moest maken zat ik het langst na te denken over de datum Bloos
maar veel succes ermee!!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:57

joycie schreef:
die theorie van f6 is niet zo moeilijk
toen ik hem moest maken zat ik het langst na te denken over de datum Bloos
maar veel succes ermee!!

Gelukkig maar.
Ik hoop dat het bij mij net zo makkelijk gaat als bij jou.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:07

ey
ik had vandaag ook mijn proefje ik zit nu 2 maanden in de F5 ongeveer of 1 maand!! Knipoog ik had vandaag 212 punten (niet verschikkelijk hoog) ik was wel eerste en had een beker + zo'n oranje lintje Haha!
en bij jou hoe ging het ik ben er benieuwd!!!!

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:08

en hoe zit dat nou precies waarneer ben je gelijk aan de B dressuur proeven (met welke f-proef???) ik weet dat F12 gelijk is aan de L1

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:29

had gister wedstrijd, maar paardje waar ik op zou gaan was kreupel, dus ik ging op een andere
ging op zich best goed, maar ze was nogal opgefokt want ik moest buiten inrijden en toen was er een andere paardje echt onwijs vandoor gegaan en daar was ze heel erg van geschrokken en toen kreeg ik dr niet meer rustig
had 204 punten, maar volgende keer ga ik het weer op dat paardje waar ik eigenlijk op moest proberen!!
en dan zal het vast wel lukken want die ken ik doord en door Ja

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:44

ja wij rijden ook altijd buiten in!! zijn ze wel gelijk lekker actief Haha! wel jammer dat je het niet gehaald hebt!! Ach gut volgende keer beter he!! Knipoog Clown

Pegasus4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:51

Ik had zondag wedstrijd! ik meost F11 doen en ik had 218 punten!! ben trots op pegaatje, hij heetf nog nooit F11 gedaan Haha!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:41

Myra1 schreef:
Hoezo een rotopmerking? Lijkt me geen rare, onmogelijke verwachting dat je met elk paard een volte kan galoperen en een overgang kan rijden.
Dat is naar wat mij is uitgelegd ook het doel van de F proeven. Kijken naar de ruiter in plaats van het paard. Of de ruiter dus de juiste hulpen geeft.

En Joycie legt al netjes uit dat ze toch een voorkeur heeft voor bepaalde paarden om alles netter op de letter te kunnen rijden. Nou, daar kan ik me wel in vinden.

Precies, helemaal mee eens! Het gaat om de ruiter en niet om het paard! Als ruiter moet je laten zien dat je controle hebt over je houding en zit, en dat je je best doet om het paard ertoe te bewegen om bepaalde oefeningen en overgangen uit te voeren.
Er wordt rekening gehouden met het feit dat de ruiters op manegepaarden rijden, die vaak iets afgestompt zijn voor de hulpen (niet altijd!), iets moeilijker nageeflijk te rijden zijn, enz. Bijv., als je paard op de linkerhand in de verkeerde galop aanspringt omdat het paard moeite heeft met de linkergalop en jij probeert dat als ruiter te herstellen en je paard gaat weer in de verkeerde galop, zul je toch nog een voldoende krijgen op het aangalopperen, omdat je als ruiter in ieder geval hebt laten zien dat je weet dat het paard op dat moment verkeerd zat en je hebt geprobeerd dit te herstellen. Soms ligt dit gewoon aan het paard, omdat ie op 1 kant vast zit. Met dit soort dingen wordt dus rekening gehouden (als het goed is Knipoog ). Bovendien gaan de onderste 10 onderdelen van het protocol over de houding en zit van de ruiter!
Veel suc6 in ieder geval... Komt vast wel goed!