Beoordeling door jury

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capriole

Beoordeling door jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 12:26

Dit weekend wedstrijd, ging even op google op jurynaam kijken om beetje indruk te krijgen van beoordeling. Zie ik onderstaande tabel.
Betreffende jurylid jureerde dus proef L14, een ander jurylid jureerde proef L15. Het viel mij op dat de verschillen ontzettend groot zijn. Zou het nu echt zo zijn dat al deze L ruiters hun eerste proef zo 'slecht' reden in verhouding met de 2e proef of zit hier gewoon een ontzettend groot verschil in beoordeling. Wat denken jullie.....

Citaat:
L14 pl L15 pl
138 154
138 155
160 163
128 157
141 152
149 149
152 154
136 155
148 158
151 159
159 158
148 155

Mar__

Re: Beoordeling door jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:31

Citaat:
128 157

Wow!

Dat is wel een mega verschil zeg... Nagelbijten / Gniffelen

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 12:35

Vond ik ook, bij de L2 was het dit verschil.
Pfoeh....vraag me dus af hoeveel kans op een redelijke winst deze wedstrijd.

Citaat:
L20 pl L21 pl
158 169
148 161
135 158
149 159

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:12

Heel leuk om het te vergelijken, maar wat heb je er aan? Je hebt de proeven immers niet gezien.

De kans om winst te rijden? Gewoon een strakke proef neerzetten, dan kan de jury niet om je heen.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:13

Ik ben het met Karin eens en misschien is de eerste ring heel kijkerig Knipoog

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 13:34

Uiteraard moet je gewoon een 'strakke' proef rijden, ongeacht wie er zit te jureren, dat is de discussie ook niet. Maar het is wel opvallend dat de verschillen zo groot zijn, hieruit blijkt maar eens te meer dat het bij een jurysport toch ook gedeeltelijk om persoonlijke beoordeling gaat van een jurylid. Daarbij hoef je niet direct van het negatieve uit te gaan want misschien jureerde de andere jury juist wel hoog en is het verschil daarom zo opvallend.

Maar hoe dan ook, de verschillen vond ik wel opvallend. Dat doet niets af over hoe je zelf je proef moet rijden. Maar wel hoe er naar gekeken kan worden.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:49

Nou gaat mijn 2e proef ook vaak beter dan de 1e.

Ik heb weleens mijn 1e proef gereden met 135 punten en mijn 2e proef gereden met 159 punten en dat was dezelfde jury. Hoeft dus helemaal niks met de jury te maken te hebben.

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 13:52

Wij hadden pas 144 en 160 bij dezelfde jury, en beide was terecht (helaas...).
Maar okay, dit gaat niet om één proefje, dit gaat om zo ongeveer de hele rij.

Maar was gewoon eigenlijk even benieuwd of iemand in de praktijk een keer heeft gezien dat het verschil van rijden bij de hele groep in proef 1 en 2 zo verschillend was en dus zo'n verschillende waardering kreeg.

Zeg dus zeker niet dat jury A slecht jureerde omdat het lager was, maar wel dat ze ver uiteenliepen (dat kan ook zijn omdat jury B hoog jureerde bv.).

Zelf heb ik eigenlijk nog nooit gezien dat voor een hele categorie het verschil zo groot is/was bij een wedstrijd, daarom vond ik het opvallen.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:24

Ik heb een paar weken geleden hetzelfde gehad op een wedstrijd.
2e concours met mijn jong paardje en ze was doodsbang voor de ramen naast de ring (die weerspiegelde). Over de hoefslag krijg ik haar er wel langs gereden, alleen over de AC lijn ging ze echt in staking. Resultaat 147p ! Tweede proef was in een andere bak, ramen zaten veel hoger dus geen last van reflectie en ze keek nergens na (ook niet van bloemstukjes of juryhokjes) en liep naar mijn mening een redelijke proef, nog niet optimaal ontspannen, maar wel goed genoeg voor mij. Resultaat 170p en een derde prijs
(1e was 172p, 2e was 171p)! Pling
Het was dus in ons geval volledig terecht zo'n groot punten verschil.

Joppie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:27

ik heb wel eens meegemaakt dat mensen de wedstrijd filmen...
dan hebben ze geen uitgestrekte draf laten zien volgens de jury en dan gaan ze stennis schoppen.....en kost wat kost moet er dan een punt bij
das toch zielug\?
een jury is toch onpartijdig?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:28

Joppie74 schreef:

Dat zou zo moeten zijn ja. Helaas is het in de praktijk vaak anders... Veel vriendjespolitiek en bekende namen doen het vaak ook goed.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:40

gabyfedde schreef:
Joppie74 schreef:

Dat zou zo moeten zijn ja. Helaas is het in de praktijk vaak anders... Veel vriendjespolitiek en bekende namen doen het vaak ook goed.

Oke, maar dit valt volgens mij mee in de lagere klasses zoals de B t/m de M2.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:04

Joppie74 schreef:

Citaat:

Citaat:

Nee helaas was het maar zo. Ik maak het zeer regelmatig anders mee.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:50

ZUCHT en weer ligt het aan de jury!!! Slapen Ik word er zoooo moe van!! Wij juryleden zitten er ECHT niet om iedereen neer te sabelen!! We zitten er ook niet om alle slechte dingen te zien.... (Jippie weer kan ik een 3 geven... hoi hoi hoi) We zitten er net als jullie omdat we gek zijn op de sport. We proberen het net als jullie van de zonnige kant te zien en proberen vanuit de goede dingen te werken naar eventueel nog betere resultaten......

Als je bekijkt dat indien een jury ieder onderdeel een punt hoger of lager geeft dan de andere dan kan het verschil dus per proef oplopen tot 26 punten.... Waar praten we dan nu over???? Ach gut Knipoog

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:19

oversized schreef:
ZUCHT en weer ligt het aan de jury!!!

Als dat om mijn reactie bedoeld was; ik had het over partijdigheid. (Dus vrienden/lesklanten/eigen gefokte paarden of mensen met een bekende naam voortrekken).
Over hoe een jury jureert hoor je mij echt niet klagen, anders was ik wel gaan springen. Ik ben het er echt niet altijd mee eens, maar ikzelf zie het ook niet vanuit de positie van een jury.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:19

weleens aan t schrijven geweest met warm weer, kwamen de meeste 2e proeven ook onwijs laag uit, omdat de paarden warm en moe waren, en bij sommige scheelde het echt hoor, zag je ernaast het paard super lopen, heb je m voor je loopt ie t sjokken en te slepen.
kan dus voorkomen, en jah is en blijft een jurysport

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:38

Citaat:
Als dat om mijn reactie bedoeld was; ik had het over partijdigheid. (Dus vrienden/lesklanten/eigen gefokte paarden of mensen met een bekende naam voortrekken)

Dat was bedoeld mbt de topic.... nl de punten en het verschil.
Het is ook nog eens zo dat wij juryleden dus geen familie, lesklanten of dergelijke aanverwanten mogen jureren......

Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:18

Vergis je niet!
Vaak worden er proeven in twee rijbanen gereden, het zijn twee verschillende proeven én twee verschillende juryleden.
Juryleden zijn mensen en geen robots, niet iedereen ziet het hetzelfde dus....

Als je een wedstrijd gaat rijden, niet kijken welke jury je hebt, maar gewoon goed rijden!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:00

gabyfedde schreef:
Joppie74 schreef:

Citaat:

Citaat:

Nee helaas was het maar zo. Ik maak het zeer regelmatig anders mee.

Ik had er mss het woord: meestal, tussen moeten zetten Knipoog

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:22

Ik heb ook weleens een groot verschil gehad tussen 2 proeven.
Toen ging mijn 1e proef gewoon heel goed en was ik 3e met 164 punten. Maar toen was mijn paard gewoon op( ik trouwens ook) dus was onze 2e proef veelste mat. Toen was ik iets van 13e met 156 punten.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:13

Zoals Karin in het begin al aangaf: je hebt de proeven niet gezien, dus kun je er niets over zeggen!

Je moet gewoon niet een 1e en een 2e proef met elkaar gaan vergelijken. Er zit een andere jury, paard en ruiter zijn ondertussen minstens 10 minuten verder, de omgeving is anders...kortom: gewoon goed rijden.

Als je problemen hebt met je punten of de wijze van jureren moet je gewoon na afloop even naar de jury toegaan en vragen wat je zou kunnen veranderen of waarom dit of dat...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:18

Zonder het gezien te hebben natuurlijk geen commentaar.

De eerste jury heeft verschil gemaakt (duidelijk goed / fout).
De tweede jury heeft alles wat dicht bijelkaar, geen uitschieters.