Wie starten er en men- en dressuurwedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Wie starten er en men- en dressuurwedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 02:50

Onze fries blijkt een heel goed menpaard te zijn. Hij is super braaf voor de menwagen, super wendbaar en luisterd echt goed naar de hulpen. Staat goed stil en kan goed een rechte lijn aanrijden. We zouden het leuk vinden om met hem officieel te starten want hij heeft er echt aanleg voor.

Ik rij hem weer af en toe onder het zadel en dat gaat ook goed. Hij loopt lekker nageefelijk, is nog wel wat te snel in tempo en buiging links moeten we goed aan werken maar voor de rest luisterd hij heel goed naar de hulpen. Zijn galop is goed en hij springt meestal goed aan. De draf is nog wat te snel en het recht aanrijden moeten we nog oefenen. Ik wil hem eerst L klaar hebben voordat ik dressuur met hem start, volgend jaar ergens dus.

Maar het mennen (wedstrijden) zouden we van de zomer al officieel mee kunnen starten.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die dubbel starten? Zowel menwedstrijden als dressuur? Heeft het mennen nadelen voor de dressuur? Je rijd toch met een stang dan. Al vind ik hem met een stang stukken makkelijker en stukken rechter.

Graag hoor ik ervaringen!

Nouvel

Re: Wie starten er en men- en dressuurwedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:43

Ik startte altijd al dressuurwedstrijden onder het zadel (start inmiddels M2) met mijn paard.
Ik ben nu ook begonnen met mendressuurwedstrijden, ik heb er nog maar een paar gereden, maar hoop er dit jaar meer te kunnen rijden.
En als dat lekker gaat wil ik ook eens proberen om samengesteld te gaan starten.

Dus mennen en dressuren gaan prima samen! Knipoog

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:01

Egberdina's Marten Hendrik (De Nederlands Z2 Kampioen Friese paarden) mag ook Z dressuur in het tuig starten, die heeft Susan toen ze nog wat meer menwedstrijden reden af en toe mee gehad, ze bracht hem toen ook al onder het zadel uit.
Ik denk dat het belangrijkste is dat je het paard gewoon dressuurmatig goed traint, dus dat ie ook in het tuig lekker nageeft en fijn door het lijf loopt, dan heb je er met rijden enkel maar profijt van en visaversa.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 22:33

We hebben thuis een grote rijbak om in te trainen. Hij staat nu pas 2 weken voor de wagen maar het lijkt alsof hij er al jaren voor staat. Echt zo braaf. Ik ben zelfs al een stuk over de weg met hem geweest. Hij is super recht en luisterd zo makkelijk naar alles. Buiging in de wendigen moeten we nog goed oefenen maar daar zijn we ook mee bezig onder het zadel. Onder het zadel is hij een stuk eigewijzer trouwens. Ik rij hem nu afwisselend voor de wagen en onder het zadel. En hij wordt dit jaar pas 4 en echt zo super braaf voor de wagen. Nu nog onder het zadel ook zo braaf en het is een super paard Knipoog.

Ik ben bezig me aan te melden bij een vereniging waar ik ook mendressuurlessen afgewisseld met dressuurlessen onder het zadel kan volgen.

Moet je om menwedstrijden te rijden een koetsiersbewijs hebben?

En wij hebben een marathonwagen en een echte trouwkoets. Maakt het uit met welke wagen je de wedstrijden rijd of moet je een dressuurwagen hebben?

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:41

Nou dat gaat prima hoor!

Ik rijd 2 D-pony's, de ene start ik in het L2 dressuur (van de zomer gaan we M1 starten) en de andere heb ik L1 dressuur gestart, maar momenteel gaan we meer voor het springen en daar start ik nu B mee en aan het einde van het seizoen wil ik met deze ook nog een sgw rijden.

Ze lopen geen dressuurwedstrijden, maar zelfs samengestelde wedstrijden, dus ookwel dressuur, maar daarnaast ook vaardigheid en marathon. Ze lopen momenteel klasse 2 en kunnen bijna over naar klasse 3 als ik het goed heb. Of we (ik groom zelf) daarna nationaal gaan weten we nog niet zeker. Maar ach de pony's zijn nog jong (6 jaar pas), dus tijd genoeg.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:49

Ik weet niet of een koetstierbewijs verplicht is eigenlijk, dat komt omdat ik zelf alleen doe groomen, maar ik heb deze week nog ergens gelezen dat je iets moet doen als je een startkaart aan wilt vragen voor menwedstrijden, maar ik weet zo ff niet meer wat, een of andere test geloof ik...vergeef me kom er zo ff niet meer op. Ik zal het vast in de Hoefslag of in de paard&sport gelezen hebben of nee wacht ik weet het weer ik las het op de knhs site.

Citaat:
Rijvaardigheidstest aangespannen sport 2 april 16/2/2005

Iedereen die in de aangespannen sport wedstrijden wil gaan rijden, moet voordat er een startkaart aangevraagd kan worden, eerst een rijvaardigheidstest afleggen. De eerstvolgende mogelijkheid is op 2 april 2005 op het KNHS-centrum in Ermelo. De kosten zijn 50,- per persoon. Deelnemers kunnen zich aanmelden door het inschrijfformulier in te vullen en in te leveren bij het (regio)secretariaat of bij de KNHS (fax 0577-408239, t.a.v. mw. L. Davelaar). Bent u op 2 april verhinderd, dan probeert de KNHS om later in het seizoen nog een dag te organiseren. Dat is echter alleen mogelijk als voldoende mensen zich opgeven.

Het protocol en het inschrijfformulier kunt u downloaden (zie rechterkolom).

En zover ik weet ben je niet verplicht om met een dressuurwagen te rijden, wij rijden er namelijk ook niet altijd mee, als de bodem te slecht is bijvoorbeeld. Maar dit is wel met samengestelde wedstrijden, maar kan me niet voorstellen dat dit voor de dressuurwedstrijden wel verplicht is.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:22

Ik doe beide en het gaat erg goed. Vind het ook erg leuk voor de afwisseling. Haha!

Maarre wanneer is die regel ingesteld? Want ik heb daar nog niks van gehoord Verward

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:29

Dit geldt alleen voor nieuwe combinaties geloof ik Lachen

Wanneer/Hoe/Wat die regel verder inhoudt, wanneer ze hier mee op de proppen zijn gekomen, al sla je me dood, ik zou het echt niet weten. Ik las het ook maar bij puur toeval op de knhs site, onder het kopje van wedstrijdnieuws.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:24

Pff, en dan willen ze juist meer menners aantrekken Verward , er zullen wel een aantal menners zijn die hier niet blij mee zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik heb er niets op tegen, maar alles is al zo duur aan de dag van vandaag en zo wordt de menner op nog meer kosten gejaagd. Gaan ze nu ook voor de rijdende leden een extra dag inlassen, dat eerst iedereen een voorproef doet, voordat ie mag gaan starten. Maarja dat is weer de KNHS op zijn best

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:47

Ik begrijp je volkomen, want k zie het nut hier nou ook weer niet echt van in. De (men)sport is al zo duur, waarom nou weer zoiets erbij? Ik vraag het me toch af :S

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:55

uhm, mensjes... die regel is voor de aangespannen sport = tuigpaarden Haha! Kijk maar wat ze moeten doen, dat doen ze met tuigers en hackney's ook

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:07

Als dat zo is dan slaap ik lekker verder Afbeelding Haha!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:10

whaha lekker dom Clown

vindt het wel vaag aangegeven dan, of ben ik dan echt zo'n leek op dit gebied, aangespannen sport wilt toch niet direct tuigpaarden etc. zeggen, of wel?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:28

Bij de KNHS is de aangespannen sport de tuigers en hackney's, wij vallen onder de mensport

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:09

Ahh ook dat klinkt logisch in mijn oren. dankje voor de opheldering