B-proef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

B-proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 09:41

ik weet niet precies waar het hoor, het is een vraag ma over wedstrijden, als het verkeerd staat verhuis ma hoor!!!

mijn vraagje is dus, wat is het belangrijkste in een B proef?
moet je paard daar al mooi nagevelijk lopen? of het is daar al goed als je mooi de figuren en overgangen rijd??

Revanches

Re: B-proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:11

hunter87 schreef:
ik weet niet precies waar het hoor, het is een vraag ma over wedstrijden, als het verkeerd staat verhuis ma hoor!!!

mijn vraagje is dus, wat is het belangrijkste in een B proef?
moet je paard daar al mooi nagevelijk lopen? of het is daar al goed als je mooi de figuren en overgangen rijd??

in de B is het belangrijk dat je gewoon netjes je proef rijd,en netjes afwerkt,het hoeft niet perse dat je paard al super aan de teugel loopt,maar een beetje nageeflijkheid mag best. en natuurlijk dat je zelf goed lichtrijd op het goede been Knipoog

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:41

Met een ontspannen gereden proef kom je al een heel eind.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:07

Netjes op de letter, een regelmatig tempo, goede gehoorzaamheid van het paard en het netjes geven van je hulpen en dan ben je al een heel eind.

En nageeflijkheid is ook gewenst ja, en dat is wat anders dan 'aan de teugel' lopen.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:35

Netjes op de letter rijden, ontspannen rijden. Pony/paard nageeflijk is gewenst ja.

Toen ik mijn proeven niet nageeflijk reed had ik rond de 130 - 138 punten. Nu ik mijn proeven nageeflijk rijd heb ik 150 - 156 punten dus dat verschil merk je wel!
Naar mijn mening kan je je paard beter nageeflijk rijden op een wedstrijd eerder zou ik zelf niet starten!

BTW was dit onderling hoor alleen wel gejureerd zoals ze dat officieel ook zouden doen (om teleurstellingen te voorkomen Knipoog )

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:03

Nageeflijkheid komt voort uit de ontspanning, dus is het logisch dat je paard nageeflijk hoort te zijn in een proef.

En zoals ik al eerder zei dient nageeflijkheid niet verward te worden met 'aan de teugel'.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:05

Je paardje moet in ieder geval aan de hulpen zijn en netjes ontspannen lopen. Mij lijkt het verstandig om pas te starten als je je paardje thuis netjes nageeflijk hebt. Vaak zijn er op wedstrijd toch wat spanningen zowel bij jou als je paardje, dus gaat het toch meestal wat minder als thuis. Maar je kan uiteraard zoiezo eens starten, gewoon om ervaring op te doen. Dat is nooit weg en dan weet je meteen hoever jullie zijn.
Daarbij vind ik toch ook dat je beetje geluk moet hebben. Vorige maand reed ik een wedstrijd en kreeg ik als commentaar: meer ondertreden, meer vanuit de achter hand en 149 punten. Deze maand reed ik voor mijn gevoel een redelijk identieke proef (misschien iets minder gespannen) en wordt ik 1e met 166. Snap jij het, snap ik het!!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:23

Ik ben eerst een jaartje onderling gestart voor de ervaring. Thuis hard aan de slag met mijn punten (want die waren echt niet denderend hoor) Maar goed daarvoor reed ik ook onderling voor de ervaring.
Nu loopt ze thuis netjes nageeflijk en hoop ik mijn startkaart te kunnen aanvragen nadat de onderlinge wintercompetitie is afgelopen en dan zien we wel hoe het gaat.

We hebben iig ervaring opgedaan en het is iets goedkoper als gewone wedstrijden, je weet ongeveer waar je aan toe bent.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:54

Effy schreef:
Nageeflijkheid komt voort uit de ontspanning, dus is het logisch dat je paard nageeflijk hoort te zijn in een proef.
En zoals ik al eerder zei dient nageeflijkheid niet verward te worden met 'aan de teugel'.
Dan is de jury ook in de war zeker? Ik had toch bij mijn eerste keer op wedstrijd in de B het commentaar dat mijn paard meer aan de tuigel moest lopen. (ja tuigel stond erop, niet teugel)

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:15

Citaat:
Dan is de jury ook in de war zeker? Ik had toch bij mijn eerste keer op wedstrijd in de B het commentaar dat mijn paard meer aan de tuigel moest lopen. (ja tuigel stond erop, niet teugel)

Sommige jury's halen nageeflijk en aan de teugel idd wel eens in de war. Ik reed wedstrijden (B) met een merrietje dat niet aan de teugel liep maar wel nageeflijk.. Lees je toch vaak terug "Moet aan de teugel" We hebben ook wel een keer 171 punten én een 1e plaats in de 1e proef gehad.. en de 2e proef 143 punten! De eerste jury gaf aan dat ze netjes ontspannen was, de tweede dat ze niet aan de teugel liep.

Het foutje van 'tuigel' zal wel van de schrijver geweest zijn, niet de jury.. Ik kreeg laatst ook een protocol met té veel spelfouten!

tsjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:40

hallo.

ze zeggen altijd wel dat in de B je pony/paard niet aan de teugel hoefd te lopen maar ik heb de ervaring dat meestal wel iemand wint waarvan het paard/pony aan de teugel loopt. en dat je meestal niet in de winstpunten rijd als je paard/pony niet aan de teugel loopt..
ps: dit is mijn ervaring!!

veel succes

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:46

tsjody schreef:
hallo.

ze zeggen altijd wel dat in de B je pony/paard niet aan de teugel hoefd te lopen maar ik heb de ervaring dat meestal wel iemand wint waarvan het paard/pony aan de teugel loopt. en dat je meestal niet in de winstpunten rijd als je paard/pony niet aan de teugel loopt..

veel succes

Idd dat is mijn ervaring ook!

Ik heb nog een protecol waar het lekker opstaat! 1e onderdeel stond er: Paard loopt niet aan de teugel....

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 18:25

wat een onzin trouwens dat je paard aan de teugel moet lopen!!! oh bah ik kan me daar zo kwaad om maken!!! Boos!
van de eigenaren mag ik haar namelijk zo min mogelijk aan de teugel rijden (vanwege een ongeluk waar ze nog wat aan over heeft gehouden dus trauma lama zegge... jah vaag verhaal ik weet ma om een heeeeeeel groot verhaal klein te maken Bloos )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:54

double schreef:
Het foutje van 'tuigel' zal wel van de schrijver geweest zijn, niet de jury.. Ik kreeg laatst ook een protocol met té veel spelfouten!

Haha Haha! Ja die had ik zelf ook wel door Knipoog Maar vond het zo stom erop staan. Vork

hunter87 schreef:
wat een onzin trouwens dat je paard aan de teugel moet lopen!!! oh bah ik kan me daar zo kwaad om maken!!! Boos!
van de eigenaren mag ik haar namelijk zo min mogelijk aan de teugel rijden (vanwege een ongeluk waar ze nog wat aan over heeft gehouden dus trauma lama zegge... jah vaag verhaal ik weet ma om een heeeeeeel groot verhaal klein te maken Bloos )
Dat je dit voor de merrie doet vind ik prima, maar bij wedstrijden hoort het gewoon vanaf een bepaald niveau. Anders krijg je 'm toch ook niet helemaal voor elkaar als ie van voren niet rond loopt.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:41

grrr al ik dit topic lees baal ik hoor Knipoog Mijn pony loopt vanaf november echt super de super netjes, goed nageelfijk aan de teugel op alle gangen, alleen de galop is nog moeilijk.

Nu heeft het een paar weken terug gevroren en sindsdien loopt ie gewon voor geen meter meer. Slingeren, om de beurt een andere kant vastpakken, totaal niet voor me been al krijgt ie een paar tikkies.

Pfff en heb 12 maart mijn 1e wedstrijd Bloos Naja ik zie het wel, voor het zelfde geld loopt hij super Tong uitsteken

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:19

Ik heb wel het idee dat tegenwoordig de jury's in de B liever al een paard zien wat netjes afbuigt dan een aantal jaren geleden. Ik ben 15 jaar geleden met mijn pony L1 geworden terwijl ze niet zoals dat gezegd wordt 'aan de teugel' liep. Wel liep ze altijd heel ontspannen en hoefde ik maar hele lichte hulpen te geven, ze reageerde heerlijk, dus alles ging ook netjes op de letter. Uiteindelijk ben ik wel in de L1 blijven hangen, aangezien ze daar natuurlijk wel meer afbuiging verwachten. Maar volgens mij kom je tegenwoordig met zo'n pony niet eens zo ver. Shoot me if I'm wrong... Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:44

tsjody schreef:
hallo.

veel succes

Vaak betekent het niet aan de teugel lopen dat het geheel nog niet echt voor elkaar is. Dit resulteert vanzelf weer in minder goede overgangen, en op nog meer punten is dit van toepassing. Daardoor wordt het inderdaad moeilijk om te winnen van een pony/paard die wel aan de teugel loopt, die is gewoon meer voor elkaar als degene die niet aan de teugel loopt.
Ook winstpunten behalen is moeilijker, in principe vindt de jury je bekwaam voor een klasse hoger als je een winstpunt rijdt. En afgebogen lopen is voor de L1 veel meer noodzakelijk, dus ik kan me voorstellen dat een jury een pony/paard die niet afgebogen loopt ook geen winstpunt geeft.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:31

Ik rijd meestal mijn eerste proef mijn pony, voor zover het mogelijk nagevelijk.. Maar dan wordt ze meestal wat slomer enz.
Dan rijd ik de 2e proef gewoon normaal, dus dan zit er bijna geen nagevelijkheid in, maar dan komen mijn oefeningen enz. weer beter uit waardoor ik soms hogere punten rijdt de 2e proef of soms 1 puntje verschil..

Maar bij de pony's zijn ze niet zo streng als bij de paarden!

Ik ga in maart voor het eerst L starten, ik ben benieuwd, mijn pony loopt de ene keer wel nagevelijk de andere keer niet (meestal niet) maar mijn pony zal ook volgens mijn instructrice nooit meer goed kunnen ontspannen dus ik moet het hebben van mijn netheid!
Doordat ik zoveel mogelijk met rust rijdt en op de letters haal ik toch elke keer een winstpunt (wordt nooit eerste, maar rijd ook niet voor de prijzen...)