Wanneer verandering L1/2 naar L en weer terug?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Wanneer verandering L1/2 naar L en weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 15:04

Haha! Een jaar of wat terug was er nog gewoon de L en dat is toen veranderd naar de L1 en de L2. Maar dáárvoor was er (dacht ik) ook al een keer een L1 en L2 wat toen dus veranderd is naar één L. Weet iemand in welke periodes dit was? Begin jaren ongeveer? Weet iemand de juiste jaren?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-02-05 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re: Wanneer verandering L1/2 naar L en weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:06

volgens mij is het L geworden in 1994 en in 2001 weer L1/L2

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:25

Ik zit even terug te rekenen; daar komt uit dat het in 1996 van L1/L2 naar L gegaan is: Ik heb in 1995 nog L1 gereden met een paard.

Van L terug naar L1/L2 kom ik ook op 2001 uit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:13

Dat klopt trouwens wel, ik maak een denkfout. Ik heb met Issedy ook nog L1 gestart en later L, dus het moet wel in 1996 zijn geweest.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:29

Mijn zus werd op de levade van 1995 de eerste L/de kampioen. Volgens mij is het dus vanaf 1 april 1995 overgegaan naar één categorie L (wél 10 wp). Met de komst van de nieuwe proeven is het weer L1/L2 geworden = 1 april 2001) en later, per 1 april 2003 de 10 wp regeling.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:44

dus we hebben een minikans dat het ooit weer gewoon L wordt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:31

dat denk ik niet. Het is 4 jaar L geweest, verder altijd L1/L2. Waarom zou je dat willen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:36

L1 en L2 miscnien is de overstap minder groot.
Van mij mogen ze wel die L1 proef de mensen laten doorzitten want dat wijken met lichtrijden Knipoog is niet echt wat.
Ik kan mijn paard er beter bij krijgen met doorzitten.

Ik wacht met spanning april 2006 af, nieuwe proeven en andere beoordeling

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:41

Waarom ik liever L zie? Maakt mij niet zoveel uit, maar scheelt je een klasse doorlopen. Ik denk dat ik zoals het er nu uit ziet ook niet bij 10 punten overga naar het L2, maar ik had het niet erg gevonden als het M na het L zou komen.

Denk dat het voor een hoop ruiters een hoop keer starten scheelt als het niet meer L1 en L2 is.

KNHS maakt er wel een sport van elke keer weer iets nieuws te bedenken...

Ben ook benieuwd naar de nieuwe proeven..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:46

masja schreef:
Waarom ik liever L zie? Maakt mij niet zoveel uit, maar scheelt je een klasse doorlopen. Ik denk dat ik zoals het er nu uit ziet ook niet bij 10 punten overga naar het L2, maar ik had het niet erg gevonden als het M na het L zou komen.

dat denk ik niet. Toen kon je ook pas met 10 punten promoveren, terwijl de andere klassen gewoon 5 was.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:49

Lielle schreef:
dat denk ik niet. Toen kon je ook pas met 10 punten promoveren, terwijl de andere klassen gewoon 5 was.

Klinkt niet erg logisch, maar wel als het KNHS.

Ach ik vind het wel best zoals het nu is. Ik moet toch eerst eens zien het L goed door te komen. Ik ben nog lang en breed niet M klaar.

Zouden ze ooit ook een B1 en B2 in gaan stellen?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:52

masja schreef:

Hoe wil je in hemelsnaam de B op gaan delen? Dan mag je in de B1 er de hele korte zijn over doen om aan te springen, hoef je geen voltes te rijden, en mag je paard met zijn neus de lucht in, hoef je ook niet stil te staan met halthouden Clown

Ik vind de B zoals het nu is niks meer dan een verlengde van je training, en een leuk opstapje naar het L1. Hoeft niks aan veranderd te worden hoor!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 19:18

Volgens mij zat er dus wel een kleine kans in dat ze de B willen gaan opsplitsen oid. Ze hadden het ook over dat men in de B niet meer hoeft binnen te komen en groeten, maar gelijk met de proef beginnen.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:36

Remember schreef:
masja schreef:

Hoe wil je in hemelsnaam de B op gaan delen? Dan mag je in de B1 er de hele korte zijn over doen om aan te springen, hoef je geen voltes te rijden, en mag je paard met zijn neus de lucht in, hoef je ook niet stil te staan met halthouden Clown

Ik vind de B zoals het nu is niks meer dan een verlengde van je training, en een leuk opstapje naar het L1. Hoeft niks aan veranderd te worden hoor!

Maken we van de B1 een proef zonder galop ofzo. Of een soort bixie proef waar iemand ernaast loopt. Vroeger had je toch ook de caprilliproeven Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:52

masja schreef:
Lielle schreef:

Klinkt niet erg logisch, maar wel als het KNHS.

Ach ik vind het wel best zoals het nu is. Ik moet toch eerst eens zien het L goed door te komen. Ik ben nog lang en breed niet M klaar.

nou, dat was wel logisch. Daarvoor had je nl 2 * 5 wp'en nodig om naar het M1 te gaan (L1 5, L2 5) en daarna dus 10 (L).

En B1 lijkt me idd bepaald niet nodig. Daarover is laatst nog een discussie geweest, ik kan dat nu alleen niet vinden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:33

In Duitsland is de A van anfanger de dressuurproef wel makkelijker, maar dan rijd je ook met meer in de baan. Hoe dat precies zit weet ik niet hoor. Maar de Duitse L is al weer verder dan de nederlandse L.

Als je de B wilt splitsen, mischien B1 zonder galop ofzo? Dan vind ik dat ze het gewoon mogelijk moeten maken om met 5 wp te promoveren naar B2.

Andere jurering is ook wel ban belang, ik kreeg een keer in de het commentaar dat het paard meer verzameld moest lopen en meer aan de teugel terwijl er anleuning en arbeidsgang wordt gevraagd.
Dus meer kijken naar hoe een paard loopt en of hij fijn gereden wordt dan naar de spectaculariteit van de gangen.

Ik ben overigens van mening dat je ervoor moet zorgen dat je in training altijd een klasse hoger bent dan op de wedstrijden. Zodat de basis extra bevestigd is voordat je gaat starten.
In de L komt ten opzichte van de B als extra het wijken voor het been en ik geloof achterwaarts.
Beide dingen zijn neit echt moeilijk. Als kantekening nogmaals dat ik niet begrijp waarom je niet door moet zitten in de L1 en zelfs bij het wijken voor het been moet lichtdraven. Je kunt zon paard toch veel beter rijden tijdens het doorzitten.
En promveren gewoon bij 5 mag en bij 20 moet. Dit omdat het de ruiter zijn eigen verantwoording is of hij over gaat of niet. Dan hoef je toch niet door een bond betutteld te worden.
Onnodig vaak moet je nu starten en dat is een beetje geldklopperij wat niet nodig is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 23:47

Citaat:
In de L komt ten opzichte van de B als extra het wijken voor het been en ik geloof achterwaarts.
In de L1 hoef je nog niet achterwaarts. Extra is middenstap en middengalop en op de hele zijde middendraf. En die achterlijke gebrokenlijn met een volte van 10 meter.
Een B1 zonder galop? Nee, dank je. Dat lijkt me een ramp om zo te beginnen. Misschien iets als keuze dit instellen. Diegene die B1 willen, doen dat. De andere doen B2, facultatief. (diegene die al eens ooit gestart zijn)
Mensen die nog niet klaar zijn voor de volgende klassen stranden daarvan zelf wel.

Over dat duitse gebeuren heb ik nog al eens een stukje gelezen. Dan rijd je met z'n 5en een proef te gelijk ofzo. Maar dan had je ook meer jury's. Dacht ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:26

dat lijkt me dus echt niet fijn... Rij je als soort van manegeles achter elkaar aan, dan is je paard moeilijker te sturen, en rijd je verspreid door de baan, is het meer soort van bestgaand rijpaard Schijnheilig ...

Zou dan inderdaad meer voelen voor een B1-proef zonder galop, of nog niet aan de teugel hoeven lopen (maar ook niet tegen de hand/sterrekijkend natuurlijk Tong uitsteken )

De mensen die in de B al stranden hebben hun paard of nog niet genoeg onder controle om braaf rond te rijden en figuren netjes te maken, of het paard is nog niet ontspannen nagevelijk... Is soms wel sneu, als je toch graag wedstrijdjes wilt rijden dat je steeds met 140 punten thuis komt... Ach gut

Zou overigens ook meer vrijheid willen in verplichte aantal winstpunten, misschien versneld doorstromen als je 2 of meer proeven boven de 169 punten hebt gereden? scheelt toch snel 2 of 3 wedstrijden...

Verschil L1 en L2 vind ik wel prettig... Het knopje achterwaarts heb ik er nog niet op gekregen, maar kunnen al wel lekker in de L1 ervaring opdoen met moeilijkere proeven.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:08

Lielle schreef:
dat denk ik niet. Het is 4 jaar L geweest, verder altijd L1/L2. Waarom zou je dat willen?

ja idd dat vraag ik mij ook af....zon verschil zit er niet tussen L1 en L2,vind ik persoonlijk... Clown