Mijn paard moet weer geënt worden en ik heb zondag 20 feb. a.s. weer wedstrijd. Ik vroeg me af of er een bepaalde periode moet zitten tussen de enting en de wedstrijd. Bij endurance is het geloof ik 7 dagen, maar voor de dressuur kon ik het niet terug vinden. Wie weet dit?
Het is sowieso beter om minimaal een week te wachten met weer op wedstrijd gaan!! Door de enting daalt de weerstand van je paard gedurende ongeveer een week (dat zal neem ik aan ook de reden van de week wachttijd bij de endurance zijn). Het is dus ook beter om dan niet met hem of haar te slepen! Zal je net zien, loopt daar een paard met influenza waar die geen last van heeft, want langer geleden ingeent, kom jij er langs met je net ingeente paard.... Dat wordt
Zo ben ik dus aan het gokken wanneer ik mijn jaarling het beste weer kan enten. In ieder geval ruim genoeg voordat de nieuwelingen bij de opfok aankomen. Als die iets met zich meebrengen (wat heel normaal is en vaak ongemerkt voorbij gaat) wil ik niet dat mijn paard net met een lagere weerstand staat! Maar, nu meteen enten wil ik ook niet want 1 van de jaarlingen loopt nog steeds een beetje te snotteren... Even wachten op het wat betere weer, dan is die ander hoop ik goed opgeknapt en kan die van mij zonder problemen geent. Hmmm toestand! Maar ja dat is even wat extra info
Tussen je enting en je eerst volgende wedstrijd moet 10 dagen tussen zitten. Bijna niemand weet dat, zelfs het wedstrijd seretariaat van onze vereniging wist dit niet, maar het staat toch echt in je entingsboekje. ( die kleine oude entingsboekjes van vroeger, dus niet in het paspoort)
Ik heb zelfs een keer gehad dat ik daarom niet mocht startten omdat er maar 8 dagen tussen zaten. Met een hoop gemaar en geslijm was het toch gelukt om te starten, maar zoiets moet je dus niet bijv. op een kampioenschap hebben, want dan ben je de KLOS!!!!
Tussen je enting en je eerst volgende wedstrijd moet 10 dagen tussen zitten.
Dan wacht ik wel tot na de wedstrijd. Een stalgenoot laat deze week de DA komen om te enten en aangezien mijn paard ook moet, zou het handig zijn om één keer de DA te laten komen zodat we de visitekosten kunnen delen. Maar dan neem ik het risico maar niet.