Wedstrijden België

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Wedstrijden België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 16:18

Aangezien ik zeer binnenkort waarschijnlijk in België ga starten en de zoekfunctie het nog niet doet heb ik een heel wat vragen die iemand hopelijk zo snel mogelijk kan beantwoorden. Bloos

Ten eerste vraag ik me af waar je de wedstrijd regelementen kunt vinden?

Start je in België ook met een startkaart en hoe gaat het aanvragen daarvan? Neem aan dat je niet met de Nederlandse startkaart mag starten?

Hoe zit het met inschrijvingen?

Moet je de Belgische nationaliteit hebben om in België te kunnen starten?

Zijn het dezelfde proeven als in Nederland?

Zijn de klasses hetzelfde? En zo ja, zou ik dan in mijn eigen klasse kunnen starten in België?

Hoe zit het met jureren? Aangezien ik eens gehoord heb dat er geen echte jury's zijn maar dat elke ruiter eens in de zoveel tijd moet jureren?

Het zijn aardig wat vragen en ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!

theelichtje

Re: Wedstrijden België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:28

Je moet je inschrijven via je club. in de zomer zijn er 6 buitenwedstrijden, daar krijg je dan een blad van, dan moet je invullen of je mee wil doen enzo, en welke klasse...
de B klassen zijn dezelfde proefjes, maar ik belgie heb je wel een B2
het jureren (dacht ik) moet iederen om de zoveel tijd eens doen (bespreek je met je club) als je een jurycursus hebt gedaan en als je erdoor ben
in belgie ben je wel verplicht parade mee te rijden, als je het niet doet en iemand anders gaat je prijs hale, krijg je je prijs nie mee, en krijg je geen punten voor het nationaal en provinciaal (dacht ik)
het hangt af van je club of je een achttal of een viertal moet meerijden.
je moet geen belgische nationiteit hebben dacht ik!
dit zijn zowat de dingen die ik weet, kan zijn dat er fouten inzitten.
je moet anders eens naar leuven bellen voor al je vragen.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:32

Ten eerste vraag ik me af waar je de wedstrijd regelementen kunt vinden?

ga even kijken op http://www.equibel.be dat is de site van de KBRSF (te vergelijken met de KNHS) daar staat onder "dressuur" alle regelementen + proeven

Start je in België ook met een startkaart en hoe gaat het aanvragen daarvan?
of je start met een gastlicentie, of je hebt eerst een licentie nodig, voor je deze kunt aanvragen moet je je B brevet hebben afgelegd, of iets gelijkaardigs in Nederland (ruiterpaspoort fzo.. ) deze licentie vraag je aan via de VLP (http://www.vlp.be) je kan het gewoon downloaden op pdf bestand en invullen en opsturen , de verschillende licenties vind je ook op die site, kheb zelf een D03 wat betekent dat ik nationaal en provinciaal kan starten bij de juniore, als je gewoon proefjes wilt rijde denk ik dat je een D06 nodig hebt. of net een D01, dat moet je ff opzoeke... maar dat heb je zeker nodig, je mag ook niet vergeten dat je paard geimatriculeerd moet worden, hiervoor moet je ff bellen naar de KBRSF (http://www.equibel.be)
Neem aan dat je niet met de Nederlandse startkaart mag starten?

nee je kan niet met een nederlandse starten of je moet internationaal rijden ...

Hoe zit het met inschrijvingen?

het hangt er vanaf bij welke vereniging/ regio je wilt starten, indien je in de provincie Antwerpen wilt starten raad ik je aan (indien dressuur) je bij de trens aan te sluiten (dit moet je ook ivm die licentie) en springe bij de VOR
(http://www.detrens.be of http://www.vor.be) en inschrijve doe je vanaf dan gewoon op hun site en je moet dat ten laatste de zondag voor de wedstrijd om 22u gedaan hebben.

Moet je de Belgische nationaliteit hebben om in België te kunnen starten?
nee hoeft niet

Zijn het dezelfde proeven als in Nederland?

helemaal verschillend!!! bij ons heb je de E-A-L-M
E=B , A=L , L = M/Z1 , M=Z2 deze proeven vind je dus op http://www.equibel.be bij dressuur

Zijn de klasses hetzelfde? En zo ja, zou ik dan in mijn eigen klasse kunnen starten in België?

zoals net gezegd de klasses zijn niet hetzelfde, maar als je een bewijsje (attest) kan te pakken krijgen van de KNHS waarin staat dat jij in die klasse start dan is dit wel mogelijk

Hoe zit het met jureren? Aangezien ik eens gehoord heb dat er geen echte jury's zijn maar dat elke ruiter eens in de zoveel tijd moet jureren?

dat is helemaal niet waar, er zijn officiële jury's aanwezig die een cursus hebben gevolg en een zwaar exaam hebben afgelegd, dus er wordt meestal wel goed gejureerd, alleen heb je wel veel vriendjespolitiek

Het zijn aardig wat vragen en ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!
als je nog vrage hebt pb me maar ff, of als ik je kan helpen met je inschrijving enz.. dan pb je maar

XXX

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 21:48

Bedankt voor de antwoorden.

Heb weer wat vragen Haha!

Wat houdt zo'n gast licentie in?
Wat is het verschil precies tussen D01, D03, D06?
Wat betekend 'geimatriculeerd'?
Welke oefeningen vragen ze bij jullie in het A en welke in het L? (ga zo de proeven nog eens zoeken kon het net niet helemaal vinden Bloos )
Is de vriendjespolitiek echt erger in Nederland?
Hoe promoveer je per klasse? Ook met winstpunten?

Alvast bedankt!!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 23:26

Oh nog een vraag, wanneer je die licentie krijgt, is dat per paard of per ruiter. Dus mag je elk willekeurig paard daarmee starten of moet je voor elk paard een andere licentie aanvragen?

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:34

Wat houdt zo'n gast licentie in?

Hier kan je max. 3 keer mee starten denk ik en dat is ook sowieso buiten wedstrijd (dus je kan wel eerste worden maar ontvangt geen prijs (denk ik he)

Wat is het verschil precies tussen D01, D03, D06?

je hebt enorm veel verschillen, je hebt ook nog DO5 ,...
kijk ff naar deze link
SEN/YR
Internationaal en Nationaal Min. Niveau 4
D08

JUN
Internationaal en Nationaal Min. Niveau 3
D06

PON
Internationaal en Nationaal Min. Niveau 2
D06

SEN/YR
Communautair. Max. Niveau 4
D04

SCHOL/JUN/YR/SEN/VET
Provinciaal t/m Niveau 3
+ Communautair (SCHOL/PON/JUN)
D03

Subprovinciaal
Subprovinciaal
D02

Wat betekend 'geimatriculeerd'?

hierdoor krijgen paarden een bepaald nummer zodat meteen alle info te verkrijge is indien problemen en je moet dit ook altijd meegeven bij de inschrijving om er zeker van te zijn dat het paard mag starten...het nummer krijg je op een bepaald kaartje

Welke oefeningen vragen ze bij jullie in het A en welke in het L? (ga zo de proeven nog eens zoeken kon het net niet helemaal vinden Bloos )

dit is de link http://www.vlp.be/html/dressuurproeven.html

Is de vriendjespolitiek echt erger in Nederland?

bedoel je erger DAN of in nederland, ik zal je eerlijk zeggen dat er wel wat vriendjespolitiek is en dat het een kwestie van je te bewijzen is als je het op de correcte manier speelt
Hoe promoveer je per klasse? Ook met winstpunten?
wij werken met saldo's positief/negatief, het is idd te vergelijken met wp's, kdenk dat je met 10 over MAG en met 20 over MOET, maar ben hier niet echt 100 procent zeker over

Alvast bedankt!!

graag gedaan!heb je nog vrage... zeg maar hoor!

antwoord op je laatste vraag... de licentie is per ruiter, dus dan mag je starten met elk paard dat geimmatriculeerd is!

XXX

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 12:17

Heel erg bedankt voor je antwoorden. Had de link van de regelementen en de proeven al gevonden. Het lijkt wel alsof de regelementen veel strenger zijn dan in Nederland pff... Lachen En de proeven moet ik 3x doorlezen voor ik ze begrijp Clown Haha!

Is de chip te vergelijken met imatriculeren? Mijn paard is namelijk wel gechipt.

Citaat:
ik zal je eerlijk zeggen dat er wel wat vriendjespolitiek is en dat het een kwestie van je te bewijzen is als je het op de correcte manier speelt

Hoe bedoel je dit precies? Ik bedoelde inderdaad erger dan in Nederland.

Nogmaals bedankt!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:33

[quote="Okkie1"]Heel erg bedankt voor je antwoorden. Had de link van de regelementen en de proeven al gevonden. Het lijkt wel alsof de regelementen veel strenger zijn dan in Nederland pff... Lachen En de proeven moet ik 3x doorlezen voor ik ze begrijp Clown Haha!

ja er staan soms dingen in die moeilijk overkomen, zeg ze even en ik leg het wel uit

Is de chip te vergelijken met imatriculeren? Mijn paard is namelijk wel gechipt.
nee totaal niet, het is eigenlijk een licentie voor je paard, maar het is wel goed dat ie gechipt is want het is binnekort in België ook verplicht

ik zal je eerlijk zeggen dat er wel wat vriendjespolitiek is en dat het een kwestie van je te bewijzen is als je het op de correcte manier speelt

Hoe bedoel je dit precies? Ik bedoelde inderdaad erger dan in Nederland.

Als je hoger gaat rijden , dus boven de M gaat rijden dus in het begin de M9 (= ong. ZZ-licht) dan maak je dat wel mee ja... en dan is de jury er gewoon niet correct in, het hangt er vanaf hoe jij het aanpakt, ga je lekker mee de snob uithangen of ga je echt rijden... als je echt rijdt en dus bewijst wat je waard bent... kunnen ze uiteindelijk niet meer anders dan eerlijk zijn he!

Nogmaals bedankt!

GRAAG GEDAAN!!!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 00:12

Dankjewel, het word me steeds duidelijker. Alleen viel me op bij de M2+M4 proef niveau 3 vragen ze een vliegende galopswissel en bij de MP2+Mp4 proef niveau 3 vragen ze geen vliegende galopwissel.

Wat is dan precies het verschil in M en MP niveau 3?

En zijn dit de enige proeven?

Moet je dan de tijd dat je in die klasse zit altijd één of twee proeven rijden?

En wat is een kurzkerht, dat kennen wij hier niet? (E Kurzkehrt links)

Ik heb uit de regelementen en van mijn instructeur begrepen dat je wanneer je een nieuwe combinatie bent je zelf mag weten in welke klasse je wilt starten. Dat is wel fijn Lachen Nu nog even proefjes oefenen om in te schatten wat we wel aankunnen.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 01:04

Okkie1 schreef:
Dankjewel, het word me steeds duidelijker. Alleen viel me op bij de M2+M4 proef niveau 3 vragen ze een vliegende galopswissel en bij de MP2+Mp4 proef niveau 3 vragen ze geen vliegende galopwissel.

Wat is dan precies het verschil in M en MP niveau 3?

MP staat voor Military dressuurproef, dat is enkel als je eventing doet! en M is echt puur dressuur
En zijn dit de enige proeven?
je hebt er niet zoveel verschillende als in nederland nee..
momenteel kan je de E5/E8 of A5/A6 of L2/L4/L5 of M2/M4/M5/M9

Moet je dan de tijd dat je in die klasse zit altijd één of twee proeven rijden?
je kan bijvoorbeeld nivo 0 met nivo 1 combinere, nivo 1 met 2 nivo 2 met 3

En wat is een kurzkerht, dat kennen wij hier niet? (E Kurzkehrt links)

keertwending om de achterhand, dus de achterhand is de "as"

Ik heb uit de regelementen en van mijn instructeur begrepen dat je wanneer je een nieuwe combinatie bent je zelf mag weten in welke klasse je wilt starten. Dat is wel fijn Lachen Nu nog even proefjes oefenen om in te schatten wat we wel aankunnen.

ja je start gewoon waar je wilt!

xxx

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 13:37

Wanneer je M niveau 3 rijdt hoef je niet ook niveau 4 te starten he? Dan moet je daar eerst naar promoveren he? (omdat dat in een rijtje staat).
Moet je zelf weten welke proef je rijdt op een wedstrijd of wordt dat aangegeven?
En wanneer ik bijvoorbeeld niveau 2 en 3 zou combineren rij je dan 2 proeven per wedstrijd en hoe zit het dan met promoveren, tellen de punten van je lagere niveau ook mee? Dat begrijp ik niet helemaal Bloos

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:27

Nop naar nivo 4 moet je promoveren, of je moet er meteen mee beginnen.
De proef wordt altijd aangegeven als je je inschrijft.
Jep dan rij je 2 proeven per wedstrijd, 1 in de L en 1 in de M dan.
eenmaal dat je een heel hoog positief saldo in die L hebt mag je enkel nog de M rijden, maar je mag pas naar nivo 4 als je je punte in de M hebt!

xxx

havane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:08

volgens dat ik weet, worden de MP proeven door pony's gereden, oa toch bij de wvur

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:28

havane schreef:
volgens dat ik weet, worden de MP proeven door pony's gereden, oa toch bij de wvur

heb dat ook net ontdekt Knipoog sry voor de fout!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:38

Belli, je vergeet de LRV
www.lrv.be vergelijkbaar denk ik met landelijke rijverenigingen in Nederland, maar weet niet hoe het daar heet.
Wij rijden dezelfde proeven als in Nederland, tenminste het boekje met de proeven in komt uit Nederland Haha!
Wat Okkie schrijft over de jury's klopt voor de LRV-wedstrijden, elke ruiter moet één keer per jaar gaan jureren, sommigen hebben wel een cursus gevolgd maar anderen niet.
Er is geen systeem met winstpunten, je mag van klasse verhogen als je een eerste plaats behaalt. Men is wel aan dat systeem aan het sleutelen maar de winstpunten hangen niet af van het eindresultaat in punten dat je behaalt maar van de plaats die je behaalt. Op die manier mogen de 20% besten aan het einde van het seizoen ook verhogen van klasse.
Om lid te worden van de LRV sluit je aan bij een club in je buurt, lidgeld is niet zo veel rond de75 euro of zo. Je ontvangt dan ook 10 startkaarten, die heb je nodig per proef die je start.
Je moet wel een combinatiekaart aanvragen voor jou en je paard en dat is eenmalig.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:47

Hay

nee het is niet echt te vergelijken met de landelijke rijverenigingen, mss wel met hun thuiswedstrijden. Je moet wel bij 1 zijn aangesloten in NL om bij de KNHS te kunne meedoen, maar ben zelf bij de trens, en dus sub/provinciaal.

Het hangt er vanaf denk ik he... het verschil is dat je helemaal anders beoordeeld wordt (no offence, maar vind het ni echt fijn om door iemand beoordeeld te worden die niet officieel jurylid is. ) en ik denk dat het verschil ook is dat de lrv megacompetities in weides /op gras doen he? niet? want de trens en hippos en Duke of Newcastle (streek A'pen) doen allemaal op zand en indoor. Al moet ik zeggen dat de lrv sommige zeer goede locaties heeft!

xxx

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:05

Jep, LRV is allemaal op gras, toch zeker in de zomer, er zijn dan over de 30 ringen en tja de jurering...
Ik reed doodgraag LRV, samen met je clubgenoten trainen en vanalles doen vond ik heerlijk, ook groepsdressuur deed ik graag maar de individuele heeft me de laatste drie jaar zwaar gefrustreerd. Een heel correcte en zelfs goeie middendraf werd beloond met een 4. Heb dan vorige zomer de beslissing genomen om te stoppen met LRV en nu rij ik bij de UDR, met achten voor de middendraf Knipoog

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:16

Heel goede beslissing!

xxx

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 18:45

Bedankt voor de reacties het is me vrij duidelijk nu. Voor de LRV zou ik dus absoluut niet willen starten, de proeven lijken me wel fijner omdat ik de opbouw veel beter vind, zeker als voorbereiding, want daar is een basis immers voor Lachen Maar de gang van zake vindt ik belachelijk, daarbij train ik altijd alleen (ja en met trainer) en zal ik ook niet de mogelijkheid krijgen waarschijnlijk om ergens op een vereniging te gaan rijden, heb er ook eerlijk gezegd geen behoefte aan. (beetje verwend met m'n privélessen ben ik bang Bloos! ). Ik ga eerst eens kijken hoe alles verloopt en dan kan ik me nog altijd omschrijven naar een Belgische vereniging en dan hoop ik dat ik zo snel mogelijk kan starten. Haha! Heel erg bedankt voor alle informatie!!!