leeftijd kind dressuurwedstrijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

friesian

leeftijd kind dressuurwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 23:07

Wie weet wat de min. leeftijd van een kind moet zijn om aan een dressuurwedstrijd deel te nemen. Ik kan het op de site van de knhs niet vinden.

Sodera

Re: leeftijd kind dressuurwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:10

uhm ik dacht iets van 6 of 8 jaar.....

friesian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 23:11

Dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:13

ja ok, k dacht 8 jaar maar als ik dan kijk wat er bij ons op concours rondloopt kan dat noooooooit 8 jaar zijn... snappie?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:13

Staat er ook niks van Bixie-wedstrijdjes bij??

Dat is een leuk opstapje naar het echte werk,maar begin niet te vroeg ...!

Spelen is ook belangrijk Pling

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:14

8 dacht ik..............

En voor de mensen die antwoord geven kan je ook wel wat vriendelijker zijn. Iemand zegt wat en een ander kan daar mee verder, maar dan is zo'n antwoord niet gepast!!!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:15

ja idd, k dact 6 jaar voor bixie, en 8 jaar voor gewoon concours maar als je kinderen bij ons in de buurt ziet lopen zijn die ammenooitniet 8 jaar!

friesian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 23:23

Nou sorry hoor maar ik stel een vraag om ergens achter te komen en niet om uit twee antwoorden te kunnen kiezen. Dat het ergens rond die leeftijd was wist ik ook wel. maar wat is het nu precies. Ik weet zelfs dat het 6 jaar is. Maar ik weet niet of het in het jaar dat ze 6 worden of vanaf de dag dat ze 6 worden is.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:25

Arm kind Ach gut

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:27

hoezo arm kind?
ik denk in het jaar dat zo'n kind 6 is, je mag ook t jaar dat je 18 word uitrijden bij de pony's!

friesian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 23:30

Sorry Gerrie maar ik begrijp je niet helemaal?! Verdrietig

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:36

Ik heb gelukkig weinig kinderen gezien die al een proefje op die jonge leeftijd reden...
Die kinderen kunnen nog niet eens hun proefje zelf lezen!!

Daarom ben ik van mening dat kinderen van die leeftijd nog beter lekker thuis spelenderwijs met een betrouwbare pony bezig mogen zijn.
Veel beter voor hun ontwikkeling!

Spelen dus!

Snap je ?

friesian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 23:40

nee, niet echt. Toevallig heb ik er eentje rondlopen die mijn kop gek zeurt wanneer hij een wedstrijd mag rijden. Hij ziet niks anders om zich heen en het is de gewoonste zaak van de wereld. Heel het gezin rijdt en we hebben een pensionstal. En inderdaad, hij kan zijn proefje nog niet zelf lezen maar wel erg goed rijden. En wat moet ik dan zeggen? Nee jongen, jij mag niet, jij moet als enige thuisblijven want jij moet eerst spelen.

Begrijp jij de situatie nu misschien???

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:49

Ik kan me de situatie wel voorstellen.

Hij mag spelen, maar hoeft geen wedstrijden rijden.

Maar wedstrijd rijden is ook niet zaligmakend...

Het ligt uiteindelijk aan de ouder die voor het kind de keuze maakt...

Of hierin een goed balans creeren tussen spelen en Bixies rijden..

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 00:12

Gevonden in dressuurreglemetn KNHS

artikel 121:

Deelnemers mogen vanaf de dag waarop men 6 jaar wordt tot en met 31 december van het jaar waarin men 18 jaar wordt, met een pony deelnemen aan wedstrijden voor ponyruiters.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:00

Sara is in december 10 jaar geworden en gaat nu starten in de B. Ze heeft wel de F proeven t/m de f4 uitgereden. We beseffen dat ze best wel jong is en doen de wedstrijden rondom huis aan. Overigens is het haar keuze, lees zeurt ons ook de kop gek, om te gaan starten. Ze weet dat ze in het begin geen hoge punten zal scoren. Toch zal de ervaring haar goed doen en zal het gewoon leuk zijn om te doen. Ieder kind is verschillend, er lopen bij ons zat oudere kinderen die er niet aan moeten denken om te starten.
Veel plezier met de wedstrijd.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:31

Laat dat kind anders eerst aan de bixie meedoen. Dat gaat allemaal spelenderwijs, niks geen spanning, aardige jury's en alles in rust.

Monieck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:44

ik reed ook al vanaf mijn zesde ofzo een dressuurwedstrijd... en dat vond ik hartstikke leuk hoor!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:10

Ik moet zeggen dat de topic-starter erg onvriendelijk doet naar mensen die haar proberen te helpen. Als je zo'n duidelijk antwoord wil, en je weet het zelf allemaal al zo goed, stel dan ook een goede vraag! Als je vraag vaag is, kun je geen duidelijke antwoorden verwachten.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:15

De vraag was i.m.o. volkomen duidelijk hoor......

Alleen kan je dit zelf ook in het reglement van de KNHS vinden.

Wedstrijdrijden kan heel leuk zijn, het ligt aan zowel ouders als (het jonge) kind, hoe dit op waarde geschat wordt en hoe er met eventuele stress omgegaan wordt.

Het Bixiegebeuren is uitgevonden voor mensen die hun kinderen NIET meteen echte proeven willen laten rijden, niet voor de mensen die dat WEL willen.

TS vroeg niet wat men ervan vindt dat zijn of haar kind wedstrijden gaat rijden, maar vroeg alleen maar naar de minimumleeftijd!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:21

Dus, om dit topic even samen te vatten: vanaf 6 jaar Clown

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:36

fabienne schreef:
De vraag was i.m.o. volkomen duidelijk hoor......

Alleen kan je dit zelf ook in het reglement van de KNHS vinden.

Wedstrijdrijden kan heel leuk zijn, het ligt aan zowel ouders als (het jonge) kind, hoe dit op waarde geschat wordt en hoe er met eventuele stress omgegaan wordt.

Het Bixiegebeuren is uitgevonden voor mensen die hun kinderen NIET meteen echte proeven willen laten rijden, niet voor de mensen die dat WEL willen.

TS vroeg niet wat men ervan vindt dat zijn of haar kind wedstrijden gaat rijden, maar vroeg alleen maar naar de minimumleeftijd!

De vraag was wel vaag, want ze vraagt naar de minimum leeftijd, maar een post later blijkt dat ze de minimum leeftijd al wist (ja stom van ons, dat konden we toch wel ruiken!) en dat ze alleen maar wilde weten of dat gold in het jaar dat ze 6 worden of vanaf de dag dat ze 6 worden. Dat vind ik toch wel degelijk een heel andere vraag, waar andere antwoorden op gekomen zouden worden.

Ik vind wel dat als een kind graag wedstrijden wil rijden, je dat gerust kunt doen, ze vragen er toch zelf om? Als ze het niet meer leuk vinden willen ze vanzelf niet meer.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:23

Ik snap het niet ...voetballen mogen ze vanaf 6 jaar ieder weekend wedstrijdjes houden bij de F-jes ... turnen gebeurd het ook (zou het kind nog lekker soepel zijn) wedstrijdzwemmen (ja onderschat dat niet) zelfs vlinderslag mag bij speedowedstrijden vanaf 6 ... en dan gaan we moeilijk doen als een kind van 6 ook op zijn pony een proefje wil doen ...

Die kinderen willen gewoon, je houdt ze toch niet tegen, zeker niet als het samen met de pony's in de wieg is gelegd... enne ... ja daar horen ook tranen bij als iemand anders met die mooie grote beker ervandoor gaat.... Bloos want voor de WP's gaan ze niet, ze gaan voor die mooie grote beker

Het is de ouder die het spelende wijs kan brengen .. en als ze geen proefje kunnen lezen, kunnen ze zeker geen vernietigend commetaar van de jury lezen...

cprosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:26

6 jaar inderdaad vanaf de dag dat ze 6 worden.

En even reactie op Gerrie haar quote.

Onze dochter is precies één maand na haar 7e verjaardag gestart en het gaat erg leuk en we hebben ontzettend veel plezier met zijn allen. Ze heeft nu in 6 wedstrijden 5 winstpunten gehaald en ze geniet enorm (in 7 wkn, 3 'wedstrijddagen' en dat geeft haar weer moed en plezier. Ook als het een keer wat minder gaat dan kan ze daar goed mee leven.
Ze weet dat ze niet 'hoeft' maar ze mag wel, als ze wil dan steunen we dat volledig (wat ik ook zou doen als ze niet wil), ik zie het als een fase, nu is het nieuw en leuk en wil ze vaak. Best kans dat ze over een poosje of in de zomer lekker een paar maanden niet wil maar liever naar het zwembad gaat, prima dan toch. Wij zien het als een toevoeging, ze leert er zelf van dat ze keuzes kan maken in dingen die zij graag doet. De enige verplichting die aan haar keuze hangt is dat in wat je beslist je je daar dan ook voor in moet zetten (of dat nu een wedstrijd is of een middag lekker gezellig zwemmen met vriendinnen).
Daarbij heeft ze een pony en moet ze toch echt zo'n 3 a 4 x per week rijden, als ze het druk heeft of een keer niet ziet zitten nemen wij het gewoon over en dat is geen probleem, dus als ze feestje heeft etc dan kan het best ook wel een keer maar 2x rijden per week zijn. Zij ziet de wedstrijden een beetje als bevestiging van iets waar ze hard haar best voor doet. Het elke week rijden en oefenen en indiaantje spelen te pony is erg leuk maar die competititie is ook erg leuk, tevens ziet ze daar weer andere kinderen en heeft al een hoop leuke 'wedstrijdkennisen' gemaakt, dat is ook leuk want thuis is het toch een vrij individuele sport. Dat sociale is iets wat ze juist erg leuk vindt.

Ps. ze kan de proeven ook zelf lezen, je staat er van te kijken wat een kind van 6 of 7 al kan..........

cprosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:34

ps:
het grappige is dat ze op deze leeftijd nog helemaal geen spanning hebben, niet echt enorme zenuwen maar heel onbevangen de ring ingaan. Ook met evt. teleurstelling gaan ze goed om hoewel het soms slikken is natuurlijk. Maar het is maar net hoe zwaar je eraan tilt......als plezier voorop staat denk ik dat dit in de categorie ontspanning hoort.......net zoals spelen.