Weet iemand of er ook nog restricties zijn wat betreft de verschillende modellen? Ik neem aan van wel trouwens.
Ik heb zelf de meest simpele uitvoering, deze:

Met deze ringen:

Ik neem aan dat die toegestaan is dan?
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Princess schreef:ik vind het een beetje een hype worden om met een mylerbit te rijden, die krengen zijn niet alleen duur maar over het algemeen vrij scherp...
ga gewoon lekker met een trensje rijden, je heb zo'n bit echt niet nodig (uitzonderingen bestaan) maar ik vind het zelf niet verantwoord dat de hobby/amateur ruiter hiermee rijd.
wacht nu op heel veel commentaar...
Princess schreef:ik vind het een beetje een hype worden om met een mylerbit te rijden, die krengen zijn niet alleen duur maar over het algemeen vrij scherp...
ga gewoon lekker met een trensje rijden, je heb zo'n bit echt niet nodig (uitzonderingen bestaan) maar ik vind het zelf niet verantwoord dat de hobby/amateur ruiter hiermee rijd.
cornelie schreef:Princess schreef:ik vind het een beetje een hype worden om met een mylerbit te rijden, die krengen zijn niet alleen duur maar over het algemeen vrij scherp...
Oke, hier dan het commentaar![]()
Ik ben hobby ruiter en rijd ermee ( ook wedstrijden ). Wat vind je er precies niet verantwoord aan? Je kan in elk geval geen mondhoeken samenknijpen of in het gehemelte prikken. Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat je er niet verantwoordelijk aan vind?
En nodig vind ik het wel bij ons, ik vind de rest van de bitten niet vriendelijk genoeg.
Supertje schreef:Wat ik me trouwens ook afvraag, zijn alle soorten bitringen (trensuitvoeringen dan) toegestaan?
Er zijn namelijk normale bitringen, gewoon glad zoals ik heb, maar ook bitringen met 2 sleuven erin. Bakstuk gaat dan dus door de bovenste sleuf, teugels door de onderste, zoals op dit plaatje:
http://www.toklat.com/myler/images/g_mb ... .gif[/img]
Zijn deze ook toegestaan, of alleen de gladde ringen?
vikki schreef:Supertje schreef:Wat ik me trouwens ook afvraag, zijn alle soorten bitringen (trensuitvoeringen dan) toegestaan?
Er zijn namelijk normale bitringen, gewoon glad zoals ik heb, maar ook bitringen met 2 sleuven erin. Bakstuk gaat dan dus door de bovenste sleuf, teugels door de onderste, zoals op dit plaatje:
http://www.toklat.com/myler/images/g_mb ... .gif[/img]
Zijn deze ook toegestaan, of alleen de gladde ringen?
Nee, deze zijn niet toegestaan. Mijn vriendin is afgelopen zaterdag nl. voor het eerst gestart... en bij navraag werd haar verteld dat haar bit (het bovenstaande exemplaar) door de bitringen NIET mocht om de 'hefboomwerking' die het bit door deze ringen met gleuven in meerdere mate zou hebben zeg maar. Ze heeft toen mijn myler (zelfde mondstuk maar met normale bitringen) geleend en daar mocht ze wel mee starten.
vikki schreef:Je kan een mailtje sturen naar myler bitting assistance waarin je je situatie schetst en dan adviseren zij welke van hun bitten het meest geschikt voor jou en je paard zou kunenn zijn. Heeft voor mij iig geweldig gewerkt.Dat in combinatie met een beetje gezond verstand en zelf nadenken over het hoe en wat... Ik heb het bit bekeken, de site gelezen, ervaringen van anderen gevraagd... en toen was ik eigenlijk al op mijn bit uitgekomen... toen heb ik nog een mailtje gestuurd naar myler waarin ik de 'probleempjes' heb voorgelegd die ik met mijn merrie af en toe tegen kwam, mijn eigen niveau beschreven (gezegd dat ik een beginner was en dat ik op zoek was naar een vriendelijk bit) en toen kreeg ik het advies om het bit dat ik al in gedachte had -maar dat wisten zij niet
- te proberen/kopen
.
cornelie schreef:En ik garandeer je dat mijn paard een dik bit helemaal niet prettig vind. Juist vanwege die dikte kreeg hij problemen en had hij zelfs tongkneuzingen
Noukie schreef:cornelie schreef:En ik garandeer je dat mijn paard een dik bit helemaal niet prettig vind. Juist vanwege die dikte kreeg hij problemen en had hij zelfs tongkneuzingen
dat geloof ik ook wel, de meeste paarden raken helemaal in de knoop met een dik bit. Ik heb geloof ik ook 120mm ofzo, niet mega dik dus, en mn paard heeft best wel n groot hoofd
Supertje schreef:
Ehm... 120mm is 12 centimeter dikIk denk eerder dat dat de breedte is. En als je 12 mm dik bedoeld, dan is je bit vrijwel net zo dun als de Myler bitjes
![]()
Supertje schreef:Noukie, een ongebroken trens is absoluut niet scherper dan een enkelgebroken of dubbelgebroken trens. Het is in ieder geval zachter dan een enkelgebroken.
IMO is het juist één van de vriendelijkste bitten. Een enkelgebroken trens werkt als een notenkraker op de kaak, als je de teugels aanneemt knijpt hij in de onderkaak, en bovendien prikt bij genoeg inwerking het bit in het verhemelte. Ook een dubbelgebroken trens knijpt op deze manier in de onderkaak, maar minder krachtig, en prikt ook niet in het verhemelte, hoewel het er wel tegenaan kan drukken. Een ongebroken trens drukt alleen op de tong en de lagen.
Wat voor een paard het prettigste bit is verschilt natuurlijk per paard, maar een ongebroken bit werkt absoluut niet scherper in, wel op een andere manier.
Een ongebroken trens wordt vaak als scherp gezien omdat er vaak de naam stang aan gegeven wordt, wat het dus zeker niet is. En aangezien stang zo ongeveer synoniem is voor scherp bit, wordt een ongebroken trens ten onrechte door veel mensen als een scherp bit gezien.
Mijn paard vind het vreselijk om met een bit te lopen wat dus in de onderkaak knijpt. Iets tegen zijn verhemelte doet hem gewoon zeer, vanwege dat hangend rooster, evenals een dik bit, daar heeft hij gewoon de ruimte niet voor in zijn mond. Overigens heb ik dit niet zelf 'uitgevonden', maar de paardentandarts.