vraag voor jury's: halthouden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

vraag voor jury's: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-05 22:34

Het zit nl zo: mijn (L1) paard komt over het algemeen netjes de AC lijn op, staat braaf en meestal recht stil met zn koppie naar beneden.
Maar, op het moment dat ik mn rechterhand loslaat om te groeten doet hij zn hoofd omhoog om rond te kijken.
(dit oefen is thuis dus ook regelmatig, dan gaat het een stuk beter, maar de eigen bak is veel vetrouwder en minder interessant natuurlijk)
Nu is mijn vraag niet zozeer hoe ik dit op moet lossen (kwestie van veel oefenen) maar in hoeverre dit erg is? Ik vind het zelf namelijk wel een beetje storend als hij dat doet, al kan ik me er opzich wel wat bij voorstellen waarom hij dat doet. Maar hoe storend vindt een jury dit? Op het moment dat ik mn teugels weer met 2 handen vast heb en been geef, geeft hij ook weer na en stapt/draaft netjes voorwaarts. (tenminste, meestal Haha!)

Sizz

Re: vraag voor jury's: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 22:40

Je bent hier niet de enigste. Met groeten, als jij je hand loslaat, begint je paard om zich heen te kijken??? Voor jouw heel storend, maar bij mij maakt de jury wer meestal niet zo'n probleem van.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:58

Het is L1, dus net uit de B dressuur. Ik persoonlijk heb er niet zoveel moeite mee, mits je paard verder stil staat. Probeer thuis te oefenen met halthouden en dan je teugels in 1 hand nemen, vervolgens weer in 2 handen en dan weer in 1 hand, enz. en na een paar keer weer wegrijden en dat een aantal keer herhalen. En iedere keer als hij wil nageven, belonen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:13

Mijn instructrice gaf me ooit de tip om te oefenen met halthouden klein tikkie het hoofd in te buigen naar links, in die hand moet je ook je teugels houden en dan je linkerteugel net ietsjes strakker houden. Niet dat hele hoofd omtrekken natuurlijk, maar heel gedoseerd. Moet zeggen dat dat trucje hielp en eigenlijk al een keer of drie daarna ik ook gewoon halt kon houden en groeten! Tis de moeite van t proberen waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:04

Een verder opgeleid paard blijft rond op de hele lichte aanleuning die je met je linkerhand vasthoudt. Maar van een L1 paard kun je dat nog niet verwachten. Als hij gewoon rustig iets om zich heen kijkt is het niet zo erg. Als hij natuurlijk zodra jij een cm loslaat als een strijkplank naar voor duikt is het een teken van een aanleuningsprobleem.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:09

Goh, weer wat geleerd Bloos
Ik als simpel B ruitertje let er altijd goed op dat mijn paard vooral niet om zich heen gaat kijken bij het halthouden }> Ik dacht écht dat dat ook al punten kostte Haha! Nou ja, scheelt weer, hoef ik dat niet meer af te leren.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 10:15

Zep schreef:
Een verder opgeleid paard blijft rond op de hele lichte aanleuning die je met je linkerhand vasthoudt. Maar van een L1 paard kun je dat nog niet verwachten. Als hij gewoon rustig iets om zich heen kijkt is het niet zo erg. Als hij natuurlijk zodra jij een cm loslaat als een strijkplank naar voor duikt is het een teken van een aanleuningsprobleem.

nee, hij doet inderdaad zn hoofd zo een beetje omhoog zo van he, dat is leuk, waar ben ik nu eigenlijk dan weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:58

Cornelie: het levert natuurlijk meer punten op als ie het niet doet Knipoog

Maar het lijkt me sterk dat ze je er een dikke onvoldoende op geven, als ie z'n concentratie niet te erg verliest iig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:03

Ik zie het toch wel als een vorm van tegen de hand zijn en trek er dus wel punten voor af. In de B uiteraard minder dan in de L1 of in de L2.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:28

Dat om zich heen kijken is nog niet zo heel erg, maar het wordt pas echt vervelend als je daarna moet gaan zitten sleuren om m weer naar beneden te krijgen! Nou hoefde ik dat niet maar als dat t geval is, kun je dus beter een trucje bedenken voor even, dan dat je je hele contact en dus aanleuning kwijt bent!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:37

Waarom een truukje?
Waarom niet gewoon je paard netjes voor elkaar hebben?
Die paar minuten mag je paard zich best even concentreren hoor. ( maar ik vind dat dan ook de ruiter geconcentreerd moet zijn Knipoog )

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:20

Ik heb het ook, ze kijkt gewoon rustig voor zich uit, meestal recht naar de jury Haha! .

@Fitz, jij ziet het als een aanleuningsprobleem, maar op het moment dat ik de teugels weer met beide handen vast heb geeft ze weer netjes na, zonder verzet oid. Zou je er dan nog punten voor aftrekken?

Ik heb er nog nooit opmerkingen over gehad eigenlijk. Scheelt het misschien dat het een behoorlijk kijkerig paard is en dat de jury dat ook wel gezien heeft voordat we aan de proef beginnen en dat ze na het groeten weer keurig nageeft. Ik maak er ook geen groot probleem van, het komt vanzelf wel!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:10

Het ligt er een beetje aan hoe een paard zijn hoofd in de lucht doet. Als hij echt tegen de hand komt, en zijn rug wegdrukt op het moment dat er minder druk van voor wordt gegeven, vind ik dat je een dikke onvoldoende mag krijgen.

Maar als je paard ietsje omhoog komt, nieuwsgierig rond kijkt, vind ik niet dat je dit als tegen de hand kan rekenen.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:22

Ik weet precies hoe je je voelt, ik heb namelijk precies hetzelfde probleem. Gelukkig word ik er (bijna) nooit op afgerekent door een jury, maar het irriteert mij wel.

Afgelopen zondag had ik gewoon nog 7ens voor het binnenkomen dus die jury lette er in ieder geval niet op.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 16:42

fijn te weten dat ik niet de enige ben iig Lachen
Als ik de jury reacties zo lees is het dus gewoon een kwestie van veel oefenen en ervaring op gaan doen, zodat hij minder onder de indruk is door nieuwe omgevingen enz. (en zorgen dat hij het tegen de tijd dat hij M gaat lopen (ooit) het niet meer doet.)
Vind het zelf ook niet erg als ik om die rede een onvoldoende zou krijgen vanuit de jury, maar vind het zonde, want het zijn juist van die kleine dingen die gewoon makkelijk goed kunnen zijn!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:59

Haha Odin had dit ook altijd, vooral met buitenwedstrijden.
Zo ging ze een keer helemaal op zij/naar achteren kijken Haha!
Dan zien de jury's iig dat je een attent paardje heb toch? Knipoog
Ik zelf stoor me er iig niet aan, vind het wel schattig als ze ergens naar staart met die oren naar voren Lovers
Ben er trouwens ook nog nooit op afgestrafd hoor..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:02

Zep schreef:
Maar het lijkt me sterk dat ze je er een dikke onvoldoende op geven, als ie z'n concentratie niet te erg verliest iig.

Laat ik dan maaar niks meer zeggen......... Lips are sealed

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:03

cornelie schreef:
Waarom een truukje?
Die paar minuten mag je paard zich best even concentreren hoor. ( maar ik vind dat dan ook de ruiter geconcentreerd moet zijn Knipoog )

Omdat niet alles bestaat uit het perfect aangeleerde...........
Truucjes zijn handig en verbergen dus de boel.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:50

Ach, patos doet het ook weleens, zeker als de jury achter een ruit zit, dan wil ze soms even opkijken, daarna zakt ze weer braaf. Ik heb toch bijna standaard een 7 voor het groeten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:53

MissSisa schreef:
cornelie schreef:
Waarom een truukje?

Omdat niet alles bestaat uit het perfect aangeleerde...........
Truucjes zijn handig en verbergen dus de boel.

Kun je misschien uitleggen wat je bedoelt, want ik snap je niet.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:58

Tuurlijk, truukjes kunnen soms heel handig zijn Haha!
Maar ik vind halthouden en netjes blijven staan toch een basisding. Ik vind dat zelf niet iets om al een truukje voor te verzinnen. En aangezien wij elke punt kunnen gebruiken wil ik dat soort dingen gewoon goed voor elkaar hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:47

Het ligt eraan hoe natuurlijk. Als ik je hoofd niet meer kan zien vind ik het niet zo leuk. Tong uitsteken

Maar een 8 wordt het sowieso niet meer.

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:14

Als je netjes recht binnen komt, over de AC lijn, recht en op 4 benen halthoud, stil blijft staan totdat jij het sein geeft om verder te gaan, dan heb je bij mij een voldoende. Ik vind dat het omhoogbrengen van het hoofd en kijken naar de omgeving niet storend genoeg om een onvoldoende te geven. Wel vind ik dat je hieraan moet werken om dit eraf te krijgen. Waarschijnlijk gaat dit beter als je meer wedstrijden rijdt. Ik sluit mij wel aan bij Suzanne F, dat het dan natuurlijk geen 8 of hoger meer wordt!!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 00:49

nogmaals dank voor alle reacties Lachen
Suzanne F en Mylano, dat het geen 8 meer kan worden begrijp ik, dat is ook logisch.
Ik vind het leuk om eens van de andere kant te horen hoe jullie hierover denken. En dus ook dat er toch best een aantal leuke en eerlijke reacties zijn gekomen.
(lang leve bokt! *LOL*

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 04:29

Ik vind het niet storend als je paard tenminste niet bijna de gehele onderkaak laat zien. Als hij alleen een b-tje nieuwsgierig is en het wel weer heel intressant vindt in de vreemde omgeving kan ik me wel voorstellen dat hij even kijkt. Als de ruiter/amazone zich er duidelijk niet over opwindt en vervolgens rustig de teugel weer opneemt en het paard de proef vervolgd netjes in aanleuning zal ik er eventueel nog wel een 7 op geven hoor...
(eigenlijk vind ik het altijd wel grappig als de ruiter bijna niet meer over het hoofd heen kan kijken.... dan zie je ze wurgen om nog netjes te kunnen groeten en je ziet dat beestje denken haha dat heb ik toch mooi ff gezien.... Haha! Sigaar Haha! Haha! ) Blijven oefenen en vaak op concours is de enige remedie. Als je paard vaak in de ring komt zal hij echt wel beter gaan nageven bij het halthouden... suc6 *o/*