Paard bang voor andere paarden met losrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Paard bang voor andere paarden met losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 23:42

Mijn 3,5 jarige ruin is bang voor paarden die met rijden te dicht bij komen. Hij wordt nerveus en je voelt hem zeer gespannen worden, soms legt hij zijn oren in de nek. Graag wil ik met het paard concours gaan rijden, omdat hij verder in staat is een b proef te lopen. Hoe kan ik hem hier mee om leren gaan, streng zijn of juist wat kalmeren of negeren??? Wie heeft ervaring hiermee???

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:56

Is hij ooit hard getrapt door een ander paard of iets?
Ik heb ook een 3.5 jarige pony en die plakt juist heel erg aan andere paarden en als ik dan in de bak aan 't rijden ben en er zijn meerdere mensen in de bak dan plakt hij zo aan die, en als ik dan alleen in de bak ben durft hij nergens langs enzo,
Maar staat jou paard altijd alleen ofzo?, dat hij dat niet gewend is met zoveel andere paarden om zich heen?

yentle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 01:01

1 van mijn paarden heeft dat ook sterk, vooral als paarden op hem af komen.
Hij heeft verder nooit iets naars meegemaakt, hij is nu 12, en blijft het eng vinden.
Jouw paard is nog jong, dus er is een mogelijkheid dat het gewoon een kwestie van wennen is.
Dus veel trainen met andere in de bak zou waarschijnlijk wel helpen, succes!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 03:09

Gewoon rustig blijven en doorrijden. Niets van aantrekken, als hij echt angstig wordt kun je hem een beetje op zijn gemak proberen te stellen door rustig tegen hem te praten en hem af en toe een kriebel of een aai langs zijn manen te geven.

Meestal wordt het vanzelf beter als ze vaker meegaan

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 03:24

Ik denk dat het eerder iets is waar je paard aan moet wennen.
Of het nu op wedstrijd of op oefenwedstijd is.

Stel hem gerust. Lachen

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:36

Ik heb het ook jaren gehad, het enigste wat hielp wat gewoon doorrijden, en juist als je een ander paard tegen kwam iets meer voorwaarts of terug rijden, zodat hij de aandacht bij jouw heeft. Zelf heel rustig blijven en hem het vertrouwen geven dat het goed is.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:36

een vorig paard had dat ook echt heel erg, die ging als een paard op m afkwam gewoon helemaal flippen, rennen enz.
maar... lekker rustig gaan losrijden, belonen, geruststellen en gewoon mee gaan oefenen. Begin met kleinere/rustigere wedstrijden waar je weet dat je normaal gesproken redelijk de ruimte hebt om los te rijden en bouw alles lekker op je gemakje op. als hij eenmaal weet dat het wel goed zit, dat andere paarden hem niet altijd meteen aanvallen enz dan komt het meestal wel goed.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 11:56

Ik heb zaterdag mijn eerste wedstrijd dus ik ben zeer benieuwd hoe het dan gaat. Hij loopt vaker met meerdere paarden in de rijbak, maar gebeurt er iets of maakt een paard een onverwachte beweging, of komt te dicht bij dan is gelijk er even helemaal vanaf. Maar ga het beste hopen, ik ga er vanuit dat het van eigen een gewening wordt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:05

gomir schreef:
Gewoon rustig blijven en doorrijden. Niets van aantrekken, als hij echt angstig wordt kun je hem een beetje op zijn gemak proberen te stellen door rustig tegen hem te praten en hem af en toe een kriebel of een aai langs zijn manen te geven.

Meestal wordt het vanzelf beter als ze vaker meegaan

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:09

Ik heb een 6-jarige merrie die toen ik haar kocht ook heel bang was van andere paarden. Zolang ze de zelfde richting inrijden en rustig doen ging het, maar als ze tegemoet reden of net in galop aansprongen of zo, dan draaide ze op haar achterbenen om en raakte ze helemaal in paniek. We hebben toen heel veel thuis geoefend. Eerst met 1 paard erbij. We hebben haar eerst aan de longe gezet en het andere paard op een volte erom heen laten lopen, tot ze niet meer wegsprong. Toen onder de man en zo steeds een paard erbij. Je moet dan wel iemand of enkele personen hebben die je willen helpen....
Uiteindelijk ging het redelijk goed. Alleen van friezen was ze nog wat bang, maar verder ging het goed, totdat ze een trap kreeg van een ander paard. Toen konden we weer opnieuw beginnen...
Vorig jaar hebben we haar laten dekken en dat heeft goed geholpen. De 1e paar keer dat haar veulen op haar afrende, raakte ze ook in paniek. Na een paar maanden bleef ze gewoon staan, waardoor hij een paar keer tegen haar aan gerend is (hij was natuurlijk gewend dat moeders wel wegsprong). Sinds een paar weken gaat ze weer mee op wedstrijd (HC-gestart) en het gaat weer stukken beter. Het blijft altijd oppassen.
Aangezien die van jou een ruin is, schiet dat dekken niet op, maar misschien helpt het andere wel. Als je zelf rustig blijft (vooral niet boos worden, werkt alleen averechts) en veel oefent met andere paarden in de buurt wordt het vast beter. Heel veel succes in ieder geval.