sperriempje verplicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mr_PLH

sperriempje verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 17:02

ik was op een wedstrijd mijn sperriempje kwijt maar doordat liep toch super 2 keer 1e en 4 winstpunten, dus vroeg ik me af of een sperriem nou verplicht is?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:04

volgens mij is het sperriempje verplicht als je er ook een lusje aan hebt zitten!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:35

Ja dat klopt Alja.

Netjes gereden!

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:41

Klopt, een sperriempje is verplicht. Als je tenminste met een gecombineerde neusriem rijdt. Je hebt ook gewoon een hoge neusriem en daar zit dan dus ook geen lusje aan en hoort dus ook geen sperriempje bij. Hier mag je trouwens ook wedstrijden mee rijden. Dus of sperriempje gebruiken of anders het lusje er af knippen.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 18:55

thanx

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:35

Ja klopt idd. Lusje afknippen of een hoge neusriem aanschaffen, anders mogen ze je uitsluiten. Maar ook op de regio reed een keer een meisje met een lusje zonder sperriem, die werd ook niet uitgesloten dus er zijn jurys die er niet op letten.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:26

Toch wel zever, een combinatie neusriem zonder sperriem is toch hetzelfde dan een hoge neusriem, enkel met een klein lusje. Wat kan het??

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:34

ik ken ook iemand die zonder rijd,met lus, daar is nog nooit wat van gezegd

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:34

oefff ik heb gelukkig op tijd sperriempje gekocht morgen moet ik wedstrijd rijden Haha!

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:53

Kylan schreef:
Ja klopt idd. Lusje afknippen of een hoge neusriem aanschaffen, anders mogen ze je uitsluiten. Maar ook op de regio reed een keer een meisje met een lusje zonder sperriem, die werd ook niet uitgesloten dus er zijn jurys die er niet op letten.

Sommige jury's vinden uitsluiten misschien te zwaar; soms komt het ook tot uitdrukking in de cijfers voor de verzorging (waar dus ook de optoming van het paard bij hoort).

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:26

Klopt sperriem is verplicht ik ben er es door gediskwalificeerd! echt balen om zo'n rot riempje Knipoog Je kan beter dan een neusriem kopen waar geen sperriem aan zit..

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:54

RanouK schreef:
Toch wel zever, een combinatie neusriem zonder sperriem is toch hetzelfde dan een hoge neusriem, enkel met een klein lusje. Wat kan het??

Inderdaad helemaal niks
De regel staat op papier (en als je een 'strenge' jury treft dan heeft het ook nog gevolgen), maar het nut van de regels ontgaat mij totaal.
't Is enkel en alleen voor het oog, een 'leeg lusje' heeft geen enkele invloed op de werking van neusriem / bit.

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:03

Hummj, ik heb mijn vorige wedstrijd ook zonder sperriempje gereden omdat Tamor thuis zijn kriebel aan zijn neus kwijt moest en ging er lekker met zijn neus aan zijn onderbenen kriebelen en er dus daarna boven op staan met zijn hoef en knap was het Scheve mond ...(met lus en al.)
Ik had voor de verzorging zelfs een 8 staan en verders ook geen op of aanmerkingen en het was ook niet te zien aan mijn punten dat ik daarop ben beoordeeld dat ik zonder reed.

As. zaterdag heb ik weer wedstrijd en ik heb het eigenlijk nog steeds niet gerepareerd aangezien het zonder sperriempje ook prima gaat en verders ook geen lustje er aan bengeld wat storend kan zijn voor het oog.

Lees dus wel dat ik er een risico mee neem, maar het heeft de vorige keer ook goed uitgepakt (2e en 3e) dat ik het er toch op waag.
Maar goed, ik ging binnenkort toch meer weer eens kijken voor een ander hoofdstel en heb nu dus weer een extra reden gevonden om ook daadwerkelijk een nieuwe aan te schaffen hihiiii *LOL*
MOOI! Knipoog

Primadonna

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:37

nou je lusje is er nu toch af???
dan mag het Tong uitsteken

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 02:08

Oscar schreef:
Inderdaad helemaal niks
De regel staat op papier (en als je een 'strenge' jury treft dan heeft het ook nog gevolgen), maar het nut van de regels ontgaat mij totaal.
't Is enkel en alleen voor het oog, een 'leeg lusje' heeft geen enkele invloed op de werking van neusriem / bit.

Heej oscar, het sperriempje heeft wel degelijk invloed... Dankzij het sperriempje wordt het paard namelijk verhindert z'n mond open te doen waardoor het paard zich minder gemakkelijk zal kunnen onttrekken aan de aanleuning/inwerking van de teugelhulpen/...
Het sperriempje moet, om op de juiste manier in te werken, natuurlijk wel correct bevestigd zijn!

Groetjes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 08:33

beter lezen, het gaat om het lusje dat aan de hoge neusriem zit, waar het sperriempje doorheen gaat Knipoog

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:15

Eigenlijk een stomme regel hoor. Als je geen sperriempje erop wilt moet je dat toch zelf weten!
Je mag ook geen gekleurde tape gebruiken, maar een paar jaar geleden tijdens mijn eerste wedstrijden deed ik dat ook en nooit iets over gehoord, de jury doet eigenlijk niet zo moeilijk over zulk soort dingen toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:16

Douni schreef:
Eigenlijk een stomme regel hoor. Als je geen sperriempje erop wilt moet je dat toch zelf weten!

dat mag je ook zelf weten, maar dan moet je wel met een hoge neusriem rijden Knipoog Ik ben het wel met je eens hoor Haha!

Brix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:52

Wij waren zaterdag in een paardensportzaak en daar hadden ze hoge neusriemen met een losse sperriem die via een lusje met soort van pinnetje bevestigd werd. Als je dan dus zonder sperriem rijdt heb je geen leeg lusje..... Wellicht een goede uitkomst..

Groetjes Brix

Leven is het meervoud van Lef

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:53

Het gaat gewoon om het principe: je tuig hoort compleet te zijn.

Als jij met een gecombineerde neusriem, maar zonder sperriem rijdt is je tuig simpelweg niet compleet. Nalatigheid heet dat. Uitsluiten van deelname is misschien wat zwaar, maar regels zijn regels en als je het niet eens kunt opbrengen om met compleet tuig de ring in te komen... Tsja. Met een lager cijfer voor verzorging ben ik het in ieder geval roerend eens als de sperriem ontbreekt en het lusje er wel zit.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:06

[quote="Effy"]Het gaat gewoon om het principe: je tuig hoort compleet te zijn.

Inderdaad, anders kunt je ook net zo goed bijvoorbeeld zonder beugels de ring in komen.
Er zijn wel meer kromme regels. Denk maar eens aan de bitringen, waarmee je vanaf de M niet meer mag rijden of aan de sporen die je verplicht moet dragen in de M en de zweep die dan niet meer mag.
Ik ben het met je eens, regels zijn regels en die zijn er om nageleefd te worden.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 00:35

ik rijd thuis de laatste week zonder neusriem. (heb ff een ander hoofdstel) maar zit er over te denken om ook zo te gaan starten (alleen dan wel zonder lusje Haha!)