Hoe maken jullie je paard klaar voor wedstrijd ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Hoe maken jullie je paard klaar voor wedstrijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 15:40

Ik zou graag eens weten hoe de andere bokkers hun paarden klaar maken voor de wedstrijden.
Ik gebruik babydoekjes voor de huid en mensenshampoo voor de manen en staart.
Welke 'keuken'middeltjes gebruiken jullie ?
Heb je speciale shampoo of zo iets......
Brandt los !
ELINE

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:53

Ik was mijn paard eigelijk nooit, of zijn staart en benen moet echt zo vies zijn, dan even het warme water er over, gelukkig is hij (bijna) zwart (zie profiel). Haha! Goed poetsen, knotjes erin, hoefjes lakken en bandageren.
Dekentje op en vertrekken maar. Half uurtje werk. Bloos Bloos!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:23

Ik was de benen van mijn pony gewoon met shampoo die mensen ook gebruiken voor hun haar. Voor de rest peots ik mijn pony goed, wat glans spray in de staart. Staart netjes borstellen en uiteindelijk met een plukje wol de laatste stof weg nemen. Af en toe een lakje op de hoeven. En zorgen dat mijn tuig goed schoon is.

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:37

lk heb een haflinger, en wil altijd met witte manen op wedstrijd,

dus ik was hem swinters de manen en de staart en benen met warm water en groene zeep. dan fohn ik hem. flink wat anti klit.
en mooi lak op zn hoeven.

daar ben ik dan toch nog wel eventjes mee bezig.. Knipoog

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:51

Meestal was ik bij mijn paard haar witte voetjes(3) met warm water, dan knotten met naald en draad(dat kost wel veel tijd bij mij, Staart helemaal uitpluizen en een beetje antiklit erin. Dan goed poetsen Hoefjes lakken KlaaR`! In de zomer was ik meestal ook haar staart wel.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:46

In de was met zilvershampoo! Meestal wordt ze de avond van te voren al gevlochten, omdat ik altijd rond half 9 moet starten en de manege gaat pas 7 uur/half 8 open... Dag van te voren wassen heeft geen nut, want ze gaat toch weer in de stront rollen

radijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:48

Voetjes wassen met groene zeep....
En bij de haflingers helemaal in de zilvershampoo!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:06

Eerst zijn hoeven schoonmaken met warm water en een schuursponsje. Dan zijn (4) witte voetjes wassen, en zijn staart (met gewone shampoo zonder poeha, die werkt het beste). De staart spuit ik na het wassen in met anti-klit. De volgende dag (de wedstrijddag) pluis ik zijn staart uit, poets ik hem goed (ook met een schapenvachtje) en doe ik wat babyolie op zijn hoofd. Ook heb ik het tuig altijd schoongemaakt met zadelzeep en lederdressing (daar gaat het leer mooi van glanzen). Mijn laarzen heb ik ook altijd goed gepoetst.
In de zomer transportbeschermers om (in de winter meestal niet, dan staat ie niet met kalkoenen op de trailer Haha! ) en rijden maar.

edit: en ik maak natuurlijk vlechtjes (gewoon met elastiek, naald en draad is me teveel werk) Bloos

Angie_Uresca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:29

om de witte staart van onze haflinger wit te krijgen gebruiken we Racket Blue; blauw poeder wat we door de shampoo mengen.

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:34

de dag vantevoren staart wassen of helemaal ligt eraan of het warm is of niet (zonder of met shampoo ligt eraan waar ik zin in heb Knipoog) dan staart invlechten (3 grote vlechten en van die 3 1 grote vlecht maken) dan de dag van de wedstrijd hoefjes schoonmaken en invetten dan invlechten en borstelen glansspray eroverheen hem scheren en babyolie op zijn neusje Haha! en dan als hij de trailer ingaat hoefjes nog eens invetten en op wedstrijd de vlechten uit zijn staart en boven invlechten en hij ziet er weer ooi uit Knipoog

Rieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:03

nou met mijn pony is het heel makkelijk die poets ik vlecht ik in en spuit ik glans spray op maar ik heb nu ook een paard en dat is een BONTE dus dat wordt vaak wassen 2 dagen voor de wedstrijd mest ik zijn stal uit want je wil niet weten hoe zo'n smeerpoets het is. En dan wassen, wassen , wassen en nog eens wassen net zolang dat hij spierwit is! ik was zijn benen staart en manen trouwens met soda klinkt mischien raar maar het helpt echt. En ze krijgen geen elergische reacties van.En invlechten maar hoefjes in vetten maar dat doe ik iedere dag!En dan prijzen binnenhalen haha!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:12

Sochtends voor de wedstrijd vlecht ik m ff gauw in. En poets n beetje ( dat hou ik normaal toch bij ) staart uitpluizen. Babydoekjes voor extra glans en dan nog hoeven invetten.

Wassen doe ik alleen met lekker weer, hij heeft gelukkig geen witte benen.

HedwigG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:59

ik heb 2 schimmeltjes dus moet ze meestal wel wassen Knipoog .
Ik was de voetjes met baby shampoo en als ze heel vies zijn met zilver shampoo. De staart doe ik eerst met groene biotex en dan ook met zilver shampoo.
En dan vlecht ik ze in met naald en draad

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:17

In de zomer was ik men pony altijd helemaal, gewoon met "mensenshampoo", van de staart maak ik 3 vlechten, en die 3 vlechten vlecht ik dan weer in..
In de winter was ik haar staart ook gewoon helemaal en vlecht hem weer zo in.. dan als de mannen heel vuil zijn, was ik ze ook.
Dan borstel ik hem helemaal
De stal natuulijk helemaal uitmesten en goed stro erin gooien.
Voor het opzadelen haal ik de vlechten uit de staart en juist voor ik in de ring ga, hoeven invetten.
Laatst bijgewerkt door theelichtje op 08-01-05 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:19

ik was alleen de witte voetjes en de staart verder doe ik in de manen anky knotten

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:23

2 witte achtervoetjes in de sop en de staart ook. Verder de staart, kont en witte benen wat antiklit in zodat 't vuil er makken vanaf gaat. En dan nog flink wat vlechtjes en dan is hij klaar om te gaan Lachen beschermers en staart-beschermer om.. (hij is van de spanning altijd flink aan de diarree)
En nog wat olie op de hoefjes

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:33

ik was enkel de benen en de staart. de staart gaat in een paar losse vlechten en de manen in knotjes. verder heel goed borstelen en een dekentje op en smorgens zien of alles nog goed zit anders even herdoen en transportbeschermers aan en de camion op Lachen

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:39

Ik was mn paardjes altijd met baby shampoo van Zwitsal...
Haha! worden ze zo lekker zacht van ..
En verder vlecht ik met naald en draad in..
Wat ook iets handigs is...
Babyolie van zwitsal...
Dat op de oogjes en de neus doen...dat glimt mooi en ziet er sjiek uit..
Als je dat ook op de hoefjes doet glimt dat ook erg goed
En daar blijft ook lang niet zoveel zand aan plakken als aan de hoefolie..Haha!

yatoucha83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:44

hoi

nou mijn pony doe ik meestal eerst haar voorplukje en staart invlechten, mijn pony heeft namelijk stekels..........leuk en makkelijk!! haha

natuurlijk haar hoefjes invetten en bandageren voor op de trailer, meestal ook transportbeschermers om, ligt eraan hoever ik moet rijden.

een hele laag glansspul erover.......ze moet glimmen van mamma!!!!
en natuurlijk neem ik alle troep mee, uitrijdeken, winterdeken, transportdeken, zweetdeken van de rv enz. enz.

van te voren trainen, trailer ophalen, opgeven (duh!) heel veel spullen opzoeken en me eigen haar doen en me zadel en hoofdstel poetsen, bij elkaar wel zo'n 5 uur bezig met alles hoor! (trailer ophalen erbij rekenen!)

dus ja wedsrtijd is druk druk druk! maar wel leuk!

groetjes

Monieck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:15

ik was de benen en de staart, met gewone mensen shampoo

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:41

Ik was de benen zeker, de mijne heeft aan elk been aftekeningen.
Ik was ze gewoon met een soort zeep in een jerrykan, goed uitspoelen natuurlijk.
De staart was ik enkel als het echt nodig moest zijn, en anders pluis ik hem goed uit, maak hem nat, doe er veel antiklit in en ik vlecht hem uit 3 vlechten zodat hij mooi golft.
Dan zorg ik dat de stal superschoon is, alles er uit en weer nieuwe krullen erin, als ik zie dat er wat valt dan ruim ik het weer op.
Mijne heeft ook een reusachtige bles, die was ik ook met wat zeep. Of ik koop een product voor witte aftekeningen weer wit te krijgen.
Ik vlecht met naald en draad, elk dotje moet perfect zijn. Dan ben (met pauzes voor mijn paard en mezelf) toch wel een anderhalf uur bezig en flink wta haarlak op. Maar ik begin er steeds handiger in te worden, dus die tijd word korter.
Op de wedstrijddag zelf gebruik ik glansspray en een wollenhandschoen, ik neem ook wat talkpoeder mee voor wanneer iets niet meer wit is. En gebruik ik een beetje babyolie voor haar hoofd, haarlak in de staart en hoeflak.
En dan ben ik blij dat het allemaal klaar is. Haha!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:06

Ik ben een beetje makkelijk. Meestal is het knotten, andere deken op, transportbeschermers aan en weg.
Heel af en toe was ik de staart (voor belangrijke wedstrijden, als het niet te koud is) en de benen. Een keer in de zoveel tijd scheer ik hem helemaal op.
Op wedstrijd altijd voordat het hoofstel in gaat een babydoekje over het hoofd. Zelf zorg ik dat ik mn laarzen schoon heb, mn zadel is meestal neit schoon, mn wedstrijdhoofdstel blijft wel lang schoon die gebruik ik alleen met wedstrijden. Heel soms vet ik die een keer in.
Ik ben meestal met een kwartiertje klaar met vlechten, als ik ook moet wassen en opscheren ben ik een uurtje bezig.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:35

Wij hebben een vosje die onder een deken staat en meestal van zich zelf al glimt dus poetsen is niet vaak echt nodig Haha! We doen altijd gewoon poetsen, babydoekje erover heen. Mijn zus vlecht altijd in.. Voetjes wassen hoeft niet maar met borstel de hoeven schoonmaken en vetten.

Ons andere paard is wat moeilijker, hij gaat altijd nog lekker even rollen voordat je hem eruit haalt Maar die heeft 1 wit voetje dus die wassen we wel altijd.

Verder wassen we van alledrie de paarden altijd de staart voor een wedstrijd (we hebben een warmwaterkraan) En doen dan magic spul in de staarten.. Vlechten hem en in voila: Klaar is kees Haha!

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:38

ik was zijn staart alleen als het goed weer is en als hij heel erg vies is..
zijn benen was ik wel alle vier zijn wit dus anders is het geen pan..!!
dan vlecht ik hem en pluis zijn staart ook uit..Knipoog
zijn staart gaat in 3 vlechten en gaan er vlak voor de wedstrijd uit..Knipoog
bij de staartwortel is het nog te kort om in te vlechten..Knipoog

gilberke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:01

hey
ik was mijn paard zijn staart alleen al het mooi weer is of eght goor is.
zijn 2 withe voetjes altijt voor dat ik op wedstrijt ga.ik was met mense zeep geloof senda of hoe die ok hete mag.
ik vlegt hem in met water maak eerst zijn manen een beetje nat behalve als het vriest.
daar na spuit ik antie klit in zijn staart.
dan poets ik hem en doe hem na met baby doekje.
vet zun hoeven in.
deken op transport beschermers om (krijg je eerst een leuk efekt de 1e paar stapen Tong uitsteken )
en dan gaat die de trailer op.

groetjes kim