Was me het dagje wel: wedstrijd inclusief rodeo!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Was me het dagje wel: wedstrijd inclusief rodeo!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 00:44

Hoi allemaal!!

Gisteren hd ik met sunday de eerste dressuurwedstrijd. Was een oefenwedstrijd op de stal waar ze staat, maar toch wel spannend allemaal hoor.....lees maar...

sunday is mijn bijrijdpaard en afgelopen zondag onze eerste wedstrijd. Ze is pas 5 jaar en nog erg onervaren, schrikt nogal snel en wordt dan snel stressig. Hele klus dus om haar ontspannen te rijden. Maar goed als ze eenmaal ontspannen is kan ze super lopen. Als ze er echter genoeg van heeft kan ze ook ontzettend klieren, pakt ze haar bit vast en tsja, dikke kans dat je er dan af ligt!! Ze kan dan echt ontzettend hoog en hard bokken dan (in volle vaart). Gelukkig is haar dat bij mijn nog nooit gelukt, tot gisteren......

Het ging met de wedstrijd op zich best goed ze kerstboompjes bij elke letter waren totaal niet eng, maar da tkomt misschien omdat we met kerstbomen hadden geoefend de dagen ervoor. Eerste keer was dat ook eng namelijk. De nieuwe spiegels waren ook niet eng meer, maar juist erg leuk. De jurytafel met wit laken was echter doodeng, want tsja, zo'n wit laken komt misschien ineens tot leven en wordt dan een spook. Maar goed ook daar vooraf paar keer langs gelopen aan de hand en later langs gereden en toen ging het redelijk.

Ik had mezelf voor genomen dat mijn doel was haar zo ontspannen mogelijk de proef door te rijden, de punten waren bijzaak vond ik. Natuurlijk zijn goede punten leuk alleen met zo'n paard is het voor mij belangrijker dat ze ontspannen loopt. Ze kan ontzettend klieren en vooral in galop en als je niet oplet gaat ze er dan zomaar ineens vandoor en lig je er dus af. Is mij tot zondag overigens nooit gebeurd, haar eigenaress is er op die manier al paar keer afgevallen. Doet zo vooral in galop, als je blijf draven niks aan de hand en vindt ze hooguit wat dingen eng. Ik had em dus voorgenomen haar zo ontspannen mogleijk te laten lopen, als ze niet ontspannen was dan maar geen galop en wat lagere cijfers op die punten. Als ik in zo'n situatie wel zou galopperen zou de ontspanning daarna helemala weg zijn en tsja dat meoe ook weer niet.
toen de proef eenmaal begon was ze redelijk rustig en liep eigenlijk best lekker. Dacht tsja als het zo goed gaat dan wil ik wel galopje proberen, eens moet in een wedstrijd toch de eerst ekeer zijn en dan beter met oefenwedstrijd toch?

Maar ja had ik beter niet kunnen doen want na een halve grote volte pakte ze haar bit vast, begon gigantisch hard te rennen en bokken en was gewoon compleet stuurloos en remloos geworden. Best eng om op zo'n bokkend paard te zitten hoor. Op een gegeven moment schoot ze ineens de andere kant in, gleed daarbij weg met haar achterhand en krabbelde met een reuze bok weer overeind. Ik ondertussen nog steeds erop, maar wel met het gevoel dat ik er elk moment af kon vallen. Ze race-te de wedstrijdring uit naar het losrijgedeelte, viel me mee dat ze niet over de hindernisjes sprong die er als afzetting stonden trouwens. Ze rende daarbij bijna iemand omver, kon er echt niks aan doen, stuur en rem waren erg ver te zoeken op dat moment. Ineens zag ik bij de hoek een paard stil staan, haaks op de keerwant. Ik dacht als ik die nu als fuik gebruik kan ik haar daar hopelijk afremmen. Niet erg vriendelijk voor die persoon, maar ja ik moest iets. Het is me gelukt haar daar tussen te krijgen waarbij ze wel moest afremmen. Ik heel vlug been eroverheen gezwaaid, alleen rende ze toen alweer bokkend verder, ik weer bokkend nog half over het zadel hangend mee dus. Andere kant van de bak remde ze iets af en toen heb ik me eraf laten zakken. Maar ja doordat we nog wat vaart hadden viel ik toch nog. Sunday stond uiteraard zoals ze na zo'n actie altijd doet direct stil en deed alsof er niks aan de hand was, leek dit keer zelfs of ze er zelfs van geschrokken was.

Iedereen meteen bezorgd naar me toe natuurlijk en vragen hoe het was. Had echter niks, trilde hooguit beetje maar had gelukkig nergens last van. Ze vroegen nog of ik verder wilde gaan, uiteraard wilde ik dat wel. Nu stoppen zou betekenen dat ze gewonnen had en tsja dat moet dus niet. Zeker niet bij deze slimmerd want dan maakt ze er de volgende keer direct gebruik van! Tsja is gewooon op dat gebied echt een jonge merrie!!

Hoe dan ook ik wilde wel mijn proef afmaken, maar niet het risico lopen dat ze er weer vandoor ging dus dan maar afmaken zonder verder galopperen. Bleef voor mij namelijk nog steeds belangrijk dat ze ontspannen de proef af zou maken. Ik dus er weer op, terug naar de wedstrijdring en de proef afgemaakt. Geloof dat ondertussen nog een aantal mensen in het publiek stonden te trillen van de schrik, schijnt echt hard en eng te zijn gegaan hoorde ik achteraf. Jammer dat het niet gefilmd is dus!!

Alsof er een wonder was gebeurd liep ze gigantisch braaf de rest van de proef, lekker ontspannen en zelf de voorheen zo enge jurytafel maakte geen enkele indruk meer leek wel. Was ze nu ineens zo braaf of gewoon geschrokken van haar eigen actie?

Maar goed ik dus de proef afgemaakt, lekker uitgestapt en op stal gezet. Vandaag met rijden probeerde ze het overigens weer alleen toen lukte het niet.....
Heb er alleen wat spierpijn en twee blauwe plekken aan overgehouden, maar dat gaat wel weer over. Schijnt trouwens dat ik alsnog 5e was geworden en de pechprijs heb gewonnen....

Op het moment zelf schoot er vanalles door me heen, dacht echt ff nu heb ik het gehad hoor...Toen ik echte rdie afrem-kans zag wist ik da tik die moest pakken, nog een geluk dus dat ik nog rustig bleef dus. Achteraf kan ik er wel om lachen eigenlijk al was het moment zelf helemaal niet grappig. Besef wel dat ik ontzettend mazzel heb gehad!!

Groetjes JO!!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:47

VvdD -> WD

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:58

ik heb gisteren ook zon knol mogen rijden Knipoog
enben net zo gevallen als jij (door de vaart tegen degrond gegaan)
ben zoooooooo stijf...en ook een aantal blauwe plekken rijker!
goed dat je nog door gedaan hebt!
succes op volgende wedstrijden Lachen
bij mij was het op het hek afsturen trouwens geen optie omdat hij ter plekke ging bokken (vierbenen tegleijk omhoog) alsk been gaf om hem vooruit te dwingen Lachen

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 01:03

dacht idd ook nu moet ik vooral op stappen en doorgaan anders is het niet goed voor mij en paard heeft er zkeer niks aan. Ben blij da tik doorgegaan ben hoor. Ging eigenlijk supergoed daarna....

Sunday pakte gewoon ineens bit vast, hoofd omhoog en daar ging ze, eerst paa rkeer keihard bokkend de volte rond en daarna ineens andere kant in en naar de losrijbak......is denk ik geluk voor mij geweest dat dat gedeelte kleiner was en ze dus wel wat langzamer moest.....toen kwam stuur en rem beetje terug en kon ik er dus redelijk veilig afkomen.....

JO!!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:31

haha,
jammer dat ik het niet heb gezien.
Ik was net aan het zadelen!!
Maar volgensmij ben je geen laastste hoor!!
Je hebt iig de poedelprijs Clown

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:45

haha oh sorry, maar zoals je het verteld
moet ik toch wel een klein beetje lachen Haha!
Wel goed van je dat je de wedstrijd hebt
afgemaakt, en gefeliciteerd met je poedelprijs he Tong uitsteken

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:50

suziej schreef:
haha,
jammer dat ik het niet heb gezien.
Ik was net aan het zadelen!!
Maar volgensmij ben je geen laastste hoor!!
Je hebt iig de poedelprijs Clown

Clown

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:23

Valt me nog mee dat je er weer op hebt kunnen stappen. Als ik het zo lees heb je volgens mij ook een gigantische klap op je knieën gehad. Heb je daar geen last van gekregen?

Maar gefeliciteerd met je overwinning. Die ijsco gaat nog wel eens inbinden.

Grtz Falona

o0Steffie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:47

jeetje dat was me de wedstrijd wel voor jou..
Knap dat je weer bent opgestapt hoor.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 18:11

hey!!

Falona: Vreemd genoeg heb ik absolut geen last van mijn knie-en al was ik daa ridd wel bang voor. Terwijl ze ze rond bokte voelde het eignelijk niet als hoog en eng was, ging redelijk in een ritme door zeg maar en dat kan ik dus goed opvangen emt die knie-en. Tsja al dat trainen is dus niet voor niks. Dat het overigens wel hoog en eng was hoord eik van anderen.....ze hebben het er nog steeds over!!

Steffie:
was me idd het dagje wel....ben wel blij dat ik door ben gegaan. Nu heb ik gewonnen en niet zij en bovendien ging het nog beter dan ervoor ook. Leek wel alsof ze geschrokken was.

JO!!

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:33

Pff wat een verhaal zeg!
Knap dat je de proef toch hebt afgemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:10

gevaarlijk Scheve mond

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 23:40

Tsja, besef idd heel goed dat het heel erg verkeerd had kunnen aflopen.
Ook al is ze nog jong en onervaren het blijft gevaarlijk. Had net zo goed kunnen zijn dat ik tegen de keerwand was gevlogen of nog erger....
Maar goed daar wil ik maar liever niet te lang bij stil staan, jezelf bang maken heeft geen zin. Al spookte er wel vanalles door mijn hoofd toen ze er vandoor ging hoor....

We zijn overigens bezig om te kijken wat erachter zit. Is gewoon niet normaal hoe ze doet, bovendien loopt ze af en toe erg kort.....misschien zit er wat verkeer din de rug of is ze gewoon aan het kiezen wisselen ofzo......

JO!!