Pony (Z1) tussen de paarden met Stang & Trens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Emeraldo

Pony (Z1) tussen de paarden met Stang & Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 13:55

Vanaf 2005 start ik met mijn pony tussen de paarden in de Z1. Nu is het zo dat je bij de pony's nooit met S&T mag rijden, en bij de paarden vanaf de Z1 wel.
Vraag 1: Is het toegestaan om met mijn pony bij de paarden in de Z1 met S&T te starten?
Vraag 2: Wat is jullie reactie hierop?

PS: Dit is niet omdat ik zo graag met S&T wil rijden, maar omdat ik een zwakke rug heb.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:00

Wat heeft een S&T met een zwakke rug te maken? Kun je niet op de KNHS site kijken, daar staat vast het antwoord. Ik vermoed dat het wel mag.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:01

Emeraldo"]
Vanaf 2005 start ik met mijn pony tussen de paarden in de Z1. Nu is het zo dat je bij de pony's nooit met S&T mag rijden, en bij de paarden vanaf de Z1 wel.
Vraag 1: Is het toegestaan om met mijn pony bij de paarden in de Z1 met S&T te starten?
Vraag 2: Wat is jullie reactie hierop?
[/quote]
Ja, je mag met S&T rijden met je pony tussen de paarden.
Mijn reactie erop, als je het mooi vind lekker doen.

[quote="Emeraldo schreef:
PS: Dit is niet omdat ik zo graag met S&T wil rijden, maar omdat ik een zwakke rug heb.

Deze combi snap ik niet helemaal.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:03

hoe wil je dat met oefenen thuis doen dan? altijd met stang en trens rijden.
en inderdaad doen wat jij zelf mooier vindt.
ik zou het een hele kunst vinden om zo hoog nog gewoon met een normaal bitje te rijden.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:04

De link met S&T en zwakke rug snap ik niet helemaal.
Je mag bij de paarden met stang en trens starten, ik ken zelfs een jurlid dat met haar ponyhengst in het Z2 start, mèt stang en trens.
Ik denk dat het belangrijker is om te kijken hoe je pony erop reageert. Er zijn genoeg Z-ruiters die zonder S&T rijden en toch succesvol zijn.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 14:06

Ik kreeg dit als tip. Ik wil eerst uitzoeken of dit toegestaan is, daarna overleggen met mijn instructrice.

Mijn pony is redelijk sterk in zijn nek. De meeste dagen net iets sterker dan ik aan kan vanwege mijn rug.
Met een slofteugel is dit probleem al opgelost, omdat ik dan net iets meer te zeggen heb.
Toen iemand zag dat het met slofteugel net wel lukt, vroeg ze mij waarom ik niet met een S&T hoofstel probeerde te rijden.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:10

Antwoord 1: Mag wel, moet niet
Antwoord 2: Stang en trens is er voor de hulpen te verfijnen. Inhangen en wegrijden is er niet bij. Neem een maand of 2 de tijd om je pony te laten wennen als je besluit om hiermee te gaan rijden.

Bij stang en trens wordt trouwens geen masseur bijgeleverd, dus voor je rug zal het geen verschil maken.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 14:13

Misschien heb ik mijn rug verhaal niet helemaal duidelijk uitgelegd.

Als ik niet paardrij heb ik weinig tot geen last. Als ik wel paardrij en hij is sterk die dag heb ik wel erg veel last van mijn rug.

Een S&T hoofdstel is er ook zeker niet voor bedoeld om het probleem te verhelpen (moet helaas op hele andere manieren verholpen worden) maar om de pijn een beetje te verzachten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:14

Emeraldo schreef:
Ik kreeg dit als tip. Ik wil eerst uitzoeken of dit toegestaan is, daarna overleggen met mijn instructrice.

Mijn pony is redelijk sterk in zijn nek. De meeste dagen net iets sterker dan ik aan kan vanwege mijn rug.
Met een slofteugel is dit probleem al opgelost, omdat ik dan net iets meer te zeggen heb.
Toen iemand zag dat het met slofteugel net wel lukt, vroeg ze mij waarom ik niet met een S&T hoofstel probeerde te rijden.

Ik ben het dan echt niet eens met je instructrice. Die stang en trens is er voor verfijning, en daar moet je niet altijd mee rijden. En als je pony zo sterk in zijn nek is, zal dat over een tijdje ook wel weer gebeuren met een S&T, want daar los je dat echt niet mee op. En wat bedoel je met een zwakke rug? Ik zou eerst je rugproblemen gaan oplossen, en dan pas je paard aan hulpmiddelen en/of S&T hangen, als je dit dan nog nodig vind.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:15

Emeraldo schreef:
Misschien heb ik mijn rug verhaal niet helemaal duidelijk uitgelegd.

Als ik niet paardrij heb ik weinig tot geen last. Als ik wel paardrij en hij is sterk die dag heb ik wel erg veel last van mijn rug.

Een S&T hoofdstel is er ook zeker niet voor bedoeld om het probleem te verhelpen (moet helaas op hele andere manieren verholpen worden) maar om de pijn een beetje te verzachten.

Ik heb ook ontzettend last van mijn rug, maar ik ga daarom niet mijn paard aan allemaal belastende dingen ophangen, zoals een slof of S&t. Als hij van voor sterk is, houd ik lichte druk en probeer alles met mijn benen op te lossen. Je moet gewoon niet veel kracht zetten.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 14:15

Ik kreeg dit niet als tip van mijn instructrice, maar van een andere amazone. Voor de rest: zie mijn vorige berichtje Lachen .

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 14:24

Misschien zullen sommige mensen mij dom vinden na dit berichtje maar toch schrijf ik het er maar eventjes bij.

Met mijn rug ben ik al een hele tijd bezig, maanden fysio gehad, foto's gemaakt, en binnenkort staat er een operatie op het programma, waardoor de rug pijn af zal nemen.
Van de zomer heb ik ook een aantal weken niet mogen paardrijden, maar omdat paardrijden toch niet oorzaak nummer 1 was, mocht ik weer beginnen van de arts.

Je zal nu denken "Stop dan toch met paardrijden.", maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb al sterk geminderd in het aantal keren rijden, helemaal stoppen kan ik nu nog niet. Dressuur rijden kan ik helemaal niet laten, en wil ook op wedstrijd gaan en serieus kunnen trainen.

Vandaar dat ik eerst uit zoek of dit toegestaan is, meningen zoeken en daarna overleggen met instructrice.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:28

Ja, ik snap het probleem wel. Mijn rug is ook al jaren een probleem, maar ik vind het geen oplossing. Succes ermee in ieder geval!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:29

Ik zou het om de redenen die jij noemt niet doen.
Je kan een hoop kapotmaken met hulpteugels en/of S&T. Straks heb jij minder last van je rug, maar heeft je pony een blessure.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 14:32

Je kan zeker veel kapot maken met hulpteugels en/of S&T, maar ik zou gek zijn als ik hier zonder begeleiding aan begon!

Met slofteugel rijd ik sinds een paar maanden af en toe mee, de eerste paar keren alleen in mijn privélessen, na ermee kennis gemaakt te hebben ook ooit als ik geen les had.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:34

Als ik dan even logisch ga nadenken, heb jij dus moeite met krachtzetten van je armen, waardoor je pijn in je rug krijgt? Probeer gewoon alleen op je houding te letten, rijd vooral op je been en houd licht contact van voor, dan moet het probleem ook opgelost zijn.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 14:41

Tulandro schreef:
Als ik dan even logisch ga nadenken, heb jij dus moeite met krachtzetten van je armen, waardoor je pijn in je rug krijgt? Probeer gewoon alleen op je houding te letten, rijd vooral op je been en houd licht contact van voor, dan moet het probleem ook opgelost zijn.

Dit klopt precies, maar dan loopt hij niet mooi opgericht zoals ik dat graag zou zien. Hiervoor moet ik met redelijk veel druk rijden, omdat hij te ver voor de loodlijn loopt. Volgens mijn instructrice moet ik strenger zijn met mijn handen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:44

Paardrijden doe je niet met kracht
daarvoor is ook niet de slof en daarvoor is ook niet S&T

S&T is voor een paard wat de proef al netjes kan op een trens, zonder daarin zwaar te worden of wat ook.
Je hebt hem voor verfijning, zodat het nog extra netter kan, niet om een slechte proef daarmee wat beter te krikken.
Dat lukt hoogstens maar tijdelijk.

Dus ergens in je basis zit iets mis, want kracht is nooit nodig op een paard.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:44

Emeraldo schreef:
Dit klopt precies, maar dan loopt hij niet mooi opgericht zoals ik dat graag zou zien. Hiervoor moet ik met redelijk veel druk rijden, omdat hij te ver voor de loodlijn loopt. Volgens mijn instructrice moet ik strenger zijn met mijn handen Bloos

Dat snap ik, maar dat behoor je ook niet met kracht te bereiken. Dit kan ook met normale druk (want dat moet niet het probleem zijn, want ook met de s&t heb je druk), want waar heb je dan precies het meeste moeite mee? Met constante druk/ ophoudingen/ terugnemen?

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 14:51

Het probleem is vooral om met constante druk te rijden. Met een slofteugel heb ik al een beter resultaat met minder druk.

RK: het is niet de bedoeling om van een slechte proef een goede in elkaar te prutsen door met S&T te rijden. Ben over het algemeen ook niet ontevreden over mijn proeven. Het zou gewoon wat pijn schelen als ik op een toegestane manier met wat minder druk kan rijden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:53

Maar ook met S&T moet je met constante druk rijden, je kan het natuurlijk proberen, maar ik blijf het geen goede oplossing vinden.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:54

Zodra je met je pony bij de paarden start, gelden ook voor de pony de paardenregels. Dus S&T is dan toegestaan.
Misschien is het wel een idee je pony meer op zit te rijden zodat deze minder sterk wordt en je dus ook op een trens pijnvrijer kunt rijden.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:17

misschien zou je het eerst bij jezelf op kunnen lossen?? Spierversterkende oefeningen en coordinatie oefeningen voor je rug.
Ik denk dat als je dat verholpen hebt je helemaal geen S&T nodig. Ik zou hem voor jou bedoelingen er in ieder geval niet inhangen. S&T is puur voor de verfijning van je hulp.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 15:30

Met de hoeveelheid spieren in mijn rug is niks mis (geconstateerd door de fysiotherapeut).
Uit de reacties hier maak ik op dat S&T geen goed idee is. Heeft iemand een idee waarmee ik zelf wel ietsjes sterker ben, wat wel paardvriendelijk is, en toegestaan op wedstrijd? Hoeven niet zozeer hulpmiddelen te zijn, maar mogen ook oefeningen zijn waardoor ik zonder al te veel druk op de teugels wel mijn pony op de loodlijn krijg op dagen dat ik erg veel last heb, en Emeraldo sterk is.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:51

Zodra je voelt dat ie sterk wordt moet je m wat dieper en ronder instellen, zodat ie de rug weer goed gaat gebruiken.

Door m te verzamelen ( dmv oefeningen zoals sb, travers, schakelen etc.) zal hij/zij ook met meer front gaan lopen, mooier in de oprichting.