mijn paard staat eigenlijk het hele jaar buiten en is kerngezond! ze heeft ook geen deken op omdat ze gewoon een dikke wintervacht heeft (is een kwpn'er) Alleen bij wedstrijden krijg ik haar natuurlijk niet zo mooi gepoetst en omdat ik geen trailer heb rij ik er vaak naar toe. En gaat ze dus zweten. als ik daar aankom krijg ik allemaal vervelende opmerkingen in de trend van dierenbeul, omdat ik haar laat zweten.... zweten is toch helemaal niet erg? een paard scheren en in de kou laten lopen is in mijn ogen "zieliger"..(ook niet erg en ik heb er dan ook niets op tegen)
hebben meer mensen dat?
groetjes!
liberty
Geplaatst: 19-12-04 19:43
Zweten is helemaal niet erg, zolang je maar op let dat ze er geen kou van vat.
trix
Geplaatst: 19-12-04 20:01
Anders moet je er gewoon een uitrijdeken op doen.. Sommige paarden zweten nou eenmaal eerder dan de ander..
Jes
Geplaatst: 19-12-04 20:21
mijn paard zweet al als ze denkt dat ze moet werken....... die is altijd helemaal bezweet tijdens mijn proef, 's zomers staat er vaak schuim op, en ze heeft wel een goede conditie, ik krijg hier nooit opmerkingen over, mijn paard staat overigens wel onder een dek......... maare ik denk ook dat als je een uitrijdek of iets dergelijks opdoet, ze al een stuk minder raar doen/kijken...........
Anoniem
Geplaatst: 19-12-04 20:42
Ik heb vroeger met een ouder paard dat niet geschoren werd gestart in de M2. Hij stond altijd enorm in het haar, denk maar aan zo'n klein wollig shetlandponietje, daar leek ie dan behoorlijk op alleen in paaren formaat. Ik kreeg dan ook vaak rara blikken en hoorde ze achter mijn rug om kletsen. Maar ik trok mij daar niks van aan! Mijn paardje was in de 30tig en nog kerngezond dus wat maakt een lange vacht dan uit! En ja hij zweette wel wat meer als de andere paarden maar met een extra dek op hoeft dit helemaal geen probleem te zijn, als ie het maar niet koud krijgt.
trix
Geplaatst: 24-12-04 19:09
Je moet je gewoon niks aantrekken wat anderen zeggen,zoals nienkekara al zei. Je weet zelf immer beter toch?
Neverhere
Geplaatst: 24-12-04 20:50
Hoi Airbag,
Je hebt helemaal gelijk. Scheren en in de kou zetten is een stuk onprettiger oovr je paard. Om je gerust te stellen kun je een stukje lezen over de werking van de vacht van een paard. Zweten is niet erg, als ze daarna maar niet te snel opdrogen. Dus niet in de wind laten opdrogen. Op stal of uit de wind zetten zodat ze langzaam opdrogen en dan weer lekker naar buiten in hun eigen winterjas.
Lees maar een het stukje van 'heeft mijn paard het koud?'
Mijn paard zit ook behoorlijk in de haren, maar helaas kan ze niet geschoren worden. En afgelopen keer in de stromende regen moet laden, en voor het eerst in het donker, dus dat duurde wat langer als normaal, dus een zeiknatte nek en hoofd. Al mijn poetswerk, om die nek toch netjes te krijgen, voor niks. Dacht ik, want had toch een 7 voor de verzorging. Oké normaal hebben we meestal een 8 maar dat verschilt ook maar per jury
zarko4life
Geplaatst: 25-12-04 20:53
het is helemaal niet erg dat hij zweet allen je moet haar dan gewoon wat langer uitstappen...gooi die opmerkingen gewoon achter je neer joh!! trek je eigen er niks van aan!!
airbag
Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-04 23:08
Je hebt helemaal gelijk. Scheren en in de kou zetten is een stuk onprettiger oovr je paard. Om je gerust te stellen kun je een stukje lezen over de werking van de vacht van een paard. Zweten is niet erg, als ze daarna maar niet te snel opdrogen. Dus niet in de wind laten opdrogen. Op stal of uit de wind zetten zodat ze langzaam opdrogen en dan weer lekker naar buiten in hun eigen winterjas.
Lees maar een het stukje van 'heeft mijn paard het koud?'
ben ik helemaal mee eens! daarom scheer ik haar ook zeker niet. Natuurlijk bekappen werkt trouwens ook heel goed, ik rij al een half jaar zonder ijzers en mijn paard heeft nog nooit zo goed gelopen. (in het begin ging het niet zo best, maar later wel)
MilesNF
Geplaatst: 26-12-04 00:49
Gewoon nergens wat van aantrekken. Roddelen doen mensen altijd, ik kreeg ook heel wat over me heen toen ik met mijn pony op wedstrijd ging met wintervacht, maar het had geregent en hij was doorweekt . Zolang jij weet dat je goed voor je paard zorgt, houden zo!