Wanneer voor het eerst B starten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Wanneer voor het eerst B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 18:26

Momenteel start ik met Ryan in bij de paarden L1. Het is mijn eerste wedstrijdpaard en we zijn pas dit jaar april begonnen met officiele wedstrijden en hebben nu 4 winstpunten in de L1. Best vlot gegaan vind ik zelf (allebij geen ervaring met wedstrijden). Maar Ryan was al ingereden toen we hem kochten.

Ik heb ook nog een fries die ik ook wil starten volgend jaar. Ik zit te denken aan maart ergens, maar weet dit nog niet zeker. Ik heb hem dit jaar zelf ingereden, hij is nu 3,5 jaar. Het is een heel braaf paard die nog wel zijn balans moet vinden. Hij loopt het meeste van de tijd al lekker nageefelijk en is makkelijk 'naar beneden' te rijden. De overgangen gaan ook al redelijk vlot, ik heb nog wat moeite hem op mijn tempo te krijgen maar dat gaat ook al steeds beter, we hebben om de twee weken priveles en ik rij hem ongeveer 3x per week. Hoever vinden jullie dat een paard moet zijn om een goeie B proef te rijden?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:30

Ik start mijn paard pas, nu hij L1 bevestigd is.. Als hij zijn balans nog moet vinden, vind ik het een beetje vroeg.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:48

ik vind dat je best mag starten...
gewoon wat ervaring opdoen

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:26

B staat voor beginners, wedstrijden zijn altijd goed voor tips + commentaar en de ervaring Lachen

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:44

Frannie schreef:
ik vind dat je best mag starten...
gewoon wat ervaring opdoen

daar sluit ik me bij aan, dat doe ik nu ook. Ik ben met m'n arabiertje in de B aan het rijden, nou je doet echt veel ervaring op en elke wedstrijd leer ik weer van mij fouten. Gewoon doen dus Lachen

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:07

ik ben met mijn paard gewoon begonnen in de B begonnen voor idd ervaring op tedoen en hellaas gingen we er snel door heen en was hij eigenlijk niet L 1 klaar (anthans niet goed genoeg voor mij ) en nu hebben we ff een stop om hem echt L1 klaar te maken dus wat gevoeliger op het been enz.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:42

Mijn paard is nu ook 3.5 jaar oud. Afgelopen voorjaar heb ik haar ook beleert. En ik ben in oktober wedstrijden met haar gaan rijden.
Ik heb wel bewust gekozen om B te starten omdat zij nog maar 3 was. Ik had de mogelijkheid om ook direkt L1 te starten.
Inmiddels heb ik nu 6 proeven met haar gereden. 6 winstpunten, op een na allemaal in de 160 en 4 x prijs, waarvan 2 keer eerste. Langzaam ben ik nu met de L bezig, maar ik geef haar de tijd. Ze doen zo wel mooi ervaring op.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:57

Mijn fries is 8, loopt nog lang niet super (hij is 6 jaar koestpaard geweest dus word nu pas echt onder het zadel gereden dus duurt wat langer dat leerproces door zijn leeftijd) maar ik ga toch in maart starten gewoon voor de ervaring en kijken of we nog iets kunnen bereiken vooral omdat ik hem zelf zover heb gekregen (hij is door zijn vorige eigenaren mishandeld en heeft bij hun alleen voor de koets gelopen dus wat ik nu bereik heb ik samen met Mijn Paard bereikt vandaar dat ik nu ga starten we zien wel waar we komen Clown )

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:32

Je moet hem gewoon een keer meenemen, alleen al voor het op wedstrijd zijn. Mijn eerste keer met mijn 3.5 jarige verliep eigenlijk super. Hij kon gas, remmen, stoppen en ook nog in de goeie galop aanspringen(eerst groot probleem, in de proef ging het natuurlijk weer effe mis). Gewoon gaan en kijken hoe het gaat.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:32

Oja en hij kon ook een beetje aan de teugel lopen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:00

Ik zou gewoon starten als ik jou was, wat heb je te verliezen? En stel dat je de eerste keren wat lagere punten haalt, hebben jullie iig wat wedstrijdervaring.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:05

Ayco loopt thuis op L1 niveau ongeveer, maar in een andere bak is alles nog eng enzo, en dan komt zn koppie dr nog (wat) op. Maar ik neem hem gewoon vanaf februari mee. Niet om de punten, maar om het wennen aan vreemde omgevingen. Als ie daar wat vertrouwder in is zeg maar, gaan we voor de punten Haha!

Dus ik zou hem gewoon meenemen voor de ervaring Lachen

Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:30

Of je doet mee aan een onderlinge wedstrijd. Zo kan je toch ervaring opdoen en het is niet officieel !

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:28

als die L1 klaar is, dan weet je gewoon dat je thuis hoort in de B.
B staat wel voor beginners.. maar de jury's snappen dat nog niet helemaal hoor!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:39

horselover21 schreef:

Deze opmerking snap ik niet Verward En lijkt me ook een beetje off-topic.

Manda, als ik zo lees hoe je paardje op dit moment loopt, kun je hem gerust meenemen naar een wedstrijd. Er kan niet veel foutgaan. Gewoon lekker ervaring op gaan doen en veel succes ermee!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:42

je moet het zelf weten.Kijk wil je zo snel mogelijk de B uit en dan L1 gaan starten of ga je voor je lol starten en is een winstopunt mooi mee genomen?Wat is je doel?Ervaringen opdoen of prijzenrijden om het maar erg zwartwit te stellen?

Ik ga starten zodra ze in 3 gangen nagevelijk blijven en in de overgangen nagevelijkblijven.
Dan mogen ze met het halthouden van mij nog rond gaan kijken.Vergeet niet de B heb je zeeën van tijd om je overgangen te rijden en goed voor te bereiden.

Ik ben met Orbaldo gestart op dezelfde manier als Lodewijk nagevelijk in 3 gangen en in de overgangen met Lodewijk starte ik de 10de wedstrijd M1 tja en toen had ik een probleem dat wijken kon ik wel wat sjoemelen maar even in 3 dagen een paard een nette schouderbinnenwaarts leren dat wilde niet zo.
Nu heb ik het anders aangepakt, ben in januari B gestart en heb nu 12 winstpunten in de L1.
Het wijken zit er goed in de schouderbinnenwaarts wil aardig al is de inzet wat slingerend bij het achterwaarst gaan gaat hij vreselijk scheef.
In maart wil in dus pas L2 gaan proberen.

[edit] weeg het tegen elkaar af je bent toch het geld voor een jaar kwijt of je nu of in maart gaat startenAls je door wil stromen moet hij idd L klaar zijn wil je B gaan starten,imo is hij in balans kun je overgangen min of meer op de letter rijden en zit het wijken er redelijk in.
maar als dat niet zo is kun je ook starten en is het niet onmogelijk om met regelmaat 156 punten te halen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:21

Scum schreef:
Deze opmerking snap ik niet Verward En lijkt me ook een beetje off-topic.

Manda, als ik zo lees hoe je paardje op dit moment loopt, kun je hem gerust meenemen naar een wedstrijd. Er kan niet veel foutgaan. Gewoon lekker ervaring op gaan doen en veel succes ermee!

Ik bedoel, B staat voor beginners, maar als je paard nog geen stille hoofdhouding heeft, of nog weleens in de verkeerde galop aanspringt krijg je daar gewoon commentaar op van de jury.
En als je in het proevenboekje leest bij de uitleg van de B dressuur staat dat het paard in de meeste gevallen in de goede galop moet aanspringen enzo.. en dat het paard nog niet nageeflijk hoeft, maar wel aan de teugel moet lopen.
Er wordt veel meer in de praktijk van je verwacht in de B, terwijl je theoretisch nog beginner bent.
Ik zou gewoon pas gaan als je L1 klaar bent!!!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:37

Ja maar hoe zwaar wordt een verkeerde galop aangerekent in de B?
5 meestal soms een 4, doe je dat in de Z is het een 1 (lijkt me).

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:07

Ik heb zelf dit jaar onderling gestart vooral voor de ervaring etc (pony + ik met 0,0 ervaring op wedstrijdgebied)
Erg leerzaam en leuk! Je doet goede ervaring op, krijgt duidelijke aanwijzingen wat beter kan en wat niet etc.

Mijn pony is nog niet nageeflijk dus voor die tijd start ik ook niet (vandaar onderling).
Ik zelf zou starten wanneer mijn pony in alle gangen goed nageeflijk is, de galop beide kanten goed en zonder problemen aanspringt en je op L niveau zit.
Dan moet het best lukken!

Succes ermee!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:18

horselover21 schreef:
Ik bedoel, B staat voor beginners, maar als je paard nog geen stille hoofdhouding heeft, of nog weleens in de verkeerde galop aanspringt krijg je daar gewoon commentaar op van de jury.
En als je in het proevenboekje leest bij de uitleg van de B dressuur staat dat het paard in de meeste gevallen in de goede galop moet aanspringen enzo.. en dat het paard nog niet nageeflijk hoeft, maar wel aan de teugel moet lopen.
Er wordt veel meer in de praktijk van je verwacht in de B, terwijl je theoretisch nog beginner bent.
Ik zou gewoon pas gaan als je L1 klaar bent!!!

En dat is ook logisch. Een paard moet in de B voorwaarts/neerwaarts lopen, en natuurlijk met een stille hoofdhouding.
In de B moet je paard ook nageeflijk zijn, dat hoort gewoon bij de basis. En anders verdien je geen winstpunt.
Het lijkt me ook vrij normaal dat je commentaar krijgt op een verkeerde galop, anders zit er een slechte jury. Een paard moet in een dressuurproef altijd in de goede galop aanspringen!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:40

Nee Scum, je begrijpt het niet: de B staat voor Beginners. Dat ben je niet voor niets. Op het moment dat je met een gezadeld paard de ring binnen hebt weten te komen, dan krijg je toch een winstpunt? Laat staan dat je hem in galop krijgt. Dat het de verkeerde galop is, dat is dan toch een minor detail?

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:40

Ik ga mee met de rest
Alleen over dit heb in nog een opmerking:
Manda schreef:
Ik heb ook nog een fries die ik ook wil starten volgend jaar. Ik zit te denken aan maart ergens

Dit is niet zo handig, een startkaart kun je het beste aanvragen per half jaar. Anders wordt het wel duurder..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:45

missmuts schreef:
Nee Scum, je begrijpt het niet: de B staat voor Beginners. Dat ben je niet voor niets. Op het moment dat je met een gezadeld paard de ring binnen hebt weten te komen, dan krijg je toch een winstpunt? Laat staan dat je hem in galop krijgt. Dat het de verkeerde galop is, dat is dan toch een minor detail?

*LOL*

En als je niet durft te galopperen hoeft het ook niet hoor!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:48

horselover21 schreef:
als die L1 klaar is, dan weet je gewoon dat je thuis hoort in de B.

haha idd soms snapt de jury niet echt dat het B voor beginners is.. Haha!
Maaruh ik zou het gewoon proberen, waarom niet.. Wie niet waagt wie niet wint Knipoog

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:42

Nouja, het is gewoon altijd afwachten hope je paard zich op concours gedraagt. Ik durf best wel te zeggen dat Donna thuis een L1-proefje voldoende kan lopen, maar op concours is ze bang en gespannen, dus heb ik moeite in de B een punt te halen. De ervaring moet het doen wat dit paard betreft.....
Ik weet niet hoe jou paard is, je kunt vaak wel een béétje inschatten wat ze gaan doen. Daar zou het bij mij vanaf hangen.