[jv] foutje voor eigen bestwil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linda007

[jv] foutje voor eigen bestwil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 13:01

Hallo juryleden,

Wellicht hebben meer wedstrijdruiters/paarden er last van. Losrijden gaat prima en dan de ring in vol goede moed. Maar eenmaal in de ring stijgt de (wederzijdse)spanning en het paard verstijft waardoor een goede prestatie er niet meer in zit.
Nu zou ik voor de training wel eens in een proef (M1) tussendoor een volte lekker voorwaarts willen rijden en lichtrijden om te kijken of het paard zich weer los wil laten.
Dit geeft toch alleen een keer -2 (vergissing) en de tweede keer -4?
Of hebben jullie nog andere tips?

groetjes

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:09

Dat is een goede vraag dat wil ook wel weten

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:16

voor elke keer dta je een fout maakt krijg je -2 dus als je 2x een fout maakt heb je -4 dus niet in totaal -6 maar gewoon in totaal -4

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:23

Het is wel degelijk zo dat bij een vergissing in het programma, de eerste keer -2 is, de tweede keer -4 (totaal dus wel -6) en de derde keer uitsluiting.

Maar waarom start je niet een keer (bijv. bij je eigen vereniging) HC, evt. met vermelding bij de jury waarom, dan kan je je paard rustig rijden zoals jij dat wilt en de wedstrijd als een training meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:07

Jasmijn schreef:
Het is wel degelijk zo dat bij een vergissing in het programma, de eerste keer -2 is, de tweede keer -4 (totaal dus wel -6) en de derde keer uitsluiting.

Maar waarom start je niet een keer (bijv. bij je eigen vereniging) HC, evt. met vermelding bij de jury waarom, dan kan je je paard rustig rijden zoals jij dat wilt en de wedstrijd als een training meenemen.

Als het vaker voorkomt zou ik zoals Jasmijn al zegt keertje HC starten, dan is de druk minder groot.

Als het maar af en toe gebeurt, gewoon een volte rijden. Geeft wel -2 maar kan je wel even de spanning eraf rijden, als je dat niet doet en doorrijd kan je paard misschien 'ontploffen'. Heb ik ook wel eens gedaan met oki, hield nog 170 punten over. Knipoog

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:25

Jasmijn schreef:

he wat vreemd een vriendin van mij kreeg 2X -2 die had dus -4 (2 keer volte extra gereden) Verward

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:48

Ook jury's maken fouten, zo heb ik een keer een verkeerd onderdeel gereden en had ik dus -6 moeten hebben.... kreeg twee keer een 4 met de melding of ik mijn figuren goed wilde leren.... Maar ik reed echt gewoon een ander figuur (had niet zo goed naar mijn lezer geluisterd)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:10

Citaat:
he wat vreemd een vriendin van mij kreeg 2X -2 die had dus -4 (2 keer volte extra gereden)

mazzel!!!!!! Tong uitsteken

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:56

Ik ben ook wel eens 2x de ring uitgevlogen (tegen mijn wil) omdat Fedde dat nodig vond. Ik kreeg toen 2x -2.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:32

haike schreef:
Als het maar af en toe gebeurt, gewoon een volte rijden. Geeft wel -2 maar kan je wel even de spanning eraf rijden, als je dat niet doet en doorrijd kan je paard misschien 'ontploffen'.

het nadeel is dat het eerst getoonde telt, dus dan krijg je misschien een 2 of een 3 (niet getoond) -2 wegens de volte, dan hou je niet zoveel over! dan moet de rest wel heel erg goed gaan wil je dan nog op 170 punten uitkomen!

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:57

rhijnauwen schreef:
het nadeel is dat het eerst getoonde telt, dus dan krijg je misschien een 2 of een 3 (niet getoond) -2 wegens de volte, dan hou je niet zoveel over! dan moet de rest wel heel erg goed gaan wil je dan nog op 170 punten uitkomen!

Dit overkwam ons ook toen Lummel weg sprong en ik net een schouder binnenwaarts wilde inzetten. Scheve mond Gewoon doorrijden, kreeg onmiddelijk m'n eerste "0" en als commentaar: niet getoond! Maar geen volte gereden, op zo'n moment is het toch al gebeurd, helaas............

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:15

Volgens mij stond laatst in de Paard en Sport dat de juryleden dat willen gaan invoeren. Ze hebben namelijk net zo'n dressuurforum gehad en daaruit kwam naar voren dat vooral in de lagere klassen, zoals B en L wel wat minder spanning in de proef mag. Het merendeel van de juryleden was het er volgens mij ook wel mee eens dat een pony of paard in de B en L niet super aan de teugel hoeft te lopen, maar dat er meer gelet moet worden op houding van ruiter en paard, harmonie en afwerken van de oefeningen. Om die harmonie te bewaren, vonden sommige juryleden ook wel dat er soms even een volte mocht worden gereden zonder consequenties. Ik weet niet zeker of dit zo is, dus maybe banketstaaf ik wel gewoon, maar je moet het maar ff nazoeken.