Dilemma: overgaan naar het M?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Dilemma: overgaan naar het M?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 16:05

Ik rijd sinds mei wedstrijden met Elza. Elza is 23 jaar, en dol op springen. Afgelopen outdoorseizoen mochten we in de B individueel door naar de Gelderse, en met het verenigingsteam eerst naar de Gelderse en later ook naar de Hippiade. Inmiddels zijn we L gestart, (we waren na 2 maanden al door de B heen) en heb ik nu na 2 wedstrijden 4 winstpunten. Ook staan we opnieuw goed voor de Gelderse.
Ik rijd ook B-dressuur met haar, en wil na de selecties L1 gaan starten.
Als het zo doorgaat, kunnen we met gemak M springen starten deze zomer. Maar Elza is dus al 23, op zich merk ik daar niks van, ze is heel fel en kan superhoog springen en is ook niet snel moe ofzo... Hoger dan de M wordt waarschijnlijk te zwaar, zeker als ik daarnaast ook nog dressuur. Zal ik weinig wedstrijden gaan starten zodat ik nog een seizoen L rijd, of zal ik gewoon naar de M gaan?

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:24

Zo lang je paard het aan kan zou ik gewoon de wedstrijden rijden.
Zodra je echter merkt dat het toch wel zwaar wordt voor je paard, zou ik gaan minderen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:36

Hartstikke fijn dat je paardje zo lekker meeloopt in de sport OK dan! .
Je zou wat springen betreft ook de L uit kunnen rijden en daarna dispensatie aan de KNHS vragen om niet te hoeven te promoveren ivm leeftijd paard. Ik geef je een goede kans dat je die in dit geval wel krijgt.
Voor dressuur zou je hetzelfde kunnen proberen.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 16:38

Scum schreef:
Hartstikke fijn dat je paardje zo lekker meeloopt in de sport OK dan! .
Je zou wat springen betreft ook de L uit kunnen rijden en daarna dispensatie aan de KNHS vragen om niet te hoeven te promoveren ivm leeftijd paard. Ik geef je een goede kans dat je die in dit geval wel krijgt.
Voor dressuur zou je hetzelfde kunnen proberen.

maar ik wil juist heel erg graag naar de M Schijnheilig en aan de andere kant, dan kan ik beter NU doen dan dat ik wacht tot ze nog ouder is...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:42

Nou, dan doe je dat toch? Als je paardje het aankan dan is er niks wat je tegenhoudt. Op het moment dat je tegen een grens aanloopt, vraag je dan die dispensatie aan.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 16:43

Scum schreef:
Nou, dan doe je dat toch? Als je paardje het aankan dan is er niks wat je tegenhoudt. Op het moment dat je tegen een grens aanloopt, vraag je dan die dispensatie aan.

maar kun je dan ook teruggeplaatst worden van de M naar de L?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:45

Dat kan ik zo niet zeggen. Ik ken wel iemand die ooit teruggeplaatst is van M2 naar M1 wegens een wedstrijdstop van 2 jaar. Persoonlijk vond ik het wat vergezocht, omdat je het M2 niveau er ook wel weer thuis terug aan kunt rijden. Dus ik denk wel dat het evt. mogelijk zou moeten zijn.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 17:06

Scum schreef:
Dat kan ik zo niet zeggen. Ik ken wel iemand die ooit teruggeplaatst is van M2 naar M1 wegens een wedstrijdstop van 2 jaar. Persoonlijk vond ik het wat vergezocht, omdat je het M2 niveau er ook wel weer thuis terug aan kunt rijden. Dus ik denk wel dat het evt. mogelijk zou moeten zijn.

ok bedankt!

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:35

ik zou er gewoon lekker voor gaan! maar hou je paardje wel goed in de gaten want hij heeft tenslotte al wel een leeftijd! *LOL*

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:36

Ik zou er gewoon voor gaan, maar wel goed op blijven letten of je iets merkt aan de pony.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:44

doorgaan zolang het nog kan! alleen ga niet te lang losrijden of tevaak thuis trainen. of geef haar na het concour een dagje rust.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:48

Je paard geeft het zelf wel aan als het niet gaat. Kennelijk vindt het paard het ook nog leuk, dus het zou wel jammer zijn als ze daarmee zou moeten stoppen. Wel goed blijven letten op je paardje! Alvast succes in de M! Grtz

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:44

Idd zelf goed in de gaten houden of je paard het nog allemaal leuk vind en goed doet

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 21:16

heidehofs schreef:
doorgaan zolang het nog kan! alleen ga niet te lang losrijden of tevaak thuis trainen. of geef haar na het concour een dagje rust.

ze krijgt altijd een dag rust na concours. ik longeer dan alleen een kwartiertje en dan mag ze weer lekker de wei in Haha! thuis spring ik 1 of 2 keer per week, heb de ene week springles, de andere dressuur. voor de wedstrijd staat ze meestal ook wel een dag (of 2) stil, dan mag ze lekker energie opdoen in de wei en is ze lekker fel in het parcours!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:56

He Loezjuh............
Ik heb je natuurlijk wel eens op de wedstrijd zien springen. En ik denk dat de M ook nog wel gaat hoor. Ze heeft er genoeg plezier in en zou niet zomaar stoppen uit koppigheid(je weet wat ik bedoel.....). Als ze zou stoppen in het M. Dan pas zou ik stoppen met springen in de M omdat ze het niet meer aan kan. Maar wat ik zie is dat niet echt het geval.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:07

Zolang het paard het leuk blijft vinden en gezond blijft warom niet dan?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:36

ik zou het ook doen, probeer in ieder geval geklasseerd te worden.
Je weet nooit waar dat goed voor is later.

¡!Ellen!¡

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:32

Jij weet zelf het beste of je paardje het aankan of niet, als ze nog fit genoeg is en ze doet het met plezier, zou ik het gewoon doen Lachen

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:37

Ik weet niet op hoeveel wp's je nu al zit?

maar ik zou als ik jou was zeker de L uitrijden.... Waarom overhaasten? Ik zou het gewoon lekker rustig aan doen, en je pony goed de tijd geven zich voor te bereiden om het M.... Ik weet het, het is misschien veel leuker in het M, maar je moet de leeftijd van je paardje niet vergeten. Dus denk er goed overna!

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:45

heejj
ik wel antwoord op de vraag of je terug geplaats kan worden,
als je met springen 10 verliespunten hebt, moet je terug naar de L.
maar of het ook vrijwillig kan weet ik niet, ik ken wel een meisje dat in de L sgw niet goed meer ging, en zei is toen in overleg teruggeplaatst naar de B. mischien dat dit ook kan met het springen als het niet goed meer zou gaan.
maar als ik het zo hoor gaat het je wel lukken in de M, ik heb zelf een pony van bijna 14, en daar merk je ook totaal niet aan dat ze al wat ouder is, ik ben met haar nu M sgw, en ga als het goed blijft gaan volgend jaar Z starten.
als je pony nog zoveel energie heeft, en hij heeft ook nergens last van, zou ik het gewoon lekker in de M proberen Knipoog