Hoe lang geen wedstrijd na enten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Hoe lang geen wedstrijd na enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 09:45

Hallo,
Ik wilde mij opgeven voor een wedstrijd op 18 of 19 december. Het liefst de 19e omdat mijn paard vrijdag 17 december wordt geënt. Nu ben ik door iemand gewaarschuwd dat je 2 weken ofzo geen wedstrijd mag rijden na het enten. Weet iemand daar meer van? Ik wist dit echt helemaal niet! Als het werkelijk zo is kan ik deze wedstrijd niet rijden...

Groetjes, Agossie

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:48

Voor zover ik weet staat daar één week (= 7 dagen) voor.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:58

Ik heb even in het reglement gespit, dit staat erover geschreven:

Citaat:
Een paard is startgerechtigd indien uit het vaccinatieoverzicht blijkt, dat het paard
als volgt tegen influenza is gevaccineerd:
a. Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en
maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn gegeven.
b. Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de
vorige inenting en minimaal zeven dagen voor de wedstrijd moet zijn toegediend.
c. Indien van toepassing: een afschrift van een verkregen dispensatie als bedoeld in
artikel 21.
d. Indien van toepassing: een geldige tijdelijke ontheffingsverklaring identificatie en
registratie.

Bron:
http://www.knhs.nl/uploads/downloads/Re ... nt2004.pdf

Als je de zoekfunctie gebruikt en als trefwoord "enting" ingeeft, dan krijg je de bijbehorende resultaten.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 10:17

Dank je wel.... helaas betekend dit dat ik dus weer een westrijd moet afzeggen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:18

waarom ent je m nu niet alvast??
dan kan je gewoon meedoen.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:03

Agossie schreef:
Dank je wel.... helaas betekend dit dat ik dus weer een westrijd moet afzeggen...

Kan je geen andere afspraak maken met de DA? Moet het precies op die datum? Kan het niet eerder of later? Gewoon proberen.......

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 11:04

Tja, die tip krijg ik van meer mensen. Het is inderdaad ook een heel goed idee, ware het niet dat we met een groep hebben afgesproken te laten enten. (kostenbesparend...) Ik laat het dus zo en spreek met de vereniging af dat ik een andere datum mee ga doen met een wedstrijd.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Ik heb dit hele seizoen al wedstrijden moeten afzeggen om diverse redenen, dus eentje meer zal dan ook niet uitmaken...

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:14

Voor Pluis moeten ze ook nog komen om te enten, mischien een idee om het samen te doen i.v.m. de kosten? *LOL* Verward

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 11:15

Eusebio schreef:
Kan je geen andere afspraak maken met de DA? Moet het precies op die datum? Kan het niet eerder of later? Gewoon proberen.......

HÉÉÉ!!! Eus! Hoe is het met jou??

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:43

Wat raar dat in het reglement van de KNHS staat dat het 1 week is. In het (gele) entingsboekje staat dat je 2 weken niet mag deelnemen aan evenementen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:44

Waarschijnlijk is dat met de huidige entingen niet meer nodig. Het gele entingsboekje is ook al verouderd, tegenwoordig is daarvoor alleen het paspoort nog geldig.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:47

Dat klopt, maar vreemd dat zo'n tijd veranderd. Het kan toch niet zo zijn dat vroeger de paarden gedurende 2 weken de ziekte kunnen overdragen, en nu maar 1 week? Ik zal het eens aan de DA vragen als ik hem weer eens zie.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:47

Oei, goed dat je deze vraag stelt!
Dit wist ik namelijk helemaal niet en ik wilde nog wel over 2 weken, 4 dagen voor de wedstrijd enten, dat ga ik dus mooi even verzetten!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:06

Tja, aan de andere kant: hoevaak controleren ze nu op een simpele indoorwedstrijd? Ik snap zoiezo niet dat er een termijn is, aangezien het niet om de basisenting gaat. De eerste dagen heeft het paard soms wat spierpijn, maar niet 7 dagen lang.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:09

Het gaat niet om de spierpijn, maar om de ziektekiemen die worden ingespoten.

Overigens wordt bij endurancewedstrijden altijd op entingen gecontroleerd en klopt er iets niet, dan mag je niet eens starten. Heel streng zijn ze daar. En IMO terecht.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:11

Karin schreef:

Overigens wordt bij endurancewedstrijden altijd op entingen gecontroleerd en klopt er iets niet, dan mag je niet eens starten. Heel streng zijn ze daar. En IMO terecht.

Ok, weer wat geleerd Maar dan vind ik wel dat ze een beetje soepel moeten zijn, zouden de ziektekiemen na 7 dagen precies niet meer schadelijk zijn? Ik vind dat wanneer je 6 dagen na enting mee doet aan een wedstrijd je niet direcht uitgesloten hoeft te worden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:14

Misschien is daar ook al een marge ingebouwd. Wordt er bijvoorbeeld uitgegaan van vijf dagen. Bij het ene paard zijn die ziektekiemen na drie dagen al niet meer gevaarlijk, bij het andere paard na zeven dagen. Kun je beter een veilige marge inbouwen. En dan kun jij wel vinden dat iemand niet uitgesloten hoeft te worden bij zes dagen, maar dat is niet volgens het reglement. Haha!

Het hoe en waarom van die zeven dagen kun je navragen bij de KNHS of bij je dierenarts.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:18

Karin schreef:
Misschien is daar ook al een marge ingebouwd. Wordt er bijvoorbeeld uitgegaan van vijf dagen. Bij het ene paard zijn die ziektekiemen na drie dagen al niet meer gevaarlijk, bij het andere paard na zeven dagen. Kun je beter een veilige marge inbouwen. En dan kun jij wel vinden dat iemand niet uitgesloten hoeft te worden bij zes dagen, maar dat is niet volgens het reglement. Haha!

Het hoe en waarom van die zeven dagen kun je navragen bij de KNHS of bij je dierenarts.

Ben ik wel nieuwsgierig naar, ik moet binnnekort toch enten

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:55

Karin schreef:

En waarom het vroeger dan 2 weken was, ik zal straks eens kijken wat er in het paspoort staat.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:04

Karin schreef:

daarom mag je vlak na de enting toch ook je paard niet in het zweet rijden, om hem een kans te geven tegen de ziektekiemen? Ik zou sowieso dan geen wedstrijd 1 of 2 dagen na een enting plannen.

Ik vind het bij dressuurwedstrijden trouwens raar dat de enting pas gecontroleerd wordt bij de jury als het paard al in de ring is. Doe zo'n controle als iemand het erf opkomt met de trailer, dan zou het nut hebben mocht er een verkeerde bij zitten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:19

Agossie schreef:
Tja, die tip krijg ik van meer mensen. Het is inderdaad ook een heel goed idee, ware het niet dat we met een groep hebben afgesproken te laten enten. (kostenbesparend...) Ik laat het dus zo en spreek met de vereniging af dat ik een andere datum mee ga doen met een wedstrijd.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Ik heb dit hele seizoen al wedstrijden moeten afzeggen om diverse redenen, dus eentje meer zal dan ook niet uitmaken...

koste besparend is dat je een wedstrijd niet afzegd

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:58

ik vind het in elk geval dom als je eerder start dan de 7 dagen die voor geschreven staan. want je zorgt wel dat andere paarden een extra kans hebben om ziek te worden. dus je moet dan niet alleen aan je zelf maar vooral aande andere paarden denken.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:16

mijn pony is wel eens op een donderdag ingeent en zijn we op zaterdag naar conocur geweest. het enige dat wel lastig is is dat als ze de enting hebben gehad dat ze wat slomer zijn.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:10

Het gaat vaak niet om de enting zelf maa hoe het paard er op reageert! Als jouw paardje geen last heeft van een enting kun je gerust gaan rijden! Ze kunnen alleen soms wat sloom zijn na een enting. Dus als jouw paardje er niet op reageert gewoon lekker ie wedstrijd gaan rijden! Succes Knipoog

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:39

[list=]Na inenting bestaat er geen besmettingsgevaar! De genoemde 7 dagen zijn dan ook omdat het paard op de entstof kan reageren. De huidige entstof is tegenwoordig zo goed dat reactie zo goed als uit blijft. Het paard is na het moment van enten wel iets vatbaarder omdat het afweermechanisme is verminderd. Vandaar dat geadviseerd wordt om ietwat rustig aan te doen en het paard niet tot het uiterste te rijden. Dus hiermee verstandig omgaan. Laat onverlet dat je binnen een week na de inenting volgens het KNHS- maar ook het FEI reglement niet aan wedstrijden mag deelnemen.