Springen of Dressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Surion

Springen of Dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 18:51

Ik moet kiezen van mijn ouders,
[***] is bedoeld voor springen,ik haat springen letterlijk
1 ding is zeker,ik verkoop [***] NOOIT!
Ik kan haar niet trainen voor dressuur,dat heeft ze niet in zich en dat zie je zo
[***] is dan wel goed voor dressuur,en dat vindt ik geen probleem
integendeel zelfs Haha!
Want ik ben in hart en nieren een dressuurmuts Clown
Weet er iemand hoe ik springen leuk kan beginnen vinden?
Ik vind springen wel leuk,maar ik durf niet hoog te springen,mijn hoogste staat op 70 cm Scheve mond
En hoger durf ik niet,hoeven ze mij niet te vragen!
Ik ben eens erg hard gevallen van een manegepony,Nigra
Dat was tijdens een show,ik wou 80 springen,toen weigerde ze,70 cm dan maar,toen viel ik eraf,en van toen af aan was ik 'bang' om te springen

Ik heb mijn A-brevet,daar ben ik blij mee,ik heb gezegd dat dat mijn laatste keer springen was en dat meen ik ook

Als ik ga springen doe ik altijd mijn voeten helemaal in de beugels...ik weet dat dat gevaarlijk is maar anders denk ik dat ik eraf ga vallen...

Ik ben ten einde raad,ik hou van dressuur en al zijn kalmte,maar ik heb een springpaard(lees: [***] is van mijn mama,[***] van mij)

*zucht*

Help mij!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:32

Moeilijk...
Begin eerst laag en maak er een spelletje van, beetje dressuur met een hindernis tussen door. En dan weer een keer een sprongetje. En dan langzaam opbouwen!
Sterkte

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 19:33

Maar de vraag is of je een springpaard ook kunt trainen voor dressuur,met af en toe een klein sprongtje?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:37

Ja zeker weten. Met veel geduld en energie!
Ik heb zelf een draver, zou je op het eerste gezicht ook niet denken dat die kunnen dressuren. Heb er veel tijd en energie in gestopt en het gaat steeds beter! We zijn bijna klaar voor de L! Met een springpaard hetzelfde, veel tijd en energie instoppen!
Er staat nog een voorbeeld op bokt van een stalgenootje van mij, ondertussen ook L1 met der springpaard: [HAW] Onderling:Charmaine en Naomi@dressuur

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:49

Neem eens les bij een springruiter!!!
Vroeger was ik ook altijd bang. Bij 40cm hield het op(was ook nog maar 9). Ik durfde niet uit galop. Thuis eerst balkjes galoperen enzo. Daaarna lage sprongetjes en uiteindelijk ben ik op wedstrijden gaan springen.

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:18

ik vind springen leuker als dressuur Haha!
gewoon laag beginnen en rustig opbouwen denk ik..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:18

een springpaard moet dressuurmatig ook goed voorelkaar zijn, het antwoord is dus ja, natuurlijk kan je met een springpaard ook dressuur rijden. Wat doe je normaal tijdens je dagelijks rijden? toch niet iedere dag springen denk ik. Dan rijdt je als het goed is toch ook dressuurmatig.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:55

shan schreef:
een springpaard moet dressuurmatig ook goed voorelkaar zijn, het antwoord is dus ja, natuurlijk kan je met een springpaard ook dressuur rijden. Wat doe je normaal tijdens je dagelijks rijden? toch niet iedere dag springen denk ik. Dan rijdt je als het goed is toch ook dressuurmatig.

Daar heb je gelijk in!!! Zie effe al die grote ruiters. Die paarden kunnen zo een Z2 proef loppen. Geen probleeem.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:34

Over het algemeen is het zo dat springgefokte paarden beter een dressuurproef kunnen lopen dan dressuurgefokte paarden kunnen springen. Als jij echt bang bent om te springen moet je het voorlopig niet doen. Dat voelt je pony echt aan, en dan krijg je weigeringen ed. Waardoor je nog meer een afkeer van het springen krijgt, en zo is het cirkeltje weer rond.
Ga voorlopig lekker dressuur rijden, en neem af en toe een springlesje, waarbij je de instructeur duidelijk aangeeft wat jij wel/niet durft. Als je er ooit weer aan toe ben om een parcoursje te springen kun je het altijd weer oppakken.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:36

Ik was ook altijd dressuurmuts, maar sinds ik een springpony rijd ben ik opeens omgeslagen Tong uitsteken Goede tips staan hier boven denk ik wel...

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:01

tuurlijk kun je een paard wel dressuur leren! Devil heeft "het" ook niet echt in zich.. daardoor leert hij alles wat moeilijker. Maar springen doet hij super!
is het anders niet een goed idee om eens een lesje te nemen op een paard dat NOOIT weigert?
zoals devil bijvoorbeeld Tong uitsteken

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 01:19

hey, mijn paardje is ook spring paard geweest, ik rij nu bijna L2 met dr, ze mag nu ook niet meer springen, en mijn andere paardje heeft ook de bouw van een springer (ze is nu 4) maar ook dressuur matig gaat ze steeds beter lopen...... het wordt nu echt cool...... ik vind dressuur en springen allebij leuk, maar als ik zou moeten kiezen zou ik toch voor dressuur gaan....... ik ben ook zo'n dressuur muts, ik vind het leuk als we eens over een hindernis van 80cm kunnen, dat vind ik echt gaaf, maar als ze aan de teugel leren lopen en leren lekker te ontspannen heb ik drie weken een smile op mn gezicht.... ik zou als ik jou was gewoon eerst beginnen met balkjes en die steeds iets hoger doen.... en niet in een uur gelijk naar de 60 cm willen....... al doe je daar 3 jaar over, lekker boeiend...... als jij maar vertrouwen houd. enne wat je niet wilt moet je ook zeker niet doen!!!!! xxx en succes Jessy

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 09:58

BlueDevil schreef:
tuurlijk kun je een paard wel dressuur leren! Devil heeft "het" ook niet echt in zich.. daardoor leert hij alles wat moeilijker. Maar springen doet hij super!
is het anders niet een goed idee om eens een lesje te nemen op een paard dat NOOIT weigert?
zoals devil bijvoorbeeld Tong uitsteken

Wahaha,[***] heeft nog nooit geweigerd,maar heeft geen respect voor 'lage' sprongen
Voor haar is 80 cm dus laag Tong uitsteken
Ze springt meestal veel te hoog,en daarmee bedoel ik echt te hoog(Oxer 40 cm uit galop: 1.20 m hoog gesprongen Haha!)
Binnenkort terug springles,ben benieuwd wat dat gaat geven
Maar ik moet van mijn moeder nog wachten tot ze 6 is om te gaan springen in parcours,dat is nog een hele tijd en heb ik nog lang de tijd om over mijn angst heen te raken
Bedankt voor alle lieve reacties!

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:01

Dat is ook een kwestie van trainen, dan snapt ze vanzelf dat ze ook minder moeite hoeft te doen van een lagere hindernis.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:56

ik ben ook een dressuurmuts en durfde ook niet hoger te gaan, maar sinds ik lekker in mijn eentje spring en als ik zin heb een gaatjeomhoog doe vind ik het niet eeng meer en juist leuk. (ben zelf nl ook een paar keer van mijn vorige springpaard gekletterd)

dus als je gaat springen en je wil niet hoger dan 70 cm dan niet. wil je wel een keertje doe je dat. wat ik zelf ook doe voor mijn vertrouwen mijn paard laten vrijspringen en dan als bv. jij zelf 80 cm springt onder het zadel. hem dan 90cm laten springen zodat je wel het gevoel hebt dat hij de hindernis kent en dat hij niet weigert. Dan heb ik altijd wel het vertrouwen dat mijn paard er met mij ook wel overheen gaat. hoop dta je hier wat aan hebt.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 01:03

Het is al gezegd, springpaarden kunnen ook dressuur. Het is een uitdaging, maar dat is net leuk, als je gewoon wilt dressuren dan doe je dat toch gewoon? En met goede instructie raak je ook ver!