Dressuurproeven België versus Nederland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belli

Dressuurproeven België versus Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 22:03

Haaaay iedereen

ik lees veel verwarring in topics hier als een Belg schrijft ik heb de M1 gedaan en als een Nederlander zegt ik heb de M1 gedaan, dat is een groot verschil hoor!!! hihi kzal het anders even op een rijtje zetten is mss voor iedereen handig bij topics!!!

In Nederland is B een basis dressuurproef dat zich gelijk stelt aan een E proef in België (je hebt hier in beide landen nog eens verschillende moeilijkheidsgraad: België bv.: E4-E5-E8-... Nederland bv.: B1-B2-...)
L-proef in NL is gelijk aan een A-proef in België (weer verschillende moeilijkheidsgraden)
M proef in NL is gelijk aan een L-proef in België (weer moeilijkheidsgraden)
Z1 proef in NL is gelijk aan hoogste moeilijkheidsgraad L-proef in België
Z2 is gelijk aan alle M-proeven in België, al is de M8 (België) een begin van ZZ-L in NL

Op een rijtje
NEDERLAND - BELGIË

B = E
L = A
M = L
Z1 = L9
Z2 = M
ZZ-L = beetje meer dan M8

Ik hoop dat dit een beetje helpt, als je het al wist des te beter! :d , maar het is mss toch interessant, het is mogelijk dat ik qua Nederlandse normen een klein foutje heb gemaakt, LET ME KNOW Haha! , maar normaal moet het ongeveer kloppen!!!

Groetjes

De niet meer verwarde Belg Schijnheilig :d BELLI

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:21

Belli schreef:
(je hebt hier in beide landen nog eens verschillende moeilijkheidsgraad: België bv.: E4-E5-E8-... Nederland bv.: B1-B2-...)

Alleen dit bovenstaande stukje klopt niet, voor de rest wel.

In Nederland heb je bijvoorbeeld B-proef nr 7 t/m 12, die zijn allemaal van hetzelfde niveau / moeilijkheidsgraad, alleen rijd je elke maand een andere proef, voor de afwisseling.
Zelfde geldt vervolgens in de L1, L2, M1, M2, Z1 en Z2.

Leuk dat je het zo hebt uitgelegd, ik had er geen idee van hoe het in Belgie zat. Lachen

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:50

Weet iemand hoe die klasses zijn onderverdeeld in Duitsland dan, hetzelfde als in België?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:58

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 00:38

oh handig!!! Bedankt
xxx

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:15

Maar ik ben in Belgie eens naar een SGW wezen kijken. De B dressuurproef kwam daar heel erg overeen met de B dressuurproef uit Nederland. Wellicht hebben ze andere proeven voor de SGW?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:05

Dit maakt weer iets duidelijk hoe het in elkaar steekt, dank je wel!

Karin: jouw site is ook wel handig! Bedankt

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:49

Aha bedankt, nu kan ik al iets meer volgen.
Op bokt heb ik dikwijls gehoord dat het SGW in België moeilijker is dan in Nederland Verward Dus het zou ongeveer kunnen kloppen wat Scum zegt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:12

Belli schreef:
B = E
L = A
M = L
Z1 = L9
Z2 = M
ZZ-L = beetje meer dan M8

niet altijd hoor. IN België heb je verschillende systemen, oa dit systeem wat jij hier geeft(de kempische rijden zo bv)

Ikzelf rijd LRV in België(zomerseizoen). Ik heb B1 , B2, L1, L2 , M1 , M2 , Z1 en Z2 . B is gewoon alletwee basisoefeningen in lichtrijden, voltes maken, hals strekken, middendraf, overgangen tussen de letters...dat soort dingen.

L1 is doorzitten, overgangen op de letters rijden en middengalop erbij, net als de middendraf nu over de hele diagonaal wordt gevraagd ipv enkele passen, kleinere voltes..

L2 komt achterwaarts, uitgestrekte stap en wijken bij kijken.

M schouderbinnenwaarts, travers, enkele stukken verzameld, contragalop, keertwending om de achterhand...

en uiteindelijk Z, veel verzameling, galopchangement, appuyeren...

Met winstpunten wordt er niet gewerkt, buiten de selecties voor het provinciaal. Als je een eerste plaats maakt, mag je onmiddelijk over gaan naar een hogere klasse, anders blijf je in die klas en moet je volgend seizoen hoger gaan. Heb je twee keer eerste gemaakt op een seizoen, ben je verplicht de volgende wedstrijd hoger te gaan.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:19

In de lrv zijn de niveau's anders dan die van de vlp.
En je spreekt over moeilijkheidgraad?
Wel ik vind een E proef niveau 0 helemaal niet gelijken op een Nederlandse B proef. Of een niveau 1 proef lijkt ook helemaal niet op de L in NED.
Tegen over NED hebben we geen B, daarvoor is de graad te hoog. De proeven zelf lijken geeneen op een bepaalde proef in NED.

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:57

Dit gaat over dressuur maar hoe zit het met springen.
Ik deed vroeger jumpings bij de kBRSF en daar had je beginnende met het laagste naar hoger: aspiranten, klasse 1, klasse 2, ...

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 19:12

Inderdaad, maar ik denk dat in Nederland ook gewoon de namen van de springproeven hetzellfde zijn als hun dressuurproeven en dat ZZ dan 1.60m ofzo ism maar ja ik ben een dressuurruiter weet dat dus niet echt goed!

xxxxxxxxx

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:21

Aspiranten : debutanten
klasse 1: B
klasse 2: L

....

Het zou heel raar zijn als springen in BE verschilt met springen in NED. Het enigste wat daar teld zijn de hoogten.

En Belli, ik ben ook een fanatieke dressuurruiter, maar dat over springen weet ik wel. Gewoon eens het reglement lezen. Knipoog