Correcte middengalop?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mloui

Correcte middengalop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 18:25

Met mijn arabiertje rijd ik L2 dressuur. Alles gaat goed. Eigenlijk ook de middengalop. Sterker nog, de middengalop gaat voortreffelijk! Hij springt mooi groot naar voren en blijft in exact de zelfde takt. Mijn probleem is alleen dat dit door de jury nooit hoog wordt beoordeeld. Ze zien hem niet versnellen dus meestal is dat een 5 op het protocol met commentaar: te weinig verschil.

Imo verruimt hij super en is het volledig correct wat hij doet. Wat is jullie idee hierover bokkers? Moet je voor een goed cijfer in de middengalop veruimen of enkel versnellen?!

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:29

middengalop = verruimen,
uitgestrekte galop = verruimen en versnellen.
Om meer verschil te laten zien, moet je in de arbeidsgalop ietsjes rustiger aan doen. En dan kun je dus wel meer verschil laten zien als je middengalop doet.

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:33

Middengalop is gewoon verruimen, niet versnellen. Ik had eerst ook altijd lage punten, omdat hij zich van voren wat omhoog drukte. Ik stel hem nu dus aan het begin iets lager in en drijf hem dan weer naar boven. Nu heb ik altijd zevens dus misschien heb je daar iets aan.
Maar misschien heb je zelf het idee dat hij erg verruimd en voor het oog wat minder. Je zou je proef eens moeten filmen en dan kun je het terugkijken. Ik had eerst zelf ook altijd het idee dat ik erg 'hard' ging terwijl dat voor het oog helemaal niet was.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:38

Het si verruimen. Heb ik ook wel eens. Hij gooit hoger op. Maar hij versnelt niet. Eigenlijk moet hij wat versnellen dus. Meer versnellen dus.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 18:46

Denise82 schreef:
Middengalop is gewoon verruimen, niet versnellen. Ik had eerst ook altijd lage punten, omdat hij zich van voren wat omhoog drukte. Ik stel hem nu dus aan het begin iets lager in en drijf hem dan weer naar boven. Nu heb ik altijd zevens dus misschien heb je daar iets aan.
Maar misschien heb je zelf het idee dat hij erg verruimd en voor het oog wat minder. Je zou je proef eens moeten filmen en dan kun je het terugkijken. Ik had eerst zelf ook altijd het idee dat ik erg 'hard' ging terwijl dat voor het oog helemaal niet was.

voor het oog veruimt hij ook super. Meerdere mensen hebben mijn gevoel bevestigd. Misschien kan mn moeder het morgen eens filmen dat ik het erop zet morgen. Ik heb het idee dat het komt omdat de jury er van schuinachter opkijkt, en ze dus niet kunnen zien dat hij zoveel meer grond "afdekt".

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:47

in de proef neem ik haar voor de middengalop altijd iets wat terug, en daarna geef ik wat gas, en dan neem ik haar weer terug, ik denk dat je bij die van jou gewoon na de middengalop meer terug moet ofzo, dat je zo het verschil beter laat zien, ik heb er dan altijd minstens een 7 voor, vaak ook 8

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:23

Hier een omschrijving uit het ZZGP boekje:

"Dit is een gang die tussen arbeids- en uitgestrekte galop ligt, Het paard beweegt zich vrij, terwijl het zijn evenwicht bewaart, verlengt het met mate zijn sprongen met een duidelijke impuls die vanuit de achterhand komt.

De ruiter staat het paard, dat in de hand gesteld blijft, zijn hoofd iets meer voor de loodlijn te brengen dan in arbeids- of verzamelde galop. Hij staat het paard tegelijk toe zijn hoofd en hals iets naar beneden te brengen.
De sprongen moeten ruimer en regelmatig zijn. De beweging moet in zijn geheel in evenwicht en ontspannen zijn."

Waar je ook op moet letten is dat je duidelijk markeert: dus niet alleen laten zien waar je vertrekt, maar ook DUIDELIJK terugkomen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:55

Wat Tyrza zegt over dat duidelijk terugkomwen is heel belangrijk! Ook als ik schrijf bij juryleden hebben ze het altijd over het terugrijden.
De meeste ruiters gassen wel naar voren maar laten het paard een beetje uitlopen/rollen zeg maar.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 20:26

ik zal het zaterdag nog eens proberen, met extra veel terug rijden.