Wat aangeraden: eerst bij pony's en dan paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RanouK

Wat aangeraden: eerst bij pony's en dan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 18:19

Dus vraag even duidelijker, Kun je het beste voor het eerst bij pony's starten of meteen bij paarden?

Want vele grote springruiters in ons landje hebben nooit bij de pony's gestart, betekent dat starten bij de paarden beter is?
Of kan je best eerst bij pony's starten?
Of maak het helemaal niets uit?

Ja, ik ben nieuwgierig. Haha!
Graag mening duidelijk neertypen. Lachen

Rachke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:41

Ligt eraan hoe oud je bent, wat voor pony\paard hebt wat jou talenten zijn enz, enz. Ik denk dat het niet echt uitmaakt, als je echt goed bent en talent hebt kom je er wel of je nu bij de paarden of pony's begint. De pony's kunnen in het begin wel gemakkelijker zijn om te leren rijden. Paarden hebben toch soms een wat ingewikkelder karakter.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:48

tja dat maakt niet heel veel uit!! ik zie dat je 15 bent..als je al veel op paarden rijd, zou ik zeggen, ga lekker bij de paarden rijden

maar een ponytijd is ook altijd erg leuk en gezellig! mooi een beetje dollen enz(alhoewel je dat zowat nergens meer ziet!)
ik heb zelfs als 18 jarige mijn Epony bij de paarden uitgebracht!het kan allemaal...!!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:50

Bij de pony's is het meestal wat meer gezellig met z'n allen, hoewel dat al een stuk minder is dan vroeger Scheve mond , bij de paarden is het meer individueel. Ik vond het vroeger bij de pony's erg gezellig en heb er veel geleerd, die ervaring neem je al mee naar de paarden *LOL* .

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 19:37

reddytobias schreef:
tja dat maakt niet heel veel uit!! ik zie dat je 15 bent..als je al veel op paarden rijd, zou ik zeggen, ga lekker bij de paarden rijden

maar een ponytijd is ook altijd erg leuk en gezellig! mooi een beetje dollen enz(alhoewel je dat zowat nergens meer ziet!)
ik heb zelfs als 18 jarige mijn Epony bij de paarden uitgebracht!het kan allemaal...!!

Jah jah Haha!
Ik heb geen andere keuze dan bij paarden te starten, in België is het zo dat je vanaf je 15e bij de paarden moet starten. En hier heb ik nog nooit een pony tussen de paarden gezien. Hier valt E-pony wel onder paard, maar zoveel maakt dat niet uit, voor mij toch niet.
Ik heb wel al voor de lol bij de manege waar ik leerde rijden met mijn leerpony Leya debutanten springwedstrijden meegedaan. Haha! Was echt super! Maar ik ga nu terwijl ik train (nieuw jong paard) vaak groomen, mag binnenkort zelf gromen in de nekkerhallen voor de kerstjumping. Tong uitsteken
Nouja, ik heb het allemaal wel goed gepland. Haha!
Maar ik vroeg me af of bij pony's starten eigenlijk belangerijk was, en ook gewoon uit nieuwsgierigheid wat jullie ervan vinden.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:21

Rachke schreef:
Paarden hebben toch soms een wat ingewikkelder karakter.

daar ben ik het echt niet mee eens maar goed, pony´s zijm misschien makkelijker omdat een jury vaak eerder een winstpunt weggeeft.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:25

Ik denk dat je de ponytijd wel moet meemaken. Veel leer je in die tijd. Paarden zijn veel serieuser, en ponys veel ondeugender, om dat nou niet mee te maken, lijkt me niet slim. Je raakt gauw in paniek als een paard weigert. Gaat hem onozel op zijn reet slaan, en raakt daardoor op hol enzo..Weet je. Ponys doen dat zat, en zo leer je daarmee omgaan. Bij paarden is het wat belangrijker om rond te komen voor een windspunt!

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:56

Ik vind het nu ook nog gezellig bij de pony's(kweet natuurlijk niet hoe t eerst was) en je leert veel mensen kennen vind ik, ik vind dat je dat bij de paarden minder hebt

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:13

Rachke schreef:
Paarden hebben toch soms een wat ingewikkelder karakter.
Tja dat zit hem in de maat he? Haha! Want je hoort ook van ruiters die van E-maat Donnerhalletjes, Balzflugjes e.d. komen dat hun "Pony" zo veel relaxter en makkelijker was, dan de Donnerhal of Balzflug van 1m75 waar ze nu op rijden. Schijnheilig Het kan natuurlijk ook zijn, dat ze in hun ponytijd zelf een stuk minder gecompliceerd met hun "Pony" omgingen.

(Voordat ik nu alle Donnerhal en Balzflug-fans over me heen krijg, dit zijn toevallig een paar hengsten waar ik zowel kleintjes als hele grote van ken, vandaar)