Impuls in combinatie met gangen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Impuls in combinatie met gangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 17:27

Op mijn protocol (B dressuur) staat bij een aantal onderdelen dat er impuls mist. Ook bij het gereden zijn in het algemeen. Voor het onderdeel zuiverheid van de gangen had ik een 7.

Ik vroeg me af hoe deze 2 aan elkaar gerelateerd zijn. (Impuls in combinatie met de gangen.)

Is het dan zo dat mijn paard heel harmonisch aan het sloffen is?

En wat kan ik de volgende keer beter doen: zorgen voor meer impuls met het risico dat het op de eene zijde beter lukt dan de andere wat misschien weer tot andere opmerkingen/verstoringen leidt?
Wordt af en toe impuls hoger beloond (in de B) dan het rustig en harmonisch rijden?

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:52

Ik heb ook vaak 'impuls' op mijn protocol staan. Dat begrijp ik, want mijn paard kan altijd actiever (dat straalt er nl niet vanaf). Maar met weinig impuls kan een paard ook 'zuiver' lopen: tactmatig en in harmonie. In de stap zijn vaak onzuiverheden zichtbaar. Maar weinig impuls betekent dat het die levendigheid mist.
En ik snap ook wat je bedoelt, wanneer je aan de impuls gaat werken krijg je gauw storingen op andere gebieden (bijv. ontspanning en aanleuning). Toch zul je daaraan gaan moeten werken. Het harmonische is prima in de B, maar in de hogere klasses zul je impuls nodig hebben om tot verzameling te gaan komen.
Ik zou als ik jou was het thuis eens uitproberen. Rijdt vooral op activiteit, dus eerst lekker voorwaarts, en probeer daarna die fijne harmonie weer op te zoeken. Want wanneer je die twee kan combineren zit je goed. Verlies je impuls in de proef, probeer dan een keer voorwaarts te rijden (in bijvoorbeeld een hoek waar je niets hoeft te doen), zodat je paard de drang naar voren behoudt en je hem weer aan je been hebt.
Dat zal trouwens niet altijd makkelijk gaan. Ik ben er nog steeds aan bezig (nu 2,5 jaar aan het rijden met dit paard, al 1,5 jaar startend). succes ermee! OK dan!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:03

Impuls is de voorwaartse drang van het paard opgewekt en onder controle van de ruiter... (is zo'n orun cursus toch nog ergens goed voor...).

Als je paard normaal (dus niet onzuiver) loopt is de 7 een goed cijfer. Je zegt het heel mooi "harmonisch aan het sloffen". En zo zag het er waarschijnlijk ook uit.

Ga een volgende keer proberen wat meer impuls te laten zien en neem die risico's. Je hebt grote kans dat een jury dat veeeeel liever ziet dan een suf en saai proefje waar alles wel netjes gebeurt, maar waar de uitstraling ontbreekt.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:32

inderdaad wat geje hierboven zecht klopt.

meer impuls krijg je door veel tempo wisselingen te rijden en daarbij de achterhand goed aan het werk te houden, dit kan je in al je oefeningen mee nemen. veel overgangen is ook erg goed hiervoor.

probeer om een paar pasjes goed de achterhand aan te laten trekken en dan weer een paar pasjes extreem terug richting verzamelen. steeds maar een paar pasjes.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:43

Rivano schreef:
Is het dan zo dat mijn paard heel harmonisch aan het sloffen is?

Inderdaad, zo en niet anders Lachen

Harmonie en een constant tempo is heel belangrijk.
Wanneer je dat goed onder controle hebt (lijkt me nu, aangezien je paard harmonisch sloft Knipoog) kun je er aan gaan werken om de impuls wat op te krikken.

Dan maar een keer een wedstrijd rijden waarbij het tempo niet zo heel constant is, maar je hebt wel laten zien dat er veel impuls is.
Ik denk dat een jury liever een actief lopend paard ziet dan eentje die harmonisch sloft Tong uitsteken

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:22

impuls is inderdaad het voorwaards zijn maar impuls komt vanuit de achterhand
Impuls wordt vanuit het achterbeen naar je hand gereden
Dit kan je alleen maar krijgen als je je paard durft te rijden en hem niet te braafjes laat lopen
Er zal dan best wel wat mis gaan met de aanleuning maar daar heb je het losrijden voor om dat voor elkaar te krijgen
Werk meer aan het binnen achtebeen als hij die er goed onder gaat zetten dan blijft de aanleuning en heb je in de proef ook voldoende impuls

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 22:00

Bedankt voor de tips en uitleg.

Dan ga ik voortaan voor de impuls, dat kan meneer (met veel moeite mijnderzijds) best maar voor mijn gevoel is dat heel onrustig en ik dacht dat ze in de B proef gewoon wilde zien dat je netjes en harmonisch rond kunt komen. Mochten jullie nog meer tips hebben om er meer impuls met behoud van harmonie en aanleuning in te krijgen dan hoor ik het graag.