Losrijden lukt niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

Losrijden lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:00

Wist niet zeker waar het topic hoorde bij [RT] of hier...

Met wedstrijden heb ik telkens weer last van hetzelfde probleem, ik krijg hem namelijk niet fatsoenlijk losgereden.
Zoals afgelopen week, had ik wedstrijd. De binnenbak voor los te rijden was erg druk. Maar ik kan me hier gewoon niet op het rijden concentreren. Ik ben steeds bezig met het voorkomen van botsingen en het proberen te incalculeren wat een ander gaat doen. Ik wordt sowieso wel wat vaker over het hoofd gezien met mijn haflingertje, al let ik er niet op, moet ik hem steeds hard op de rem trekken.
Hijzelf is ook meer met de paarden om zich heen bezig dan met mij, dus de ontspanning is ver te zoeken, laat staan dat ik hem soepel en scherp gereden krijg (wat o zo belangrijk is bij hem). Hij is sowieso in het begin behoorlijk stug.
En zo eindigen dan ook de meeste proeven als brave proef met veels te weinig impuls....

Hoe krijg ik dit opgelost, iemand tips? Een plekje apart zoeken is vooral bij binnenwedstrijden soms erg moeilijk..

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:02

Tis inderdaad moeilijk om een apart plekje te zoeken. Maar soms lukt het toch bij de trailers in de buurt.
Maar verder zou ik even niet weten wat je kunt doen. Maar ik begrijp precies je probleem. Ik ben ook altijd zo sociaal om altijd maar op de rem te gaan (alhoewel ze ook vaak genoeg voor mij op de rem moeten)

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:19

Rijd je thuis vaak alleen? Misschien dat het dan ook wel een beetje een kwestie van wennen is. Ik merkte eerst ook dat het nooit zo goed ging als het druk was in de bak. Maarja, zowel op de stal waar ik hiervoor stond als op de stal waar ik nu sta is het soms toch wel druk in de bak, dus dat ben ik zo onderhand wel gewend. Nu rijd ik nog steeds liever alleen maar kan ik in ieder geval gewoon in een volle bak rijden zonder al te veel problemen.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:32

Het is soms inderdaad indoor erg druk, maar als je gewoon brutaal rijdt en niet voor IEDEREEN zomaar aan de kant gaat moet het te doen zijn. Linksom heeft altijd voorrang, dus als ik jou was zou ik ten eerste linksom beginnen; hoef je ook niet iedereen te ontwijken. je moet dat brutale natuurlijk niet al te letterlijk opvatten en ook wel rekening met anderen houden Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:15

Ik ken het probleem Ik heb er zelf niet zoveel last van, maar mijn paard des te meer. Die is als de dood voor tegenliggers...Moet je voor de grap eens willen springen op een indoorconcours(buiten trouwens ook) Clown

Gelukkig zit ik redelijk stevig in mijn zadel, maar soms staan we zomaar ineens achterstevoren en als daar dan ook net iemand aankomt begint hij rondjes te tollen, dan weet hij van ellende gewoon niet meer waar hij naar toe moet lopen Bloos

Met dressuurwedstrijden heeft hij het ook wel, maar wat minder extreem, dan heb je vaak toch wat meer ruimte om los te rijden en rijden er iig bijna altijd minder combinaties tegelijk los

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:55

Afgelopen wedstrijd was er een kei grote buitenbak.
Ik reed met mijn verzorgfjord op de helft van de bak, alleen!
De rest durfde niet bij mij in de buurt te komen ofzo Schijnheilig
Ach ik vond het niet erg, ik had de ruimte Lachen

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:09

je moet gedurft rijden, uitstralen: hier kom ik, aan de kant! niet te bitchy naturlijk, maar jij hebt ook recht om los te rijden! laat je niet aan de kant jagen!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:14

Ik heb ook een paardje wat er absoluut niet tegenkan als anderen haar tegemoet komen of inhalen. Dan kan ze wel eens een noodsprong maken. Ben je toevallig in Weert geweest afgelopen zondag?
Ik vond het losrijden daar best fijn (had wel mijn andere paard bij me die zich niet zo druk maakt om andere paarden). Iedereen hield daar goed rekening met elkaar. En je kon daar buiten ook nog fijn losrijden.

Misschien is het voor jou een optie om thuis los te rijden zodat je op de wedstrijd niet zoveel meer hoeft te doen. Neem ook je instructeur eens mee, zodat die je wat tips kan geven waardoor je jezelfd iets beter kunt concentreren.

Michelle85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:11

Ja losrijden is en blijft een kunst! Zo had ik afgelopen week een bijna-botsing! Ik zat weer eens naar mijn handen te kijken en ja hoor een half bejaarde vrouw ging netjes voor mij aan de kant (ik reed op de linkerhand) en toen stond ik stil!

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 23:18

Scum schreef:
Ik heb ook een paardje wat er absoluut niet tegenkan als anderen haar tegemoet komen of inhalen. Dan kan ze wel eens een noodsprong maken. Ben je toevallig in Weert geweest afgelopen zondag?
Ik vond het losrijden daar best fijn (had wel mijn andere paard bij me die zich niet zo druk maakt om andere paarden). Iedereen hield daar goed rekening met elkaar. En je kon daar buiten ook nog fijn losrijden.

Misschien is het voor jou een optie om thuis los te rijden zodat je op de wedstrijd niet zoveel meer hoeft te doen. Neem ook je instructeur eens mee, zodat die je wat tips kan geven waardoor je jezelfd iets beter kunt concentreren.

Ja, afgelopen wedstrijd was idd in weert. Toen ik los moest rijden, waren we met ongeveer 20 combinaties in de bak Bloos! , echt ongelofelijk veel. Het was 's avonds, dus niemand wilde buiten uitstappen, losrijden(ging ook niet, want buiten was totaal geen licht). Bovendien moest ik met de Z2 combinaties losrijden. En wat die allemaal voor een onverwachte oefeningen ineens doen . Denk je gewoon langs te rijden op de hoefslag, zetten ze ineens voor je neus een appuyement in....beetje te hektisch voor mij Bloos
Aangezien we pas sinds een paar weken een nieuwe trainer hebben, durf ik niet zomaar te vragen of hij meegaat naar concours, maar ik ga hem iig ookom tips vragen.
Ik denk dat ik volgende keer maar m'n zusje meeneem, gewoon dat ze af en toe wat aanwijzingen geeft, dat ik me weer even focus op m'n paardje i.p.v op de rest..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:12

Losrijden tussen de Z ruiters is idd erg lastig. Gelukkig was het bij ons gecombineerd met de B ruiters en die kijken meestal best goed uit waar ze rijden.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:06

ik heb er ook wel eens last van. probeer anders te regelen of je zo vroeg/laat mogelijk mag, dan is het wat minder druk dan als je ergens in het midden moet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:17

Probeer anders thuis eens of je hem op de straat ook een beetje los en aan je been krijgt. Dan kan je hem voor een groot deel op de weg losrijden en daarna de bochten etc. nog een beetje afwerken in de bak.
Ik rij zelf eerst ook altijd een stuk over de weg om de spiertjes op te warmen, daarna nog 10 minuutjes in de bak. Mijn pony wordt onwijs druk als er veel andere zijn en hij iedere keer onderbroken wordt omdat er een ander aankomt.

LiisA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:31

Losrijden is bij mij ook altijd een probleem. Hoe raar dit ook klinkt, het ligt grotendeels toch aan jezelf. Weer een nieuwe wedstrijd, nieuwe ruiters, nieuwe paarden én een nieuwe omgeving. Dan ben je vaak snel afgeleid onder het losrijden omdat je graag wilt zien "hoe goed"de andere paarden/ruiters zijn. 1 tip NIET DOEN. Ook jezelf inschatten kan negatieve werking leveren. Vooral als je jezelf stiekem hoog inschat, dan vallen de uitslagen vaak enorm tegen. Zoals het losrijden moeilijk gaat, kan het ook bij andere ruiters moeilijk gaan, en schijnen ze in de ring het perfect te doen. Maar het is ook balen als mensen brutaal rijden, persoonlijk vind ik dat echt asociaal! maar zoals de anderen al zeiden: gewoon de regels aanhouden die je als het goed is kent; linkerhand heeft voorrang en als je stapt, doe dat dan op de binnenhoefslag! vertel dit ook aan de mensen die volgens jou in de weg zitten, zo mogen best weten dat ze zich best een beetje kunnen aanpassen !! Als het niet werkt, licht de ringmeester dan in, maar die hoort als het goed is die orde al te houden!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:50

Ik Ken het Probleem. Probeer je paardje lekker buiten even (Bijgezet met een bijzet touwtje) wat los te longeren. Dit wordt 's winters wat moeilijker wanneer het vriest. Rij in de losrijbak gewoon volgens de regels, en kijk voor je! Vaak ben je teveel bezig met om je heen te kijken. Zeg wat je gaat doen. Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt en succes!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:21

LiisA schreef:
Als het niet werkt, licht de ringmeester dan in, maar die hoort als het goed is die orde al te houden!

Bij ons in de buurt is nooit een ringmeester. En al zeker niet voor de dressuur....

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 10:37

Heel herkenbaar wat jullie allemaal zeggen, maar ik zal volgende keer wat doen met jullie tips.
En iid Scum, ik kan me niet meer herinneren dat ik hier ergens ooit een ringmeester heb gezien.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:15

Soms is het moeilijk om geconcentreerd in te rijden omdat mensen denken dat ze altijd voorang hebben Boos!
Ik heb gelukkig hele macho paarden die ik dan(als ze mij voor de zooveelste keer aan de kant rijden) tegen ze aan zet. Meestal krijg je dan een geschokken sorry en letten ze beter op wat ze doen Haha!
Wel snap ik dat je dat niet doet als je eigen paard dan een kwartier van de mik is Knipoog
Probeer wel voorang te nemen als je het verdiend, anders rij je alleen om de andere te ontwijken.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:31

ik heb ook z`n probleem alleen dan met springen.
ik kan niet inspringen met mijn paard zodra er andere paarden bij zijn.
ik vind het geen punt maar me paard wel.
zodra er meer paarden zijn trap die steeds naar iedereen die langs hem heen komt.
en hij gaat echt niet over een hindernis heen met inspringen.
nou kan je bij onze manege nog wel inspringen in de kleine bak.
maar op andere maneges word het echt moeilijk.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:31

Haaai

Merk dus niet dat ik de enige ben met die probleem.
Ik vind het inrijden ook dood eng, en idd he inrijden thuis is een goed idee.
Verder hebben ze links voorrang maar als ik draaf op de linker hand en zij galopeert op de recher, heeft zij dan voorang want zij gaat in en snellere gang Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:32

Nee hoor, dan heb jij nog steeds voorrang. Maar vaak is het toch het recht van de sterkste/brutaalste.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:04

probeer misschien een keer zoiezo de kant op te rijden dat je voorang hebtt en dan veel draven en je pony laten buigen en op jou te laten letten... zoadat ie wat rustiger word en je je beter kan concentreren...
*ik let ook vaak t eveel op andre ruiters en als ik dan ut bovenstaande doe gaat het een stuk beter*
succes verder met je wedstrijden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:09

Ik ben daar altijd heel bijdehand in geweest..........

Ik riep altijd heel hard door de bak. ZO EN NU ALLEMAAL VAN HAND VERANDEREN Haha! Haha! Haha!

Als iedereen op dezelfde hand rijd is dat gewoon een stuk structureler

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:01

Ik vind losrijden ook zo moeilijk! Ik ben dan ook meer bezig met op anderen letten (rijd ik ze niet in de weg?) dan op onszelf (ben ook veel te sociaal Knipoog ) Fijn om te merken dat ik niet de enige ben! Maar ik vraag me af of thuis losrijden een goed idee is.. je paard is dan thuis goed voor elkaar maar op concours ziet ie toch weer alles?? Je moet sowizo tcoh weer losrijden om de spieren weer op te warmen..!?

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:12

misschien dat het helpt als je wat vaker naar een andere manege gaat op ponyclub dan kan je pony overal wennen en is hij eerder ontspannen omdat hij al op veel maneges is geweest