dressuur: als 1ste starten: voor- of nadeel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

dressuur: als 1ste starten: voor- of nadeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:31

Als je tijdens een dressuurwedstrijd als eerste van je ring moet starten, zie je dat als voor of als nadeel en waarom?

ben benieuwd naar jullie visie

groetjes [naam]

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:44

dit is al het 100e topic daarover, misschien even terug zoeken naar een ander forum daar over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:45

Voordeel, je bent weer lekker op tijd thuis en kan dan de rest van de dag wat nuttigs gaan doen Haha!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:00

En je weet je starttijd vrij zeker, want het zal niet inlopen (tenzij je rubriek aan het eidn van de dag is en ze alles aansluitend doen)
Ik moet zaterdag als 2e in de eerste rubriek dus hoef niet bang te zijn dat het erg inloopt Knipoog
Daarna mooi paard naar huis brengen en dan smiddags een keer terug voor de coupon Knipoog

Of het met de punten nadelig is weet ik niet.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:51

ik zie het soms wel als een voordeel, of ja mijn ouders Knipoog je kan je beest daarna naar huis brengen, spullen opruimen, en ben je klaar, moet je alleen nog terug voor de prijsuitrijking, en met de punten, tja, als je goed rijd, krijg je je punten vaak toch wel vind ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:12

LadyLuna schreef:
dit is al het 100e topic daarover, misschien even terug zoeken naar een ander forum daar over.

gho vind je nu al onaardig DAAAAAAAAAAG

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:12

maar ze heeft wel gelijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:18

Ik heb wel eens iemand horen beweren dat de jury de coupon van de eerste starter vaak nog even terzijde legt totdat er twee of drie starts na zijn geweest, en pas dan het uiteindelijke puntenaantal van de eerste starter bepaalt. Dan heeft de jury vergelijkingsmateriaal. Weet niet of dat een normale gang van zaken is?

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:35

Ik vind het opzich geen nadeel als ik als eerste moet starten. Maar ik heb toch liever dat ik als een van de laatste moet starten, want dan hoef je niet zolang op je punten te wachten.
Maar als je naar de kampioenschappen gaat (in Ermelo) en je moet als eerste jah dan moet ik er al om een uur of 5 uit ofzo.. ach ja je moet er wat voorover hebben
Dat vind ik dan nog het minst leuke; dat je zo vroeg op moet staan. Verder maakt het mij niks uit qua punten enz.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:38

Ik heb hier vaak een discussie over met mij vriendin Tong uitsteken

Ik vind het zelf niet fijn... ik vind het echt fijner om als laatste te starten want ja.. dan heeft de jury iedereen al gezien en wordt je terecht gejureerd..
Als je als 1e moet weet de jury nog niet wat er komen gaat.. je krijgt bijv. best lage punten terwijl degene die na jou komen nog veel slechter zijn ofzo.. of andersom natuurlijk..

Dus nee ik ga liever als laatst...
waarom moet ik dan toch vaak als eerst Verward Boos! haha

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:40

ik vind het een nadeel... in onze regio is het niveau namelijk bar laag, moet je dan als laatste starten , denkt de jury " hehe eindelijk een fatsoenlijke combinatie" en zijn je punten dus veel hoger
als je als eerste moet starten, dan weet de jury nog niets over het niveau van de anderen ....
ik rijd liefste net na het midden .. dan is de jury die proef nog net niet beu, en hoef ik niet zo lang op de prijzen te wachten Haha!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:42

Pasha schreef:
Ik heb hier vaak een discussie over met mij vriendin Tong uitsteken

Goh, ik toevallig? Haha! Schijnheilig

Mijn mening; (sterker: mijn moeder heeft laatst eens wat juryleden ondervraagd... Clown)

Ik denk dat je als 1e starter zeker niet in het nadeel bent, omdat een jury dan nog niks gezien heeft. Hierdoor punten ze je niet gelijk helemaal 'de grond in' als het prut is. Al zijn er natuurlijk ook gewoon juryleden die gelijk terecht jureren! Die tellen we dus maar even niet mee Tong uitsteken

Ik weet nog dat ik vorig jaar, indoor 2003... volgens mij was het in December, de 1e selectie.

Ik moest als 1e starten van de L2/C, kreeg er 174. Wat was het waard, als ik het zelf had beoordeelt? 164 ofzo, was opzich wel een net proefje. En degene die na mij moest reed ongeveer hetzelfde, en zij kreeg er 160...

Ligt ook wel aan de jury. Als je een jury hebt die gelijk terecht punt is het makkelijk, dan krijg je wat het waard is. Heb je een jury die het nog even nakijkt en afwacht, kan het ook in je voordeel zijn....

Clown

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:46

Ik vind als eerste starten zeker geen voordeel. Naast dat je dan heel lang op de punten moet wachten, is het voordeliger om achterin te moeten starten. Dan heeft de jury het meeste al gezien. Ook is het een voordeel als je na iemand moet starten die een wat mindere proef reed, want dan ziet jouw proef er weer bter uit! Knipoog

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:52

Shanna16 schreef:
Goh, ik toevallig? Haha! Schijnheilig

edit; woordvolgorde verkeerd Clown

Ja Jij Ja Cool

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:14

bij een goede, objectieve jury met voldoende zelfvertrouwen maakt het niets uit.
Bij een jury die dit allemaal niet heeft kan je beter niet als eerste rijden als je een goede proef rijdt maar waarschijnlijk wel weer beter als eerste rijden als je een wat mindere proef rijdt.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:40

Karin schreef:
Ik heb wel eens iemand horen beweren dat de jury de coupon van de eerste starter vaak nog even terzijde legt totdat er twee of drie starts na zijn geweest, en pas dan het uiteindelijke puntenaantal van de eerste starter bepaalt. Dan heeft de jury vergelijkingsmateriaal. Weet niet of dat een normale gang van zaken is?

Ik heb wel vaker gemerkt dat ze dat deden .. en dan bekeken ze eerst de rest.. Is misschien wel net zo eerlijk..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:48

natuurlijk is dat niet eerlijk, die jury moet gewoon beoordelen wat hij/zij ziet. Iets wat eerst een 5 was kan geen 6 worden omdat de rest het nog slechter deed.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:14

Maar als jij een nette proef neer zet kan de jury jouw niet met 5e naar huis sturen. Meestal wordt de rest dan lager.
En als eerste, dan is het vaak lekker rustig in de losrijbak en qua publiek Haha!

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:32

Karin schreef:

Ik heb 2 keer geschreven bij 2 verschillende juryleden, de eerste keek puur alleen naar wat ze op dat moment zag (dus geen vergelijking met andere). De tweede jury paste nogal eens dingen aan, oh we hebben er twee met 162 punten, dan maar bij eentje wat eraf die was minder goed, of andersom. Dit was dan ook meteen makkelijker met de prijsuitreiking .

Maar ik start verder het liefst een beetje in het midden (lekker snel weg daarna en dan zijn de juryleden nog niet zo moe van het proefje Haha! )

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:36

vonneke schreef:
gho vind je nu al onaardig DAAAAAAAAAAG

hahaha dude Tong uitsteken maar voor jou maakt het toch niet uit, of je nu eerste rijd of als laatste, winnen en winstpunten halen doe je toch wel

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:48

Ik vindt het meestal juist vervelend als ik al eerste moet. Ik rijd geen echte wedstrijden gewoon onderlinge wedstrijden op de manege. Dus dan vindt ik het juist fijn als ik als een van de laatste moet want dan hoef je niet zo lang op de prijsuitrijking te wachten Lachen Aanstaande zaterdag heb ik ook een wedstrijd dan moet ik als 3e en daarna moeten er nog 2,5 groep dus dat is lang wachten. Hier ff een foto van het ponytje waar ik op moet Lachen
Afbeelding
Ik ga nog een toppic maken met meer fotows van Dixie (zie foto)
Groetjes Judith Lovers

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:14

Het enige nadeel aan vroeg starten vind ik dat je meestal wel lang moet wachten op je punten verder vind ik het niet echt nadelig

anke2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:33

Voor de punten maakt het mij niet zoveel uit of ik als eerst of als laatste moet rijden. Ik ga ervan uit dat de jury eerlijk jureert en als ik een goed proefje rij zal ik als eerste starter vast ook wel goede punten krijgen.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:24

Ik ervaar het niet al een voordeel maar ook zeker niet als een nadeel.
Gewoon rijden voor wat je waard bent en dan zul je vast wel de punten krijgen die je verdiend.
Haha!

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:51

met mijn instrukteur tevens jury heb ik het hier ook al eens over gehad, hij zei dat je het beste gewoon in het midden kon starten, jury's vergelijken jouw proef bewust of onbewust toch altijd met de eerste +/-5 die gereden hebben. de laatste 5 jureerd de jury echt zoals je waard bent omdat ie dan te veel vergelijkingsmateriaal heeft. en het allemaal niet meer kan bolwerken. maar of dit in je voordeel werkt