Alle verplichte Z2-onderdelen tonen binnen die 5 minuten is schier ondoenlijk.
Ik heb het nu even een aantal keren geprobeerd, maar het leidt alleen maar tot het afraffelen van alle onderdelen.
Zojuist heb ik even de allerlaatste KNHS handleiding gekregen, maar als je alle wensen van de jury ter hand wilt nemen ben je zeker 8 minuten nodig........
Ze willen een originele proef, goed verdeeld over rijbaan, en je mag ook extra L/M oefeningen toevoegen.
Daar is toch helemaal geen tijd voor ????
De aanbeveling is ook om alles mooi in spiegelbeeld uit voeren, maar dan ben je nóg meer tijd nodig om steeds weer de baan aan te halen van achter uit.
Ze hebben zelfs "het lef" om er bij te zetten dat je best een keer een volle lange zijde "niks" mag doen..........
Ook wordt geadviseerd om de zijgangen vanuit een rechte lijn te beginnen ipv een volte. Dat kost echt heel veel tijd elke keer.........
Ik had me er nooit zo in verdiept maar dit is ondoenlijk.
Natuurkundig gezien kán het ook gewoon niet volgens mij........

Mijn paard draaft niet met 40 km/h....... en stapt ook niet met 20 km/h....
En toen ik later dacht dat het in een 40 meter baan wel simpeler te doen zou zijn kwam ik ook bedrogen uit.
Volgens de regels moeten de zijgangen minimaal 20 meter aaneen getoond worden.........
Dat houdt dus in dat je nooit 2 zijgangen op 1 lange zijde kunt afwerken. Daar ben je zowat de gehele zijde voor nodig (K-H = 28 meter en K-X appuyeren is ook geen 20 meter..............)
Al met al voel ik me akelig beknot in mijn rijden.....
Nu staat er een regeltje onder dat tijdsoverschrijding 2 strafpunten op het totaal artisitiek gedeelte oplevert (ongeacht de hoeveelheid overschrijding).
Totaal technisch = 200, totaal artistiek is 200. Van die laatste 200 gaan er dan dus 2 af.
In een hypothetisch voorbeeld haal je dan dus 120 + 130.
Bij tijdsoverschrijding wordt dat dan dus 120+130-2.
Het verschil is dan dus minder dan 1 procent.
Vraag1: KLOPT die redenering van me met die strafpunten?
Vraag2: Proppen alle Z2 ruiters het écht binnen die 5 minuten of gaan meer ruiters er met opzet overheen? Ik was namelijk van plan om gewoon voor 8 minuten te gaan. Die 1% pik ik er dan wel weer bij met het rijden. Desnoods maak ik er dan 10 minuten van, net als een normale proef. Kost niks extra's meer. Gratis zendtijd zal ik maar zeggen.