[poll] "Dresuur is te koop"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

"Dressuur is te koop"

Mee eens
164 (73%)
Mee oneens
58 (26%)

Totaal aantal stemmen: 222

Sjaad

[poll] "Dresuur is te koop"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 22:19

Soms denk ik wel eens dat dressuur te koop is. Mensen kopen een geweldig paard en rijden iedere dag onder begeleiding. Natuurlijk moet je wel een beetje aanleg hebben denk ik ( gevoel en ritme etc. ). In de paardensport kun je met veel geld al heel ver komen!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:24

Ben ik het wel mee eens. Natuurlijk zijn er ook mensen bij die het helemaal zelf doen, maar dat zijn er weinig.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:27

ben ik het niet meeeens je kan nog zo'n goed paard hebben, maar als je niet kan rijden kom je zelfs de B nog niet uit. Ken iemand die heeft een paard dat meer als Z2 heeft gelopen en dat paard niet uit de L krijgt.

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:31

okeej je moet een beetje talent hebben maar met geld kom je erg ver . en met een goed paard en geen talent kom je verder dan een slecht paarde en veel talent.

Ashanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:34

Ik ben het ook niet mee eens, je moet samen een team zijn, als je een goed paard heb en jij zelf ook super goed bent in dressuur en er voor willen gaan kan je ver komen. Maar je komt denk ik niet ver met een goed paard en een "slechte" ruiter, de ruiter moet het paard kunnen begeleiden en aan kunnen.Een dressuur paard loop niet uit zichzelf een Z-proef

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:34

Je bent geen combinatie als je op een paard zit en zelf niets doet.
Dus zelf moet je er ook wat voor over hebben.
Natuurlijk als je het graag doet en veel geld hebt, dan is het makkelijk.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 22:36

Ik denk dat je wel ook heel veel kan leren van een paard wat al meer kan. Je kunt veel van het paard leren en er zelf ook verder mee gaan. Ik heb eerst een C-pony had die altijd maar omhoog kwam. Nu heb ik een D. Deze liep M2 en hier heb ik gewoon veel meer aan. Ik heb al veel meer geleerd. Als ik gelijk met die D was begonnen, was ik nu misschien nog een beetje verder geweest. Dus het kan denk ik ook heel goed zijn. Maar een jong paard zelf naar het Z of hoger rijden verdiend toch meer respect dan een Z paard van iemand overnemen.
Ook moet je inzet hebben..waar een wil is, is een weg

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:39

Springen is in iedergeval niet te koop.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:44

Ik denk dat het voor een deel wel zo is. Als je een goed ingereden paard koopt en je kan zelf goed rijden is het wellicht makkelijker om op een sneller tempo hogerop te komen dan dat je het met een slecht paard probeerd.
Maar als de inzet ontbreekt dan is het weer een heel ander verhaal net als wat Cocochanel zegt; waar een wil is, is een weg...

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:37

Om de absolute top te bereiken moet je geld hebben anders kom je er niet..
Vaak zijn er de sponsors die de ruiters sponsoren, maar dan spreek je toch weer over geld...

Vaak worden hele goede paarden al gauw ontdekt dus dan wordt er gelijk een prijskaartje aangehangen!
Anky had geluk met bonfire die ze voor een "prikkie" had gekocht (als je vergelijkt wat ie op zijn hoogtepunt waard was!)
Maar zonder goed paard kom je er niet ook al kan je nog zo geweldig rijden.
Vooral als je eenmaal hoger komt heb je veel en goede begeleiding nodig en dat kost ook een hoop en vaak krijg je dan behoefte aan steeds beter tuig wat nog beter zit enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:53

Dat klopt wel hoor. Maar om tot de echte top te behoren heb je nog steeds heel veel talent nodig en dat is niet te koop.
Wat ook niet te koop is, is het plezier dat je beleefd aan je hobby. En van de aankoop van dure paarden en dure lessen wordt je verwachtingspatroon misschien ook alleen maar hoger en dat geeft weer meer druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 01:13

Ondanks dat je dat hele goede paard hebt, en die supergoede begeleiding. Je zult het nog steeds zelf moeten doen. Ik ben het dan ook niet eens met de stelling.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:52

Voor een deel wel, maar inzet en talent moet je ook hebben. Maar met een superpaard en een superinstructeur kun je denk ik toch een eind komen.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:42

stom verkeerd gestemd, stem oneens en ben het er eigenlijk wel mee eens. Als je geld hebt kun je toch de betere paarden kopen + je hebt de tijd om te oefenen (hele dagen als het zou moeten Haha! ) en zoals we allemaal weten oefening baart kunst.
De echte top is maar voor een enkeling weggelegd, die moet dan eigenlijk ook alles mee hebben (incl. talent), maar voor de grote groep daarons denk ik zeker dat geld hebben een groot voordeel is

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:37

orionneke schreef:

Dat vind ik dus juist wel, bij de pony's dan. Kinderen die nog geen eens een punt halen in de B dressuur zetten ze op een doorgewinterde springpony en binnen de kortste keren zijn ze op de hippiade.

Maar de poll is dan ook dressuur is te koop: wederom mijn mening, bij de pony's: ja, met genoeg geld om altijd de beste pony aan te kopen en die dan laten doorrijden door een ander. Alleen op wedstrjden verschijnen en trainen uitsluitend onder begeleiding, het komt voor. Lekker laten gaan. Ze komen zichzelf wel tegen.

Anders is natuurlijk een ervaren pony gaan rijden om zo je ruitergevoel te ontwikkelen, daar ben ik juist erg positief over.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:10

Ik vind wel dat dressuur te koop is.

Een goed paard kost (meestal) veel geld. Goeie instructie kost ook geld. Apart een dressuurzadel kopen kost ook geld. Dus ja, je kunt het kopen.

Wedstrijden op ZZGP niveau kosten ook meer inschrijfgeld, en als je echt de top wilt bereiken moet je toch die richting uit. Kost ook allemaal extra geld.

Talent is tegenwoordig nog maar een beperkt gedeelte van wat je nodig hebt om hogerop te komen.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:10

Ik ben het er niet mee eens. Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen goede materialen.
Je moet zelf een beetje talent hebben en een grote dosis doorzettingsvermogen, je moet om kunnen gaan met tegenslagen en als je echt de top wilt halen moet je er een heleboel dingen voor laten.
Ik ben het er wel mee eens dat je een goed paard moet hebben en goede instructie maar wat al eerder gezegd werd sommige mensen komen met hele goede paarden toch niet verder dan de b of L.
En je moet een beetje geluk hebben. Je hoort wel vaker verhalen over ruiters die toevallig een paardje kregen die niks kan daar mee aan de slag gingen en dan uitgroeide tot een lichte tour paard. Denk maar aan joyce heutink. Die is volgens mij gewoon in de B begonnen.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:36

x
Laatst bijgewerkt door janna op 16-04-22 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:39

Als je geld hebt, kun je in elke sport relatief verder komen dan zonder geld.
Wat niet wil zeggen dat je ooit de top zult bereiken Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:47

Ja, ik ben het er wel mee eens.
Ik heb altijd alles zelluf gedaan, heb geen trailer, geen papa die me sponsort/ rijdt of stimuleert (ik heb nog wel een papa hoor maar die was er nooit -werk- en nu woont ie 100 km verderop) en ik had nooit geld genoeg om allerlei dure extra dingen te doen, ook had ik geen goed dressuurpaard.
Dat laatste is mijn eigen keus.

Maar ik vraag me weleens af, als topsporters
(neem Anky, die d'r vader had tenslotte een heel landgoed! Of snowboardster Nicolien Sauerbrij, die d'r vader heeft zijn baan opgezegd om met hun te touren, zo'n papa heb ik echt nie hoor!)
die steun van de ouders niet hadden gehad, hoe ver waren ze dan helemaal zelf gekomen?

En zeg niet: "als ik talent had gehad dan hadden mijn ouders me ook wel zoveel geholpen" want dat vraag ik me af! Ze vonden het leuk, dat gepaardrij, maar mijn ouders hebben me altijd gesteund, helaas alleen nergens in gestimuleerd. Het zit er gewoon niet in.

Natuurlijk moet je wel iets kunnen rijden om zover te komen, maar da's logisch, dat je interesse daar ligt en niet bij zwemmen, schaatsen of weetikveel.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:47

Ik ben het met de stelling eens!

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:53

CocoChanel schreef:
heel ver komen!

Tja wat is in jou ogen ver?? Iedereen met doorzettingsvermogen en een iegen paardje kan volgens mij in het Z dressuur komen....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:56

orionneke schreef:

Wat een onzin, springen is ook te koop. Het geldt voor heel de paardensport. Als je veel geld hebt, kun je een goed paard betalen en dus ook goede training. Als jij vind dat dressuur te koop is, leg mij dan maar uit waarom springen niet te koop is.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:58

Z minstens met een goed paard en goede les, daar ben ik het wel mee eens. Ben je zelf gemotiveerd en geld, nou dan denk ik dat je toch wel wat verder komt dan z dressuur

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:03

Tja Ik heb een redelijk duur paard!
Ik heb 4x per week les en als ie stout is rijd mijn trainer hem ja!
Maar ik ben niet rijk! En zo wordt ik t nooit ook.
Ik laat er heel veel voor en vindt dat helemaal niet erg!
Dit is wat ik wil en ik hoef heus geen Anky te worden, maar Dressuren is mijn grote liefde en dat wil ik graag goed leren..
Maar helaas ben ik niet rijk en moet ik ook gewoon heel de dag werken, dus nee je stelling klopt niet!